Gå til innhold

Lære seg og kjøre større personbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt lappen så lenge, og kjører generelt lite bil. Øvelseskjørte i en liten Nissan, og har siden jeg fikk lappen kjørt en Polo. Jeg manøvrerer meg ok i trafikken, men blir usikker med en gang det blir litt trangt (parkering ved butikker, snu, rygge på små plasser etc). Jeg mestrer det dårlig, selv med liten bil.

Nå har pappa kjøpt seg Nissan pickup, som jeg "må" kjøre en gang i blant (hjelpe han med frakt av ting og tang + at den lille bilen skal selges). Jeg får helt noia når jeg setter meg inn i denne. Den føles så mye bredere, lengre og høyere enn det jeg er vant med, og jeg aner ikke hvor den ligger hen i veien.

Og hva angår parkering, snuing, rygging og trange plasser, så får jeg angst av tanken. Hvordan skal jeg greie å beregne en større bil, når jeg akkurat har lært meg og beregne den lille Poloen?

Har noen tips til hvordan man kan bli en god sjåfør i en bil man ikke er vant til?

Anonym poster: e814cb2c8233fac1a2aebc5a2e23b123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må bare øve. Om dere får tak i noen kjegler eller noe som det kan lages løype av som du må manøvrere deg gjennom så er det en fin måte uten å risikere skader.

Anonym poster: 0f4e8cefa243f9c0ae82a58c1d2651d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt meg en tur til en parkeringsplass når den er tom, og lært meg hvor bilen har sine yttergrenser. Kjør frem til en linje, gå ut av bilen for å se hvor langt unna du er, og gjenta frem til du føler du har kontroll.. Hvis du har problemer med rygging kan det hjelpe å stille speilene nedover (og huske å stille de oppover når du skal ut i trafikken igjen) for å kunne se hvor du har bilen i forhold til andre elementer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkeringsplass eller skog: Få pappa til å hjelpe deg med manøvrering. Du kan feste/klistre på kvister med teip/flagg i hjørnene mens du øver. Det skal gå ganske fort å bli vant, lykke til! :)

Anonym poster: 338f2ba3c3f1e7285ee6d571268e7ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den er nok større og lengre enn den andre ja, øvelse må til!

Anonym poster: 5eaec43f449ae72a14537f968710ecd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem jeg også, kjørte opp i en liten og manøvreringsvennlig Peugeot, men nå ha vi en mye større SUV og jeg sliter litt på trange og uoversiktlige steder. Løsningen tror jeg nok er å øve, sånn som da jeg skulle kjøre opp. Da kjørte vi bort på kjøpesenteret på søndagene for å trene på rygging og annen "finkjøring"

Anonym poster: d00b5a1d94e81e175abcc4fad59446d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Bare å øve.

Begynn først på litt brede veier, tomme parkeringsplasser osv. Så prøver du deg gradvis på smalere veier osv.

Syns alltid det er skummelt å kjøre en annen type bil enn hva jeg er vant til, enda jeg har kjørt MYE bil, men det går fort over etter at jeg har sitti bak rattet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...