Gå til innhold

Han orker ikke mer: spedbarnsfase og humørsvingninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror dere har hatt et veldig urealistisk syn på hvordan livet med en nyfødt skulle bli.

Å klage over lite sex, vin og kjærsterier etter KUN 9 uker som foreldre... Da burde dere virkelig endre tankegangen litt.

Mange mener vel at sex kan komme 6 uker etter fødsel? Et glass vin er vel ikke for mye forlangt for å vekkes opp i stemning?

Anonym poster: f4051a9a5fb37f9f9f26c016e94c22ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange mener vel at sex kan komme 6 uker etter fødsel? Et glass vin er vel ikke for mye forlangt for å vekkes opp i stemning?

Anonym poster: f4051a9a5fb37f9f9f26c016e94c22ec

Det som er anbefalt er vel at man ikke bør ha sex før det har gått 6 uker (i hvert fall ikke uten kondom). Det er helt vanlig at det går mye lengre tid.

Jeg syns du er krevende, og mannen din er frekk mot deg. Her må dere jobbe sammen. Si gjerne at parterapi på fvk ikke er noe for dere, men jeg tror dere bør bestille en time. Om ikke for deres skyld, for barnet. Evt kan du/dere snakke med helsesøster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er FVK?

Vi hørte at denne unntakstilstanden skulle vare 6 uker? Men du mener den varer et helt år?

Jeg ønsker å lære å være foreldre sammen. Men vi skal jo være par i et forhold også.

Jeg synes også det ville være svært trist å gi opp så tidlig. Mulig det er for mye forlangt at en mann skal kunne håndtere humørsvingninger og utfordringer ift at han "må" gjøre husarbeid han ikke liker(klesvask, gulvvask) og at han ikke får konsentrert seg og sett nyheter og lest aviser som før.

Eksempel:

Han gir baby mat kl 11 og 03 om natten. Jeg gir mat kl 05:30 (baby skriker gjerne da) og jeg er oppe med henne til 08:30 og ønsker å legge henne i sengen på vårt rom der mannen vil sove til 11. Om hun da gråter blir han sur/irritert. Men alternativet er at jeg har henne i stuen fra 05:30 til 11.

Jeg synes ikke han viser forståelse for mine søvnbehov, han synes nok det samme om meg!

Han er ofte irritert på meg. Jeg tenker nok at han er lei (det har han sagt et par ganger). Han synes jeg endrer humør,klager og han forstår ikke hvorfor.

Jeg opplever at han ikke er interessert i å høre når jeg prøver å forklare.

Han tror unntakstilstanden nå skal være over.

Anonym poster: f4051a9a5fb37f9f9f26c016e94c22ec

Hvis han gir babyen mat kl 23 og 03, så får jo du sovet hele natten! Da går d da vel greit for deg å stå opp m babyen og gi mat 0530??? Hva er problemet med å la mannen sove? Du må da vel ikke legge babyen på soverommet der han ligger? Kan du ikke ta en trilletur kl 0830 når babyen skal sove da? Eller legge den i vognbagen i stua?

Anonym poster: a27990c02c353b0da339d60665e7c585

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypcha

Jeg syns det er ganske normalt det du beskriver når det kun har gått 9 uker. Enig med de andre her som sier at det første året kan være vanskelig. Jents vår er 6 mnd og det er enda ting son dukker opp som er nytt og må ta stilling til. Dere gir opp litt for lett når dere ikke gir det lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han gir babyen mat kl 23 og 03, så får jo du sovet hele natten! Da går d da vel greit for deg å stå opp m babyen og gi mat 0530??? Hva er problemet med å la mannen sove? Du må da vel ikke legge babyen på soverommet der han ligger? Kan du ikke ta en trilletur kl 0830 når babyen skal sove da? Eller legge den i vognbagen i stua?

Anonym poster: a27990c02c353b0da339d60665e7c585

Jeg forsto det slik at han ga barnet mat kl 11 (formiddag) og kl 03 (natt), mens hun tok stellene i mellom. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har bedt om 1 time til nyheter og det er jo rimelig. Samtidig sier han at jeg kan få trene den timen. Men da får jo ikke han avlasting når babyen blir krevende og det samtidig er nyheter. Jeg blir derfor forvirret av forslaget.

Anonym poster: f4051a9a5fb37f9f9f26c016e94c22ec

Dere er hjemme begge to slik jeg har forstått det? Hvorfor ikke stå opp med barnet annenhver morgen, du trener en time på formiddagen og han ser jyhetene en time på kvelden. Inngå kompromiss og fordel, det blir aldri rettferdig men dere må da forsøke!!!

Det første året er tøft, og dere er heldige som ikke har ett forhold med utroskap, vold, løgn, alkohol, osv... det er ikke verdens undergang å ikke få sove når man vil eller hele natten!!

Mitt inntrykk er at foreldre forventer å sove og leve som før barnet ble født, ig det innen noen mnd etter fødsel.. mye urealistiske forventninger.

Om du ammer, kan far ta med babyen på en liten trilletur utenfor hjemmet mens du dusjer f.eks.. så kan du ta babyen så far kan slappe av etter det osv.. ikke tenk at "nå er det DIN tur!!" Men tenk at dere må samarbeide, svelg noen kameler.. mødre gjør oftest litt mer.. men slik er det..

Vær tålmodig, ta deg en løpetur når du trenger tid for deg selv.. få ut frustrasjon på den måten eller trening. Noe han også burde gjøre!! Det hjelper ikke å gå oppi hverandre hver dag .... ! Eller sitte inne hver dag hele dagen..

Lykke til, samarbeid, ta initiativ til det du vil skal skje selv!!:)

Viktigeste av alt; DET GÅR SEG TIL, DET ORDNER SEG, DET ER EN PERIODE!! :)

Anonym poster: 56e22037d4326d51c66129496dfcec18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis han gir babyen mat kl 23 og 03, så får jo du sovet hele natten! Da går d da vel greit for deg å stå opp m babyen og gi mat 0530??? Hva er problemet med å la mannen sove? Du må da vel ikke legge babyen på soverommet der han ligger? Kan du ikke ta en trilletur kl 0830 når babyen skal sove da? Eller legge den i vognbagen i stua?

Anonym poster: a27990c02c353b0da339d60665e7c585

Kl 11 ble plutselig kl 23 på natta for deg?

Anonym poster: 88d4a8045323f0268b136f2099b0c2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første året er tøft, det er unntakstilstand. Dere skal lære å være foreldre, og må velge om dere vil lære det sammen eller hver for dere. Det er utrolig trist at dere allerede etter 9 uker vurderer å være hver for dere, kan samtaler hos FVK være noe?

Anonym poster: 1a4978f3d1d2b9c6a42ffa17c3566cbb

De tre første årene ville jeg sagt.

Anonym poster: 30191948cc799ab0912216e28d37fcca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente dere hverandre lenge før dere fikk barn? Var han syk også før dere bestemte dere for å bli foreldre? Hva med å ha den store leiligheten klar før babyen kom? Virker for meg som om dette barnet ikke var særlig planlagt? Det er en fordel å ha diskutert ansvar o.l før man barnet kommer og ihvertfall burde man ha en bedre kommunikasjon når man har blitt foreldre sammen. Nå hører vi jo bare din side av saken. Og da fremstilles denne mannen din som en ordentlig drittsekk. Han kan ikke forvente å få sove til kl 11 med en baby i hus. Og må ta sin del av husarbeid uten å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni uker er jo ingenting!

Vi hadde lite sex hele det første året, men han sa "husk at vi har hele resten av livet til å ha sex!"

Og det har vi hatt siden, men de første årene, jeg må være enig med hun over som sier tre år, handlet det mye om å overleve med lite søvn og krevende barn. Sånn er det, og for hver måned som går blir det litt lettere. Når jeg sier tre år, så var vårt barn mye plaget av falsk krupp, mange sover godt lenge før det, sånt vet man aldri.

Men det er jo verdt det og bare det å glede seg sammen over noe man begge har vært med på å skape, det er jo så romatisk! Sexlivet tar seg opp senere!

Jeg blir så fortvilet når folk evaluerer forholdet sitt mens de har så små barn.

Det er faktisk idioti, baklager!

Lykke til!

Endret av Ulla Ullsokk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig tid for forholdet blir nok de første 3 årene med barn!

Anonym poster: f4051a9a5fb37f9f9f26c016e94c22ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...