Gå til innhold

Baby med blåbrune øyne, noen som har hatt det?


Ciara

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på seks måneder har mørkeblå øyne med brunt innerst rundt pupillen. Dette brune har kommet i løpet av den siste måneden, tror jeg. Når man ser øynene hans på litt avstand er det vanskelig å si om de er brune eller blå.

Vi lurer på hvordan dette kan bli videre. Jeg har brune øyne og mannen har blå. Men hvilke gener har man egentlig når man har blått og brunt samtidig? Og hvor lenge kan det egentlig endre seg?

Er det noen av dere som har barn med slike øyne som baby? Hvordan ble de da de ble større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brune øyne er dominerende så d blir kanskje det :-) jeg hadde blåe øyne når jeg ble født så ble de brune til jeg var et år. det begynte med en brun sirkel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Vil vel tro at han får helt brune øyne etterhvert, kanskje.

Dersom dine foreldre har brune øyne begge to, vil også sønnen din få brune øyne (du har bare brune øyengen å gi bort). Finnes unntak da, øyenfarge kan være bestemt av mange ulike alleler som gjør at man får grå, grønne øyne osv., samt mutasjoner kan oppstå, så dette er bare en tommelfingerregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange babyer har blå øyne når de er født men som blir brune etterhvert som de blir eldre. Om du har brune øyne har du i det minste et allel av brunt gen, eventuelt sammen med et blått allel (Bb genotype), men ettersom det brune genet dominerer er resultatet uansett brune øyne hos deg (fenotype) selv om du har et blått allel.

En annen mulighet er at du har to brune alleler (BB), i det tilfellet vil du i teorien bare kunne få barn med brune øyne. Hvis en av foreldrene dine har blå øyne er du bærer av det blå genet (Bb) og har dermed en mulighet til få barn med blå øyne hvis din partner også har et blått gen som han kan gi videre. Du kan jo se i familien din om noen har lysere øyne. Men bærere av blå alleler av et gen er vanskelig å "oppdage" fordi de har brune øyne akkurat på samme måte som de som har 2 brune alleler.

Så kan man jo ha alleler for grønne øyne (Gg, GG), men dette vises bare i øynene når man har genotype for blå øyne i tillegg (bb Gg eller bb GG). Om man har genotype for brune øyne (Bb eller BB) vil "bakgrunnen" på øyene være for mørkt for at det grønne skal kunne vise seg i alt det mørke brune. Men noen som har lysere brunfarge kan ha feks brungrønne øyne eller hasselbrune.

Sønnen til min bror beholdt sine blå øyne selv om hans mamma har brune øyne. Hun har nære slektninger med både blå og grønne øyne. Så det går jo an å få blåøyde barn selv om en av foreldrene har brune øyne.

Jeg vil tro at din sønn muligens holder på å utvikle brune øyne siden han har veldig mørke blå øyne og med den brune ringen som du snakket om. Gjenstår vel å se. Det finnes jo mennesker med gult og brunt i blå øyne også. Har hørt at irisen kan ha så mange ulike farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min er 16mnd nå og jeg klarer ikke å si hvilken farge han har! De har bestandig vært mørke. Dyyyyp blålig ved fødsel, deretter så de brune ut. Nå er de hverken blå eller brune. De har et innslag av alt ser det ut som. Pr i dag er de nesten mosegrønne med brunt innerst og gråblått skjær ytterst. Jeg har blå (og begge mine foreldre), far har knallbrune (med en brun mor og blå far). Så det kan jo slå begge veier... Undres på hva de ville skrevet i passet til småen om han skulle hatt et nå :fnise: Men seriøst, grønne øyne ikke utviklet før 10-11 år?? Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, grønne øyne ikke utviklet før 10-11 år?? Det var nytt for meg.

For meg også. Jeg har to med grønne øyne og jeg ser jo at fargen forandrer seg "hele tiden". Begge hadde mest grønt, for å si det slik, da de var liten. Midi har nå lyst grønne, mens Minis ser mer og mer grå ut. Han er 11, hun er 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nest eldste hadde en svak antydning til brunt da hun var ca 8 -9 måneder. Nå er hun omtrent voksen og har øyne i blått,brunt, grønt og litt grått. Interessant mix! Jeg har grønn/ brune øyne og faren har blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

De sier vel at øynene kan skifte farge frem til treårsalder.

Største hadde slik som din TS, ble skikkelig brune ved toårsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toåringen min har slike øyne. Hun har mine blå i utgangspunktet, men har etter hvert fått pappaen sin brune sirkel rundt pupillen. Forskjellen er at hans går over i grønt mens hennes går over i blått. Så får vi se hva hun ender opp med ;)

Anonym poster: cb784618c03c60d20c3c8be2aaceef70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min er 16mnd nå og jeg klarer ikke å si hvilken farge han har! De har bestandig vært mørke. Dyyyyp blålig ved fødsel, deretter så de brune ut. Nå er de hverken blå eller brune. De har et innslag av alt ser det ut som. Pr i dag er de nesten mosegrønne med brunt innerst og gråblått skjær ytterst. Jeg har blå (og begge mine foreldre), far har knallbrune (med en brun mor og blå far). Så det kan jo slå begge veier... Undres på hva de ville skrevet i passet til småen om han skulle hatt et nå :fnise: Men seriøst, grønne øyne ikke utviklet før 10-11 år?? Det var nytt for meg.

I mitt pass står det at jeg har flerfargede øyne. ;) De har blå ring ytterst, så blå-grå-grønne lenger inn og gul-brunt helt innerst. De var knallblå ved fødsel, som vel de fleste/fleste lyse øyne er. (Pappa har grønne øyne, mamma har grå (seriøst, helt grå), brodern har grønne).

Har hørt om flere barn som har brune øyne med blått allel som har hatt ubestemmelige, blå-brune øyne i et par år, men så endt opp med brune tilslutt. Har ikke hørt om noen som har endt opp med blå, men det er sikkert mulig det også? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er fasinerende med øyefarge!

her har tulla sånne blå-brune øyne.. men jeg og samboer har begge grønnbrune (sambo er Bb.. mens mine foreldre hadde grønne og blå øyne). Så hvem vet hva hun ender opp med!

Anonym poster: 086956d26902acaad7009a4d5e250f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på ti mnd er der også nå. Startet med mørk blågrå, nå er de brune innerst ved iris, og det sprer seg utover. Han har veldig vakre øyne akkurat nå. Storebror var likedan, husker vi snakket om at vi håpet det stoppet nå. Han fikk helt brune, det blå forsvant helt. Men han har fortsatt veldig vakre øyne, med både kastanjebrunt, lysebrunt og mine gyldne spetter i :) Gleder meg til å se hvor lillemann ender opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med min på 1 år. Var helt blå først, så litt grumset gråblå, men nå ser jeg (spesielt i sollys) at det begynner å komme endel lysebrunt her og der.

Storesøster på 3 år hadde klare blå øyne til hun var ett år, men nå har de blitt grønne.

Jeg har brune, mannen blå. Ingen av mine foreldre har brune (de har blå), men min mor har blågrå, som det kanskje kan skjule seg noen brune gener i?

Anonym poster: a6649be4a131223b83f032f5d4568d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei.

Jeg har blå øyne med en sterk gul ring som stråler ut fra Iris. Detgjør at mine øyne ofte ser grønne ut i lys.

De ble sånn tidlig,tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres i alle fall utrolig pent ut!

Anonym poster: af69274b0c195946225432bc494e2a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn var sønnen min på den alderen:) nå er han 12mnd, øynene er brune innerst og mørkegrønn ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augefarge er interessant, og det følger åpenbart ikkje den enkle logikken me lærte på skulen.

Min samboer har klare blå auger, som sine foreldre.

Eg hadde blå auger som lita, men i løpet av tenårene utvikla dei seg til å no vere blå ytst, grønnlige innover, og med gul-brune flekker inst mot iris. (Trur eg oppgav grønne i passet ;) ).

Mamma har grønne auger, pappa har blå (og farfar har brune).

Mi eldste på fire har blå auger, men eg kan skimte litt grønne flekker inst mot iris.

Minste på 18 månadar har blå, men med langt meir framtredande grønne flekker.

Blir spennande å sjå korleis dei utviklar seg!

Endret av *Frida*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...