Gå til innhold

Kor mange nynorskbrukarar er me her inne?


Pip

Er du nynorskbrukar?  

  1. 1. Er du nynorskbrukar?

    • Ja - skriv nynorsk konsekvent
      5
    • Ja, men skriv bokmål av og til
      12
    • Ja, eigentleg, men har 'konvertert' til bokmål
      7
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Er opprinnelig nynorsk bruker kommer jo fra det gilde vestlandet, men synest det er lettere å skrive bokmål. Det hender av og til at skriver nynorsk. Har nok mye med at jeg har gått på skole og jobber på Østlandet.

MEN jeg synest det er kjekt å lese innleggene på nynorsk. Dei går rett i hjarta på meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

som sagt så er dette umulig da nynorsk kun er et skriftspråk!

hmm, da lurer jeg virkelig på hva slags språk jeg snakker :o Kankskje jeg kommer fra et annet land.

Min pappa henta barna i barnehagen og snakker breitt Sogning(som meg :wink: ). Han babla ivei, og en gutt i barnehagen stod med store øyner og spurte: "Hvilke land kommer du ifra?" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skriv nynorsk, men det snik seg nok inn eit bokmålsord av og til :oops:

På jobben skriv eg nynorsk i e-postar og i dokument eg skal bruke sjølv. Men i rapportar som andre skal lese skriv eg bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skrive nynorsk på sms, eller skriv sann so eg prata! :oops:

Men her inne skrive eg kun bokmål, koffor veit ikkje eg, syns det er enklare...eg syns nynorsk ikkje er so fint, so det e sikkert en grunn, tenkje eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hmm, da lurer jeg virkelig på hva slags språk jeg snakker :o Kankskje jeg kommer fra et annet land.

Min pappa henta barna i barnehagen og snakker breitt Sogning(som meg :wink: ). Han babla ivei, og en gutt i barnehagen stod med store øyner og spurte: "Hvilke land kommer du ifra?" :ler:

Mora mi trodde det satt noen utlendinger ved nabobordet..det var sogninger... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Seier kanskje noko om mor di :tunge1:

Eit søsken av meg studerar på austlandet og blei spurt av ein "Kolle-bu" om h*n var frå Sverige.

Det BØR klinge ei bjelle.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Seier kanskje noko om mor di  :tunge1:  

...

Sier vel mere om hvordan sogninger tar imot folk. Er glad det er få av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Seier kanskje noko om mor di :tunge1:

Eit søsken av meg studerar på austlandet og blei spurt av ein "Kolle-bu" om h*n var frå Sverige.

Det BØR klinge ei bjelle.....

Det var en spøk. Men en burde vel ikke regnet med at de sjølgode skjønte det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal ta hensyn til et skriftspråk som kun et fåtall bruker. Et fåtall som bor i trange bygder med et snevert og intolerant syn på omverden og fremskittet. Hadde det vært opp til de hadde det vel vært ølmonopol i hele Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
... som bor i trange bygder med et snevert og intolerant syn på omverden og fremskittet. Hadde det vært opp til de hadde det vel vært ølmonopol i hele Norge.

Kjenner du ALLE nynorskbrukere? Kaller du Bergen for en trang bygd?

Jeg skriver bokmål, men det er da ikke noen grunn for hverken meg eller andre å uttale meg om hvordan nynorskskrivere bor eller tenker.

Syns forølvrig ølmonopolet var bra da det var her. Da kunne de som jobba der ha mer kontroll med hvem som kjøpte øl. Vil tro man legger bedre merke til en 13-åring som skal handle øl hvia man jobber i en butikk som kun selger øl, enn hvis en 13 åring går inn i dagligvarebutikken og kjøper øl sammen med masse annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Kjenner du ALLE nynorskbrukere? Kaller du Bergen for en trang bygd?

Jeg skriver bokmål, men det er da ikke noen grunn for hverken meg eller andre å uttale meg om hvordan nynorskskrivere bor eller tenker.

]

Er nynorsk offisielt skriftspråk i Bergen? Bor du i "nynorskdistrikt" og kjenner folk der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Seleena

Det var en spøk. Men en burde vel ikke regnet med at de sjølgode skjønte det.....

Kva er det du snakkar om då?

Er forøvrig ikkje Sogning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Er nynorsk offisielt skriftspråk i Bergen? Bor du i "nynorskdistrikt" og kjenner folk der da?

Kjenner folk fra Bergen som skriver nynorsk, ja :wink:

Bor ikke i nynorskdistrikt, tror vel neppe alle som skriver nynorsk har de samme holdningene og tankene likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal ta hensyn til et skriftspråk som kun et fåtall bruker. Et fåtall som bor i trange bygder med et snevert og intolerant syn på omverden og fremskittet. .

:hoho::hoho:

Det er synd i stakkars lille "sneverte" og intolerante deg.......

Du kan ikkje ha mykje kunnskap om folk rundt deg i det heile!

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal ta hensyn til et skriftspråk som kun et fåtall bruker. Et fåtall som bor i trange bygder med et snevert og intolerant syn på omverden og fremskittet. Hadde det vært opp til de hadde det vel vært ølmonopol i hele Norge.

Kven kalla du snever og intolerant? :roll:

Eg skriv begge deler, bokmål her på KG og ofte i andre forum, nynorsk elles. Kjekt med litt variasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjenner folk fra Bergen som skriver nynorsk, ja :wink:

Bor ikke i nynorskdistrikt, tror vel neppe alle som skriver nynorsk har de samme holdningene og tankene likevel.

Fordi om du kjenner folk som skriver nynorsk så betyr vel ikke det at det er et offisielt skriftspråk; med offisielt mener jeg at det er kun det skirftspråket de bruker.

Nei, alle har vel ikke de holdningene, men man kan begynne å lure..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

- dersom du ikke har hatt noen form for nynorskopplæring på skolen har det skjedd en stor feil ett sted.. (?)

Man slipper NyNorsk når man har dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Man slipper NyNorsk når man har dysleksi.

Heldig du, eg slapp ikkje noko undervisning, sjølv om eg har dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...