Gå til innhold

Bor i utlandet, vil til Norge for å ta intensivkurs førerkort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i midten av 20-årene som for tiden bor i utlandet (studerer og jobber midlertidig). Nå har jeg bestemt meg for at jeg ønsker å ta førerkortet, og da helst i Norge. Jeg tok trafikalt grunnkurs for 7-8 år siden, så regner med jeg både må og bør ta dette på nytt. Jeg har ikke øvelseskjørt hjemme, og har heller ikke muligheten til dette. Jeg er rett og slett helt nybegynner.

Lurer på om det kan være mulig for meg å ta et slikt intensivkurs med førerkortet i Norge? Hvis jeg har noen uker til en måned i Norge, er det nok? Evt. hvor i landet bør jeg gjøre dette? Det har ikke så mye å si hvor, men helst på Østlandet i Oslo/Akershus da jeg har familie der. Men ikke så farlig. Hvor mye penger kan jeg regne med å bruke på dette?

Setter kjempestor pris på svar og erfaringer :)

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på det i og med at du ikke kan meldes opp til praktisk kjøreprøve før du har bestått teorien og det er gjerne 6-10 uker ventetid på oppkjøring.

Selve kjøringa, alle kjøretimene å kursene du må ha er ikke noe problem på 2-3 uker sålenge det er planlagt med kjøreskolen såfremt du ikke er helt grønn på det å kjøre bil sånn at du trenger ekstremem mengder med kjøretimer

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står som utvandret i folkeregisteret, får du ikke førerkort i Norge.

Du trenger ikke å ta trafikalt grunnkurs på nytt.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står som utvandret i folkeregisteret, får du ikke førerkort i Norge.

Du trenger ikke å ta trafikalt grunnkurs på nytt.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Hvis du kan dokumentere at du er student går det bra:)

Anonym poster: 82f982b67932009bb8052c6b8b1782e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står som utvandret i folkeregisteret, får du ikke førerkort i Norge.

Du trenger ikke å ta trafikalt grunnkurs på nytt.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Utvandret blir man normalt sett ikke hvis man kun er utlandsstudent. Det blir man kun hvis man melder ifra om at man utvandrer, og flytter til utlandet for lengre periode, da jeg meldte ifra var det iallefall slikt.

Anonym poster: 31cf237536a5b1cca29b9cac19524504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utvandret blir man normalt sett ikke hvis man kun er utlandsstudent. Det blir man kun hvis man melder ifra om at man utvandrer, og flytter til utlandet for lengre periode, da jeg meldte ifra var det iallefall slikt.

Anonym poster: 31cf237536a5b1cca29b9cac19524504

Noen land krever at man innvandrer for å studerer. Dette gjelder hvertfall Danmark, men også Sverige har begynt med dette!

Anonym poster: 82f982b67932009bb8052c6b8b1782e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke som utvandret i folkeregisteret.

Hvis jeg feks. tar et intensivkurs med kjøretimer og en teoriprøve først, deretter melder meg opp til oppkjøring og kommer tilbake for å ta denne? Det burde jo fungere eller?

Takk for link. Skal lese der nå.

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står ikke som utvandret i folkeregisteret.

Hvis jeg feks. tar et intensivkurs med kjøretimer og en teoriprøve først, deretter melder meg opp til oppkjøring og kommer tilbake for å ta denne? Det burde jo fungere eller?

Takk for link. Skal lese der nå.

Det fungerer, men husk at teoriprøven er gyldig i "bare" 3 år :P

Du må også sende inn søknad om førerkort før du kan ta teorien, den kan sendes inn elektronisk så det burde ikke være noe problem

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandel må ikke være godkjent før man tar teoriprøven på bil, men den må være godkjent før man kan bestille praktisk prøve.

Ventetiden på østlandet er vel ca 1,5 mnd.

Anonym poster: 82f982b67932009bb8052c6b8b1782e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Nå vet jeg litt mer praktisk hvordan jeg kan gjøre det, så da kan jeg begynne planleggingen når det passer seg sånn.

Forresten, hvordan gjøres det med vandelsattest? Skal jeg bare søke om en "generell" vandelsattest fra mitt lokale politi eller? Har fått dette før i forbindelse med jobb, men da leverte jeg politiet et skjema fra arbeidssted, og resten gikk mellom politi og arb.giver.

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingenting i forbindelse med vandelsattest. Det ordner vegvesenet selv.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ingenting i forbindelse med vandelsattest. Det ordner vegvesenet selv.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Okei, takk :)

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barista

JA det er ikke noe problem. Det er massevis av kjøreskoler som tilbyr intensivkurs, og som tar av oppkjøringsdatoer de allerede har fått tildelt.

Jeg gjorde dette selv for fire år siden. Det var helt problemfritt. Jeg reise bort til stjørdal og var en uke.

Onsdagen og Torsdagen hadde jeg vanlige kjøretimer fra kl 8 til 12.

Fredag og Mandag hadde jeg langkjøring hele dagen.

Tirsdagen hadde jeg glatt kjøring + en ekstra vanlig kjøretime på kvelden for å roe nerver.

Onsdagen hadde jeg oppkjøring kl åtte om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA det er ikke noe problem. Det er massevis av kjøreskoler som tilbyr intensivkurs, og som tar av oppkjøringsdatoer de allerede har fått tildelt.

Jeg gjorde dette selv for fire år siden. Det var helt problemfritt. Jeg reise bort til stjørdal og var en uke.

Onsdagen og Torsdagen hadde jeg vanlige kjøretimer fra kl 8 til 12.

Fredag og Mandag hadde jeg langkjøring hele dagen.

Tirsdagen hadde jeg glatt kjøring + en ekstra vanlig kjøretime på kvelden for å roe nerver.

Onsdagen hadde jeg oppkjøring kl åtte om morgenen.

Oi! Det gikk jo fort og greit for seg. Kan jeg spørre om du hadde kjørt mye selv på forhånd? Ev. hvor trygg var du på å kjøre da du startet intensivkurset? Kan jeg også spørre hvilken kjøreskole dette var? Tok du teoriprøven ganske rett før? Ev. hvor lang tid brukte du på å lese osv?

Setter veldig stor pris på svar!!

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Oi! Det gikk jo fort og greit for seg. Kan jeg spørre om du hadde kjørt mye selv på forhånd? Ev. hvor trygg var du på å kjøre da du startet intensivkurset? Kan jeg også spørre hvilken kjøreskole dette var? Tok du teoriprøven ganske rett før? Ev. hvor lang tid brukte du på å lese osv?

Setter veldig stor pris på svar!!

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Jeg hadde kjørt noe før ja. Hadde blant annet hatt en langtur mellom stavanger - oslo med foreldre hvor jeg øvelseskjørte, og ett sted mellom 5-10 ganger hvor jeg fikk kjøre på kortere turer, typisk til butikk og lignende.

Ellers hadde jeg hatt 6 (tre doble kjøretimer) på kjøreskole fra tidligere. Dette var over ett år før jeg tok oppkjøringen. Men måtte avbryte pga. skade.

Jeg klarte fint å sette meg i bil, og kjøre litt. Men jeg var overhode ikke trygg, i den forstand. Vi begynte så og si på scratch, men det har nok hjulpet noe at jeg har sittet i en bil tidligere ja.

Husker ikke hvilken kjøreskole det var, kanskje denne. men er usikker. FInnes også kjøreskole skole der oppe, hvis jeg husker riktig, hvor du kan ta kjøretimer med de som skolerer seg til å bli kjørelærer. Tror det er halv pris.

Jeg meldte meg opp til trafikalt grunnkurs tidlig, og fikk tatt teorien. Så det var gjort i god tid før kjøringa. Jeg var heldig, besto på første forsøk, uten å ha lest særlig. Jeg tok den i utgangspunktet bare fordi jeg ville ha tatt den en gang før jeg leste for å roe nerver, slik at jeg visste hvordan det var. Men som sagt, jeg var gruelig heldig. Jeg antar at jeg hadde mopedlappen hjalp meg mye der. Så hvis du ikke har tatt den, anbefaler jeg deg å lese godt. Kjenner flere som har stryket mange ganger, fordi de tror den er så lett, og ikke gidder å lese.

Når det kommer til lesinga, så brukte jeg ikke veldig lang tid på den direkte, men jeg er noe lettlært. Jeg leste gjennom boka en gang, og etterpå brukte jeg mye tid på å ta tester, og prøver på nett. Det hjalp meg veldig.

Lykke til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen hjertelig takk Barista! :blomst:

Anonym poster: 2f0e8d2636788e81d1867cd21aa2a5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvorfor skal du ta førerkort i Norge? Det må da være det dyreste landet i verden å ta førerkort i. Norge aksepterer også mange utenlandske førerkort som du kan bytte om igjen i et norsk ett straks du er fast bosatt her igjen.

Anonym poster: 8999fd66241532992f3333d59a8067ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkskoler får ikke tildelt oppkjøringstimer.

Det er folk som skal kjøre opp, som får tildelt timene. En del skoler jukser med å melde inn én elev og så endre navn etter hvert som det passer seg.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkskoler får ikke tildelt oppkjøringstimer.

Det er folk som skal kjøre opp, som får tildelt timene. En del skoler jukser med å melde inn én elev og så endre navn etter hvert som det passer seg.

Anonym poster: e12ddf3a36e03b631d0be4dc0fb01126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...