Gå til innhold

La være å be en venninne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha fest om et par dager og har latt være å be en venninne. Skal feire en milepæl i mitt liv og har invitert noen naboer. Venninnen min bor i en leilighet i samme bygg og er mye rundt i gangene. Så det er ganske sikkert at hun får med deg at det har vært folk hos meg.

Skulle gjerne bedt henne. Problemet er bare at hun er dårlig likt blant vennene mine. Ingen kommer på festen om hun kommer og det blir veldig kjipt for meg. Dessuten er hun av typen som "stjeler hele showet", så da blir hele kvelden om henne. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Eventuelt: hva kan jeg gjøre for å bortforklare dette for venninnen min om hun ser folk komme/gå?

Anonym poster: a7ff7e6b1c1b7ebea7553c3b279ea64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, den er lei. La det stå til og ta det som det kommer.

Ved en evt konfrontasjon kan du jo benytte anledningen til å snakke med henne om problemet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cytosin

Hva er årsaken til at de ikke liker henne, da? Dersom hun har sagt eller gjort noe som har fått andre til å mislike henne burde de ta det opp med henne istedenfor å snakke bak ryggen hennes og utfryse henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du fremstiller det ville jeg heller vært venn med henne enn en utfrysende klikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg foreslår at du å før festen går bort til henne og forklarer at hun gjerne skulle blitt invitert men at dine andre venner har reagert på oppførselen hennes og derfor er hun ikke invitert. Dette er helt fair.

Det som derimot ikke er fair er å gå bak ryggen hennes.

Jeg har venner som ikke kan utstå hverandre - den ene har god grunn og den andre burde lære seg ganske alminnelig folkeskikk. Her blir ikke disse invitert samtidig enkelt og greit og de vet hvorfor.

Det er vanskelig når det blir slike konflikter i vennegjengen - samtidig er det også slik at det er en del av det å bli voksen å skille ut hvem som passer sammen i alle sammenhenger og hvem som ikke gjør det. Noen viser seg å ikke passe sammen i noen sammenhenger og veien går videre helt uten dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MIn kjære har noen venninner som ikke liker hverandre. Hun ber dem hver for seg.

Kanskje du skal dele det opp, og feire med henne separat, eller med en utvalg fin gjeng.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du lar være å invitere henne, så mister du en venninne. Men det er kanskje ikke så farlig, siden du lar den andre klikken bestemme. Dette er skikkelig fjortisoppførsel, med baksnakking og utfrysing, og det gjør deg ikke noe bedre enn de du allerede har invitert når du lar de bestemme hvem som skal få komme.

Anonym poster: 5127cb1e6782ee60527a1547ed7e35ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til henne at du skal ha en liten feiring for deg, og at du og hun kan feire alene en annen helg? Hvis hun spør om hun ikke kan være med på denne feiringen så forklarer du bare at de har reagert på oppførselen hennes ved ett par anledninger, og at du synst det er mye koseligere å ferie med henne alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolltausa

Jeg skal ha fest om et par dager og har latt være å be en venninne. Skal feire en milepæl i mitt liv og har invitert noen naboer. Venninnen min bor i en leilighet i samme bygg og er mye rundt i gangene. Så det er ganske sikkert at hun får med deg at det har vært folk hos meg.

Skulle gjerne bedt henne. Problemet er bare at hun er dårlig likt blant vennene mine. Ingen kommer på festen om hun kommer og det blir veldig kjipt for meg. Dessuten er hun av typen som "stjeler hele showet", så da blir hele kvelden om henne. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Eventuelt: hva kan jeg gjøre for å bortforklare dette for venninnen min om hun ser folk komme/gå?

Anonym poster: a7ff7e6b1c1b7ebea7553c3b279ea64a

Alle har vi vel noen som ikke kommer overens i vår omgangskrets - det ser vi allerede fra barneskolen, der invitasjoner til barneselskap er et stadig tilbakevendende problem.

Der har mange foreldre, inkludert meg selv, regelen om at man utelater aldri færre enn halvparten av en gruppe.

Også i familier kan uoverenstemmelser skape utfordringer for et vertskap.

Dette er din venninne, og du er venninne med henne for en grunn.

Jeg regner med at grunnen er at du liker henne, hvis ikke ser jeg ikke hvorfor dere er venner.

At dine venner ikke liker henne burde ikke være ditt problem, og heller ikke hennes.

Jeg ser at du har latt være å invitere henne, og jeg er veldig enig med Blondie65 om hva du bør gjøre nå.

Men for senere anledninger:

Jeg synes voksne mennesker burde klare å i det minste være høflige når de er invitert til et selskap der det er noen de ikke liker, og jeg mener dine venner er lite voksne når de sier at de ikke kommer hvis hun kommer.

De burde klare å oppføre seg noen få timer dersom det er viktig for vertskapet at den "uglesette" er tilstede.

Din venninne er bare en person, men jeg vet at en person kan ødelegge god stemning, spesielt hvis de andre tilstedeværende er på vakt og kritiske.

Hun kan få beskjed, på en hyggelig måte, om at du ønsker at hun skal være tilstede, men at hun oppfattes som dominerende og "årsaken til at vennene dine ikke liker henne", og at du derfor setter pris på om hun kan dempe seg litt de timene dere er sammen.

De andre vennene dine kan samtidig få beskjed om at du ønsker å ha henne tilstede, og at du setter pris på om de kan legge personlig motvilje til side for disse timene, slik at dere alle kan ha en hyggelig kveld sammen.

Endret av Trolltausa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hun at de andre vennene dine ikke liker henne, for da er jo problemet mindre, vet hun det ikke så er det verre. Uansett så forklar henne dette på en pen måte, ikke lyv fordi det kan bli avslørt og da er du en dårlig venn og kan miste henne.

Anonym poster: b62e6769626aee0928280d9ff5f05e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det sier litt om deg at du lar den "kule" gjengen bestemme.

Jeg hadde gjort 1 av 2 ting:

1) Tatt kontakt med venninnen og fortalt henne hvordan tilstanden er og forsøkt å si ting fint, som "du kan ha en tendens til å stjele showet" eller "de synes du er veldig masete, men jeg liker deg som du er" og så enten blitt enige om at hun kan komme (om hun vil da) og lover å holde en lav profil og vise interesse for de andre gjestene, og sørge for at du er i fokus (du skrev jo at du skulle feire noe).

2) Det samme som over, bare at dere blir enige om at hun står over denne sammenkomsten og så skal dere sammen jobbe for at hun passer bedre inn med de andre etterhvert.

Anonym poster: b4b12a7ea85bc9ced2a483ed3769b46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skal ha fest om et par dager og har latt være å be en venninne. Skal feire en milepæl i mitt liv og har invitert noen naboer. Venninnen min bor i en leilighet i samme bygg og er mye rundt i gangene. Så det er ganske sikkert at hun får med deg at det har vært folk hos meg.

Skulle gjerne bedt henne. Problemet er bare at hun er dårlig likt blant vennene mine. Ingen kommer på festen om hun kommer og det blir veldig kjipt for meg. Dessuten er hun av typen som "stjeler hele showet", så da blir hele kvelden om henne. Hva kan jeg gjøre i denne situasjonen? Eventuelt: hva kan jeg gjøre for å bortforklare dette for venninnen min om hun ser folk komme/gå?

Anonym poster: a7ff7e6b1c1b7ebea7553c3b279ea64a

Milepælen om at du har blitt fjortiss igjen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha fest om et par dager og har latt være å be en venninne.

Skulle gjerne bedt henne. Problemet er bare at hun er dårlig likt blant vennene mine. Ingen kommer på festen om hun kommer og det blir veldig kjipt for meg.

Anonym poster: a7ff7e6b1c1b7ebea7553c3b279ea64a

Jeg har vært i noen lunde samme situasjon selv, men jeg inviterte "denne" venninnen. Det jeg tenkte var

1. Hvordan ville jeg ha reagert om det var jeg som ble holdt utenfor? - Jo, jeg hadde blitt lei meg.

2. Er det virkelig nødvendig å såre en annen venninne fordi jeg vil ta hensyn til hva de andre mener?

3. Dette er min fest! Hvorfor skal jeg måtte ta hensyn til at noen ikke kommer overens med hverandre?

4. Vi er alle voksne (over 20). En må klare å forholde seg til personer en ikke liker også på en høflig måte.

Jeg synes ikke du trenger å si ifra til noen at venninnen i gangen kommer. Det jeg gjorde da venninnene mine var kommet, var å foreslå å spille et spill. Det løsnet opp stemningen med en gang. Så serverte jeg litt god mat og hadde Idol på i bakgrunnen. Det ble faktisk en veldig koselig kveld :-) Her var det ikke alkohol involvert en gang. Ingen har klagd i etterkant. Faktisk tror jeg de kom bedre overens etter denne kvelden.

Anonym poster: 7c0412f937127e035091cc341fb27cef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slike situasjoner bruker jeg å tenke på hva jeg ville følt hvis det var jeg som var jenta som ikke fikk invitasjon. Du ville sikkert blitt såret over å ikke bli invitert i en feiring til din venninne uten en forklaring? Kanskje er hun ikke klar over hvordan hun oppfører seg heller, og da er det iallfall sårende å ikke bli invitert. Noen burde si ifra hva de syns er problemet med henne, så hun kan få muligheten til å rette opp i det.

Jeg er også enig med AB #14 om at jeg ikke ville latt de andre vennene vite at hun er invitert før de kommer på festen og ser at hun er der.

Endret av facepalm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...