Gå til innhold

Er det dumt, som kvinne, og ikke ta sine forhåndsregler overfor menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta taxi om nødvendig(får ikke til)

Ja! Og dessuten er det dyrt om man skal til og fra jobb hver dag. Men man må gjøre hva man kan for å slippe det som det fører med seg å bli voldtatt.

Inkludert å uglese uskyldige menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Søgni

Hvorfor blir kvinner advart mot å drikke for mye, og kle seg for utfordrende? Er det helt unødvendig?

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

Dette er fordi "vi" tydeligvis fortsatt tror at det å lære folk å ikke bli voldtatt er mer effektivt og riktig enn å lære folk å ikke voldta.

Jeg forstår virkelig poenget med forholdsregler, men denne tankegangen, og hvor dominerende den er, provoserer meg likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fordi "vi" tydeligvis fortsatt tror at det å lære folk å ikke bli voldtatt er mer effektivt og riktig enn å lære folk å ikke voldta.

Jeg forstår virkelig poenget med forholdsregler, men denne tankegangen, og hvor dominerende den er, provoserer meg likevel.

Jeg synes bare det er sært at på den ene siden, trenger vi ikke å være redde når vi går alene, fordi de fleste menn er ikke voldtektsforbrytere, men på den andre siden kan vi ikke drikke for mye og kle oss utfordrende.

Enten er vi uforsiktige, eller så er vi overhysteriske. Tydeligvis.

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en dame blir redd, så driver hun ikke med risikovurderinger. Blir man redd, så tenker man ikke normalt. Skjønner ikke hvorfor vi menn skal ta dette personlig. Hvis en ukjent person er redd for meg uten grunn, så synes jeg synd på vedkommende og ikke noe mer enn det.

Hvis ei dame blir skikkelig redd, så skal hun ta en brostein og pælme den gjennom ett butikkvindu. Det gjorde min kjære når hun møtte en farlig gjeng i Moskva. Alarmen begynte å ule, og gjengen forsvant fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Hvis ei dame blir skikkelig redd, så skal hun ta en brostein og pælme den gjennom ett butikkvindu. Det gjorde min kjære når hun møtte en farlig gjeng i Moskva. Alarmen begynte å ule, og gjengen forsvant fort.

Da skal ikke jeg bo i sentrum :( Plutselig kommer en brostein gjennom soveromsvinduet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Jeg synes bare det er sært at på den ene siden, trenger vi ikke å være redde når vi går alene, fordi de fleste menn er ikke voldtektsforbrytere, men på den andre siden kan vi ikke drikke for mye og kle oss utfordrende.

Enten er vi uforsiktige, eller så er vi overhysteriske. Tydeligvis.

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

Jeg veit ikke om det er samme folka som mener begge deler. Men jo, jeg ser poenget. Alt spiller jo egentlig på litt av det samme tankegodset: At man selv kan styre om man blir voldtatt, og fokus på offerets oppførsel i stedet for voldtektsforbryterens.

Det er litt utfordrende, dette med å gi råd og tips til hva man bør gjøre og ikke gjøre for å ta forholdsregler. Min erfaring er nemlig at det er kort vei fra å oppfordre kvinner til å ta vare på seg selv, til å legge ansvar og skyld over på den som blir voldtatt. Det er jo ikke helt uvanlig at folk rangerer hvor mye skyld offeret hadde for voldtekten ut fra bekledning, promille etc. Det er nesten utelukkende fokus på hva offeret burde gjort annerledes og hva man skal gjøre for å ikke bli voldtatt. Og det er mye synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal ikke jeg bo i sentrum :( Plutselig kommer en brostein gjennom soveromsvinduet :(

Soveromsvindu funker ikke. Det er buttikkvinduer som utløser alarm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mellomting tenker jeg. Man bør ikke stole blindt på alle, men jeg vil ikke gå rundt å være redd og å misstenke alle menn jeg støter på som potensielle overfallsmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartman

Soveromsvindu funker ikke. Det er buttikkvinduer som utløser alarm.

Puh du har rett. Begynner å bli veldig sent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir kvinner advart mot å drikke for mye, og kle seg for utfordrende? Er det helt unødvendig?

Anonym poster: 1fd26b937426c2f77002cff4fb28d4a5

Menn burde advares mot å drikke for mye i mye større grad enn kvinner (fordi mennene er overrepresentert i vold og ulykker, både som offer og gjerningsmann), så ja, den kvinnefokuserte advarselen er unødvendig.

Grunnen til at kvinner som ofre får så mye fokus i media er at kvinnene er "mer verdt" enn mennene. Det er mer naturlig for samfunnet å fokusere på kvinner som lider og prøve å rette det opp. Kvinner og barn først, menn sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinner, og som kvinner flest må jeg ta vare på meg selv.

Jeg må innrømme at jeg blir livredd om jeg går alene på ensomme, skumle steder og møter en mann både på dag og kveldstid ... Eller burde jeg stole blindt på alle? Er det slemt å forhåndsdømme alle menn på denne måten?

Jeg så en film i kveld. Det var en film som foregikk sent i vikingtiden/tidlig middelalder. Iløpet av filmen var det en kvinne som red på et åpet landskap og var engstelig og redd. Hun red på en hest, og mannen hennes var hardt skadet og lå over en annen hest som hun dro med seg.

Hun møtte en fremmed mann som hun ikke stolte på, og beskyttet seg med pil og bue, og passet hele tiden på å holde mannen på en viss avstand.

Til slutt endte det med at han overfalt henne på natten og prøvde å voldta henne, men heldigvis ble mannen hennes bedre og klarte å redde henne i siste liten.

Etter å ha sett denne filmen, følte jeg litt på hvordan det var å måtte beskytte seg selv hele tiden i gamle dager. Det var utrygt, og man kunne ikke stole på noen ... Og en kvinner uten en mannlig følge var nærmest et lett bytte om hun ikke kunne forsvare seg selv med våpen.

Idag føler jeg at man ikke har lov til å være skeptisk?

Er det ikke bedre å være litt for redd enn litt for godtroende?

Jeg ER faktisk redd når jeg møter en fremmed mann på et "skummelt" sted, og jeg er reddere for utenlendinger enn nordmenn, men samtidig ser man jo an personene, og man kan føle seg tryggere med en stabil afrikaner fremfor en ustabil nordmann.

Anonym poster: 2514ac02aa058f98be024fea3588c388

Men du er vel utlending selv, sånn som du skriver?

Anonym poster: dfbdaade8f962d18e8144f1ecc8dc158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Menn burde advares mot å drikke for mye i mye større grad enn kvinner (fordi mennene er overrepresentert i vold og ulykker, både som offer og gjerningsmann), så ja, den kvinnefokuserte advarselen er unødvendig.

Grunnen til at kvinner som ofre får så mye fokus i media er at kvinnene er "mer verdt" enn mennene. Det er mer naturlig for samfunnet å fokusere på kvinner som lider og prøve å rette det opp. Kvinner og barn først, menn sist.

Poeng til deg. Bare at kvinner ikke er mer verdt, som i verdi hverken som ting eller menneske, bare på det jevne fysisk/psykisk svakere. Følgelig er det den sterkestes ansvar å ta sitt ansvar, med å for eksempel drikke mindre... in a perfect world.

Jeg tror verden i hine hårde dager var ganske mye farligere for menn enn for den enkelte kvinne. Som den gangen også hadde større (!) mulighet til å forsvare seg selv, da vold var ganske vanlig faktisk. Fremstillingen av kvinnen på hesten er en romantisering av virkeligheten i beste fall.

Forøvrig; man kan bruke huet uansett hva man har mellom beina. Det funker som oftest bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, redd er jeg ikke. Og i hvert fall ikke i dagslys. Jeg går der det passer meg, men tar vanlige forholdsregler som gjelder alle: ikke gå alene hjem for beruset, hold godt på verdisakene, gå med bestemte skritt og steinansikt, vær bevisst de rundt deg. Ser ingen grunn til å gå rundt og vente på å bli overfalt eller mistenke alle menn. Jeg har flere kompiser som har opplevd ubehageligheter enn venninner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg ER faktisk redd når jeg møter en fremmed mann på et "skummelt" sted, og jeg er reddere for utenlendinger enn nordmenn, men samtidig ser man jo an personene, og man kan føle seg tryggere med en stabil afrikaner fremfor en ustabil nordmann.

Anonym poster: 2514ac02aa058f98be024fea3588c388

Hvorfor går du alene på disse "skumle" stedene? Jeg har alltid tatt mine forhåndsregler, men går ikke rundt og er redd. Du går ikke gjennom en øde kirkegård når det er mørkt. Heller ikke en mørk bakgate. Noen ganger, hvis jeg vil ta en "utrygg" snarvei når det er mørkt, kan jeg benytte anledningen til å gå bak et par for eksempel. Det er ikke noe problem å vurdere situasjoner. Er en situasjon risikofylt, unngår man den ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beano

Jeg syntes det er bra at du ikke er naiv. Jeg syntes ikke det er galt å forhåndsdømme alle menn når det er en realitet at vi er utsatt for voldtekt hvis vi vandrer alene på ''skummle'' steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg forsiktig med å bevege meg i belastede områder, iallfall etter mørkets frembrudd, men hvis jeg først gjør det, tar jeg alle forholdsregler. Det er synd hvis noen menn tar det personlig, jeg ser ikke på utseendet og bedømmer folk, jeg er skeptisk til de fleste som nærmer seg meg/prøver å komme i kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor mener du vold er farligst mot menn?

Om jeg ser en mann virke litt eh..mistenksom, tar jeg mine forholdsregler, som nøkler i hånden, går fortere til ett strøk hvor noen kan høre om jeg skriker osv.

Men ellers er menn bare vanlige folk som har like stor rett til å være ute:-)

Det er mange ganger flere menn som blir slått ned enn kvinner. Faktisk tror jeg ti menn blir slått ned for hver kvinne som blir slått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppi

Det er mange ganger flere menn som blir slått ned enn kvinner. Faktisk tror jeg ti menn blir slått ned for hver kvinne som blir slått ned.

Det kan nok stemme det.

Unge menn kan sette seg selv i mange kranglete situasjoner når de er beruset som ender i slåsskamp.

- å hvor mange ganger har ikke de fleste vært vitne til slike slåsskamper på byen...

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ganger flere menn som blir slått ned enn kvinner. Faktisk tror jeg ti menn blir slått ned for hver kvinne som blir slått ned.

Om jeg går alene om natten, er jeg ikke redd for å bli slått ned. Jeg er redd for å bli voldtatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg går alene om natten, er jeg ikke redd for å bli slått ned. Jeg er redd for å bli voldtatt.

Og hadde du møtt en mann ensom om natten som hadde sagt til deg, - nei æsj, ingen ville voldtatt deg, så bare slapp av.

Ja da hadde du vel bare blitt enda mer sur eller hadde du blitt sjeleglad, beroliget og gitt ham en kos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...