Gå til innhold

Spesielt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Scenariet var som følger:

Jenta hadde bestemt seg for å ikke ha konfirmasjonsselskap men kun ut å spise med søsken far og mor si.(kjernefamilien bare) Resten av familien var ikke invitert og situasjonen var avklart med dem, noe som var vel og greit, de var kun med i kirken, noe de hadde veldig lyst til .

På utsiden av kirken, idet vi tar farvel med dem utbryter konfirmantens tante høyt i en megetsigende tone: "JA DA FÅR VI FINNE OSS EN BENSINSTASJON OG FÅ OSS EN PØLSE VI DA!" med tydelig overdrivelse i stemmen mens hun stønner oppgitt.

Forresten ikke overraskende at noe slikt kom fra henne da vi kjenner til hennes lunefulle væremåte.

MEN hva mener dere om en slik oppførsel?

Anonym poster: 9607cb36cbfe6d56882cc651afeab1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:laugh: Synes det var morsomt, jeg. :fnise:

Anonym poster: 3ef8e176b213e7707c9af333e9fc7a3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende de synes det er litt spesielt å ikke bli bedt med i middag :)

Hvis det er en av mange ting som oppfattes som unødvendig sære, spesielle eller kronglete ved din families måte å gjøre ting på, så kan jeg nesten skjønne at noen blir lei og fyrer av en kommentar.

Jeg har gjort det selv et par ganger, og da er det i forbindelse med folk som alltid skal gjøre noe unødvendig vanskelig, tungvindt eller gå mot strømmen-aktig - alltid.

Anonym poster: 9152fc795de096e48beb6ee925b7cc1a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende de synes det er litt spesielt å ikke bli bedt med i middag :)

Hvis det er en av mange ting som oppfattes som unødvendig sære, spesielle eller kronglete ved din families måte å gjøre ting på, så kan jeg nesten skjønne at noen blir lei og fyrer av en kommentar.

Jeg har gjort det selv et par ganger, og da er det i forbindelse med folk som alltid skal gjøre noe unødvendig vanskelig, tungvindt eller gå mot strømmen-aktig - alltid.

Anonym poster: 9152fc795de096e48beb6ee925b7cc1a

Igrunnen ikke, som jeg kan komme på i farten. nå var det konfirmanten som ville det slik idet hun heller valgte å få mere penger.

En av tantens nære venninner har ymtet om at hun , denne tanten har en narcissistiskværemåte uten at jeg har satt meg nærmere inni hva det innebærer.

Det ligger i at hun opptrer spesielt og høyrøstet i flere sammenhenger. Men nå har ikke vi så mye med henne å gjøre da...

Ts

Anonym poster: 9607cb36cbfe6d56882cc651afeab1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igrunnen ikke, som jeg kan komme på i farten. nå var det konfirmanten som ville det slik idet hun heller valgte å få mere penger.

Jeg sier ikke at det er noe galt i dette, men penge-jag og penge-prioriteringer som går på bekostning av det man kanskje anser som viktigere verdier (familiesammenkomst) er noe som kan virke litt kvalmende på en del, hvis det tolkes sånn.

Tenk hvis du hadde barn, og dere brukte både tid, energi og penger på å forberede konfirmasjonsmiddag for hele slekta. Så, når det var kusinens tur så ble det ikke noe middag, fordi hun ville heller ha pengene. Det hadde kanskje fått en bismak av grådighet eller smålighet.

Det er hennes valg, men jeg sier det bare :) I vår slekt hadde det vært veldig rart.

Anonym poster: 9152fc795de096e48beb6ee925b7cc1a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier ikke at det er noe galt i dette, men penge-jag og penge-prioriteringer som går på bekostning av det man kanskje anser som viktigere verdier (familiesammenkomst) er noe som kan virke litt kvalmende på en del, hvis det tolkes sånn.

Tenk hvis du hadde barn, og dere brukte både tid, energi og penger på å forberede konfirmasjonsmiddag for hele slekta. Så, når det var kusinens tur så ble det ikke noe middag, fordi hun ville heller ha pengene. Det hadde kanskje fått en bismak av grådighet eller smålighet.

Det er hennes valg, men jeg sier det bare :) I vår slekt hadde det vært veldig rart.

Anonym poster: 9152fc795de096e48beb6ee925b7cc1a

Alle de 4 andre barna våre har hatt selskap i sine konfirmasjoner hvor tanten også har vært tilstede men lilesøster valgte heller å gjøre det slik , og det valgte vi foreldre å respektere.

Så la oss ikke henge oss oppi selskap eller ikke.

Denne tanten er barnløs, og vi snakker her ikke om et enkeltstående tilfelle men oppriktig bekymring ifra tantens vennekrets.

Det virker oftere og oftere som om hun ikke forstår den sosiale konteksten.,

Ts

Anonym poster: 9607cb36cbfe6d56882cc651afeab1bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de 4 andre barna våre har hatt selskap i sine konfirmasjoner hvor tanten også har vært tilstede men lilesøster valgte heller å gjøre det slik , og det valgte vi foreldre å respektere.

Så la oss ikke henge oss oppi selskap eller ikke.

Denne tanten er barnløs, og vi snakker her ikke om et enkeltstående tilfelle men oppriktig bekymring ifra tantens vennekrets.

Det virker oftere og oftere som om hun ikke forstår den sosiale konteksten.,

Ts

Anonym poster: 9607cb36cbfe6d56882cc651afeab1bf

Nei så er hun kanskje sosialt handicappet eller narsissistisk da? Høres ikke ut som om det er noe å henge seg opp i hvis det bare er på nivå med kommentaren om pølse. Den var da bare til å le av.

Anonym poster: 9152fc795de096e48beb6ee925b7cc1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes vel det er meget spesielt å gå penger fremfor å holde selskap. Faktisk synes jeg det er smålig. At en ungdom tenker slik er vel ikke særlig rart, men at foresatte tillater det stiller jeg spørsmål med.

Pølsekommentaren var på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel det er meget spesielt å gå penger fremfor å holde selskap. Faktisk synes jeg det er smålig. At en ungdom tenker slik er vel ikke særlig rart, men at foresatte tillater det stiller jeg spørsmål med.

Pølsekommentaren var på sin plass.

Hvorfor skal ikke folk selv få bestemme om de vil holde selskap eller ikke? Det er ikke noe andre har med å gjøre. Hvis familien valgte å gjøre det slik så var det dere avgjørelse, så får den bitre tanta gå på bensinstasjon og kjøpe seg baconpølse.

Hvorfor er dette et problem overhodet?

Anonym poster: 8349652ad8969d221b183dd978ae9c02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la en konfirmant bestemme om h*n vil ha selskap eller pengene er å lære bort et verdisyn som overhodet ikke burde ha plass i samfunnet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la en konfirmant bestemme om h*n vil ha selskap eller pengene er å lære bort et verdisyn som overhodet ikke burde ha plass i samfunnet.

Hva er galt med å ikke ville holde selskap? Istedenfor kan pengene settes inn på sparekontoen.

Anonym poster: c2a4c6aa67cf45875fc707a7b08c5288

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"hmm vil jeg bruke 20 000 på å dele gleden med slekt og venner eller vil jeg ha dem selv .. ? hmm, vaaanskelig ... "

yeah right.

ego-oppførsel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gretne gamle tanter er ikke noe å bry seg om! Overse henne! Hva dere velger å gjøre synes jeg ingen har noe med! Jeg kan ikke fordra at det forventes at man skal gjøre sånn og slik, for det gjør ALLE de andre i slekta!

Kanskje setter dattern din mer pris på å spare penger til bil e.l. enn å ha gretne gamle tanter på middag, isåfall er ikke det vanskelig å skjønne!

Jeg er ikke enig i de over som skrivet at hun er grådig e.l. Det koster mye å ha en sånn feiring, og det finnes helt sikkert mer fornuftige ting å bruke se pengene på. Bare den tanta gjør jo sitt til at det frister å droppe hele greia!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la en konfirmant bestemme om h*n vil ha selskap eller pengene er å lære bort et verdisyn som overhodet ikke burde ha plass i samfunnet.

Hva slags verdisyn? At dersom du dropper å kaste bort penger på ting du ikke synes er hverken gøy eller nødvendig, har du mer penger til ting som er gøy og/eller nødvendig? Det er ikke snakk om å nekte å delta i andres markeringer, men å ikke ville ha det selv.

Det bør ikke være gitt at konfirmanten får pengene som ellers ville gått med til å arrangere festligheter etter konfirmasjon, men jeg ser heller ikke noe galt med det. Selv valgte jeg bort hele konfirmasjonen, og det året fikk jeg større bursdagsgaver enn ellers. Jeg er ikke kristen (ikke døpt engang), så å konfirmere meg i kirken ble både feil og upraktisk, mens jeg synes borgerlig konfirmasjon er noe vås ettersom det ikke lenger trengs noen markering av overgangen til voksenlivet. Full forståelse for at andre ser det annerledes, men det har ingenting med uheldige verdier å gjøre.

Anonym poster: f6e3f253a143a948c3352f416bb50110

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"hmm vil jeg bruke 20 000 på å dele gleden med slekt og venner eller vil jeg ha dem selv .. ? hmm, vaaanskelig ... "

yeah right.

ego-oppførsel.

" Skal jeg bruke 20 000 på at den gretne slekta mi skal få fråtse i mat, eller spare pengene for å bruke dem som en sårt tiltrengt dråpe i havet når jeg senere skal inn på boligmarkedet/ ta studioelån? "

Not so hard!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke forventer gaver fra disse som ikke engang får komme i noe selskap så... Vi brukte ihvertfall hele 0 kr i selskap, mat og kaker ble laget av frivillige mens vi hadde det i huset til bestemoren min. Masse glade fjes selv om det ble litt trangt, og jeg fikk 35.000kr i pengegaver.

Anonym poster: 195f72de98aa829b78b1879220f0538d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke forventer gaver fra disse som ikke engang får komme i noe selskap så... Vi brukte ihvertfall hele 0 kr i selskap, mat og kaker ble laget av frivillige mens vi hadde det i huset til bestemoren min. Masse glade fjes selv om det ble litt trangt, og jeg fikk 35.000kr i pengegaver.

Anonym poster: 195f72de98aa829b78b1879220f0538d

Både mat og kaker koster penger selv om man lager det selv.

Anonym poster: a3c799275a1e40b218a4b1269af55a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...