Gå til innhold

kan arbeidsgiver kreve at man deltar på kurs i skoletiden?


tøydokka

Anbefalte innlegg

har permisjon uten lønn et studieår grunnet videreutdanning. Jeg har beholdt en liten stillingsbrøk i studietiden, som innebærer arbeid hver 3 helg. Det som begynner å bli plagsomt er at jeg stadig innkalles til obligatoriske kurs og møter, som foregår i ukedagene, noe som kolliderer med skole/praksis. Mitt spørsmål er: har arbeidsgiver rett til å kreve at jeg stiller på alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.

Anonym poster: d39b28dc6eef73b352412855fd588a04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianna

Enig med siste taler, du bør få betalt for det. Er også mulig å si til arbeidsgiver at mange kurs legges i skoletida, og heller bli enig om hvilke kurs du skal bli med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikke at jeg ikke får betalt for det, men at det medfører at jeg må skulke unna skole og praksisstudier for å gå på kurs på jobben som jeg har studiepermisjon fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg en ny jobb, helgejobb bør ikke gå utover studeringen din..! ;)

Anonym poster: fba4ac2c833f22c43ef00aa0cf7e5391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke hvordan dette vil slå ut juridisk, men jeg synes det er rimelig suspekt at arbeidsgiver hevder seg berettiget til å kunne forvente at en person som jobber 1 helg i måneden skal måtte møte på kurs, møter osv. utenom arbeidstiden (med unntak for f.eks. sikkerhetskurs der dette er påkrevet). Det vil forundre meg veldig dersom arbeidsgiver har lov til å kreve noe slikt av en som jobber i en såpass liten stilling.

Jeg vil også si at jeg synes dette høres ut som en ganske spesiell arbeidsgiver. Her har man en skoleelev/student med praksis som kun jobber 1 lusen helg i måneden, og så forventer man helt alvorlig at vedkommende bare skal slenge alle planene sine til side for å gå på kurs utenom arbeidstiden, på dager det er åpenbart for et hvert menneske med en halv hjernecelle at denne arbeidstakeren er på skolen/praksis? Oppriktig talt kan jeg ikke tenke meg at noen jeg kjenner ville gått med på noe slikt, og jeg har aldri hørt om et lignende tilfelle heller. Selv hadde jeg nok ledd godt og høyt før jeg hadde sagt at noe slikt er helt uaktuelt på alle punkter, og deretter ønsket sjefen lykke til med å finne noen som kommer til å synes disse forventningene står i stil til avkastningen vedkommende har på de to stakkarslige vaktene hun aller nådigst har fått tildelt hver måned. Typisk at det er skoleelever/studenter slike ting går ut over. Ingen voksne, etablerte arbeidstakere hadde funnet seg i noe sånt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom arbeidsgiver mener jobben krever vedlikehold og utvikling av kunnskap så har de selvsagt loven på sin side når de pålegger slikt.

Arb.giv forplikter faktisk....

Like selvsagt er det at du skal ha lønn for denne tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan dette vil slå ut juridisk, men jeg synes det er rimelig suspekt at arbeidsgiver hevder seg berettiget til å kunne forvente at en person som jobber 1 helg i måneden skal måtte møte på kurs, møter osv. utenom arbeidstiden (med unntak for f.eks. sikkerhetskurs der dette er påkrevet). Det vil forundre meg veldig dersom arbeidsgiver har lov til å kreve noe slikt av en som jobber i en såpass liten stilling.

Jeg vil også si at jeg synes dette høres ut som en ganske spesiell arbeidsgiver. Her har man en skoleelev/student med praksis som kun jobber 1 lusen helg i måneden, og så forventer man helt alvorlig at vedkommende bare skal slenge alle planene sine til side for å gå på kurs utenom arbeidstiden, på dager det er åpenbart for et hvert menneske med en halv hjernecelle at denne arbeidstakeren er på skolen/praksis? Oppriktig talt kan jeg ikke tenke meg at noen jeg kjenner ville gått med på noe slikt, og jeg har aldri hørt om et lignende tilfelle heller. Selv hadde jeg nok ledd godt og høyt før jeg hadde sagt at noe slikt er helt uaktuelt på alle punkter, og deretter ønsket sjefen lykke til med å finne noen som kommer til å synes disse forventningene står i stil til avkastningen vedkommende har på de to stakkarslige vaktene hun aller nådigst har fått tildelt hver måned. Typisk at det er skoleelever/studenter slike ting går ut over. Ingen voksne, etablerte arbeidstakere hadde funnet seg i noe sånt.

Beklager, men du er visst ikke voksen i arbeidslivet :)

For slikt aksepterer vi ettersom vi må :)

Det du sier blir omtrent som å si at nattevakter ikke skal på kurs fordi de alltid sover om dagen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kva grad arbeidsgiver kan forvente t du stiller opp kjem ann på betingelsene for permisjonen. Er det definert at du kun jobber helg så kan dei bare unntaksvis forvente at du stiller opp til andre tider, litt avhengig av ev formulering.

Det som er sikkert er at du anten skal ha lønn eller få tilsvarande avspassering for den tida du bruker på møter/kurs. Arbeidsgiver kan ikkje kreve at du stiller opp gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du er visst ikke voksen i arbeidslivet :)

For slikt aksepterer vi ettersom vi må :)

Det du sier blir omtrent som å si at nattevakter ikke skal på kurs fordi de alltid sover om dagen ;)

Søtt forsøk på hersketeknikk, men det sier - som alltid - mer om den som kommer med oppgulpet enn den det rettes mot ;)

Dersom du er fulltidsansatt, så sier det seg selv at du er forpliktet i større grad til å møte opp og delta på slike aktiviteter, blant annet fordi det da vil inngå som en del av din naturlige arbeidstid - dersom du jobber 1 helg i måneden, så går det ikke an å forvente at vedkommende skal møte opp på flere kurs enn hun har vakter, særlig ikke når bedriften med viten og vilje har ansatt en student, som - åpenbart nok - er opptatt på dagtid og i ukedager. Da burde de ansatt noen andre. Problemet er at det finnes ingen voksne, veletablerte mennesker som vil akseptere 2 vakter i måneden, da det ikke går opp økonomisk, ergo er det de mest utsatte arbeidstagerne - de som ikke har kunnskap og lover og regler, og som av flere grunner ikke ønsker å ta kampen med bedriften på slike punkter - som blir sittende igjen med skjegget i postkassa når de tror at de ikke har noen rettigheter som arbeidstakere.

En nattevakt som jobber 1 helg i måneden blir ikke innkalt på flere møter og kurs i uka. Hvis det er tilfelle på din arbeidsplass skulle jeg gjerne likt å vite hvem din arbeidsgiver er, da dette må være det første tilfellet i sitt slag.

Jeg lurer også litt på hva som tilsier at noe slikt skal være greit - du er ansatt for 14 timer i mnd (sånn ca.), og så er det virkelig noen som mener, helt oppriktig, at det er en selvfølge at disse møter opp på kurs og møter hver eneste uke? Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt forsøk på hersketeknikk, men det sier - som alltid - mer om den som kommer med oppgulpet enn den det rettes mot ;)

Dersom du er fulltidsansatt, så sier det seg selv at du er forpliktet i større grad til å møte opp og delta på slike aktiviteter, blant annet fordi det da vil inngå som en del av din naturlige arbeidstid - dersom du jobber 1 helg i måneden, så går det ikke an å forvente at vedkommende skal møte opp på flere kurs enn hun har vakter, særlig ikke når bedriften med viten og vilje har ansatt en student, som - åpenbart nok - er opptatt på dagtid og i ukedager. Da burde de ansatt noen andre. Problemet er at det finnes ingen voksne, veletablerte mennesker som vil akseptere 2 vakter i måneden, da det ikke går opp økonomisk, ergo er det de mest utsatte arbeidstagerne - de som ikke har kunnskap og lover og regler, og som av flere grunner ikke ønsker å ta kampen med bedriften på slike punkter - som blir sittende igjen med skjegget i postkassa når de tror at de ikke har noen rettigheter som arbeidstakere.

En nattevakt som jobber 1 helg i måneden blir ikke innkalt på flere møter og kurs i uka. Hvis det er tilfelle på din arbeidsplass skulle jeg gjerne likt å vite hvem din arbeidsgiver er, da dette må være det første tilfellet i sitt slag.

Jeg lurer også litt på hva som tilsier at noe slikt skal være greit - du er ansatt for 14 timer i mnd (sånn ca.), og så er det virkelig noen som mener, helt oppriktig, at det er en selvfølge at disse møter opp på kurs og møter hver eneste uke? Hvorfor?

Hvor har du hver uke fra?

Og "stadig" var ikke definert her. Det er ganske tydelig en overdrivelse fra TS sin side.

Forsøket ditt falt enda hardere med beskyldningen om oppgulp. Det er en rekke kurs som er lovpålagte uavhengig av stilling.Det er ofte også nødvendig å delta på info.møter/personalmøter.

Du har et voldsomt forsvar ut fra svært lite data.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor har du hver uke fra?

Og "stadig" var ikke definert her. Det er ganske tydelig en overdrivelse fra TS sin side.

Forsøket ditt falt enda hardere med beskyldningen om oppgulp. Det er en rekke kurs som er lovpålagte uavhengig av stilling.Det er ofte også nødvendig å delta på info.møter/personalmøter.

Du har et voldsomt forsvar ut fra svært lite data.

Det er slik jeg vil tolke begrepet "stadig" - det er tross alt en betegnelse som tilsier at noe skjer hyppig, ofte, og når det nevnes både møter, kurs osv. er det ikke unaturlig å tenke seg at det kanskje er personalmøte en uke, et kurs eller to neste uke, kanskje et prosjekt eller lignende osvosv.; det kommer helt an på arbeidsplassen. Jeg kjenner flere som jobber i butikkbransjen, hvor det gjerne går 2-3 kurs hver eneste uke, så ut fra min erfaring behøver ikke dét å være noen overdrivelse på noen måte. I tillegg til slike ting har man alt av 'teammøter', personalting + andre events, og da blir lista fort ganske lang. Nå er det ikke obligatorisk oppmøte for de jeg kjenner på alle disse tingene, men det er noe slikt jeg umiddelbart tenker på når TS skriver at det stadig er et eller annet hun blir innkalt til, for i enkelte bransjer er det veldig mye slikt, og da er det i mine øyne veldig spesielt å kreve at en arbeidstaker i en bitteliten ministilling skal møte opp på alle disse tingene midt i uka - når arbeidsgiver har ansatt en student, som åpenbart nok har søkt på denne stillingen fordi hun er opptatt i ukedagene. Det er en viss forskjell på å gi tilbud om kurs og å kreve at samtlige møter på det.

Antall lovpålagte kurs kommer helt an på hva slags bransje man er i, hva slags ansvar man har i den enkelte stilling (og når du jobber én helg i måneden er det ganske klare begreninger for hva du kan ha av ansvar), om man jobber i offentlig eller privat sektor osvosv. Jeg har jobbet siden jeg var 14, og har aldri vært på lovpålagt kurs i noe som helst, verken i det offentlige eller private.

"Beklager, men du er visst ikke voksen i arbeidslivet :) " - hva mente du det skulle være godt for, om ikke for oppgulpets skyld? Det er en veldig lite konstruktiv måte å møte noen på, og setter deg ikke akkurat i et godt lys hos motparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, for å oppklare litt her: med "stadig" mener jeg ikke ukentlige kurs og møter, men begrepet refererer til min oppfattelse av at det er noe som skjer såpass ofte at det ved flere tilfeller har gitt meg problemer med skolen. Det gjelder ikke vanlige personalmøter, men brannteori, brannøvelser, øving på førstehjelp, trening i sikkerhetsprosedyrer, trening i å mestre vold og aggresjon. Jeg skjønner hvorfor det er viktig at alle ansatte deltar på disse kursene, men jeg synes også det er viktig å møte på skolen når det er obligatorisk undervisning, gruppearbeid eller til praksisstudier. Studiet jeg tar er en spesialisering/videreutdanning som er etterspurt av arbeidsgiver, og genererer høyere lønn. Derfor blir jeg så frustrert når jeg føler studiene motarbeides med disse kravene om å møte opp på kurs..(som jeg har gått på x antall ganger før.. vi må nemlig ta de hvert år..) Jeg er altså ingen skoleelev som ikke er "voksen i arbeidslivet".. Jeg er fast ansatt i full stilling i bedriften, men dette året har jeg permisjon for å etterutdanne meg, og har dermed bare noen vakter hver trjedje helg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere må ta de hvert år, så må dere ta de hvert år.

Skjønner arbeidsgiver godt. Det kan jo "skje noe" på din vakt også, selv om du jobber sjeldnere. Det beste for deg er nok å gå ut i full permisjon, og finne deg en helgejobb som lettere lar seg kombinere med skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde det vært diverse "teambuildingkurs", møter og andre kurs som strengt tatt ikke kan være så viktige når man er i permisjon så hadde jeg forstått, men sikkerhetskurs, brannkurs osv. bærer jo karakter av å være lovpålagte kurs i din bransje slik jeg tolker det. Mest sannsynlig så har ikke arbeidsgiveren juridisk mulighet for å la deg slippe disse kursene selv om du bare nå har en liten stilling.

I dette tilfellet ville jeg faktisk tatt kontakt med studiestedet, forklart at du har en relevant jobb innen studiet og at du deltar på lovpålagte kurs som iblant kommer i konflikt med enkelte obligatoriske aktiviteter. Hør om du kan få en ordning på at du kanskje kan gjennomføre enkelte av disse aktivitetene på annet vis. Mange studiekonsulenter/studiesteder er faktisk ikke så kjipe å ha med å gjøre bare man kommer i dialog med dem og det er et reelt og viktig behov som er grunnen for enkelte tilpasninger.

Anonym poster: 19b1096a1d578effe2e835cb1626ff94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...