Gå til innhold

Alle menn er mørke, alle kvinner er lyse


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er hva reklamen vil få oss til å tro. Bare se på bildet øverst til venstre her, med undertittelen "Menn bryr seg ikke nok". Enten det gjelder illustrasjonsfoto til aviser og magasiner, eller reklame for reiser, møbler, forsikring eller matvarer hvor en mann og en kvinne er avbildet sammen, så er det nesten alltid slik at dama er blond mens mannen er mørk. Etterhvert er det også blitt slik at kvinnen er europeisk, mens mannen er afrikansk eller fra midtøstenområdet - tilsynelatende for å vise toleranse for "etnisk mangfold" eller noe. Bare i uhyre få tilfeller er det avbildet blonde menn med mørkhårede kvinner, og i enda færre tilfeller hvite, europeiske og lyshårede menn med afrikanske eller asiatiske kvinner. Denne kombinasjonen finnes tydeligvis ikke.

Er det flere som har lagt merke til dette? Er det slik at lys kvinne og mørk mann er den perfekte kombinasjon, mens alle andre komboer er mindreverdige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slik er det

Det er hva reklamen vil få oss til å tro. Bare se på bildet øverst til venstre her, med undertittelen "Menn bryr seg ikke nok". Enten det gjelder illustrasjonsfoto til aviser og magasiner, eller reklame for reiser, møbler, forsikring eller matvarer hvor en mann og en kvinne er avbildet sammen, så er det nesten alltid slik at dama er blond mens mannen er mørk. Etterhvert er det også blitt slik at kvinnen er europeisk, mens mannen er afrikansk eller fra midtøstenområdet - tilsynelatende for å vise toleranse for "etnisk mangfold" eller noe. Bare i uhyre få tilfeller er det avbildet blonde menn med mørkhårede kvinner, og i enda færre tilfeller hvite, europeiske og lyshårede menn med afrikanske eller asiatiske kvinner. Denne kombinasjonen finnes tydeligvis ikke.

Er det flere som har lagt merke til dette? Er det slik at lys kvinne og mørk mann er den perfekte kombinasjon, mens alle andre komboer er mindreverdige?

haha. Det er akurat som i barnetv serier. Den 8-12 år lys blonde jenta møter den tyrkiske/palestinske/egyptiske (fyll inn)8-12 år gamle gutten i nabolaget og de blir bestevenner. Alltid Elin møter Ali. Aldri Aisha møter Petter :-)

Kanskje det ville blitt for lite troverdig at ei eksotisk jente treffer en norsk gutt (alene)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men lagt merke til det selv ja!

Kanskje det er fordi mange kvinner liker "høye, mørke menn"

Må jo være en tankeprosess bak det. Kan det ligge noe i tiltrekning? At norske kvinner oftere velger utenlandske menn, men omvendt er ikke like vanlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, men lagt merke til det selv ja!

Kanskje det er fordi mange kvinner liker "høye, mørke menn"

Må jo være en tankeprosess bak det. Kan det ligge noe i tiltrekning? At norske kvinner oftere velger utenlandske menn, men omvendt er ikke like vanlig?

Mulig at det har med kvinners tenningsmønster å gjøre. Men den forklaringen evner ikke å gjøre rede for det faktum at det jo finnes en god del parkonstellasjoner hvor han er lys eller norsk, og hun mørk eller av utelandsk herkomst. Ulikt reklamen, hvor slike par rett og slett ikke finnes.

Men la oss si du har rett: kvinner foretrekker faktisk "høye og mørke" menn. Høy kan jeg forstå. Det finnes troverdige forklaringer på det, som dette med beskytterevne. Selv om det på ingen måte er gitt at en høy mann kan beskytte en kvinne bedre enn en lavere mann, og selv om det ville vært absurd å si at en mann på 1.90 er en bedre beskytter enn en på 1.80 alene pga. disse ti centimetrene, så er det ikke direkte irrasjonelt å assosiere høyde med styrke og dermed beskytterevne.

Med hårfarge er det annerledes: hva er liksom den rasjonelle forklaringen på hvorfor så mange kvinner foretrekker mørke menn? Du kan sammenligne hårpreferanser hos menn. Ja, det finnes enkelte menn som foretrekker blondiner, men du finner knapt en mann som assosierer sterkt mellom lys hårfarge og femininitet slik mange, mange kvinner forbinder mørk hårfarge med maskulinitet. Da spør jeg: hvorfor betrakter mange kvinner mørke menn som mer maskuline enn lyse menn, når de fleste kvinner betrakter lyse og mørke kvinner som like feminine?

Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er vel et ideal at menn skal være høye og mørke, kvinner slanke og blonde... Heldigvis er virkeligheten mer mangfoldig. Vi må slutte å definere oss etter fordummende artikler på KG ;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

haha. Det er akurat som i barnetv serier. Den 8-12 år lys blonde jenta møter den tyrkiske/palestinske/egyptiske (fyll inn)8-12 år gamle gutten i nabolaget og de blir bestevenner. Alltid Elin møter Ali. Aldri Aisha møter Petter :-)

Kanskje det ville blitt for lite troverdig at ei eksotisk jente treffer en norsk gutt (alene)??

Ja, der ser du. I barne-tv også. Det var akkurat det jeg mente. Mener å ha sett en reklameplakat for Oslo kommune hvor det søkes etter lærerstudenter. Der avbildes en afrikansk gutt og en norsk lyshåret jente. Den ideelle kombinasjon dette liksom? For orden skyld ser jeg ikke noe galt i akkurat denne kombinasjonen. Jeg spør bare hvorfor det aldri avbildes lyse eller bare norske menn sammen med mørke eller utenlandske jenter? Er det liksom helt utenkelig eller hårreisende at norske menn er sammen med utenlandske kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stereotyper selger, er vel ikke så mye vanskligere enn det :P Og hudfarge brukes for å illustrere verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er vel et ideal at menn skal være høye og mørke, kvinner slanke og blonde... Heldigvis er virkeligheten mer mangfoldig. Vi må slutte å definere oss etter fordummende artikler på KG ;)

Du, det er ikke bare på KG. Jeg har sett det på all slags reklamer. Det er et mønster her, og jeg forstår ikke bakgrunnen for det.

Det er sant at det er mange vakre norske jenter med lyst hår. Men hvis det er idealet så må det jo bety at ei pakistansk eller libanesisk jente har et utseende som er mindre enn ideelt bare fordi hun er mørk, og det synes jeg er helt absurd. Samme med høyreiste blonde menn. De kan være maskuline og attraktive, men kommer altså til kort på ett punkt: de er ikke mørke. Det er jo like absurd, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Selvfølgelig er det ikke bare på KG. Men det er nå her vi er da ;)

Det handler rett og slett bare om stereotyper og overfladisk tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Stereotyper selger, er vel ikke så mye vanskligere enn det :P Og hudfarge brukes for å illustrere verdier.

Ok, så hudfarge illustrerer verdier. Men da er det jo rart at ikke afrikanske jenter (som kan være meget vakre) eller pakistanske jenter (likeså) brukes for å illustrere de samme verdiene, eller hva? Hvorfor er hudfargen til afrikanske gutter mer egnet til å fremme verdier om toleranse og inkludering enn hudfargen til afrikanske jenter? Jeg får ikke det til å henge sammmen. Gjør du?

Jeg vil heller si at stereotypier fordummer, men det er nå så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hudfarge illustrerer verdier. Men da er det jo rart at ikke afrikanske jenter (som kan være meget vakre) eller pakistanske jenter (likeså) brukes for å illustrere de samme verdiene, eller hva? Hvorfor er hudfargen til afrikanske gutter mer egnet til å fremme verdier om toleranse og inkludering enn hudfargen til afrikanske jenter? Jeg får ikke det til å henge sammmen. Gjør du?

Jeg vil heller si at stereotypier fordummer, men det er nå så.

Fordi med en lys blond kvinne treffer man som regel den største gruppen av menn, altså man får et stort nedslagsfelt for målgruppen. Mens en mørk mann symboliserer og viser åpenhet og inkludering av andre kulturer etc. Noe som klinger bra hos kvinner og stiller selskapet i et godt lys. Da i markedsføring så ser man på størrelsen av gruppen man treffer, og hvis man kan kombinere det med fremming av gode verdier eller liknende så er det jo vinn vinn. Hadde man snudd det rundt hadde man truffet drastisk lavere antall menn på generell basis samt man trolig hadde nådd mindre kvinner da de ofte kan være mer selektive på utseende av personen brukt. Så for meg ihvertfall er det helt logisk og kalkulerte valg fra et markedsførings standpunkt. Om det er riktig eller gal måte å bruke utseende og etnisitet er en hel annen sak, og det går jeg ikke inn på.

Synes chess reklamene er litt morsomme jeg. Da man må se litt etter for å finne den flerkulturelle personen hvis man ikke tenker over det, og hun sitter ytterst på bordet lengst mot kanten av bilde så det ikke blir så godt lagt merke til av mannen i gata, i en av de kortere klippene i løpet av reklamefilmen. Den reagerte jeg litt på når jeg så, og lo egentlig litt for meg selv for det ble litt for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Fordi med en lys blond kvinne treffer man som regel den største gruppen av menn, altså man får et stort nedslagsfelt for målgruppen. Mens en mørk mann symboliserer og viser åpenhet og inkludering av andre kulturer etc. Noe som klinger bra hos kvinner og stiller selskapet i et godt lys. Da i markedsføring så ser man på størrelsen av gruppen man treffer, og hvis man kan kombinere det med fremming av gode verdier eller liknende så er det jo vinn vinn. Hadde man snudd det rundt hadde man truffet drastisk lavere antall menn på generell basis samt man trolig hadde nådd mindre kvinner da de ofte kan være mer selektive på utseende av personen brukt. Så for meg ihvertfall er det helt logisk og kalkulerte valg fra et markedsførings standpunkt. Om det er riktig eller gal måte å bruke utseende og etnisitet er en hel annen sak, og det går jeg ikke inn på.

Synes chess reklamene er litt morsomme jeg. Da man må se litt etter for å finne den flerkulturelle personen hvis man ikke tenker over det, og hun sitter ytterst på bordet lengst mot kanten av bilde så det ikke blir så godt lagt merke til av mannen i gata, i en av de kortere klippene i løpet av reklamefilmen. Den reagerte jeg litt på når jeg så, og lo egentlig litt for meg selv for det ble litt for dumt.

Det jeg har uthevet har jeg ingen problemer med å forstå. Det gir meget god mening. Hva jeg derimot sliter med å begripe er hvorfor lyse norske kvinner skulle være mer attraktiv for et bredere segment av den mannlige befolkning (både etnisk norske og menn av utenlandsk opprinnelse) enn mørkhårede norske kvinner. Jeg kan derimot forstå at det fra et markedsføringssynspunkt gir mer mening å bruke etnisk norske kvinner i reklamer enn la oss si pakistanske kvinner, selv om jeg personlig synes mange av disse er svært vakre. Er det noen som har faglig belegg for at blondiner sitter på toppen av attraktivitetsskalaen?

Tilsvarende forstår jeg fremdeles ikke hvorfor lyshårede norske menn skulle være mindre attraktive enn mørkhårede norske menn, og dermed være mer uegnet i reklame enn disse slik du resonnerer. Igjen, er det faglig belegg for dette noe sted? Men det er mulig at du har rett i det at det gir mer mening å bruke mørke menn som gallionsfigurer for toleranse og inkludering enn å bruke mørke utenlandske kvinner, forutsatt at kvinner er mer opptatt av toleranse etc. enn menn. Det virker plausibelt, om enn ikke selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har uthevet har jeg ingen problemer med å forstå. Det gir meget god mening. Hva jeg derimot sliter med å begripe er hvorfor lyse norske kvinner skulle være mer attraktiv for et bredere segment av den mannlige befolkning (både etnisk norske og menn av utenlandsk opprinnelse) enn mørkhårede norske kvinner. Jeg kan derimot forstå at det fra et markedsføringssynspunkt gir mer mening å bruke etnisk norske kvinner i reklamer enn la oss si pakistanske kvinner, selv om jeg personlig synes mange av disse er svært vakre. Er det noen som har faglig belegg for at blondiner sitter på toppen av attraktivitetsskalaen?

Tilsvarende forstår jeg fremdeles ikke hvorfor lyshårede norske menn skulle være mindre attraktive enn mørkhårede norske menn, og dermed være mer uegnet i reklame enn disse slik du resonnerer. Igjen, er det faglig belegg for dette noe sted? Men det er mulig at du har rett i det at det gir mer mening å bruke mørke menn som gallionsfigurer for toleranse og inkludering enn å bruke mørke utenlandske kvinner, forutsatt at kvinner er mer opptatt av toleranse etc. enn menn. Det virker plausibelt, om enn ikke selvfølgelig.

Stereotyping er jo nøkkelordet her, hvorfor er det stereotyp at det er blonde damer som er mest attraktivt kan jeg ikke svare for, men det er jo for de om sosialt akseptert. Og ikke minst flertallet av andre kulturer setter menn en lys europeisk/skandinavisk høyt på hva som er vakkert. Dette har jeg opplevd selv i mange av de andre kulturene jeg har reist og jobbet i, hvor jeg har blitt kjent med de lokale MAO. Så er et tryggere valg å spille på stereotyp og sosialt akseptert skjønnhet enn hva nødvendigvis realiteten er, så lenge det gir gjennomslagskraft. Såvidt jeg vet ihvertfall så finnes det ikke noe i nærheten av et skjønnhets begrep som kan måle seg med en lys europer/skandinaver. De er jo nesten myteomsuste, selv i eksotiske land. Faglig belegg for hvem som er vakrest er vel irrelevant i forhold til spørsmålet i utgangspunktet da du henviste til et bilde brukt i markedsførings forbindelse, og er ihvertfall det jeg svarer på her.

Er tilbake på stereotyp når det kommer til menn også, i tillegg til at mørkt hår er mer utbredt enn lyst, og som du selv sier den aksepterte forventningen om at kvinner vil ha høye mørke menn. Er vel ikke faglig bevist at mørke høye menn er de mest attraktive og i praksis de som er mest etterspurt i virkelig liv. Og mørkt er mer maskulint enn lyst ikke minst. Så i forhold til menn rettet mot menn så går det på gjennkjennelse effekt, hvor mange blonde menn ser du i løpet av en dag, jeg tviler på det er i nærheten av antall mørkhårede. Er vel en grunn til at det ofte er assosiasjoner med svensker og blondt hår, og det er ikke for de er så tøffe. I tillegg så er det jo som nevnt tidligere og det som du hadde merket at du forstod i forhold til etnisk mørke menn.

Er i farta så ble sikkert litt rotete dette. For meg ihvertfall så er dette en given, men så har jeg en del markedsførings bakgrunn så er jo kansje vandt med å se ting i et litt annet perspektiv hvor alt skal kvantifiseres og måles. Uansett hvor kynisk det kan virke eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Stereotyping er jo nøkkelordet her, hvorfor er det stereotyp at det er blonde damer som er mest attraktivt kan jeg ikke svare for, men det er jo for de om sosialt akseptert. Og ikke minst flertallet av andre kulturer setter menn en lys europeisk/skandinavisk høyt på hva som er vakkert. Dette har jeg opplevd selv i mange av de andre kulturene jeg har reist og jobbet i, hvor jeg har blitt kjent med de lokale MAO. Så er et tryggere valg å spille på stereotyp og sosialt akseptert skjønnhet enn hva nødvendigvis realiteten er, så lenge det gir gjennomslagskraft. Såvidt jeg vet ihvertfall så finnes det ikke noe i nærheten av et skjønnhets begrep som kan måle seg med en lys europer/skandinaver. De er jo nesten myteomsuste, selv i eksotiske land. Faglig belegg for hvem som er vakrest er vel irrelevant i forhold til spørsmålet i utgangspunktet da du henviste til et bilde brukt i markedsførings forbindelse, og er ihvertfall det jeg svarer på her.

Er tilbake på stereotyp når det kommer til menn også, i tillegg til at mørkt hår er mer utbredt enn lyst, og som du selv sier den aksepterte forventningen om at kvinner vil ha høye mørke menn. Er vel ikke faglig bevist at mørke høye menn er de mest attraktive og i praksis de som er mest etterspurt i virkelig liv. Og mørkt er mer maskulint enn lyst ikke minst. Så i forhold til menn rettet mot menn så går det på gjennkjennelse effekt, hvor mange blonde menn ser du i løpet av en dag, jeg tviler på det er i nærheten av antall mørkhårede. Er vel en grunn til at det ofte er assosiasjoner med svensker og blondt hår, og det er ikke for de er så tøffe. I tillegg så er det jo som nevnt tidligere og det som du hadde merket at du forstod i forhold til etnisk mørke menn.

Er i farta så ble sikkert litt rotete dette. For meg ihvertfall så er dette en given, men så har jeg en del markedsførings bakgrunn så er jo kansje vandt med å se ting i et litt annet perspektiv hvor alt skal kvantifiseres og måles. Uansett hvor kynisk det kan virke eller ei.

Kjapt tilsvar denne gang.

Whaaaat? Er mørkt hår/mørk hudfarge mer maskulint enn lyst? Alvorlig talt? Det begriper jeg bare ikke, at hårfarge eller hudfarge liksom skal ha noe som helst med maskuline eller feminine egenskaper å gjøre. Jeg mener, selv om noen menn foretrekker blondiner fremfor brunetter så er det jo ikke slik at disse mennene tenker at blondinene er MER FEMININE enn brunetter, eller hva? Så hvorfor skulle hårfargen til menn innvirke på hvor maskuline de fremstår, mens hårfargen til kvinner overhodet ingen effekt har på hvor feminine menn oppfatter dem å være? Det er fullstendig ulogisk.

Når det gjelder sammenhengen mellom utbredelse av hårfarge og hvor attraktiv den er: det jeg har hørt er at lyse kvinner for noen menn er mer attraktive enn mørke nettopp fordi det er mer sjeldent å være lys. Men så sier du at fordi det er mer sjeldent å være lys mann så er dette MINDRE attraktivt enn å ha mørkt hår? Det henger jo aldeles ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For å spørre kvinnene her direkte: mener dere at det er mer maskulint med mørkt hår på menn enn med lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at det har med kvinners tenningsmønster å gjøre. Men den forklaringen evner ikke å gjøre rede for det faktum at det jo finnes en god del parkonstellasjoner hvor han er lys eller norsk, og hun mørk eller av utelandsk herkomst. Ulikt reklamen, hvor slike par rett og slett ikke finnes. Det kan også være omvendt; nemlig at vi (både kvinner og menn) blir påvirket av media. Enkelte mener media er politsk engasjert, og særlig norske journalister har fått mye kritikk for å være ensidig venstreorienterte.

Men la oss si du har rett: kvinner foretrekker faktisk "høye og mørke" menn. Dersom det stemmer, hvorfor er det så mange blonde og lyse menn? I vår kant av verden er de faktisk i flertall (blant etnisk norske), og da kan man vel egentlig konkludere med at blondt hår på menn har vært foretrukket?

Høy kan jeg forstå. Høye menn har vel mer testosteron? Det høyere, jo bedre gener? Menn har vel noen litt "rare" tilsvarende preferanser, men de har mer med vekt enn høyde å gjøre. Som regel.

Det finnes troverdige forklaringer på det, som dette med beskytterevne. Selv om det på ingen måte er gitt at en høy mann kan beskytte en kvinne bedre enn en lavere mann, og selv om det ville vært absurd å si at en mann på 1.90 er en bedre beskytter enn en på 1.80 alene pga. disse ti centimetrene, så er det ikke direkte irrasjonelt å assosiere høyde med styrke og dermed beskytterevne. Greit nok. Hva tenker du om at menn flest foretrekker tynne (og av til av type "fitness" med lav fettprosent), på tross av at de litt rundere damene er mer fruktbare? I flere tilfeller kan det være snakk om "bare 5-10 kg, men du vet like godt som meg at den slankeste damen er mest attraktiv.

Med hårfarge er det annerledes: hva er liksom den rasjonelle forklaringen på hvorfor så mange kvinner foretrekker mørke menn? Jeg tror klisjeen "tall, dark and handsome" er noe vi i Norge har fått fra amerikanske fimer o.l. Det blir litt det samme som at alle menn skal ha "big boobs and blonde hair".

Du kan sammenligne hårpreferanser hos menn. Ja, det finnes enkelte menn som foretrekker blondiner, men du finner knapt en mann som assosierer sterkt mellom lys hårfarge og femininitet slik mange, mange kvinner forbinder mørk hårfarge med maskulinitet. Jo, faktisk. De er det mange av. Spesielt ettertraktet er blonde kvinner utenfor Skandinavia nettopp fordi det ansees som eksotisk og erke-feminint.

Da spør jeg: hvorfor betrakter mange kvinner mørke menn som mer maskuline enn lyse menn, når de fleste kvinner betrakter lyse og mørke kvinner som like feminine? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er dame som foretrekker lyse og blonde menn :)

Hæ? Det kan du si, men dere menn har like rare meninger om kvinners fysikk som vi har om dere. Basta.

Anonym poster: 2ae627917980cd22b863271f9cc4a3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Anonym poster: 2ae627917980cd22b863271f9cc4a3a9

Anonym#16.

1. Journalister er venstreorienterte, men det betyr ikke at media som sådan er det. Og her var det snakk om reklame og illustrasjonsfoto til samlivsstoff først og fremst, ikke politikk.

2. Ja, det er mange blonde norske menn. Men poenget mitt var helst det at media er blind for slike menn, ikke at norske kvinner er det.

3. Høye menn har mer testo? Det må jeg se faglig belegg for før jeg fester tillit til det. Norske menn er i snitt høyere enn greske. Har norske menn mer testo enn greske da? Tviler.

4. At menn flest foretrekker skinny fitness-babes fremfor kvinner med tydelig kvinnelige former tror jeg rett og slett er usant. Ikke forveksle klesbransjen med menns preferanser, er du snill. Det er uklokt. For egen del har jeg alltid foretrukket chubby kvinner.

5. Et mannsideal adoptert fra amerikanske filmer forteller jo intet annet enn at amerikanske kvinner assosierer maskulinitet med mørk hårfarge, noe som ikke er mindre absurd enn om norske kvinner gjør det.

6. At utenlandske menn liker lyse kvinner tror jeg nok du har rett i. Men om det er fordi dette er eksotisk for dem eller mer feminint vet jeg ikke. Tror egentlig ikke de ser på kvinner fra egen etnisitet som mindre kvinnelige enn norske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle menn er mørke, alle kvinner er lyse? Jeg lurer mer på hvorfor alle kvinner er nakne, eller i hvert fall nesten, i bildene her.

Anonym poster: bfda78f5e1a02778dc9925fde6098a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Alle menn er mørke, alle kvinner er lyse? Jeg lurer mer på hvorfor alle kvinner er nakne, eller i hvert fall nesten, i bildene her.

Anonym poster: bfda78f5e1a02778dc9925fde6098a21

Det er ikke mer mystisk enn at kvinnekroppen er et blikkfang både for kvinner og menn. Menn liker kvinnekroppen fordi de begjærer den, kvinner liker kvinnekroppen fordi de vil vite hvordan de skal se ut for å bli begjært. Det er neppe noen tilfeldighet at kvinner pryder forsidene både i ladsmags som FHM osv. og i Henne, KK, Tallulah-Tamara og hva de nå heter alle disse damebladene.

Jeg har ikke videre sansen for det, men det er nå på siden av hva denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvinne46

I realiteten er majoriteten av voksne nordmenn kommuneblonde! Kvinner velger oftere enn menn å bleke håret, så derfor ser man flere av dem i virkeligheten også, ikke bare i reklamen. Og siden kommuneblondt forbindes med noe litt "kjedelig" i hvert fall visuelt i reklameverdenen, så bruker man en mørkhåret mann som motvekt til den lyshårete kvinnen.

Kan hende det finnes andre motiver også da som er mer dypereliggende, men tror nok fotografer tenker mer på det estetiske, svart og hvit som motpoler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...