Gå til innhold

Hjelp! Ang. restavfall når man leier leilighet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en husstand på x antall personer i et hus. Vi leier hos familie y som bor ovenfor oss, men vi deler på dunken vi skal kaste restavfall i. Vi har den største størrelsen som husstander kan ha, men det er over hodet ikke plass nok. Vi trenger en ny. Spørsmålet mitt er om dette er noe vi kan kreve av huseier. Kan vi kreve at de skal kjøpe en ny? Jeg skjønner at det koster noen tusen i året med slikt, men kan vi kreve at de skal betale alt dette når vi kun leier hos dem? Vi ser ikke for oss at leieoppholdet skal vare så veldig mye lengre da husleien er svært høy, men dette gjør at trivselen her synker enda mer. Hvordan er våre rettigheter og plikter på dette?

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hvordan husleiekontrakten er utformet. Er avtalt leie inkludert kommunale avgifter vil jeg si huseier er pliktig å legge til rette for en forsvarlig avfallshåndtering. Hvis dere betaler for renovasjon i tillegg til avtalt husleie, er det deres ansvar da avgiften avhenger av mengden avfall dere kaster.

Dersom dere har renovasjon inkludert, har dere likevel en plikt til å begrense mengden restavfall så langt det lar seg gjøre. Resirkuler og kildesorter så mye som mulig. Dersom både dere og huseier gjør det, burde det vel kanskje vært mulig å få plass til resavfallet i den størst tilgjengelige restavfallsdunken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leide av noen som leide ut ulovlig, de hadde to mindre søppelbøtter enn hva de borte ha enligt kommunen. Det ble masse bråk fordi de krevde at vi skulle slenge søppel et annet sted men i selve verket så ble vi rundlurt at disse ekkle idioter!

Syns du borde sjekke dette opp, fordi det er sjanse at huseier ikke betaler for de søppelbøtterne de borde. Da blir det trangt.

Anonym poster: a87ae14184d7941152a7331fa99b2997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale utgifter skal være innbakt i husleia, utleier har ikke anledning til å velte den utgiften over på leietaker.

Anonym poster: 299586ffa58333cbe565b541c9db93d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 10 000 kr i husleie. Har aldri hørt noe om at vi betaler for noe mer enn selve leien for leiligheten.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunale utgifter skal være innbakt i husleia, utleier har ikke anledning til å velte den utgiften over på leietaker.

Anonym poster: 299586ffa58333cbe565b541c9db93d3

Så da har vi rett til å kreve at huseier skal ordne dette? Finnes dette noe sted i lovene, så jeg har noe å vise til?

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leide av noen som leide ut ulovlig, de hadde to mindre søppelbøtter enn hva de borte ha enligt kommunen. Det ble masse bråk fordi de krevde at vi skulle slenge søppel et annet sted men i selve verket så ble vi rundlurt at disse ekkle idioter!

Syns du borde sjekke dette opp, fordi det er sjanse at huseier ikke betaler for de søppelbøtterne de borde. Da blir det trangt.

Anonym poster: a87ae14184d7941152a7331fa99b2997

Prøver å finne ut av det med dere andre her på Kg nå. Har en mistanke om at det kan stå noe om det på lovdata el.l., men synes det er vanskelig å finne frem på de sidene.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Prøver å finne ut av det med dere andre her på Kg nå. Har en mistanke om at det kan stå noe om det på lovdata el.l., men synes det er vanskelig å finne frem på de sidene.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Du må lese den kontrakta du har signert. Står det der at renovasjon og kommunale avgifter skal vere inkludert? (Det er det normale.) Viss så er tilfelle er utleigar ansvarleg for å sørge for tilstrekkeleg renovasjon. Som regel får ein dunkane frå renovasjonsselskapet, men det er mogeleg ein må betale eit ekstra "abonnement", eg veit ikkje. Men kontrakta er altså det avgjerande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese den kontrakta du har signert. Står det der at renovasjon og kommunale avgifter skal vere inkludert? (Det er det normale.) Viss så er tilfelle er utleigar ansvarleg for å sørge for tilstrekkeleg renovasjon. Som regel får ein dunkane frå renovasjonsselskapet, men det er mogeleg ein må betale eit ekstra "abonnement", eg veit ikkje. Men kontrakta er altså det avgjerande.

Jeg skal se der. Takk.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snakker vi når du sier overhode ikke plass? Er det slik at lokket ikke går igjen fordi det er en pose for mye, eller poser må settes vedsiden av dunken og det blir ikke hentet?

Anonym poster: fae5ad58404022f9d40776ed369d3660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naria

Du må lese den kontrakta du har signert. Står det der at renovasjon og kommunale avgifter skal vere inkludert? (Det er det normale.) Viss så er tilfelle er utleigar ansvarleg for å sørge for tilstrekkeleg renovasjon. Som regel får ein dunkane frå renovasjonsselskapet, men det er mogeleg ein må betale eit ekstra "abonnement", eg veit ikkje. Men kontrakta er altså det avgjerande.

Det spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, fordi kommunale avgifter SKAL være inkludert i leia og kontrakten kan ikke gi dårlige betingelser enn husleieloven.

TS, dersom søppelkassen åpenbart er for liten kan dere selvsagt kreve at huseier skal skaffe ny eventuelt større søppelkasse. Men hvis det er slik at to husstander ikke klarer seg med den største søppelkassen er det sorteringen det er noe galt med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Det spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, fordi kommunale avgifter SKAL være inkludert i leia og kontrakten kan ikke gi dårlige betingelser enn husleieloven.

TS, dersom søppelkassen åpenbart er for liten kan dere selvsagt kreve at huseier skal skaffe ny eventuelt større søppelkasse. Men hvis det er slik at to husstander ikke klarer seg med den største søppelkassen er det sorteringen det er noe galt med.

Ja, eg veit det, men det er fint å hoppe over gjerdet der det er lågast. Å slå i bordet med kontrakta er lettare enn å slå i bordet med husleigelova. Dessutan står dette veldig lite eksplisitt i husleigelova, den einaste rettesnora du har er å tolke HLL § 3.1: leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Så er det innfortolka i det at det skal inkludere forsikring av bygningsmasse, straum, viss det ikkje er eigen målar, kabel-tv, kommunale avgifter m.m.. Du finn ei fortolkning her: http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye snakker vi når du sier overhode ikke plass? Er det slik at lokket ikke går igjen fordi det er en pose for mye, eller poser må settes vedsiden av dunken og det blir ikke hentet?

Anonym poster: fae5ad58404022f9d40776ed369d3660

Før det ble tømt i dag var det ikke mulig å få igjen lokket. Det var ca. 5+ poser over den kanten. Det ble tømt i dag. En halv dag etter at det ble tømt kom jeg med to poser. Da var det allerede halvfullt. Man må jo regne med at Roaf tømmer det helt. Dermed er det de andre som har fullt det opp så mye. Dvs at det er alt for liten plass for alle oss på en uke.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spiller ingen rolle hva som står i kontrakten, fordi kommunale avgifter SKAL være inkludert i leia og kontrakten kan ikke gi dårlige betingelser enn husleieloven.

TS, dersom søppelkassen åpenbart er for liten kan dere selvsagt kreve at huseier skal skaffe ny eventuelt større søppelkasse. Men hvis det er slik at to husstander ikke klarer seg med den største søppelkassen er det sorteringen det er noe galt med.

Det finnes ikke større søppelkasser til husstander. Vi har et bleiebarn her. Så er det tre barn i den andre husstanden. Jeg er skråsikker på at disse ikke sorterer helt som man skal. Noen klær blir for små etterhvert, ikke alle er i like fin stand til at man kan gi dem bort. Det blir en del søppel det.

Fant ut at vi har standard husleiekontrakt.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan husleiekontrakten er utformet. Er avtalt leie inkludert kommunale avgifter vil jeg si huseier er pliktig å legge......

Kommunale avgifter angår ikke husleie. Man har som utleier ikke lov til å ta betalt for komm.avg.

Jeg skjønner dog hva du mener i innlegget! (Ville bare presisere slik at ikke TS bruker det som argument)

Utleier har her ansvar for at det er tilstrekkelig med renovasjon ift antall personer i samlet husstand.

Du kan spørre om de kan kjøpe en ekstra rull med poser.Kommunen har sikkert enkelte utsalgssteder for det.Her er de grønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal se der. Takk.

TS.

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

TS: det innlegget du her svarer på har faktafeil.

Les over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er en husstand på x antall personer i et hus. Vi leier hos familie y som bor ovenfor oss, men vi deler på dunken vi skal kaste restavfall i. Vi har den største størrelsen som husstander kan ha, men det er over hodet ikke plass nok. Vi trenger en ny. Spørsmålet mitt er om dette er noe vi kan kreve av huseier. Kan vi kreve at de skal kjøpe en ny? Jeg skjønner at det koster noen tusen i året med slikt, men kan vi kreve at de skal betale alt dette når vi kun leier hos dem? Vi ser ikke for oss at leieoppholdet skal vare så veldig mye lengre da husleien er svært høy, men dette gjør at trivselen her synker enda mer. Hvordan er våre rettigheter og plikter på dette?

Anonym poster: 7eb7e17c0cda417c96c4c53222fa9b3f

For at huseier skal skjønne at det blir for lite, så lagre dine poser noen dager. Den dagen det tømmes så går du ut og hiver de i dunken. Vi har en vanlig en til restavfall. Det er ikke mange poser som går i en slik en. Så jeg har alltid en sekk stående i garasjen som jeg fyller opp. Tar med meg sekken da bilen kommer, og spør om de kan ta den med. Ikke alltid det går,men da kjører vi på fyllingen. Sist leverte vi masse sekker som vi fylte opp bilen med, og betalte 60 kr. Jeg er ikke villig til å betale mere til kommunen for større dunk

Anonym poster: 1180ab67ef14c6b3a151aba73bd7535d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne veilederen:

http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/fire_husleie%20.pdf

Her står følgende:

Det eneste det er lov å ta betalt for i tillegg til husleien er utgifter til strøm og brensel. Dette må avtales ved inngåelsen av leieforholdet. Utleier har ikke lov til å ta ekstra betalt for kommunale avgifter, trappevask og nøkkelgebyr m.m. – slike utgifter skal være inkludert i husleie.

Imidlertid er det lov å ta betalt for vann/avløp DERSOM dette kan dokumenteres iht faktisk forbruk (mao: installert egen vannmåler for utleieenheten). Renovasjon skal være inkludert i husleien.

Når det gjelder mengden restavfall og størrelsen på dunken så vil det alltid være mulig å få utvidet volumet - enten ved større dunk eller ved flere dunker for aktuell type avfall. Jeg ser TS nevner ROAF i et innlegg over her, jeg tok en rask kikk på nettsidene deres og fant enkelt fram til renovasjonsforskrsiften for de ulike kommunene som er en del av ROAF (se her: http://www.roaf.no/index.php?cat=261766&id=0&pf=122756&folder=123673 ). Jeg har ikke lest gjennom alle, men for eksempel for Enebakk så sier forskriften følgende:

"Renovatøren er bare pliktig til å ta med avfallet fra de avtalte oppsamlingsenheter. "

"Oppsamlingsenhetene skal ikke overfylles, og de må ikke pakkes fastere med avfallet enn at de lett kan tømmes"

"Volumet må også være tilstrekkelig i perioder med lavere tømmehyppighet, som jul og påske, eventuelt må ekstrasekker benyttes i disse periodene"

Dersom volumet på restavfallsbeholderen ikke er tilstrekkelig så vil jeg foreslå at du henvender deg (gjerne skriftlig) til huseier hvor du påpeker at beholderen er full, at det ikke er anledning til (iht renovasjonsforskriften for deres kommune) å overfylle denne og be om at huseier gjør nødvendige tiltak for å bedre på situasjonen. Ta evt kontakt med ROAF og be om innspill fra dem. Huseier kan løse dette ved å be om flere dunker/ større dunk (ja, det medfører økt renovasjonsgebyr) eller man kan oftest kjøpe ekstrasekker som kan brukes ved behov. Dette noe huseier skal bekoste.

Men gjør nå dette saklig og med henvisning til kontrakt og forskrift, det kan jo være at huseier ikke ser problemet eller ikke har tenkt over det (hvor bakvendt det enn høres ut). Dersom huseier ikke ønsker å gjøre noe med situasjonen ville jeg sendt et brev hvor du sier at dere enten vil varsle ROAF (renovasjonsselskapet har i de fleste tilfeller anledning til å tvangspålegge større volum dersom dagens volum ikke er tilstrekkelig) eller at dere vil kreve avslag i leien tilsvarende den ekstrakostnad det vil medføre dere å levere overskytende restavfall på gjenvinningsstasjonen.

Lykke til!

Anonym poster: 1dd7921640c55208e6726aede2728751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...