M@rzipan Skrevet 4. april 2013 #41 Skrevet 4. april 2013 Jeg er veldig glad for at reptiler er forbudt i Norge. 2
Gjest Crow Skrevet 4. april 2013 #42 Skrevet 4. april 2013 (endret) Det som skremmer meg er at en eneste politiker kan bestemme hva som er lov og ikke ut fra sine egne preferanser. Ja til elefanter på sirkus - mot mattilsynets opprinnelige anbefaling http://www.vg.no/nyh...?artid=10119887 Ja til pelsdyr (Javel??) Nei til reptiler - Hvorfor sa du? Atter igjen mot mattilsynets anbefaling Til de som er redde for å finne en farlig slange under dyna: Sakset fra mattilsynet "I Mattilsynets forslag til ny forskrift angis konkret hvilke dyrearter som det vil bli tillatt å holde i Norge på visse vilkår, hvis forskriften vedtas. På listen står også noen arter reptiler og amfibier som det per i dag er ulovlig å holde. Mattilsynets faglige vurdering er at disse artene kan holdes som hobbydyr i private hjem uten større velferdsrisiko enn det som gjelder for andre tillatte arter. Det er ikke snakk om å tillate giftige eller farlige dyr, eller dyr som kan skade norsk natur. Sammenliknet med tradisjonelle kjæledyr som for eksempel hund og katt er det ingen av artene som utgjør så stor fare for menneskers helse og sikkerhet at det er nødvendig å forby privat hold" Kilde: http://www.mattilsyn...g_amfibier.8510 Og det er absolutt ikke bare snakk om slanger. Har det noe å si om naboen har en sånn som dette innen for egne vegger? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Phrynohyas_resinifictrix.jpg Dette er en Trachycephalus resinifictrix, en trefrosk som blir 10 cm. Jeg har en hund med sylkvasse tenner og muskuløs kropp. Den har et virkelig potensiale til å kunne være farlig. Det har jeg lov til å ha, og ingen sjekker om mitt hundehold sørger for at jeg har et harmonisk vesen eller ikke. Edit: får ikke inn bilde - klikk på linken hvis du vil se Endret 4. april 2013 av Crow
Gjest Lincoln Skrevet 4. april 2013 #43 Skrevet 4. april 2013 Du avslører manglende kunnskap om saken. Vet du noe som helst om dette? Anonym poster: c1274af7284636f68ccd46bc95cce6c4 OK, fortell meg så hvem andre enn de rødgrønne som støtter dette forbudet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2013 #44 Skrevet 4. april 2013 OK, fortell meg så hvem andre enn de rødgrønne som støtter dette forbudet. Du har en veldig sort/hvit tilnærming til dette. Enten rødgrønn eller borgerlig. Du er vel en av de som tror på disse tåplige såkalte vitsene, som legges ut på FB også du? Du er klar over at på et storting, så velges det? Og med dagens storting, så er det slik at de rødgrønne får litt ekstra stemmer. Det betyr ikke at alle rødgrønne har stemt for forbud, mens alle borgerlige har stemt for åpning her. Du vil sikkert få et lite sjokk om du hadde sett hvem som hadde stemt hva. De er ikke så rosenrøde disse borgerlige som du tror Anonym poster: 1a9cbc7a4e9894001b65d4bc7c924ae8 2
Gjest Lincoln Skrevet 5. april 2013 #45 Skrevet 5. april 2013 Du har en veldig sort/hvit tilnærming til dette. Enten rødgrønn eller borgerlig. Du er vel en av de som tror på disse tåplige såkalte vitsene, som legges ut på FB også du? Du er klar over at på et storting, så velges det? Og med dagens storting, så er det slik at de rødgrønne får litt ekstra stemmer. Det betyr ikke at alle rødgrønne har stemt for forbud, mens alle borgerlige har stemt for åpning her. Du vil sikkert få et lite sjokk om du hadde sett hvem som hadde stemt hva. De er ikke så rosenrøde disse borgerlige som du tror Anonym poster: 1a9cbc7a4e9894001b65d4bc7c924ae8 Da kan jeg opplyse om at stortingsrepresentantene i det overveldende flertall av saker stemmer det som partiet har gått inn for. Unntak er ved store prinsipielle spørsmål, da hender det at noen avviker fra partiet. Men dette skjer så og si aldri - ihvertfall ikke blandt de autoritære venstrepartiene. Jeg ba deg om å konkret fortelle meg om hvem andre enn de rødgrønne som støtter dette forbudet. Er det noen andre enn de rødgrønne? JA eller NEI?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2013 #46 Skrevet 5. april 2013 Lincoln - det som er greia her, er at du generaliserer. Fordi en liten del av den rødgrønne siden, sier nei, så betyr ikke dette at alle på venstrefløyen er enige. Du tar alle over en kam. Norge er ikke delt i blått på den ene siden og rødgrønt på den andre siden, der alt de sier og gjør er motsatt av hverandre. Det er ikke to motpoler. Om du hadde satt deg litt mer inn i ting, så hadde du sett at vår regjering er full av nyanser og at disse to såkalte sidene, også er enige om mye og at det ikke er et stort gap imellom dem. Jeg blir noe oppgitt over alle som ser på politikken som sort/hvit, og som faktisk tror oppriktig på disse fjåsete FB-vitsene. News flash - verden er full av nyanser og fasetter. Det som er her, er at landbruksministeren har sagt nei. At SP har et idiotisk syn på dyrevelferd har ingen ting med hva f.eks Venstre mener om dyrevelferd. Og FrP har virkelig det dårligste synet på dyrevelferd mtp hvordan de ønsker kjøttproduksjon her i landet. Anonym poster: 1a9cbc7a4e9894001b65d4bc7c924ae8 1
Gjest Reptil_freak00 Skrevet 26. juni 2013 #47 Skrevet 26. juni 2013 kunne ikke de bare innført en liknende regel som de har i Danmark og Tyskland. der det er lov med herptiler og eierne har en obligasjon til å ta dyrene til en veterinær sjekk minst 1 gang i året. (det er straffbart med bøter til dem som vannkjører dyrene uten å ta dem til veterinær) de har jo data baser over dyr som blir solgt i butikker osv, så de vet hvem som ikke følger loven. Jeg ser jo hvordan det ville blitt et problem med dyr som blir solgt privat, men da burde den som selger ta ansvar over at de velger å selge til uansvarlige mennesker. har et par søskenbarn i Danmark og de sier at det å ta reptiler til et årlig sjekk hos veterinær (der hvor de bor ialfall) er like naturlig som det å ta hunder til å ta årlig rabiesvaksine. hvorfor skal staten i norge være så skeptisk over innbyggerne sine?
Mann 42 Skrevet 26. juni 2013 #48 Skrevet 26. juni 2013 Er det faren for å evt spre nye arter til norsk fauna som er begrunnelsen for det fortsatte forbudet? Hvor realistisk er det, egentlig? Det er vel en grunn til at vi bare har noen ganske få arter av slanger og øgler her i landet, og at de tropiske artene holder seg i tropene. Er det på ramme alvoret noen som tror at vi vil stå til knærne i giftslanger hvis en håndfull entusiaster får lov til å importere slanger og øgler? Det er ikke akkurat mainstream kjæledyr, og vil aldri bli noen storselger, uansett. 1
Gjest Gunfreak Skrevet 26. juni 2013 #49 Skrevet 26. juni 2013 Er det faren for å evt spre nye arter til norsk fauna som er begrunnelsen for det fortsatte forbudet? Hvor realistisk er det, egentlig? Det er vel en grunn til at vi bare har noen ganske få arter av slanger og øgler her i landet, og at de tropiske artene holder seg i tropene. Er det på ramme alvoret noen som tror at vi vil stå til knærne i giftslanger hvis en håndfull entusiaster får lov til å importere slanger og øgler? Det er ikke akkurat mainstream kjæledyr, og vil aldri bli noen storselger, uansett. Jeg tror ikke folk kommer til å bli dratt ned og druknet i akers elva av anaconadar i nærmeste fremtid. Alle de reptiler som vinnes i norge har tilpasset seg norden, er ikke som at krokodiller kommer til å kose seg langs elvebredden på glomma bare vi får noen slanger i norge. selv om man ser bort fra tempraturen, må man også tenke på maten, feks. trenger uguanaer ganske spesielle matvarer, da de trenger nøyaktige inntakt av disse og disse stoffene, de kan ikke bare spise løve tann og leve liksom, samme med skildpadder de har ofte veldig spesielle matkrav.
Mann 42 Skrevet 26. juni 2013 #50 Skrevet 26. juni 2013 Jeg tror ikke folk kommer til å bli dratt ned og druknet i akers elva av anaconadar i nærmeste fremtid. Alle de reptiler som vinnes i norge har tilpasset seg norden, er ikke som at krokodiller kommer til å kose seg langs elvebredden på glomma bare vi får noen slanger i norge. selv om man ser bort fra tempraturen, må man også tenke på maten, feks. trenger uguanaer ganske spesielle matvarer, da de trenger nøyaktige inntakt av disse og disse stoffene, de kan ikke bare spise løve tann og leve liksom, samme med skildpadder de har ofte veldig spesielle matkrav. Det var det jeg også tenkte. Reptiler er vel egentlig ganske greie dyr å holde i fangenskap, siden de bare chiller så sant de får nok og riktig mat. De er ikke som pattedyr, som har innebygd et behov for fysisk aktivitet og har utviklet seg til å kreve et revir og plass til å strekke på beina.
Gjest Gunfreak Skrevet 26. juni 2013 #51 Skrevet 26. juni 2013 Det var det jeg også tenkte. Reptiler er vel egentlig ganske greie dyr å holde i fangenskap, siden de bare chiller så sant de får nok og riktig mat. De er ikke som pattedyr, som har innebygd et behov for fysisk aktivitet og har utviklet seg til å kreve et revir og plass til å strekke på beina. Det vanskligste med reptiler er å holde dem i livet, altså riktig mat og nok varme, du trenger et terarium. De fleste reptiler bare ligger og varmer seg, og spiser nå og da, eneste reptilet jeg kunne tenke meg er uguana, da de er 1 langt smartere enn slanger og slike dyr, smarte nok til at de kan lære seg å gå på do og sitt egent navn. 2, de blir faktisk tilknyttet mennesker(de bruker lengre tid enn pattedyr) men når de først blir tilknyttet blir de de like mye som hunder og katter, så mye at de kan faktisk få seperasjons angst som hunder får. De liker også kos, og bli tatt på, noe som igjen de fleste reptiler driter i.
Wolfmoon Skrevet 26. juni 2013 #52 Skrevet 26. juni 2013 Jeg kunne faktisk tenke meg en slange, sånn i teorien. Jeg synes de er fantastisk interessante dyr, og måten de reagerer på håndtering på er fascinerende. Men det er mye jobb, så mest sannsynlig ville det ikke blitt noe av selvom forbudet ble opphevet. Men hvorfor man skal ha et forbud, det skjønner jeg helt ærlig ikke.
Gjest Fluttershy Skrevet 27. juni 2013 #53 Skrevet 27. juni 2013 Det vanskligste med reptiler er å holde dem i livet, altså riktig mat og nok varme, du trenger et terarium. De fleste reptiler bare ligger og varmer seg, og spiser nå og da, eneste reptilet jeg kunne tenke meg er uguana, da de er 1 langt smartere enn slanger og slike dyr, smarte nok til at de kan lære seg å gå på do og sitt egent navn. 2, de blir faktisk tilknyttet mennesker(de bruker lengre tid enn pattedyr) men når de først blir tilknyttet blir de de like mye som hunder og katter, så mye at de kan faktisk få seperasjons angst som hunder får. De liker også kos, og bli tatt på, noe som igjen de fleste reptiler driter i. De er flotte dyr! Desverre en av dem som uansett ikke kommer til å bli lovlige. Noe som er forståelig sånn sett, siden de krever en del for å ha det greit(Regner med det er iguan du mener). Sjeggagamene er også ganske kjekke. De kan bli ganske glade i å bli klødd på de også.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #54 Skrevet 11. mai 2017 Fra og med August i år blir det åpnet for reptilhold i Norge. 19 arter i første omgang Anonymkode: afb14...923
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2017 #55 Skrevet 11. mai 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fra og med August i år blir det åpnet for reptilhold i Norge. 19 arter i første omgang Anonymkode: afb14...923 Da er det om å gjøre for folk å slutte å gi bort kattunger. Anonymkode: 2b1a8...75b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå