Gå til innhold

Reptiler forblir forbudt i Norge

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet

Syns man skulle fått lov til å ha visse dyr her, selv hadde jeg ikke hatt noe i mot en iguana.

• Liker 2
Gjest Fluttershy
Skrevet (endret)

Jeg er KJEMPE skuffet :( jeg klarer bare ikke å se hvorfor dyrene på positivlisten ikke burde bli lovlige. De finnes i flere hjem allerede uten å gjøre noen skade. Alle(ja, jeg vet at det ikke gjelder alle som har reptiler, men ikke alle hunde/katte/whatever eiere tar vare på dyrene sine heller) jeg kjenner som eier reptiler har satt seg godt inn i stell av dyret og dyrene har det kjempe fint. Jeg synes det er veldig ssynd at mennesker skal bli stemplet som kriminelle pga en så ufarlig hobby som reptiler stort sett er.

Endret av Fluttershy
  • Liker 2
Gjest Gunfreak
Skrevet

SP er sikkert redde for at enrome 10 meter anaconda slanger skal slippes løs i norsk natur og spise disse uvurderlige sauene til sp stemmere.

• Liker 3
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Hva kan man bruke en slange til, bortsett fra å score kulhetspoeng hos enkelte?

Fetteren min hadde en slange for noen år siden, og den lå nå bare der, sklei litt rundt. Det var det.

Meh, for min del kan de bare forby dem. Og så kan de ta med fugler i samme slengen.

• Liker 5
Gjest Fluttershy
Skrevet

Hva kan man bruke en slange til, bortsett fra å score kulhetspoeng hos enkelte?

Fetteren min hadde en slange for noen år siden, og den lå nå bare der, sklei litt rundt. Det var det.

Meh, for min del kan de bare forby dem. Og så kan de ta med fugler i samme slengen.

Det går på interesse. Jeg skjønner ikke hva man kan bruke en ørkenrotte eller chinchilla til, men jeg sier ikke at man skal gjøre dyrene ulovlige av den grun. En sjeggagam søker menneskekontakt. De liker å bli klødd på, få varme fra fanget til mennesker og er generelt veldig morsome dyr. Dette er et dyr på positivlisten. Det er ikke bare slanger på den.

• Liker 1
Gjest Vevila
Skrevet

Trist at man skal kunne forby noe med så dårlige argumenter. Positivlista var jo veldig gjennomført, og jeg kan absolutt ikke finne noen betenkeligheter med å godkjenne den. :sur:

Gjest Lincoln
Skrevet

Det finnes to måter å tenke på blandt politikere:

1. Rødgrønn tankegang = dersom det ikke er noen grunn til at det skal være lovlig er det forbudt.

2. Borgerlig tankegang = dersom det ikke er noen grunn til at det skal være forbudt er det lovlig.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Synes forbudet er bra. Reptiler trenger gjerne mye for å trives. Plass, luftfuktighet, temperatur. Og jeg har en følelse av at mange som kjøper slanger har det fordi det er "kult", uten erfaringer eller interessen for den type dyr. Miljøet i seg selv i Norge er ikke ideelt for en reptil. Dyr som chinchilla har blitt avlet frem for å tilpasse seg fangenskap, eneste er at de trives best i temperaturer på rundt 14-18 grader. Slanger, og andre reptiler krever en del mer. En løyve ville vært perfekt, for det er mange i Norge som har en stor interesse for slike dyr og derfor klarer å tilpasse forholdene etter hva dyrene trenger og hvilket type miljø de kommer fra.

Men det er rart hvordan landbruksministeren mener at reptiler ikke hører til her, men rovdyr i små nettingbur uten mental eller fysisk stimuli og elefanter i sirkus er helt greit og naturlig..? Virker som han regelrett driter i dyrevelferd så lenge det kan tjenes penger på det.

Endret av Nebel86
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kinesisk nakenhund har heller ikke mye i Norge å gjøre.

Anonym poster: 538da77efa0346f1c9b5dbba4f75b4f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del er veldig glad for at forbudet eksisterer. Selvfølgelig synd for de som faktisk har interesse for dette og tar godt vare på dyrene, men jeg er LIVREDD alt av slanger, øgler, edderkopper og lignende, og tanken på å våkne opp med en rømt slange i senga er for meg helt forferdelig. Fullt klar over at sjansen er der selv med forbudet, men jeg tenker at sjansen er enda litt større hvis det blir lovlig og flere går til anskaffelse av slike dyr.

Anonym poster: 98346fc45a93bc158423dd2f000cc2f3

• Liker 2
Gjest Jepp123
Skrevet

Er trist på vegne av alle de reptilene som allerede finnes rundt om i de norske hjem.

Da tenker jeg på vetrinærhjelp.

• Liker 2
Skrevet

Er trist på vegne av alle de reptilene som allerede finnes rundt om i de norske hjem.

Da tenker jeg på vetrinærhjelp.

Etter hva jeg har forstått så har veterinærer taushetsplikt og kan ikke fortelle det videre. Man skal være veldig uheldig om man møter på en veterinær som melder fra (med mindre dyret vanskjøtes)

Er helt sikker på at min faste veterinær aldri ville meldt ifra om jeg kom med et ulovlig dyr som trengte behandling.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Etter hva jeg har forstått så har veterinærer taushetsplikt og kan ikke fortelle det videre. Man skal være veldig uheldig om man møter på en veterinær som melder fra (med mindre dyret vanskjøtes)

Er helt sikker på at min faste veterinær aldri ville meldt ifra om jeg kom med et ulovlig dyr som trengte behandling.

Nei, men det er forskjell på dyr, de fleste leger er utdannet til å ta vare på medium store pattedyr, hunder, og katter, noen mindre som rotter og mus, hamstere osv, men selv de kan bli problematiske da de er så små, noen få er spesialister i fugler.

Noen er spesialister på gårs dyr, kuer, hester osv.

Men er veldig få i norge som da har mye trening i reptiler og amfibier. Så selv om du kan ta dem med til dyrlegen er det grense for hvor mye hjelp de kan være.

Å undersøke en slange er noe helt annet enn å undersøke en katt eller hund.

• Liker 2
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

En kinesisk nakenhund har heller ikke mye i Norge å gjøre.

Anonym poster: 538da77efa0346f1c9b5dbba4f75b4f7

Kommer vel litt an på hvor man bor. Tror det fungerer bra å ha den med hår på om man bor på sørlandet. Blir det særlig kaldt der på vinteren? Men tror ikke de regnes som reptiler altså, til tross for mangelen på pels :laugh:

Er i bunn og grunn mange dyr som egentlig ikke har noe spesielt i norge å gjøre, eller i fangenskap.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Kommer vel litt an på hvor man bor. Tror det fungerer bra å ha den med hår på om man bor på sørlandet. Blir det særlig kaldt der på vinteren? Men tror ikke de regnes som reptiler altså, til tross for mangelen på pels :laugh:

Er i bunn og grunn mange dyr som egentlig ikke har noe spesielt i norge å gjøre, eller i fangenskap.

Mennesker har heller ikke noe i norge å gjøre, prøv å lev et år i norge uten å ha på klær eller bruke dyne osv et sekund, du ville fryse av deg pupper/kuk så fort du skulle på rimi i januar.

Mennesker utviklet seg i Afrika, ulver/hunder utviklet seg i Nord amerika(tror jeg) under istidene en polar hund kan fint leve på grønnland uten noe beskyttesle,

• Liker 2
Skrevet

Ser ikke poenget med at det skal bli lovlig. I utgangspunktet foretrekker jeg at færrest mulig dyr holdes i fangenskap av mennesker av åpenbare grunner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

SP er sikkert redde for at enrome 10 meter anaconda slanger skal slippes løs i norsk natur og spise disse uvurderlige sauene til sp stemmere.

Ikke diss sauer! :nei:

Anonym poster: 7fb1c0128d3674c422f794e67842750a

• Liker 1
Gjest uAnonymbruker
Skrevet

Mennesker har heller ikke noe i norge å gjøre, prøv å lev et år i norge uten å ha på klær eller bruke dyne osv et sekund, du ville fryse av deg pupper/kuk så fort du skulle på rimi i januar.

Mennesker utviklet seg i Afrika, ulver/hunder utviklet seg i Nord amerika(tror jeg) under istidene en polar hund kan fint leve på grønnland uten noe beskyttesle,

Tror jeg ville hatt det rimelig kjipt kliss naken overalt i hele verden. Og selv om puppene kanskje ikke hadde frosset av i afrika, så hadde jeg vært rimelig miserabel der jeg satt i bare nettoen på en stein i fem grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...