Gå til innhold

Lektorutdannelse i tillegg til psykologi-bachelor? Er det bra?


Caroblue

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg planlegger å starte på lærerutdanningen 1. - 7. trinn som er fem år, altså master, til høsten (blir da lektor). Akkuart nå holder jeg på med å fullføre en bachelor i psykologi. Det jeg lurer på er om bacheloren i psykologi vil jeg meg noen fordeler når jeg er ferdigutdannet lektor. Vil da ha totalt 8 år med universitets-utdanning (3 år psykologi-bachelor + 5 år lærerutdanning). Har jeg f.eks krav på høyere lønn enn vanlig lektorlønn? Er jobbmulighetene anderledes? Isåfall, innenfor hva?

Endret av Caroblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nja...hadde du vært lektor på en videregående som hadde undervisning i psykologi så ville du vært lektor med tillegg.

Men en bachelor i psyk. er nok ikke relevant nok for en lærerstilling i 1-7. klasse. Du kan selvfølgelig være heldig, men arbeidsplassen pleier ikke betale mer enn de må. Mange lektorer blir allerede valgt vekk fremfor adjunkter fordi de er dyrere...

Anonym poster: 281c93705004c81c4d66d8d33e8cd045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel lønn som lektor med tillegg uansett hvilken utdanning det er?

Anonym poster: 578b3d82c5da87a4c053aeb205ce05cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel lønn som lektor med tillegg uansett hvilken utdanning det er?

Anonym poster: 578b3d82c5da87a4c053aeb205ce05cb

lektor og lektor med tillegg er to forskjellige ting.

lektor har (relevant) utd. 300 stp (5 år), mens lektor med tillegg har minst 360 stp (6 år).

Anonym poster: 281c93705004c81c4d66d8d33e8cd045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg lektor med opprykk, selv om man ikke har psykologifag på barneskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jeg lektor med opprykk, selv om man ikke har psykologifag på barneskolen?

ps sorry for dobbelpost på denne:)

Endret av Caroblue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lektor og lektor med tillegg er to forskjellige ting.

lektor har (relevant) utd. 300 stp (5 år), mens lektor med tillegg har minst 360 stp (6 år).

Anonym poster: 281c93705004c81c4d66d8d33e8cd045

Du mistforsto? Jeg er fullt klar over at det er to ting. Det jeg spør om er det samme som TS. Hvis man har lektor utdanning samt utdanning i tillegg til dette, får man vel uansett lønn som lektor med tillegg, uansett om tilleggsutdannelsen er relevant i jobben man har eller ei.

F.eks, jeg skal fullføre en master (5år) og deretter ta PPU og derved bli lektor. I tillegg har jeg tatt et årsstudie og et toårsstudie før fra, så da har jeg jo tilsammen 9 års høyere utdanning. Uansett om mitt årstudie og annen utdanning er relevant for den eventuelle stillingen jeg får som ferdigutdannet eller ei, så vil jeg vel få lønn som lektor med tillegg?

Anonym poster: 578b3d82c5da87a4c053aeb205ce05cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mistforsto? Jeg er fullt klar over at det er to ting. Det jeg spør om er det samme som TS. Hvis man har lektor utdanning samt utdanning i tillegg til dette, får man vel uansett lønn som lektor med tillegg, uansett om tilleggsutdannelsen er relevant i jobben man har eller ei.

Uansett om mitt årstudie og annen utdanning er relevant for den eventuelle stillingen jeg får som ferdigutdannet eller ei, så vil jeg vel få lønn som lektor med tillegg?

Anonym poster: 578b3d82c5da87a4c053aeb205ce05cb

Jeg ringte Lektorlaget i går og fikk som svar at tilleggsutdannelsen man har ikke trenger å være relevant for å få lønn som lektor med tillegg:) jippii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Hei, Jeg planlegger å starte på lærerutdanningen 1. - 7. trinn som er fem år, altså master, til høsten (blir da lektor). Akkuart nå holder jeg på med å fullføre en bachelor i psykologi. Det jeg lurer på er om bacheloren i psykologi vil jeg meg noen fordeler når jeg er ferdigutdannet lektor. Vil da ha totalt 8 år med universitets-utdanning (3 år psykologi-bachelor + 5 år lærerutdanning). Har jeg f.eks krav på høyere lønn enn vanlig lektorlønn? Er jobbmulighetene anderledes? Isåfall, innenfor hva?

Tror nok ikke du vil få tillegg for bacheloren din, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Blir jeg lektor med opprykk, selv om man ikke har psykologifag på barneskolen?

Jeg trodde man ble lektor med opprykk ved å 1) bli lektor 2) ta videreutdanning.

Ikke 1) ta én utdanning og så 2) bli lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Så rart, jeg har spurt Utdanningsforbundet om det samme, og fått beskjed om at studiepoegene må være i relevante fag for å telle mot et opprykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart... Man skulle da tro ekstra høyere utdanning teller i forhold til lønnstigen, uansett hvilken rekkefølge man tar det i. Syntes det høres mest logisk ut det som TS har fått beskjed om. Man bør da få uttelling for at man har studert ekstra mye.

Anonym poster: 578b3d82c5da87a4c053aeb205ce05cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerne har et kompetanselønnssystem. Det betyr at det er kompetansen som bestemmer hvilken lønn man får. Det har ingen betydning hvilke fag man har, det er studiepoengene som bestemmer. Det betyr at en lektor med minst 360 studiepoeng totalt (tilsvarende minst 6 års studier) blir lektor med tillegg og får høyere lønn. I Oslo heter det fremdeles lektor med opprykk, men prinsippet er det samme. Det spiller ingen rolle om man f.eks. tar en bachelor i whatever først og tar lektorutdanningen etterpå. Det er det totale antall studiepoeng som teller.

Det er derfor riktig det som Lektorlaget sa, mens Utdanningsforbundet roter. Det spørs jo hvilket nivå man har stilt spørsmålet til. Kanskje en tillitsvalgt i Utdanningsforbundet på lavere nivå ikke er helt skolert i dette?

Man skal betales etter sin kompetanse uansett på hvilket trinn man jobber. Noe annet er det at en skole kan velge å tilsette en billigere lærer, f.eks. en adjunkt, men tilsetter de en lektor med tillegg, ja, da skal han ha betalt som det!

Endret av Lilleba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...