Gå til innhold

Kjæresten min trenger ikke betale leie.. Hvis..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei kvinneguiden, jeg har vært sammen med damen min en stund nå, og jeg har lyst å spørre henne om hun vil flytte inn hos meg på min 104 kvm leilighet på bislett hvor hun også jobber.

Jeg trenger ikke at hun bidrar til husleien egentlig så jeg ville spørre henne om hun ville gjøre de tingene som klesvask, oppvask(jeg har oppvaskmaskin) og litt rengjøring 2 ganger i uken i bytte mot gratis husleie, hun bor i kollektiv nå å betaler 5300 i mnden.

Er det frekt å spørre om dette? Iom at det er liksom skyve alt over til henne og sånt... Hun sparer jo masse penger på den måten, jeg er bare redd for at det skal virke som hun føler seg som en hushjelp mot gratis leie.

Usikker på om dette er riktig forum, så jeg skriver det på singelforumet også.

Anonym poster: e702047665cd2292efab57975d0ac26c

Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke spør om det. Det vil mest gå automatikk i at hun gjør de tingene. Hvis ikke det gjør det får du da spørre henne. Høres ut som du er mer opptatt av en hushjelp enn å bo med din kjære.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg forstår poenget ditt, men må innrømme at jeg nok hadde blitt fornærmet. De daglige renholdsrutinene kommer dere inn i uansett. Hva med å heller foreslå at hun spytter i mer i mat og gaver til andre og slikt? Så lenge dere leier, så er det ingen av dere som taper på dette... Ellers er det enkleste ofte å dele alle utgiftene, enten likt eller ut i fra hvilken inntekt dere har... I mine øyne vil forslaget ditt føre til at hun kan oppleves som mindreverdig og "hushjelp" i forholdet... Selv om fordelingen vil kunne bli slik over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt rimelig fornærmet av dette, og trukket noen slutninger om ditt syn på kjønnsroller i hjemmet... Dårlig ide.

Anonym poster: f471abc7ef018cf3dee8f85a5383c807

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvsagt spørre henne. Personlig ville jeg fortrukket å betale for meg og heller dele husarbeid mellom oss.

Hvis du er en som slenger skitne klær overalt, setter igjen tomme fat og glass på stuebordet og levner kjøkkenet som et bombekrater etter deg holder det ikke med litt rengjøring 2 ganger i uka.

Har hun en krevende jobb? Da er det godt å kunne fordele husarbeidet slik at alt ikke hviler på henne.

Er du pirkete? Hvordan blir det hvis du ikke er fornøyd med hennes renhold? Får hun høre at hun må skjerpe seg siden hun tross alt bor hos deg gratis?

Anonym poster: f5249c2823d6ee60bd1a7a2e374188c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det absolutt ikke som å ha henne som hushjelp, men hun har studie gjeld på 300 000, og jeg tjener veldig godt.

jeg tenkte å leie en hushjelp over en lengre tid nå.

og jeg trenger ikke at hun bidrar med leie, siden hun har så mye gjeld... men jeg ble oppdratt til at ingenting er gratis, så føler at jeg går imot min mors oppdragelse da jeg bare lar henne bo gratis..

Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

Jeg hadde ikke blitt fornærmet over det spørsmålet dersom:

1) Jeg hadde jobbet/studert mindre enn deg, altså hatt mer fritid og strammere økonomi. At du da foreslo at jeg kunne ta i ekstra i leiligheten og slippe husleie ville da føltes helt OK, da har vi fritiden din felles og jeg har bedre økonomi dersom vi skal finne på noe sammen.

2) Dersom jeg er arbeidsledig.

3) Dersom det blir presentert på en skikkelig måte, og jeg får et VALG til å takke nei og velge å betale husleie. Det er ikke sikkert det frister meg å vaske dine skitne boksere, og jeg vet heller ikle hvor huslig du er. Å ta oppvasken etter en som alltid skyller tallerkenen sin er en ting. En som setter oppvask over hele huset og stapper skitne sokker oppi et glass med cola på bunnen = jeg flytter ut i går.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært verre om du hadde bedd henne suge deg et visst antall ganger i uken også, men altså.. kanskje ikke det beste å spørre om, selv om du ikke mener noe vondt med det (ser jo at du bare vil være hjelpsom, men vet ikke helt om hun vil ta det sånn).

Er hun generelt litt "neat-freak"? Da kan det være at hun gjør det uten at du må spørre, og da kan du heller bare si at hun kan bo der gratis. :)

Anonym poster: 70023ed2b5701b78816d2f9f3321acfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jævlig frustererende for deg, TS.

Det er helt fair og greit at hun skal gjøre dette (med mindre hun insisterer på å betale leie i stedet), men det er ikke allment sosialt akseptert at du tar det opp og ber henne om det. Men du kjenner kjæresten din best - om hun ikke er hysterisk av seg kan det vel gå fint. Tipper de fleste steiler første par minuttene, men det du sier er jo både en god deal for henne og gir mening for dere begeg i deres respektive jobb-/studiesituasjoner.

Anonym poster: 75b0070af67e17adbbf0dfc251b366e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Tillegg: Om hun jobber like mye som deg, så blir det riv urettferdig at begge kommer hjem kl 17, du setter deg i sofaen og hun flyr rundt og rydder eller deg og henne, vasker og lager mat som en femtitallskone. Det blir så skjeivfordelt at jeg ikke klarer å se for meg at forholdet er liv laga over tid - selv om hun samtykker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt? Ikke hvis dere er medlem av en eller annen ekstrem-konservativ sekt. Men ellers kan du regne med at du med å spørre henne gir henne et inntrykk av hva hun har å vente hvis hun flytter sammen med deg.

Anonym poster: 9e85f1cecde4415bad89b90bff8702ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det absolutt ikke som å ha henne som hushjelp, men hun har studie gjeld på 300 000, og jeg tjener veldig godt.

jeg tenkte å leie en hushjelp over en lengre tid nå.

og jeg trenger ikke at hun bidrar med leie, siden hun har så mye gjeld... men jeg ble oppdratt til at ingenting er gratis, så føler at jeg går imot min mors oppdragelse da jeg bare lar henne bo gratis..

Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8

Om kjæresten min hadde spurt meg om å være hushjelpa hans i bytte mot at jeg hadde fått bodd der gratis, hadde jeg mest sannsynlig slått opp, for jeg hadde da følt at han har et utrolig gammeldags syn på kjønnsroller.

Min kjære eier leilighet i en by, og jeg skal flytte til han nå (begge er studenter) og jeg kommer selvsagt til å hjelpe han og vaske og lage middag, men det betyr ikke at jeg skal gjøre alt husarbeid. Kommer også til å dele strømregning, mat og andre utgifter likt.

Anonym poster: 2b4c5dc419fae7fc712c22b10fe2780e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om kjæresten min hadde spurt meg om å være hushjelpa hans i bytte mot at jeg hadde fått bodd der gratis, hadde jeg mest sannsynlig slått opp, for jeg hadde da følt at han har et utrolig gammeldags syn på kjønnsroller.

Min kjære eier leilighet i en by, og jeg skal flytte til han nå (begge er studenter) og jeg kommer selvsagt til å hjelpe han og vaske og lage middag, men det betyr ikke at jeg skal gjøre alt husarbeid. Kommer også til å dele strømregning, mat og andre utgifter likt.

Anonym poster: 2b4c5dc419fae7fc712c22b10fe2780e

Men her leier de. TS skriver at han ikke trenger hjelp med husleie, altså er det en husleie. Da er det ikke relevant hva dere dekker av utgifter som huseiere, her er det (særlig ut fra beliggenhet og størrelse) snakk om en kjempehøy leie.

Det har da ingenting med kvinnesyn å gjøre, det her. Det er ikke fordi hun er dame at hun skal vaske, det er fordi det er en fordeling begge tjener på. Det har å gjøre med at den som har vanskeligst for å betale sin del (som garantert er et helt studielån for halvparten av en slik leilighet) kan bidra ekstra i heimen for å kompensere for dette. En helt grei avtale.

Anonym poster: 75b0070af67e17adbbf0dfc251b366e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fin tanke du har der. Den kommer bare ikke ut så vakker på papiret.

Legg frem en husleiekontrakt, hvor hun betaler mye av husleien, og du betaler lån, strøm, vann, internet, getboks osv...

Si at du respekterer at hun både jobber og betaler for seg. Og at du ser frem til husarbeid som blir delt likt. Si at du er litt usikker på åssen dere deler det, så kommer hun sikkert ogaå frem med sine ønsker. Så kommer dere til enighet likt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke blitt fornærmet over spørsmålet, men måtte nok takket nei og helder bedt om å gå betale husleie selv. Men jeg er en håpløs hushjelp da, og får fnatt av husarbeid. Mitt vilkår er at det deles på! Min svigerinne derimot har vært i samme situasjon som du ønsker. Hun er generelt glad i husarbeid, så for henne var det en vinn-vinn-situasjon. Men hun jobbet kun 3 dager i uken også da... Så du må nesten bare se an kjæresten din.

Anonym poster: 54deb691d65c1a596b94aec1aab9fd54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei kvinneguiden, jeg har vært sammen med damen min en stund nå, og jeg har lyst å spørre henne om hun vil flytte inn hos meg på min 104 kvm leilighet på bislett hvor hun også jobber.

Jeg trenger ikke at hun bidrar til husleien egentlig så jeg ville spørre henne om hun ville gjøre de tingene som klesvask, oppvask(jeg har oppvaskmaskin) og litt rengjøring 2 ganger i uken i bytte mot gratis husleie, hun bor i kollektiv nå å betaler 5300 i mnden.

Er det frekt å spørre om dette? Iom at det er liksom skyve alt over til henne og sånt... Hun sparer jo masse penger på den måten, jeg er bare redd for at det skal virke som hun føler seg som en hushjelp mot gratis leie.

Usikker på om dette er riktig forum, så jeg skriver det på singelforumet også.

Anonym poster: e702047665cd2292efab57975d0ac26c

Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8

Hadde kjæresten min spurt om dette, hadde jeg følt meg mer som en hushjelp enn samboer. Dere deler på utgiftene og husarbeidet tar dere sammen, ikke så mye å gjøre når dere bare er to voksne. Vil tro det blir billigere for henne å bo hos deg likevel.

Anonym poster: 857d866c31021131fb025ceb645fb823

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir feil å bruke en kjæreste som hushjelp. Hadde aldri godtatt det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Dette er bare tull!

I et parforhold er det viktig at begge parter opprettholder den samme makten. Hvis ikke vil den undertrykte parten i forholdet bli dyttet ut i en utilfredsstillende posisjon vedkommende kanskje ikke tørr å gå ut fra.

Det finnes jo selvfølgelig velfungerende forhold hvor den ene parten har hovedsiden av makten, men det du skisserer her vil bli en alt for skeiv maktfordeling.

Det vil bli som om du ansetter damen din, som en hushjelp. Husarbeidet skal være fordelt, om ikke hun går kraftig inn for at hun heller vil gjøre det.

Samtidig bør makten over boforholdet, slik at både du og hun bidrar til felleskassen. Bare på denne måten er dere likeverdige!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager alt dette, jeg mente egentlig alt godt.

Alt jeg ville var at hun skulle spare pengene i jobben hun er i nå.

Jeg kommer nok til å leie en hushjelp og be henne om å betale for maten. husleien betaler jeg sammen med alt annet.

Jeg ville bare at hun skal ha det bra...

Det er veldig mange som så dette som veldig negativt.

Anonym poster: 2fb3241db41195994b65b1bc2cb284d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...