Gå til innhold

Antheia skal bli sunn!


Antheia

Anbefalte innlegg

Jeg tror kanskje jeg startet en slik treningsdagbok for en gooood stund siden, men den ble glemt sammen med målet om å gå ned i vekt. Så da prøver jeg på nytt igjen, med ny dagbok, siden jeg ikke fant igjen/gadd å lete etter den jeg hadde.

Uansett. Jeg er egentlig allerede godt i gang med vektnedgangen, og har til nå gått ned ca 8-9 kg siden jeg begynte i januar. Det jeg har gjort til nå, er å begynne å trene, og kutte ut godteri og sukker HELT annenhver måned, mens de andre månedene spiser jeg lite av det. Det har vært vanskelig, spesielt nå i påsken, men det har gått veldig bra denne måneden (selv om jeg sprakk to ganger heeeeelt i begynnelsen av måneden). :arwen: Fra helga av har jeg "lov til å spise litt igjen, men merker veldig at jeg må jobbe litt med tankegangen min. Jeg må rett og slett lære meg å tenke at selv om jeg har lov til å spise godteri, så betyr ikke det at jeg må. Jeg tenker at når jeg har vendt meg til å tenke slik, og har lært meg å begrense inntaket mitt, så kan jeg oppheve godteforbudet jeg har annenhver måned. Men det blir nok ikke enda.

Har også fått meg personlig trener som jeg trener med en gang i uka. Er til nå veldig fornøyd med hvordan det har gått, selv om vekta nå har stått ganske stille. Føler jeg har kommet til en liten motbakke, og vekta har stoppet på litt over 80 kg. Merker det er tungt når den ikke går nedover, men jeg har ikke tenkt å gi opp. :vekt:

Mitt første mål var å komme under 80 kg, og der er jeg snart. Neste mål blir å nå 75 kg, før mitt (foreløpige) siste mål på 70 kg. Når jeg når det, skal jeg ta en god titt i speilet, og se hvordan jeg ser ut. Om jeg enda ikke er fornøyd, skal jeg ned til 65 kg, og der tror jeg nok det blir stopp uansett, så etter det blir det nok oppstramming, og å jobbe med å holde vekta noenlunde stabil. :trene:

Dere er velkomne til å følge med på utviklingen min her, om dere ønsker det, og jeg setter veldig stor pris på oppmuntringer og tilbakemeldinger. Men nå skal jeg sove, for i morgen er det første trening med PTen etter påske! Håper han ikke ødelegger meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da var treningsøkta over for i dag, og jeg er veldig fornøyd. Har trent beina i dag, og jeg merker at jeg frykter for min evne til å gå i morgen. Har presset meg så hardt i dag at jeg holdt på å besvime noen ganger! Men det gikk jo bra, selv om jeg ikke klarte å fullføre de øvelsene jeg fikk. Frem til i dag har jeg tenkt på det som et aldri så lite nederlag, men i dag kom jeg på at når jeg ikke klarer mer, da har jeg virkelig presset meg hardt, så da kan jeg egentlig si meg fornøyd likevel.

I morgen er det dags for kroppsanalyse, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt til det. Vet det er veldig greit å vite hvor i terrenget man befinner seg, og ut fra dette velge hvordan man skal legge opp treningen. Men bare tanken på å få vite hvor langt jeg har latt det gå med meg selv skremmer meg, og jeg ser for meg at jeg kommer til å bli flau over tallene mine. Jeg er jo fullstendig klar over at jeg er overvektig, men ser likevel for meg at når jeg får tallene svart på hvitt, så blir det som et slag i trynet. :sukk:

I tillegg skulle vi se om vi fikk tid til å legge opp en kostholdsplan til meg. Det tror jeg blir veldig bra, siden jeg egentlig ikke er spesielt flink når det gjelder mat, og det å spise. Nå spiser jeg nemlig bare mellom 1 og 3 ganger om dagen, og det er jo alt for lite. Men nå er det ny måned, og med den følger enda et nytt steg mot en sunnere tilværelse.

Jeg heier på meg! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg altså og fikk sånn kroppsanalyse, og det var ikke så ille som jeg hadde trodd. Jeg ligger omtrent der jeg trodde jeg lå når det gjelder hvor mye jeg bør gå ned og sånn. Men selv om jeg hadde regnet med det, var det likevel ikke så veldig gøy å se at jeg hadde over 28 kg fett, når normalen er å ha mellom 12,3 og 19,7 kg. Jeg må med andre ord ned ca 13 kg til for å bli mer eller mindre normalvektig igjen. Men det skal jeg klare! Nå gjelder det bare å få kostholdet på plass, så kommer nok dette til å bli veldig bra! :jepp:

Jeg fikk forresten vite at selv om jeg er overvektig, så er jeg ikke i fare for sykdom (lenger), og det var en kjempelettelse. I tillegg lå både intracellulær væske, extracellulær væske, og proteiner innenfor normalen, og mineraler var litt over normalen (dette fikk jeg vite at var bra, så jeg trengte ikke tenke på det). Jeg fikk også vite at det er i mageregionen at det meste av fettet mitt ligger, men det visste jeg jo egentlig på forhånd.

Alt i alt er jeg egentlig ganske fornøyd med analysen, og det var ikke så skummelt som jeg først hadde sett for meg. Nå vet jeg hvor jeg ligger, og jeg vet hva jeg må jobbe med. Og det er egentlig veldig bra.

PTen min sa han var imponert over hvor fort jeg har gått ned, og i går sa han til og med at jeg så fin ut! Det er det aldri noen som har sagt til meg før, så det var en skikkelig selvtillitsboost! :danse:

Nå blir visst de neste fem ukene viktige. Jeg skal få kostholdsveiledning, aktivitetsplan, og det blir mye trening. Men i dag kjenner jeg at jeg må slappe av. Etter treningen på tirsdag, er jeg nå helt ødelagt i både korsrygg og lår, og jeg merker jeg har liiitt problemer med å gå uten at det ser ut som om jeg har gjort noe ufrivillig i buksa. :fnise:

Endret av Antheia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide med nok en oppdatering.

Fåler oppoverbakken begynner å bli i overkant bratt nå. Den siste uka har vært kanskje spesielt tung, mye fordi jeg bare har trent én gang. Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å trene, ettersom jeg har jobbet så mye. I tillegg har denne helga vært første gang på over en måned at jeg har kunnet spise sukker, så jeg har nok spist litt mer enn jeg burde (selv om det er mye mindre enn jeg spiste sist!). I allefall må jeg slå meg inn på høygir denne uka, og gjøre opp for det tapte.

I morgen er det ny time med PTen, og i tillegg til å trene bryst og armer, har vi også satt av tid til å lage kostholds- og aktivitetsplan. Nå håper jeg virkelig vekten begynner å gå nedover igjen, etter at den har stått relativt stille noen uker.

En positiv ting etter helgen da, er at jeg ikke er såååå interessert i dette godteriet lenger. Klart, jeg synes det er fint å sitte på nattevakt med en liten pose smågodt, men jeg fråtser ikke lenger, og har ingen problemer med å legge det vekk nå som helga er over. Neste helg skal jeg prøve å spise enda litt mindre. Regner med det blir enklere hvis jeg får mer kontroll på matinntaket mitt, og begynner å spise oftere. Krysser fingrene for det i allefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker det ikke er sånn kjempemotiverende å skrive her lenger, men jeg prøver å fortsette likevel. Er jo fint å ha noe å se tilbake på når jeg endelig har kommet meg i mål.

Nå har jeg endelig fått hjelp med både kosthold og aktivitet utenom treningen. :hoppendeglad: Kostholdet går rimelig greit, selv om jeg har gått glipp av lunsjen noen dager. Har fått menyalternativer fra PTen min, noe som hjelper veldig bra. Det er mange fine forslag til mat der, og selv om jeg ikke liker alt han har satt opp, så er det ikke noe problem å finne en "erstatter" for det jeg ikke vil spise (som for eksempel tunfisk).

Utvalget mitt består veldig mye i egg og lyst kjøtt, og grønnsaker. Det er nesten ikke brød, men det er ikke "forbudt" med hverken brød, poteter, ris, eller pasta. Har bare måttet kutte ned på det, og det gjør ingenting. Gleder meg til å komme skikkelig igang med det over helga. Frem til nå har jeg klart å få inn 3-4 måltider om dagen, i motsetning til sist uke, da jeg spiste 1-2 måltider på en dag. Så jeg ser tydelig at det er fremgang, og det liker jeg. :danse: I dag er det utskeiingsdag, så i dag gjelder ikke "reglene" på samme måte som ellers. I morgen er det tilbake til godisstopp, og faste måltider igjen.

I tillegg til kostholdsplan, har jeg altså fått en aktivitetsplan for de neste 5 ukene. Den består for det meste av at jeg skal på spinning på mandager (etterhvert skal jeg også begynne å gå/løpe både før og etter spinningen), PT-timer/styrketrening på tirsdager, hvile på onsdager, tur på torsdager, hvile på fredager, hvile/tur på lørdager, og tur/egentrening på søndager. Helga er litt valgfri, men jeg vil nok prøve å få inn litt trening der også. :jepp:

Sist tirsdag prøvde jeg meg på fjelltur! Var noe treningssenteret arrangerte (de har utetrening hver tirsdag), og jeg hadde inntrykk av at det da skulle være en gruppe som gikk på fjellet sammen, men etter å ha ventet i nesten en halv time på gruppelederen, var han enda ikke kommet, så jeg og to andre damer begynte å gå alene. Men siden jeg ikke eier kondis, så forsvant de to andre, og jeg ble gående alene. Jeg gikk vel i omtrent 30 minutter, før jeg møtte på gruppelederen, som var i full fart på vei ned fra fjellet igjen. Han hadde visst allerede vært på toppen. Han og et par andre hadde startet tidligere enn planlagt, og hadde løpt omtrent hele veien opp til toppen. Merker jeg synes det var dårlig opplegg, spesielt siden det ikke er alle som er i like god form. :jolie: Men, men. Etter jeg hadde gått omtrent halvveis opp til toppen, fant ut at det var så kjedelig å gå der alene med vonde føtter (pga veldig dårlige sko) at jeg ville snu. Så da gjorde jeg det, og på veien ned klarte jeg selvfølgelig å tryne så det sang etter, knuste armen inn i en diger stein, og slo begge knærne mine. :laugh: Nå har jeg et digert blåmerke midt på armen. Ikke spesielt behagelig. I tillegg vrikket jeg foten ikke mindre enn to ganger på veien ned. Så jeg har funnet ut at fjelltur kanskje ikke er for meg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er flink jeg:) Godis er ikke lett å holde seg unna. Det værste er å begrense seg på lørdagene. Selv har jeg klart meg helt ok, ble litt chips og sjokolade, men ikke så mye at det gir meg dårlig samvittighet :P imorgen skal jeg på sykkeltur. Målet er å klare å sykle opp en ganske tøff bakke. Da er det lov å fylle på med litt sukker på en lørdag;)

Håper du holder motivasjonen oppe! 8 kg siden januar er kjempe bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du er flink jeg:) Godis er ikke lett å holde seg unna. Det værste er å begrense seg på lørdagene. Selv har jeg klart meg helt ok, ble litt chips og sjokolade, men ikke så mye at det gir meg dårlig samvittighet :P imorgen skal jeg på sykkeltur. Målet er å klare å sykle opp en ganske tøff bakke. Da er det lov å fylle på med litt sukker på en lørdag;)

Håper du holder motivasjonen oppe! 8 kg siden januar er kjempe bra :D

Oi! Et svar! =D

Hehe, ja, godiset er ikke så lett. Jeg tror nok jeg spiste litt for mye i dag, så tror jeg kutter ut hele godteriet neste helg. Og så blir det en skikkelig treningsøkt på senteret i morgen, tenker jeg. Begynner med aktivitetsplanen på mandag i tillegg, så da blir det en eller annen form for aktivitet 4-5 dager i uka, så da håper jeg virkelig at vekta setter opp farten. Har stått ganske stille nå en stund, så det er jo litt frustrerende.

Håper du klarer bakken i morgen! =) Og jeg er helt enig. Skal man trene skikkelig på søndagen, må det være lov med litt kos på lørdagen. Gjelder bare å begrense seg, så der har jeg nok et godt stykke igjen. =P

Holder du også på med vektnedgang, eller trener du bare for å trene/holde deg i form? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å komme ned til ca 60:) det var det jeg veide for 2 år siden. Står litt nærmere forklart i første innlegg i dagboka mi;) Nå veier jeg 68,6 ( vekta idag morges), og synes de siste kiloene er så vanskelig :( Opprettet dagboka for å få litt videre motivasjon;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å komme ned til ca 60:) det var det jeg veide for 2 år siden. Står litt nærmere forklart i første innlegg i dagboka mi;) Nå veier jeg 68,6 ( vekta idag morges), og synes de siste kiloene er så vanskelig :( Opprettet dagboka for å få litt videre motivasjon;)

Har du link til den? =) Er jo artig å følge andre som har samme mål som meg. =)

Jeg tenker jeg går ned til 70 i første omgang, også ser jeg hvordan jeg føler meg da.

Ser dog for meg at jeg ender opp med å gå ned til 65 senere, men ett mål av gangen, tenker jeg. ;)

Skjønner godt at det er vanskelig med de siste kiloene. Vekta mi ser ikke ut til å ville under 80 i det hele tatt. Utrolig frustrerende. Men håper det blir bedre nå som jeg begynner å få orden på kostholdet. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom nå for første gang. Må si du er flink til å stå på selv når vekta står stille :). Stå på videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flinke søs! :jepp:

Leste gjennom nå for første gang. Må si du er flink til å stå på selv når vekta står stille :). Stå på videre :)

Hihi, takk, dere. :blomst:

I går var jeg på Zumba for første gang i mitt liv. Var ikke planlagt i det hele tatt, skulle egentlig bare trene ett av de oppleggene jeg har på nøkkelen min (for de som ikke vet det, så kan man på noen treningssenter få en nøkkel man bruker til å logge inn når man trener, som registrerer fremgang og slike ting). Tilfeldigvis var jeg på treningssenteret akkurat når Zumbatimen skulle begynne, så da tenkte jeg at jeg kan jo prøve, og se om dette er noe for meg.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har følt meg teitere. Merker jeg er utrolig stiv i bevegelsene mine, og jeg eier ikke koordinasjon, så når vi skulle gjøre noe med både armene og beina, mistet jeg helt tråden. Er VELDIG glad for at vi bare var en 5-6 stykker, for da er det ikke SÅ mange som så meg dummme meg ut. :fnise:

Men det var litt artig da. Lurer på om jeg skal gjøre det til en fast søndagsgreie. Blir sikkert litt bedre når jeg har kommet inn i stegene og får øvd meg litt.

I dag skulle jeg egentlig ha vært på spinning, og hadde faktisk gledet meg litt til det, men siden jeg fikk vite at jeg skulle på nattevakt i natt, så måtte spinningen vike til fordel for søvn. Men regner med jeg får tatt det veldig igjen i morgen, siden da er det ny time med PTen. Hver gang jeg har time, virker det som at han kjører meg til jeg nesten spyr/besvimer, og jeg har enda ikke funnet noen form for mat jeg kan spise før trening som ikke gjør meg utrolig kvalm mens jeg trener. Noen som har forslag? =)

Endret av Antheia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker selv at det ikke går så bra med maten som jeg hadde håpet. Jeg klarer ikke spise så ofte som jeg burde, og det irriterer meg.. I dag skal jeg prøve å ha på alarm på telefonen for når jeg skal spise mat, så får vi se om det er det som skal til.

I går var treningsfri dag, og det merker jeg at var veldig godt. Kan ikke tenke meg noe verre enn å trene med en hodepine som virkelig ikke ville slippe taket. I dag er det meningen jeg skal gå på tur, men iom at været er så dårlig, så tror jeg at jeg heller stikker på treningssenteret og går på tredemøllen eller noe. Eneste forskjellen er at det ikke er terreng, og etter jeg så hvordan det gikk sist gang, tror jeg det er like greit. :fnise:

Men nå må jeg spise frokost (har sovet helt til nå pga crappy døgnrytme + hodepine). Så får jeg rett og slett forskyve hele matplanen litt. =P Blir litt sein middag og kvelds, men det går nok bra. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=735941

Her er linken til dagboken min:)

Kjenner meg igjen i Zumbatimen din! hehe... Koordinasjon er ikke min sterke side heller, ihvertfall ikke når det kommer til Zumba=P Det hadde sikkert vært lettere om jeg gikk på samme timen flere ganger, men er ikke alltid det passer. Jeg er mest glad i spinning, eller pilates:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneg...howtopic=735941

Her er linken til dagboken min:)

Kjenner meg igjen i Zumbatimen din! hehe... Koordinasjon er ikke min sterke side heller, ihvertfall ikke når det kommer til Zumba=P Det hadde sikkert vært lettere om jeg gikk på samme timen flere ganger, men er ikke alltid det passer. Jeg er mest glad i spinning, eller pilates:)

Ååå, spinning skal jeg begynne og gå på en gang i uken (så fremt jeg får tid). Men jeg tror nok også Zumbatimen skal gjøres til en fast greie, så får vi se om jeg får mer kontroll på meg selv etterhvert. De er jo utrolig flinke til å danse, de som virkelig kan dette, og det hadde jo vært sykt artig å kunne danse slik på fest og sånt noe. =) Men det er nå uansett høyt opp og langt frem til jeg nærmer meg det nivået at jeg kan danse offentlig blant kjentfolk. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg nettopp vært på trening for 3. gang denne uka. Føler meg veldig flink, spesielt med tanke på at jeg skal prøve å gå på trening minst en gang til. Både i dag og i går har jeg gått på tredemølle (45 min i går, 50 min i dag), mens på tirsdag var det styrketrening med PTen. I morgen tror jeg at jeg skal ha styrketrening, og på søndag blir det zumba igjen. Hvis jeg orker da. Det tyngste løftet er vel egentlig å komme seg opp av sofaen/senga, og det tror jeg at jeg skal klare.

På søndag kutter jeg ut godteriet igjen. Merker at jeg ikke er spesielt flink til å holde meg unna i ukedagene, så da blir løsningen å fjerne det helt. Nå har jeg nemlig funnet ut at jeg muligens får reise til Spania i sommer, så da vil jeg jo gjerne ha bikinikroppen på plass, og det ser det ikke ut til at jeg får hvis jeg fortsetter å spise godterier.

Derfor har jeg valgt å kose meg ekstra i helga, og har kjøpt inn både chips, brus og litt smågodt. Brusen er sukkerfri, men bortsett fra det, blir det veldig utskjeiing. Men det blir i allefall helt stopp frem til jeg har gått ned i allefall 5 kg til, også får vi se hvor lang tid det tar. Enn så lenge, har jeg bare to planlagte dager hvor jeg "opphever" godteforbudet. Det blir i en konfirmasjon, og i en bursdag, og da tenker jeg at jeg kan unne meg et kakestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da var jaggu denne uka over også!

Har klart å presse inn 4 treningsdager, og sier meg fornøyd med det. Neste uke blir nok verre, siden jeg har planer omtrent hver dag.

I morgen skal jeg jobbe, ellers hadde jeg nok tatt turen på spinning på kvelden.

Tirsdag er det PT-time. Da skal vi trene beina, så regner med det blir fine saker. Senere på dagen skal jeg på date! :bond:

Onsdag er i utgangspunktet hviledag, men tror jeg skal kjenne etter på hvor støl jeg er. Om det ikke er helt grusomt, kan det være jeg går på tredemøllen i en times tid.

Torsdag bør jeg egentlig virkelig trene, men på morgenen skal jeg fikse på en tatovering, så regner med jeg kommer til å være veldig øm da. Men må nesten bare se det an.

Fredag skal jeg klare å presse inn i allefall 50 minutter på tredemøllen, selv om jeg skal på nattevakt.

Lørdag og søndag skal jeg også jobbe nattevakt, så må se hvor opplagt jeg er, og om jeg orker å trene.

I kveld er siste dagen på ubestemt tid at jeg får spise godis, så jeg har kost meg verre i helga, og spist mye mer enn jeg burde gjort. Men jeg tenker at det får bare gå. Jeg er tross alt egentlig veldig flink både når det gjelder trening og godterier, så siden jeg ikke vet når neste gang jeg skal smake sjokolade er, så tok jeg en slags "avskjedsfest" i helga. Tror jeg skal være glad for at jeg har trent så mye denne uka, ellers hadde jeg sikkert gått opp i steden for ned.

Jeg var forresten på Zumba igjen i dag. Utrolig artig, og jeg fik det mye bedre til denne gangen. Følte meg ikke like teit som sist, men jeg var veldig flink til å ikke se på meg selv i speilet mens vi holdt på. :fnise:

Endret av Antheia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest alle innleggene dine :) vil følge med her for er på reisen til en sunn kropp selv! Men hos meg er det motsatt; jeg er VELDIG flink med maten, not so much med treningen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest alle innleggene dine :) vil følge med her for er på reisen til en sunn kropp selv! Men hos meg er det motsatt; jeg er VELDIG flink med maten, not so much med treningen :ler:

Vi skulle slått oss sammen, vi da. Du ordner med maten hver dag, og jeg drar deg med på trening :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...