Gå til innhold

Rødhette i Oslo, hvorfor er ikke den ordningen over alt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Oslo, på Tøyen, er det noe som heter Rødhette. Det er vel i regi av aleneforeldreforeningen tror jeg. Det er en leilighet, en pedagog/kvalifisert person som har oversyn, så er foreldrene med og hjelper. Man kan levere sine barn på Rødhette mot at man bidrar ved å være der og passe barn en annen gang, og da har man også med sitt egt barn. Ved å jobbe seg opp kan man ta ut noen kvelder hvor barnet da er der.. Min venninne bodde i Oslo i mange år, faren orket ikke samvær og hun hadde ikke familie der. Hadde det ikke vært for Rødhette hadde hun ikke hatt en eneste kveld fri.

Så vidt jeg vet er det kun i Oslo at de har den ordningen.

Flere som kjenner til konseptet?

Anonym poster: 76459b921370647e9fc1b7011ea9ba8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes jo ikke noe særlig hyggelig ut? Hva skjedde med å la en venninne sitte barnevakt...

Anonym poster: f0c94dbda4c91b1526aefb6ce67b00b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink til å uttrykke meg, men jo, det var hyggelig. Et par ganger var jeg innom der, og barna og de voksne koste seg skikkelig. Masse leker, lekerom, store senger å sove i, kjøkken hvor alle satt rundt bordet, i helgene ble det også bakt og laget ekstra god mat, veldig fint og hadde godt rykte.

Tvprogrammet Den Hemmelige Millionæren der han hotelleieren fra Gol var med, var innom Rødhette for å se der.

Hadde det ikke vært for Rødhette er det mange som ikke hadde kommet seg ut eller hatt annen sosial kontakt heller, mellom foreldrene og sånt.

Det er ikke alle som har familie, venner, barnefar til å hjelpe seg, og det er en ordning man gjerne skulle hatt flere plasser i landet. :)

Anonym poster: 5699e1c4f3a8808a222f20584160e3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo ikke noe særlig hyggelig ut? Hva skjedde med å la en venninne sitte barnevakt...

Anonym poster: f0c94dbda4c91b1526aefb6ce67b00b7

Det er ikke alle som har den muligheten.

Det virker som at det er mange som ikke forstår at ikke alle har samme sosiale nettverk som en selv.

Å være engasjert via aleneforeldreforeningen kan derimot bidra til å styrke det sosiale nettverket, man bidrar til at andre får en lettere hverdag og får samme mulighet tilbake, så hvorfor det høres lite hyggelig ut klarer ikke jeg å forstå.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til to

Jeg har også brukt Rødhette, vi likte oss veldig godt der! Hadde noen venner som kunne passe barna innimellom, men Rødhette var uansett god å ha. Et annet sted hvor jeg fikk mye støtte da jeg ble alene med barna, var Marte nettverkssenter. På Marte er det frivillige som passer barna, mens vi voksne snakket sammen eller gjorde forskjellige ting, som yoga og magedans. Veldig godt for en alenemor! De har også mange aktiviteter både for barna alene og for hele familien sammen. Vi feiret til og med jul der. For noen som lever i en kjernefamilie og har mye nettverk rundt seg, er det sikkert vanskelig å forstå hvor viktig slike tilbud er for oss som er aleneforeldre. Burde absolutt finnes andre steder i landet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes jo ikke noe særlig hyggelig ut? Hva skjedde med å la en venninne sitte barnevakt...

Anonym poster: f0c94dbda4c91b1526aefb6ce67b00b7

Man blir jo kjent med de andre foreldrene som bruker tilbudet, og passer de andres barn. Da blir det jo det samme - venner som passer hverandres barn. Om man ikke blir bestevenner med alle, så får man jo et nettverk. Litt på samme måten som mange finner "reservebesteforeldre".

Har man ikke noe eget nettverk, så er jo dette et flott tilbud. Man får hjelp, og hjelper andre.

Jeg har selv et veldig lite nettverk her jeg bor, utenom arbeidskollegaer - og det er ikke de jeg helst vil "bruke" som barnevakter. Pga pappaen til barnet og hans familie så kommer jeg ikke til å flytte tilbake til der jeg er fra (nå bor jeg ca midt i mellom hans og min familie), pga reiseveien det ville blitt som han/dem. Det hadde vært supert å kunne få et slikt tilbud her.

Anonym poster: e92cb581f58134db51977af0c8597853

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske dette hadde kommet flere steder, leser om en god del aleneforeldre her som aldri har fri og noe tid til seg selv, det er rart det ikke er flere slike opplegg. Foreldrene driver det jo veldig mye selv.

Anonym poster: 5699e1c4f3a8808a222f20584160e3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare å starte det opp, det! Rødhette er, om jeg husker rett, en frivillig organisasjon som noen har måttet stifte. Antagelig noen som trengte barnepass selv. Man kan ikke bare sitte på ræven og vente på å få alt opp i hendene, vet du, TS. Legg ned en innsats selv.

Anonym poster: 377ccd6d2b190d06d485db5bcf2b5305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette virker kjempebra, jeg! Hyggelig for barna, sikkert, også, å være borte på overnatting med andre barn innimellom - både med og uten ens egne foreldre.

Har en alenemor i vennekretsen som av og til jobber kveldsskift, og sliter fælt med å få barnevaktkabalen til å gå opp. Ser for meg at hun ville blitt sjeleglad for et slikt tilbud, men så bor ikke de i Oslo, heller.

Anonym poster: b1de63fb60617e5185c60d39f2cacbf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...