Gå til innhold

Storfugljakt, jeg havnet i "ordkrig" med jegeren..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går snakket mannfolkene i (stor)familien om storfugljakta som en av dem var på i høst, hvor en av dem, som er en selvutnevnt verdensmester i alt, skjøt ett prakteksemplar av en fugl (med "ett" mener jeg altså at det ble med den ene fuglen). Vi er trøndere, så "storfugl" høres jo ut som om det er snakk om "store fugler".

Samtalen som fulgte var omtrent slik:

Meg: Storfugl? Hva slags fugl skjøt du, da?

Jegeren: Storfugl.

Meg: Jaa, men hva slags "storføggel"?

Jegeren: Herregud..

Meg: ??

Jegeren: Kjære deg, storfugl er en fuglerase, det er ikke bare snakk om at man jakter på fugler som er store. Så blond du er noen ganger..

Meg: Jeg vet da godt hva storfugl er, jeg lurte bare på om det var en tiur eller en røy du plaffet ned.

Jegeren: Øh... eh... men..

Og jegeren ble nokså paff, og sa ikke stort mer den kvelden, var fremdeles litt snurt på meg i dag da de dro.

(Storfugl er altså en fugleart hvor hannen heter tiur og hunnen røy.)

Det jeg lurer på er:

-Synes dere det var pent av jegeren å forsøke å latterliggjøre meg fordi han trodde jeg ikke visste hva storfugl er for noe? Visste dere hva storfugl er fra før?

-Synes dere jeg var slem her, som på en måte lokket jegeren i en felle gjennom å i hvert fall indirekte late som om jeg ikke visste hva storfugl er for noe? Jeg kunne jo ikke vite at han skulle forsøke å latterliggjøre meg, men hadde jo en mistanke..

Anonym poster: 5ef8424e427f99e7ea7709d2cbf2c33a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Orrfugl er også storfugl. Jegeren virker nokså uvitende når han ikke vet om det er en hannfugl eller hunnfugl han har skutt, eller om det er tiur eller orrfugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orrfugl er også storfugl. Jegeren virker nokså uvitende når han ikke vet om det er en hannfugl eller hunnfugl han har skutt, eller om det er tiur eller orrfugl.

Eller rakkelhane :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde nok godt av å bli satt litt på plass :)

Anonym poster: 2f96aafba110034fda92cb9211e76452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at Storfugl er en rase er som å si at hovdyr er en egen rase, altså.. I forrige uke bar jeg ute og red på det nye hovdyret mitt, høhø.

Anonym poster: b94cc1cdc0eb06e1c978ea76e4d44f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orrfugl er også storfugl. Jegeren virker nokså uvitende når han ikke vet om det er en hannfugl eller hunnfugl han har skutt, eller om det er tiur eller orrfugl.

For det første: Orrfugl er ikke storfugl, det er to forskjellige arter.

For det andre: Jegeren visste godt hvilken fugl han hadde skutt, det var en tiur. Men om det var tiur eller røy han hadde skutt hadde jo ingen betydning i denne sammenhengen.

Dette hadde du åpenbart ikke greie på, men jeg mener ikke å være nedlatende. Da blir jeg ikke noe bedre enn jegeren jeg nevnte innledningsvis. Jeg tror ikke det er vanlig å vite så mange detaljer om fugler dersom man ikke er spesielt interessert i jakt eller fugler generelt.

Men jeg må si det er litt pussig at du påstår at orrfugl er storfugl. Hvor har du hørt eller lest det? Det blir som å si at en hest er en ku.

Anonym poster: 307aacdbe297b4f2d02a5f0ec9e6149f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å si at Storfugl er en rase er som å si at hovdyr er en egen rase, altså.. I forrige uke bar jeg ute og red på det nye hovdyret mitt, høhø.

Anonym poster: b94cc1cdc0eb06e1c978ea76e4d44f5e

Ja, han sa fuglerase, men det reagerte jeg ikke spesielt på, selv om det ville vært mer korrekt å si fugleart, som er det jeg nevner i åpningsinnlegget.

Men å sammenligne storfugl med hovdyr er litt rart. Storfugl er én art, mens hovdyr er en slags gruppe bestående av mange arter.

Her virker det ikke som om du skjønte hva storfugl er, selv om jeg forklarte dette i åpningsinnlegget. Eller har jeg misforstått innlegget ditt?

Anonym poster: 307aacdbe297b4f2d02a5f0ec9e6149f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han sa fuglerase, men det reagerte jeg ikke spesielt på, selv om det ville vært mer korrekt å si fugleart, som er det jeg nevner i åpningsinnlegget.

Men å sammenligne storfugl med hovdyr er litt rart. Storfugl er én art, mens hovdyr er en slags gruppe bestående av mange arter.

Her virker det ikke som om du skjønte hva storfugl er, selv om jeg forklarte dette i åpningsinnlegget. Eller har jeg misforstått innlegget ditt?

Anonym poster: 307aacdbe297b4f2d02a5f0ec9e6149f

Du misforstod

Anonym poster: b94cc1cdc0eb06e1c978ea76e4d44f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...