Gå til innhold

Greit å si kalorier når man mener kilokalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Fleecejakke

Alle jeg kjenner sier kilokalorier når de refererer til kcal. Jeg holder med ts.

Kalorier brukes kun om man snakker generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Jeg ville sannsynligvis gjort det samme som du, hvis pedanten hadde irritert meg lenge nok.

Teknisk sett er det jo du som har rett. "Kalorier" er så innarbeidet i dagligtalen, selv om det er kilokalorier det egentlig er snakk om, at jeg aldri reagerer på det ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier». Men i virkeligheten blir dette like feilaktig som å lese km som meter, siden 1 kcal = 1000 ganger energimengden i 1 cal.

Enig i teorien, men ikke i praksis. I dagligtalespråket er faktisk 1 kalori det samme som 1 kcal. Det samme kan jo ikke sies dersom 1 m brukes om 1 km, for det forekommer aldri. Disse to er dermed ikke like feilaktig.

Pedanter og kverulanter vil sikkert også si at det er meningsløst å si "1 kilo" når man mener 1 kg, ettersom kilo jo bare betyr "tusen". Men sånn er faktisk språket. Det er ikke alltid 100% logisk. Og noen ganger beskriver vi dessuten subjektive opplevelser snarere enn de mer objektive fakta som ligger bak. "Fjellveggen kom mot meg", og "sola dukket plutselig opp" er eksempler på det siste. Alle vet jo at det var en selv som beveget seg mot fjellveggen, og at det ikke var sola som plutselig fant det for godt å innfinne seg der hvor taleren var, men at det derimot var skyene som flyttet seg.

Etter min mening, dersom man skal "slå ned på" alt som ikke er 100% logisk og objektivt, blir språket uendelig mye fattigere.

Anonym poster: 7b436bc0fec69945f27ee2dec55e5467

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...