Gå til innhold

Bør bonusbarnebarn alltid få det samme som biologiske barnebarn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener ikke noe som helst om hva andre mennesker skal gjøre, jeg mener noe om hva mine nærmeste skal gjøre i forhold til den situasjonen de er i, og hva jeg selv skal gjøre. Som jeg skrev over, så forstår jeg at andre tenker annerledes, jeg forstår også at det finnes andre situasjoner enn min.

Når man høyner innsatsen så har folk en tendens til å endre mening.

Det var dog ikke ment rettet mot deg personlig, men synspunktet.

Du skriver at du vil at barna skal lære at alle skal behandles likt, og der er jeg strengt uenig.

Derimot mener jeg at folk skal behandles rettferdig,

Så i mitt gitte eksempel: ville du takket nei, fra din far, på vegne av egne barn dersom ikke bonusbarnebarn fikk samme gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man høyner innsatsen så har folk en tendens til å endre mening.

Det var dog ikke ment rettet mot deg personlig, men synspunktet.

Du skriver at du vil at barna skal lære at alle skal behandles likt, og der er jeg strengt uenig.

Derimot mener jeg at folk skal behandles rettferdig,

Så i mitt gitte eksempel: ville du takket nei, fra din far, på vegne av egne barn dersom ikke bonusbarnebarn fikk samme gave?

Ja det ville jeg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IvyRose

For å slippe å spore av en anne debatt, starter jeg en egen tråd.

Påstanden var at barnebarn alltid bør få det samme, uansett om de er "bonusbarnebarn" eller biologiske barnebarn, og dette mente jeg var en interessant påstand.

Et reelt eksempel:

I en familie er det 5 personer som deler blodsbånd.

En enslig kvinne har en liten familie, som består av to barn, to svigerbarn, to biologiske barnebarn, og fire såkalte "bonusbarnebarn".

Hennes biologiske barnebarn har ingen andre besteforeldre enn henne.

Hennes "bonusbarnebarn" har en stor familie som består av 4 biologiske besteforeldre, 8 biologiske tanter/onkler, like mange inngiftede tanter/onkler, samt "en haug" fettere og kusiner.

Denne bestemoren har 2000 kr å bruke på julegaver til barnebarn og "bonusbarnebarn".

Bør hun da dele disse 2000 kr på 6 barn for at alle skal få likt, eller er det greit at hun gir en større gave til sine biologiske barnebarn, mens "bonusbarnebarna" får en noe mindre gave?

Anonym poster: 55fece09c870ec036e9fb9d160cf3b04

Jeg mener at det er opp til giveren å bestemme hvem som skal få gaver og til hvilken pris. Det forundrer meg imidlertid at det er så stort fokus på bonusbarn - disse har (i de fleste tilfeller) også to familier, og dersom steforeldrenes familier også skal begynne å gi gaver, får disse barna da dobbelt så mye som eventuelle særkullsbarn.

For øvrig tenker jeg at tanken er det viktigste, og det ville forundre meg om barn hang seg opp i at noen får noe til 500 kr mens andre får noe til 150 kr. Jeg og broren min får som regel dyre gaver av foreldrene våre, men i fjor ønsket han seg iPad mini, jeg som er utflyttet, har fast jobb etc., har ofte ikke spesifikke ønsker, og ønsket meg derfor en ganske dyr jakke. Jakken min kostet litt mindre, men til gjengjeld hender det at jeg får dyrere gaver.

Ser også at de av tantene mine som er faddere på enkelte kusiner og fettere gir mer til fadderbarn enn andre. Har aldri reagert på det - og jeg har også tanter som har gitt meg mer av den grunn. Jeg skjønner prinsippet om å ikke forskjellsbehandle, men i mange sammenhenger blir det dratt så langt og tolket så bokstavelig at jeg lurer på om det er foreldre/besteforeldre som selv konstruerer de mest kompliserte problemstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ville jeg faktisk.

Der tror jeg du sminker grisen litt:)

Vi høyner:

Bestemor vil gi sine to barnebarn 100 000 hver til innskudd i leilighet. Hun tenker at bonus.. Vil få fra sine ved behov/etter evne/lyst.

Hvor langt strekker din egoisme seg nå ift å takke nei på barnas vegne.

Og:

Din datter på 18 som har fått tilbud om lappen; skal hun selv gå til bestefar å takke nei fordi stesøstrebe ikke får?

Vær ærlig nå ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du sminker grisen litt:)

Vi høyner:

Bestemor vil gi sine to barnebarn 100 000 hver til innskudd i leilighet. Hun tenker at bonus.. Vil få fra sine ved behov/etter evne/lyst.

Hvor langt strekker din egoisme seg nå ift å takke nei på barnas vegne.

Og:

Din datter på 18 som har fått tilbud om lappen; skal hun selv gå til bestefar å takke nei fordi stesøstrebe ikke får?

Vær ærlig nå ;)

Jeg tror ikke du har fått med deg budskapet i innleggene mine.... Anbefaler deg å lese det jeg skriver så jeg slipper å gjenta meg selv. Mine foreldre skal ikke gi mine barn noe som mine søskens barn ikke får.

Edit: halvsøsken.

Endret av Miss moneypenny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du moneypenny at dine barn skal takke nei til 100 000 fordi deres halvsøsken ikke får????! Hva hvis disse halvsøskene får 200 000 av SINE besteforeldre et år etter????

Anonym poster: c7c71288422b9a6235bab7ad5a3aacf6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke du har fått med deg budskapet i innleggene mine.... Anbefaler deg å lese det jeg skriver så jeg slipper å gjenta meg selv. Mine foreldre skal ikke gi mine barn noe som mine søskens barn ikke får.

Edit: halvsøsken.

?

Du kan ikke plutselig endre tema midt i en debatt!

Dette handlet om bonusbarnebarn. Ikke din søster barn som er Bio-barn..

Ikke et eneste av dine innlegg klargjør dette før du ble stilt til veggs for usannhetene om hva du ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da mener du moneypenny at dine barn skal takke nei til 100 000 fordi deres halvsøsken ikke får????! Hva hvis disse halvsøskene får 200 000 av SINE besteforeldre et år etter????

Anonym poster: c7c71288422b9a6235bab7ad5a3aacf6

Presactly my point! :)

Moneypenny er på tynn is her ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Du kan ikke plutselig endre tema midt i en debatt!

Dette handlet om bonusbarnebarn. Ikke din søster barn som er Bio-barn..

Ikke et eneste av dine innlegg klargjør dette før du ble stilt til veggs for usannhetene om hva du ville valgt.

I mitt første innlegg står det at min mor har 4 biologiske barnebarn, og 6 bonusbarnebarn. Min far er biologisk bestefar til alle 10. Jeg svarte på hva min mor gjør i forhold til gaver, og at jeg syns det er bra. (Igjen, les, så jeg slipper å gjenta meg selv).

Jeg kommer ikke med usannheter om hva jeg ville valgt, jeg er ærlig, men jeg driter loddrett i om du tror meg.

Og når det gjelder førerkort og svimlende pengesummer, så er ikke dette noe som er tema for øyeblikket, og den dag det blir et tema så kan jeg gi dette til barna mine selv, og syns heller at hvis noen skal dele ut hundretusener så kan det deles rettferdig på alle biologiske og bonusbarnebarn. (Nå snakker jeg om innad i MIN familie). Nå ser jeg meg ferdig med debatten, om det er noe du fremdeles ikke forstår eller tror på så får det bare være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke nekte biologiske barnebarn å motta gaver fra besteforeldre.

Det vil blant annet være i strid med hva arveloven er bygget på. (Forarbeidene).

I tillegg støtter jeg behovssystemer (som velferdsstaten er bygget på) framfor "likt for alle" slik kommunismen er bygget på.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det kommer an på veldig mye - hvor lenge har stebarna vært i familien, hvor gamle er de, er de halvsøsken med "ekte" barnebarna eller er de "bare" stesøsken, hva slags forhold har de til både steforelder og "stebesteforeldre", hvor mye annen familie har de (ref dobbel gavemengde) osv.

Endret av Riskjeks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Juice

En reell situasjon noen jeg kjenner havnet opp i:

Hun var bestemor til 4 barn. Fra de ble født hadde hun spart opp 50 000,- til hvert barn, som de skulle få til konfirmasjonen. Det eldste barnebarnet var alt konfirmert og hadde fått sine femti tusen, når det etterhvert kom 4 bonusbarnebarn inn i familien. Bestemoren behandlet alle barnebarna, både bonus og biologiske, likt i det daglige, og var glad i de alle sammen, men hun hadde ikke 50 000,- å gi til alle. Hva skulle hun da gjøre? Unnlate å gi til bonusbarnebarna, som i tillegg hadde 4 biologiske besteforeldre de fikk gaver fra, eller dele den oppsparte summen hun hadde igjen (150 000,- totalt, som da måtte deles på 7) I det siste tilfellet ville da den eldste ha fått ca. 30 000,- mer enn de andre barnebarna, siden han alt hadde fått pengene som ble spart til han. Å øke sparebeløpet hadde ikke denne bestemoren råd til, da hun nå var blitt pensjonist, og pengene ble spart opp mens hun fremdeles var yrkesaktiv og de var 2 om utgiftene. Denne bestemoren valgte da å kun gi til sine biologiske barnebarn, mens bonusbarnebarna fikk en mindre gave til sine konfirmasjoner.

Var dette galt?

Jeg syntes ikke det, da bonusbarnebarna hadde to sett med besteforeldre i tillegg som ga de dyre gaver, pluss at de alltid fikk flere gaver til både bursdager og jul siden de hadde "to sett" med familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En reell situasjon noen jeg kjenner havnet opp i:

Hun var bestemor til 4 barn. Fra de ble født hadde hun spart opp 50 000,- til hvert barn, som de skulle få til konfirmasjonen. Det eldste barnebarnet var alt konfirmert og hadde fått sine femti tusen, når det etterhvert kom 4 bonusbarnebarn inn i familien. Bestemoren behandlet alle barnebarna, både bonus og biologiske, likt i det daglige, og var glad i de alle sammen, men hun hadde ikke 50 000,- å gi til alle. Hva skulle hun da gjøre? Unnlate å gi til bonusbarnebarna, som i tillegg hadde 4 biologiske besteforeldre de fikk gaver fra, eller dele den oppsparte summen hun hadde igjen (150 000,- totalt, som da måtte deles på 7) I det siste tilfellet ville da den eldste ha fått ca. 30 000,- mer enn de andre barnebarna, siden han alt hadde fått pengene som ble spart til han. Å øke sparebeløpet hadde ikke denne bestemoren råd til, da hun nå var blitt pensjonist, og pengene ble spart opp mens hun fremdeles var yrkesaktiv og de var 2 om utgiftene. Denne bestemoren valgte da å kun gi til sine biologiske barnebarn, mens bonusbarnebarna fikk en mindre gave til sine konfirmasjoner.

Var dette galt?

Jeg syntes ikke det, da bonusbarnebarna hadde to sett med besteforeldre i tillegg som ga de dyre gaver, pluss at de alltid fikk flere gaver til både bursdager og jul siden de hadde "to sett" med familier.

Dette er en del av poenget mitt også.

Og bonus ditt og datt kommer og går i vårt samfunn...familierelasjoner endres til stadighet. Man må kunne ha en viss stamme selv om alle er glad i hverandre og vil være rettferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eet forskjell om det er ens eget stebarn som får barn, eller ens barns stebarn, som da blir stebarnebarn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs på tilknytningen.

Jeg vet om en liten gutt. Hans biologisk far er i himmelen, og "farmor" behandler han som sitt eget barn.

Utover det så syns jeg ikke bonusbesteforeldre må ta så mye hensyn. Store gaver til konfirmasjonen kan gå til de biologiske, men igjen, hvilken tilknytning de har. Er du nærmere bonusbarnebarnet enn eget barnebarnet så kommer kanskje gaven etter det.

Anonym poster: e2fbb6f4949d4ed9595d7c8d10e35e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at det kommer litt an på alderen til barna og hvor godt de kjenner hverandre. Et barn på 3 år vil ikke forstå hvorfor gaven er mindre en det stesøskene (biologiske barnebarn) får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan folk snakke om "påtvungne" stebarnebarn? Er det slik at foreldre får bestemme når barna skal få barn, hvilke kjønn og hvor mange, så idet de mister denne retten er det helt grusomt? Alle barnebarn er jo "påtvunget" besteforeldrene. :fnise:

Anonym poster: 594c64602a69284f293ed91b0ab5908a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fair at biologiske barnebarn får større gaver enn bonusbarnebarn.

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Der tror jeg du sminker grisen litt:)

Vi høyner:

Bestemor vil gi sine to barnebarn 100 000 hver til innskudd i leilighet. Hun tenker at bonus.. Vil få fra sine ved behov/etter evne/lyst.

Hvor langt strekker din egoisme seg nå ift å takke nei på barnas vegne.

Og:

Din datter på 18 som har fått tilbud om lappen; skal hun selv gå til bestefar å takke nei fordi stesøstrebe ikke får?

Vær ærlig nå ;)

Ein kan ikkje seie nei på vegne av sine barn når dei er myndige, eller når det overførte beløpet er over 75 000,-. Då skal midlane forvaltast av overformynderiet utan foreldras mellomkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...