Gå til innhold

Bonusbarnebarn og oldebarn - frivillig eller tvang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har ingen barnebarn.

Ops, skrivefeil der ja.

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente, så med litt godvilje kunne du kanskje svart likevel?

Men jeg spør igjen: hvis dine barns besteforeldre ønsker å gi ett av dine barn førerkort. Forventer du da at ditt andre barn får det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops, skrivefeil der ja.

Jeg regner med at du skjønte hva jeg mente, så med litt godvilje kunne du kanskje svart likevel?

Men jeg spør igjen: hvis dine barns besteforeldre ønsker å gi ett av dine barn førerkort. Forventer du da at ditt andre barn får det samme?

Nei, det kommer helt an på situasjonen. Men hva har det med saken å gjøre?

Jeg forventer ikke at bestefaren til barnet mitt (han som ikke er i slekt med henne) skal bruke masse penger på gaver til henne. Er likevel glad for at han vil være bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er forventet at en bestemor behandler alle barnebarn likt.

Hun har ikke mulighet til å gi de biologiske barnebarna det hun ønsker, og samtidig gjøre det samme for "bonusbarna".

Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f

Men det du siterer er jo ingen universell sannhet. Det er ikke slik at det er forventet ditt og datt av en bestemor, basta bom.

Her forventer vi f.eks. ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene sine.

Du forventer ikke at barna skal få førerkort av besteforeldrene.

Men hvis besteforeldrene ønsker å gi ditt ene barne førerkort, forventer du da at ditt andre barn også får det samme?

Det er det som er problemstillingen her. Ikke om besteforeldrene skal gi barna dyre gaver, eller ikke!

Nei, det kommer helt an på situasjonen. Men hva har det med saken å gjøre?.

Jeg spør, fordi du svarer på to ulike ting, og jeg prøver å finne ut hva du egentlig mener.

Trådstarter sier at det forventes at besteforeldre ikke forskjellsbehandler barnebarna.

Du sier først at dette ikke er en universell sannhet - før du kommer med et eksempel som ikke har noe med forskjellsbehandling å gjøre i det hele tatt.

Jeg stiller derfor et oppfølgingsspørsmål for å finne ut hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør, fordi du svarer på to ulike ting, og jeg prøver å finne ut hva du egentlig mener.

Trådstarter sier at det forventes at besteforeldre ikke forskjellsbehandler barnebarna.

Du sier først at dette ikke er en universell sannhet - før du kommer med et eksempel som ikke har noe med forskjellsbehandling å gjøre i det hele tatt.

Jeg stiller derfor et oppfølgingsspørsmål for å finne ut hva du egentlig mener.

Du klipper jo sitater ut av sin sammenheng. Jeg sier at vi ikke forventer f.eks. førerkort fra besteforeldre. Hva de gir og ikke er avhengig av økonomi og ønsker, og det kan endre seg med årene. Ergo blir kanskje ikke barnebarn behandlet helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort oppsummering:

Det har tidligere i tråden blitt spurt om hvor forventningene om likebehandling kommer fra.

Svaret er veldig enkelt - fra slekt og familie!

I slekta det er snakk om er det tradisjon for at alle behandles likt, ut i fra hvilken rolle de har til barnet.

En stefar/stemor har alltid behandlet stebarn/adoptivbarn som om de var deres biologiske barn.

En stetante/steonkel har alltid behandlet adopiv- og stenieser/nevøer likt som biologiske nieser og nevøer.

En stebestemor/stebestefar har alltid behandlet adoptiv- og stebarnebarn likt som biologiske barnebarn.

Slik har det vært i denne slekta i alle år, og det har i løpet av årene kommet mange adoptivbarn, stebarn (og fosterbarn) inn i familien.

Nå ønsker denne eldre kvinnen å bryte denne tradisjonen.

Hun ønsker å gjøre ting med og for de biologiske barnebarna, uten at det forventes at hun gjør det samme for stebarna. Dette kan hun gjøre, fordi stebarna har mange ganger flere omsorgspersoner i livet sitt, enn de biologiske barnebarna har.

Den eneste måten hun kan gjøre dette på, er å løsrive seg fra den tradisjonelle bestemorrollen som er i familien.

Stebarna har aldri kalt henne bestemor, og jeg har akkurat nå fått vite at det heller ikke har vært et stort ønske for dem, det har vært stefar som har pushet på dette.

Kvinnen har snakket med "barna" nå, og de har ingen problemer med noe av dette, det er det bare stefar som har!

Jeg synes hun er tøff som har tatt dette valget, og jeg respekterer henne for at hun tar et oppgjør med noe hun opplever som urettferdig.

Anonym poster: 04da885c877d5d8ebea5e17f5e55b76f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...