Gå til innhold

Føler ikke vi blir tatt på alvor av legen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et lite barn som store deler av sitt liv har slitt med jernmangel. Hun får maks tilskudd nå og nivået øker noe. Men så blir hun syk pga lite jern. Da bruker kroppen mer jern og nivået stagnerer eller daler igjen. Hun er ofte syk så nivået øker ikke. Hun er slapp, sover mye, blek, iriitabel, har dårlig matlyst og har ikke ork til å gjøre stort. Vi foreldre føler noe er galt, men blir ikke tatt på alvor. Får beskjed om at hun bare er syk og at det tar lenger tid når hun har så lite jern. Hun har ikke cøliaki så det er ikke grunnen. Vi vet ikke grunnen til det, og føler vi ikke får legen til å sjekke det, blir bare feid bort.

Det er frustrerende. Jenta vår er sliten, og vi er slitne. Andre som har hatt samme problem? Og kanskje kan anbefale en flink barnelege på Østlandet.

Anonym poster: ef9bc28a9aa60d927e147e69060fe2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms.Mary

Krev henvisning til spesialist/pediatriker (barnelege)!!

Hvis det ikke funker, bytter dere fastlege. Det er ikke holdbart hverken for barnet deres eller dere at dere ikke skal bli hørt og få hjelp. Ikke nøy dere med beskjeden om at "hun bare er syk". Stå på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite barn som store deler av sitt liv har slitt med jernmangel. Hun får maks tilskudd nå og nivået øker noe. Men så blir hun syk pga lite jern. Da bruker kroppen mer jern og nivået stagnerer eller daler igjen. Hun er ofte syk så nivået øker ikke. Hun er slapp, sover mye, blek, iriitabel, har dårlig matlyst og har ikke ork til å gjøre stort. Vi foreldre føler noe er galt, men blir ikke tatt på alvor. Får beskjed om at hun bare er syk og at det tar lenger tid når hun har så lite jern. Hun har ikke cøliaki så det er ikke grunnen. Vi vet ikke grunnen til det, og føler vi ikke får legen til å sjekke det, blir bare feid bort.

Det er frustrerende. Jenta vår er sliten, og vi er slitne. Andre som har hatt samme problem? Og kanskje kan anbefale en flink barnelege på Østlandet.

Anonym poster: ef9bc28a9aa60d927e147e69060fe2ce

Hei

Forstår at dere er veldig frustrert. Jeg ville vurdert volvat. Det er dyrt, men siden dere betaler selv tar de alle prøver dere måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn for at hun har lite jern. Etter eller annet sted på veien forsvinner det, og dermed ville jeg har sett på tarmen først. Hun har ikke cøliaki, men tarmen kan være lekk allikevel.

Jeg ville ha tatt bort melkeproduktene i første omgang for å se om det forbedrer situasjonen. Kjøp havremelk(kalsiumberiket) i stedet for melk. Og fjern alle kilder til laktose ellers. Det er et puslespill, men det finnes mye god informasjon på nettet om emnet.

For øvrig hadde min datter ekstremt lavt jern før hun ble behandlet for laktoseintoleranse. Mannen min har også gått med en uoppdaget laktoseintoleranse, og den har medført kraftig d-vitaminmangel.

Jeg ville også bedt om at legen tar d-vitamin status. Mange mange barn har alt for lave d-vitaminverdier og får mange symptomer av det.

En god barnelege finnes det på Ringerike sykehus, Biljana Ribic. Hun er drivende dyktig, men har noe dårlig norsk muntlig fremstillingsevne, noe som kan gjøre kommunikasjonen litt vanskelig. Hun er også en litt bastant lege, og kan kanskje provosere noen, men det var hun som "reddet" min datter da andre barneleger sto fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke god følesle. Man vil jo alt godt for våre barn.

Jeg har villet bestilt meg en time til en privat barnelege for sikkerhets skyld. Om man får samme svar der, så kansje det beroliger og ikke ser nytten av å bytte fastlege

Anonym poster: 13a73f516548cbdea32b6141f09b94e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært hos fastlege og hos barnelege uten hell.

Men i dag har hun vært verre enn noen gang. Hun har sovet og sovet og etter hun har stått opp har hun sittet på fanget vårt eller lagt seg rett ut på gulvet. Ikke spist noenting. Vi begynner å gå på felgen alle tre, så vi ringte legevakten og forklarte alt og fikk heldigvis komme dit i dag.

Vi kom til en helt fantastisk lege der og han kontaktet barnelege på sykehuset som igjen skulle få oss inn rett over påske for en utredelse. Vi er så lettet og sender mange tusen takk til den fantastiske legen vi kom til i dag!

Anonym poster: ef9bc28a9aa60d927e147e69060fe2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alisa

Hvor gammel er barnet da? Hvor lav er jernnivå (blodprosent)?

Jeg har lav jernnivå siden jeg fikk mensen (12 år). Selv om jeg var flere ganger hos legen anbefalte han altid å ta tilskud i form av piller. Nivået øker til neste menstruasjon og så senker igjen. Skulle komme hver 3. mnd for å ta ny blodprøve. Borkasted tid og kostnader, vil jeg si da fastlege er ikke gratis.

Var hendvist til Ahus bare da resultatene viste at jern nivå var på 0,45, da 1,2-1,5 er normalt. Der ble flere prøver tatt bare for å kjekke at nivået er riktig så lavt. Har ikke funnet noe grunn til det. Jeg var sendt hjem og var tilbake på jobb daggen etter.

Det enne resultatet av dagen min på Ahus er regning for hykehusrom i 4 timer og prøver som kom om to uker.

Tar jern tilskud hver ag som i de siste 15 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke mer enn 18 mnd.

Har de ikke funnet ut noe mer med deg?

Anonym poster: ef9bc28a9aa60d927e147e69060fe2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo en sykdom som gjør at det er behov for tilskudd av jern intravenøst. Husker ikke hva den heter.

Lykke til med utredning. :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som symptomer på cøliaki. Hvordan vet dere at hun ikke har det? Er det tatt kun blodprøve, eller også biopsi av tynntarmen?

Datteren vår har mye av de samme symptomene, og utredes for cøliaki nå. De kunne ikke fastslå noe på grunnlag av blodprøve, og jeg har hørt at mange leger da stopper der, men biopsi er uansett eneste sikre måte å finne ut av det på.

Anonym poster: 92c02a2cc94f113e135441befc4ea75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å fjerne ting fra kostholdet o.l (nå spiser hun gjerne ikke så masse enda, siden hun er så liten? *har ikke peiling når barn starter å spise vanlig mat*) til dere har fått alt undersøkt. Det kan gjøre vondt verre å fjerne varer med f.eks gluten før det er testet om barnet reagerer på det. For med en gang man fjerner så vil kroppen starte å bli bedre, slik at feil resultat kan dukke opp på tester.

Be om henvisning til barnelege. Evt. bytt fastlege hvis du ikke får den oppfølginga du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppelura

Så hyggelig å lese at det er flere som har god erfaring med Biljana Ribic! Hun har fulgt opp og behandlet min datter i et par år nå og jeg kan skrive under på at hun virkelig er dyktig. Hun er virkelig engasjert i sine små pasienter og gir seg ikke før hun finner problemet. Både vi og jenta vår har blitt veldig glad i henne.

Håper dere får god hjelp og at jenta deres blir frisk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn for at hun har lite jern. Etter eller annet sted på veien forsvinner det, og dermed ville jeg har sett på tarmen først. Hun har ikke cøliaki, men tarmen kan være lekk allikevel.

Jeg ville ha tatt bort melkeproduktene i første omgang for å se om det forbedrer situasjonen. Kjøp havremelk(kalsiumberiket) i stedet for melk. Og fjern alle kilder til laktose ellers. Det er et puslespill, men det finnes mye god informasjon på nettet om emnet.

For øvrig hadde min datter ekstremt lavt jern før hun ble behandlet for laktoseintoleranse. Mannen min har også gått med en uoppdaget laktoseintoleranse, og den har medført kraftig d-vitaminmangel.

Jeg ville også bedt om at legen tar d-vitamin status. Mange mange barn har alt for lave d-vitaminverdier og får mange symptomer av det.

En god barnelege finnes det på Ringerike sykehus, Biljana Ribic. Hun er drivende dyktig, men har noe dårlig norsk muntlig fremstillingsevne, noe som kan gjøre kommunikasjonen litt vanskelig. Hun er også en litt bastant lege, og kan kanskje provosere noen, men det var hun som "reddet" min datter da andre barneleger sto fast.

Da datteren din slet med lavt jernnivå, slet hun også noe med nattesøvnen?

Anonym poster: ef9bc28a9aa60d927e147e69060fe2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde lavt jerninnhold som barn og det ble ikke stabilt før de fant årsaken og jeg fikk operasjon. Jeg hadde reflux i urinveiene som gikk opp til nyrene. Det finnes utallige grunner til at jenta har lavt jerninnhold, jeg hadde banket på ethvert legekontor til jeg fant en lege som virkelig jobbet for å finne årsaken. Ser dere har møtt en god lege på legevakten, håper det fører til noe ;)

Lykke til og god bedring :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...