Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #21 Skrevet 27. mars 2013 Så er det jo også slik at selv om man orker litt, så trenger ikke det å bety at man har noe på jobb å gjøre. Det har ikke bare med fysisk helse å gjøre, men psykisk helse. Det er krevende å sitte på jobb, og har man en sykemelding så er det som regel for en grunn. Da jeg hadde lungebetennelse sa legen at jeg mot slutten gjerne måtte ta meg en liten tur ut, for å få litt frisk luft, men jeg måtte helst holde senga, samtidig pleie meg selv, spise godt og drikke mye. Jeg gikk på to antibiotikakurer før lungebetennelsen slapp taket. Uansett, det er ikke alltid man ser hva som er galt med det mennesket som er sykemeldt, og den beste veien til å bli frisk er jo faktisk også å bevege seg og styrke seg mentalt. Og gjøre ting som gjør en glad er en del av dette. Verden er ikke alltid så svart-hvit at man kan si at man er frisk bare fordi man klarer å handle et brød og en melk. Mvh Yvonne 3
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #22 Skrevet 27. mars 2013 Kjente få eller ingen, så nei, jeg hadde faktisk ingen til å handle for meg på det tidspunktet. Nei, man dør ikke av å ikke få middager et par dager, men er man veldig syk så er det viktig å få i seg mat. Det handler både om fysisk og psykisk helse, hva får en til å bli fortere frisk. For meg hjelper ihvertfall næringsrik og god mat. Og jeg var f.eks så dårlig at jeg nesten ikke klarte å få i meg mat, ergo måtte jeg på butikken for å finne noe jeg klarte å få i meg. Jeg tok faktisk taxi 100 meter den ene dagen fordi var så dårlig. Vi snakker ikke her om tre dagers sykdom, jeg hadde lungebetennelse i seks uker. Uansett, jeg er fullstendig uenig i at man ikke skal kunne gå i butikken når man er dårlig. Det er ikke bare mat man ofte må ha, det kan være elementære ting som doruller og bind. Å gå butikken for å handle mat kan ikke sammenlignes med å jobbe. I så fall lurer jeg fælt på hva du jobber med. Vi snakker ikke akkurat om å dra på shoppingtur. Mener du også det samme ift det å gå til legen? I mitt tilfelle er legen mye lenger unna enn butikken. Mvh Yvonne Hva jeg jobber med? Jeg er sekretær for en av direktørene i et stort oljeselskap. Så jobben min krever meg fullt og helt hver arbeidsdag. Det er sjeldent jeg er syk og har bare vært sykemeldt en eneste gang i løpet av de 30 årene jeg har vært i full jobb. Jeg står fortsatt på min mening om at dersom man ringer jobben og sier man må bli hjemme med influensa så bør man ikke vise seg utendørs. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort det. 1
Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #23 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Hva jeg jobber med? Jeg er sekretær for en av direktørene i et stort oljeselskap. Så jobben min krever meg fullt og helt hver arbeidsdag. Det er sjeldent jeg er syk og har bare vært sykemeldt en eneste gang i løpet av de 30 årene jeg har vært i full jobb. Jeg står fortsatt på min mening om at dersom man ringer jobben og sier man må bli hjemme med influensa så bør man ikke vise seg utendørs. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort det. Det var et retorisk spørsmål. Og jeg regner med at din jobb ikke er det samme som å kjøpe melk og brød i butikken, det var vel hele mitt poeng. Du har enda ikke svar på om det er lov til å gå til legen. Man må nemlig komme seg dit. Det vil si gå ut av døra. Selv må jeg ta bussen for å komme til legen. Tenk alle de som måtte se meg da. Ergo ser jeg ikke forskjellen mellom dette og gå til butikken. De færreste her har snakket om egenmelding hvor man ligger hjemme en dag eller to, men sykemelding. En sykemelding er skrevet ut av en lege, som gjerne skrives ut hvis man må være borte mer enn et par dager. Uansett, du må selvsagt velge å ikke bevege deg ut døra. Heldigvis vil en god sjef skjønne det at man ikke nødvendigvis lyver fordi man er på butikken for å handle mens man er syk. Mvh Yvonne Endret 27. mars 2013 av Yvonne 4
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #24 Skrevet 27. mars 2013 Det var et retorisk spørsmål. Og jeg regner med at din jobb ikke er det samme som å kjøpe melk og brød i butikken, det var vel hele mitt poeng. Du har enda ikke svar på om det er lov til å gå til legen. Man må nemlig komme seg dit. Ergo ser jeg ikke forskjellen mellom dette og gå til butikken. De færreste her har snakket om egenmelding hvor man ligger hjemme en dag eller to, men sykemelding. En sykemelding er skrevet ut av en lege, som gjerne skrives ut hvis man må være borte mer enn et par dager. Mvh Yvonne Men en sykemelding er ikke en sykemelding. Det er da stor forskjell på sykemeldinger. I hele mitt arbeidsliv har jeg vært sykemeldt en eneste gang. Det var en gang jeg hadde bronkitt. Dersom ikke mannen min hadde kjørt meg til legevakten den gang så måtte jeg tatt en drosje, hadde aldri vært istand til å ta bussen for å si det sånn. Jeg ble sykemeldt i en uke og da lå jeg hjemme strekk ut helt til jeg gikk på jobb igjen, hadde nok med å få i meg drikke, paracet og penicillin. Som jeg skrev over så er det selvsagt noe annet å være sykemeldt etter en operasjon.
Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #25 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Men en sykemelding er ikke en sykemelding. Det er da stor forskjell på sykemeldinger. I hele mitt arbeidsliv har jeg vært sykemeldt en eneste gang. Det var en gang jeg hadde bronkitt. Dersom ikke mannen min hadde kjørt meg til legevakten den gang så måtte jeg tatt en drosje, hadde aldri vært istand til å ta bussen for å si det sånn. Jeg ble sykemeldt i en uke og da lå jeg hjemme strekk ut helt til jeg gikk på jobb igjen, hadde nok med å få i meg drikke, paracet og penicillin. Som jeg skrev over så er det selvsagt noe annet å være sykemeldt etter en operasjon. Selvfølgelig er det stor forskjell på sykemeldinger, men det betyr ikke at man ikke er syk. Og det betyr heller ikke at det ikke er riktig å være borte fra jobb. Man kan ha en psykisk sykdom, som ikke sees, og man kan ha en fysisk sykdom. Det trenger heller ikke å bety at det faktisk er bra å komme tilbake på jobb, kommer man tilbake på jobb for tidlig kan det faktisk føre til at man går rundt og hangler i en evighet. Det er verken lønnsomt eller effektivt for noen parter. Jeg skal love deg at jeg var nok ikke mindre syk enn deg. Selv var jeg innom legevakten to ganger, og deretter legen en gang pga min lungebetennelse. Allikevel måtte jeg ty til bussen. Det tar meg nemlig like lang tid å ta taxi som buss. De finner heller aldri frem her jeg bor, så da må jeg bort til bussholdeplassen uansett. Jeg hadde 40 i feber, jeg var hvitt som et laken og hadde crp av en annen verden. Jeg skal love deg at det ikke var særlig behagelig. Selv var jeg nesten sengeliggende i seks uker og hadde to antibiotikakurer. Og innimellom der karret jeg meg til butikken fordi jeg måtte både ha mat og drikke (jeg skulle gjerne vært hjemme). Så ja, det er en smule provoserende når du kan påstå at man er frisk nok hvis man kan komme seg til butikken. Mvh Yvonne Endret 27. mars 2013 av Yvonne 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #26 Skrevet 27. mars 2013 Hva jeg jobber med? Jeg er sekretær for en av direktørene i et stort oljeselskap. Så jobben min krever meg fullt og helt hver arbeidsdag. Det er sjeldent jeg er syk og har bare vært sykemeldt en eneste gang i løpet av de 30 årene jeg har vært i full jobb. Jeg står fortsatt på min mening om at dersom man ringer jobben og sier man må bli hjemme med influensa så bør man ikke vise seg utendørs. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort det. Det er trist å se at noen som er så priviligert å nesten aldri være syk, har så liten forståelse for de som ikke er like heldige. Ikke vise seg utendørs når man er syk? Du hadde vel heller sultet deg du da, men du kan ikke regne med at andre skal gjøre det samme. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 18
Lammelåret Skrevet 27. mars 2013 #27 Skrevet 27. mars 2013 Det kjipt å høre at noen skammer seg så mye over å bli/være syk at det er skummelt å dra på butikken for å kjøpe mat. 6
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #28 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Det er trist å se at noen som er så priviligert å nesten aldri være syk, har så liten forståelse for de som ikke er like heldige. Ikke vise seg utendørs når man er syk? Du hadde vel heller sultet deg du da, men du kan ikke regne med at andre skal gjøre det samme. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Merkelig sted denne Kvineguiden. Fullt av folk som vrir og vrenger på det man skriver, på grensen til komisk. Og at så mange av dere er så alene og isolerte at dere ikke her noen som kan kjøpe et brød hvis dere ligger hjemme med 40 i feber. Jeg er oppdratt strengt når det kommer til det å legge meg syk hjemme. Dersom jeg var hjemme fra skolen syk så fikk jeg ikke gå utfor døren. Det samme har jeg lært mine barn, og det er heldigvis en holdning de har tatt med seg videre inn i arbeidslivet. Endret 27. mars 2013 av Erja
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #29 Skrevet 27. mars 2013 Jeg er oppdratt strengt når det kommer til det å legge meg syk hjemme. Dersom jeg var hjemme fra skolen syk så fikk jeg ikke gå utfor døren. Det samme har jeg lært mine barn, og det er heldigvis en holdning de har tatt med seg videre inn i arbeidslivet. Hvorfor er det heldigvis? Er det ikke greit å være såpass selvstendig at man ikke er avhengig av andre til å handle for seg om man blir syk? Regner jo med de klarer det hvis de må, da, men må da være kjedelig å faktisk skulle være oppdratt til dårlig samvittighet om man kreker seg utenfor stuedøra med influensa. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 7
Lammelåret Skrevet 27. mars 2013 #30 Skrevet 27. mars 2013 Merkelig sted denne Kvineguiden. Fullt av folk som vrir og vrenger på det man skriver, på grensen til komisk. Og at så mange av dere er så alene og isolerte at dere ikke her noen som kan kjøpe et brød hvis dere ligger hjemme med 40 i feber. Jeg er oppdratt strengt når det kommer til det å legge meg syk hjemme. Dersom jeg var hjemme fra skolen syk så fikk jeg ikke gå utfor døren. Det samme har jeg lært mine barn, og det er heldigvis en holdning de har tatt med seg videre inn i arbeidslivet. Du får det til å høres ut som om det handler om å være lat "å legge seg til" kontra å ha riktige verdier, som du har. Det er temmelig unyansert. Det er mange grunner til at det er fornuftig og lurt å holde seg borte fra jobb, det handler ikke om latskap. 9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #31 Skrevet 27. mars 2013 Jeg dro på jobben sitt julebord når jeg var sykemeldt Fikk ingen kommentarer på det, men sjefen viste at jeg var sykemeldt pga psyken. Jeg hadde gitt blaffen i hva andre mener, folk vet jo ikke hvorfor du er sykemeldt hvis du ikke sier det, og sier du det så må de jo skjønne at du blir gal av å sitte hjemme. Og det å gå på cafe er mye mindre anstrengende enn å jobbe. Anonym poster: 46850ea8e4377e1716d32bd8445172fd 3
Anglofil Skrevet 27. mars 2013 #32 Skrevet 27. mars 2013 (endret) Vel, du vrir jo ting du også Erja. Ingen her har snakket om å være isolerte. Men ja, noen av oss bor langt unna familie og venner, da er det ikke bare for dem å kaste alt de har i hendene slik at man kan få seg et brød eller en melk. Hadde min mann vært hjemme hadde han nok gladelig gått i butikken for meg. Du fremstiller oss som om vi har forferdelig arbeidsmoral som finner på å gå ut døra. Verden er ikke så svart-hvit som du fremstiller den som. Det at man går til nærbutikken i fem minutter betyr ikke at man reiser til OsloCity på shoppingspree. Det sier faktisk ingenting om min eller andres arbeidsmoral. Selv hater jeg å være borte fra jobb og gjør alt i min makt for å kunne være der. Mvh Yvonne Endret 27. mars 2013 av Yvonne 9
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #33 Skrevet 27. mars 2013 Merkelig sted denne Kvineguiden. Fullt av folk som vrir og vrenger på det man skriver, på grensen til komisk. Og at så mange av dere er så alene og isolerte at dere ikke her noen som kan kjøpe et brød hvis dere ligger hjemme med 40 i feber. Jeg er oppdratt strengt når det kommer til det å legge meg syk hjemme. Dersom jeg var hjemme fra skolen syk så fikk jeg ikke gå utfor døren. Det samme har jeg lært mine barn, og det er heldigvis en holdning de har tatt med seg videre inn i arbeidslivet. Slik er jeg også oppdratt. Merkelig nok var min mor hjemme og kunne kjøpe både brød og melk da jeg vokste opp, jeg trengte ikke gå ut og gjøre det når jeg var syk. Jeg er forresten også så sjelden syk at de fleste vet at når jeg er hjemme så er jeg FAKTISK syk, selv om en kollega skulle - Gud forby - se meg slunke av sted med melk og brød og kanskje - <gasp> - nudler og Fjordland i handleposen.
*Blomst* Skrevet 27. mars 2013 #34 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har en kollega som aldri er hjemme når hun et syk, ender stort sett alltid med at hun smitter en eller fler av oss andre... Senest forrige uke sendte jeg henne hjem etter å ha kastet opp to ganger.. Litt utenom temaet dette men ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis er jobbens helt selv om man "alltid" karrer seg på jobben! 16
Gjest gjest- silje Skrevet 27. mars 2013 #35 Skrevet 27. mars 2013 Hvis du er frisk nok til å gå i butikken så er du frisk nok til å gå på jobb mener nå jeg. Vel, jeg jogger jeg. Til og med når jeg har ringt inn syk - kan man jogge, så kan man jobbe? For å si det slik, så er det joggingen som gjør at jeg ikke havner nedi ett større hull - enn jeg allerede er , og derfor har unngått å bli sykemeldt - igjen. Så selvsagt kan noen heve noen bryn over det, men siden jeg synes det er bedre å jogge av meg psykdommen, enn å gå hjemme sykemeldt, så får folk bare tåle det. (heldigvis så har jeg legen i ryggen!) Legen sa til meg engang : jeg har sykemeldt deg ifra jobb, ikke ifra livet ditt
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #36 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har en kollega som aldri er hjemme når hun et syk, ender stort sett alltid med at hun smitter en eller fler av oss andre... Senest forrige uke sendte jeg henne hjem etter å ha kastet opp to ganger.. Litt utenom temaet dette men ville bare påpeke at man ikke nødvendigvis er jobbens helt selv om man "alltid" karrer seg på jobben! Det har kanskje noe med arbeidsmoralen der man jobber. Hos oss scorer vi høyest i selskapet på trivsel og sykefraværet ligger langt under gjennomsnittet for øvrig. Hvor ofte er man egentlig syk med influensa eller omgangssyke? Jeg for min del har ikke kastet opp siden en 'dagen-derpå-episode' for 15 år siden. Og influensa har jeg ikke hatt på mange år. Dere snakker som om man har influensa flere ganger i året. Men ja, jeg går på jobb om jeg er forkjølet, det skjer kanskje en gang i året og står på en ukes tid ... Er kun hjemme hvis jeg har merkbar feber. Det er ikke snakk om å være helten på kontoret, det er snakk m normal arbeidsmoralen i mine øyne. 1
Lammelåret Skrevet 27. mars 2013 #37 Skrevet 27. mars 2013 Det har kanskje noe med arbeidsmoralen der man jobber. Hos oss scorer vi høyest i selskapet på trivsel og sykefraværet ligger langt under gjennomsnittet for øvrig. Hvor ofte er man egentlig syk med influensa eller omgangssyke? Jeg for min del har ikke kastet opp siden en 'dagen-derpå-episode' for 15 år siden. Og influensa har jeg ikke hatt på mange år. Dere snakker som om man har influensa flere ganger i året. Men ja, jeg går på jobb om jeg er forkjølet, det skjer kanskje en gang i året og står på en ukes tid ... Er kun hjemme hvis jeg har merkbar feber. Det er ikke snakk om å være helten på kontoret, det er snakk m normal arbeidsmoralen i mine øyne. Du er inne på et poeng: At det er sammenheng mellom sykefravær og trivsel. Mye av sykefraværet i Norge skyldes muskel- og skjelettsykdommer. En annen viktig årsak er psykiske lidelser. Det utgjør tilsammen mye mer enn sesongsykdom. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. mars 2013 #38 Skrevet 27. mars 2013 Jeg "pleier ikke" ha influensa årlig jeg heller. En gang i mellom har jeg hatt omgangssyke - det er heller ingen årlig foreteelse. Hva er ditt poeng egentlig? Yvonne har fortalt om en kraftig lungebetennelse hun hadde for noen år siden som varte i ukesvis. Hun har ikke sagt noe om at dette skjer årlig heller. Det verste jeg vet er "helter" som går på jobb og smittet hele kontoret før de selv legger seg syk. Forøvrig har noen kroniske sykdommer eller barn i barnehage som gjør dem mer utsatt for sykefravær enn det jeg er. Jeg anser ikke det å være hjemme grunnet sykdom - reell sykdom - som et tegn på lav arbeidsmoral. De eneste gangene jeg reagerer er når det blir påstått at man er sengeliggende syk for deretter å dra på utenlands ferie eller henge på kafé.
Gjest Erja Skrevet 27. mars 2013 #39 Skrevet 27. mars 2013 Jeg "pleier ikke" ha influensa årlig jeg heller. En gang i mellom har jeg hatt omgangssyke - det er heller ingen årlig foreteelse. Hva er ditt poeng egentlig? Yvonne har fortalt om en kraftig lungebetennelse hun hadde for noen år siden som varte i ukesvis. Hun har ikke sagt noe om at dette skjer årlig heller. Det verste jeg vet er "helter" som går på jobb og smittet hele kontoret før de selv legger seg syk. Forøvrig har noen kroniske sykdommer eller barn i barnehage som gjør dem mer utsatt for sykefravær enn det jeg er. Jeg anser ikke det å være hjemme grunnet sykdom - reell sykdom - som et tegn på lav arbeidsmoral. De eneste gangene jeg reagerer er når det blir påstått at man er sengeliggende syk for deretter å dra på utenlands ferie eller henge på kafé. Har du lest det første innlegget mitt? Ser ikke vitsen med å diskutere dette mer. Jeg kjenner ikke til disse heltene dere snakker om, som går syke på jobb og smitter alle før de legger seg syk hjemme. I mine øyne så er man ikke syk når man er vanlig forkjølet ..
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #40 Skrevet 27. mars 2013 Jeg var nylig sykemeldt i fire dager på grunn av veldig mange ekstraslag på hjertet (med få unntak hvert tredje-fjerde hjerteslag, nesten konstant). Utenpå virket jeg sikkert frisk som en fisk og jeg klarte å gå på butikken. Men det er stor forskjell på å tyne seg gjennom 20 minutt med bilkjøring og butikktrasking og å være tilstede på jobb en hel dag. På butikken trengte jeg ikke smile eller gjøre noen innsats. Ble jeg dårlig eller sliten visste jeg at jeg kunne gå i bilen og sette meg. Er man på jobb kan man ikke velge å jobbe på halv maskin eller ta en haug med pauser, da må man gjøre en god innsats. For mange er sikkert ekstraslag en filleting, men jeg ble utrolig sliten både fysisk og psykisk av det og hadde overhodet ikke fungert i jobben mens det sto på. Heldigvis har jeg en lege som var enig og ga meg sykemelding. Jeg er forøvrig en person som prøver å unngå sykedager. Mitt motto er at dersom jeg ikke har feber eller spyr kan jeg dra på jobb, og som oftest har jeg levd opp til det og hatt lite sykefravær. Men denne gangen kapitulerte jeg og det gjorde meg godt. Dersom noen hadde sett stygt på meg når de møtte meg på butikken så hadde jeg ikke brydd meg. Det er fint å ha god arbeidsmoral men det er også fint å ha empati for andre og deres situasjon. Er man syk så er man syk, uansett hva andre folk måtte mene. Anonym poster: 86118a573005d462a457d8e08a736174 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå