Cata Skrevet 28. mars 2013 #121 Skrevet 28. mars 2013 (endret) Det fokuseres på sykefravær i alle bedrifter siden det stilles helt andre krav i dag til både bedrift og ansatt når det gjelder sykdom, restarbeidsevne og det å sørge for at arbeidet blir tilrettelagt. Det gir også større fleksibilitet for arbeidstakeren. For min del førte det til at jeg "sykeavspaserte" en del da jeg hadde influensa i vinter. Var syk hele helga + mandag. Tirsdag måtte jeg rett og slett på jobb pga en frist som skulle overholdes, og jeg vet av erfaring at jeg blir fortere frisk hvis jeg holder meg ute av senga. Men siden jeg ikke fikk sove skikkelig om natta pga. kroppsverk diverse andre symptomer så inngikk jeg en avtale med sjefen om å ta ut avspasering noen timer om morgenen ved behov og evt. gå tidligere på ettermiddagen resten av uka. Så gikk jeg på jobb det jeg orket (og gav kolleger streng beskjed om at skulle de inn på kontoret mitt de dagene så var det på eget ansvar for jeg garanterte ikke for smittefaren). Veldig praktisk for meg, som fikk jobbet i det tempoet jeg orket (avspaseringen får jeg uansett ikke tatt ut før den strykes, så der gjorde den nytte for seg). Hadde det feilt meg noe som hadde krevd lengre tids sykemelding, så ville det hos oss vært naturlig å gi meg gradert sykemelding (så fremt legen hadde funnet det tilrådelig). Hos oss er prosentandel sykefravær en av mange parametre vi måles på, når vi sammenliknes med tilsvarende bedrifter og det er da praktisk å kunne få muligheten til å jobbe redusert dersom helsa av en eller annen grunn svikter litt for en periode. Om man ikke klarer å jobbe fullt i 8-10 timer, så kan man kanskje bare ha godt av å jobbe 4-5 timer. Men, selvsagt, dette avhenger av type jobb og hva man feiler. Endret 28. mars 2013 av Cata 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #122 Skrevet 28. mars 2013 *snip* I selskapet hvor jeg jobber er det stor fokus på sykefravær, grunn til sykefravær, hvordan minske sykefraværet osv. Man legger til rette for at folk skal kunne jobbe litt istedet for å gå langtidssykemeldt. Sykefraværet koster samfunnet store summer og nettopp det fokuseres det nok mer på i det private enn i det offentlige. Vet du, det er stort fokus på dette der jeg jobber også. Mye større enn i de private firmaene jeg har jobbet i. Men faktisk har jeg inntrykk av at dette er mer av omsorg for de ansatte enn pga. ønske om å spare penger. Eller rettere sagt, i enkelte deler av det offentlige er det stor forståelse for at disse tingene faktisk henger sammen. Anonym poster: e222212914069564f3cb2e0639d87b8c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #123 Skrevet 28. mars 2013 Hva jeg jobber med? Jeg er sekretær for en av direktørene i et stort oljeselskap. Så jobben min krever meg fullt og helt hver arbeidsdag. Det er sjeldent jeg er syk og har bare vært sykemeldt en eneste gang i løpet av de 30 årene jeg har vært i full jobb. Jeg står fortsatt på min mening om at dersom man ringer jobben og sier man må bli hjemme med influensa så bør man ikke vise seg utendørs. Jeg hadde ihvertfall aldri gjort det. Jeg er enig i at dersom man ringer inn og sier at man er syk (egenmelding) skal man holde seg hjemme. Det er ofte snakk om en dag eller tre. Dersom man blir sykemeldt fordi enten at sykdommen varer over lengre tid (typisk lungebetennelse eller hard influensa) mener jeg (som tidligere nav-ansatt med oppfølging av sykemeldte) at det er helt greit at man handler mat, men ikke greit å gå på kafé med venninner. Er det andre plager som gjør at man blir sykemeldt over lengre tid (gravid med bekkenløsning eller planlagt operasjon etc.) så kan man jo i praksis være sykemeldt over flere uker og måneder, og da er det jo viktig for den enkeltes helse at man ikke blir sittende inne og råtne men faktisk kommer seg ut på tur, tar et kafebesøk med venninner innimellom. Sykemeldte over lengre tid bør komme seg ut, blir helt feil å isolere seg hjemme i to måneder bare fordi man er eksempelvis gravid med masse kynnere eller kaster opp etc. Folk på jobben vet jo oftest da hvorfor du er sykemeldt (operasjon, gravid). Anonym poster: 8978cbef1c666eefcdf28845c8346c0f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #124 Skrevet 28. mars 2013 Jeg er enig i at dersom man ringer inn og sier at man er syk (egenmelding) skal man holde seg hjemme. Det er ofte snakk om en dag eller tre. Dersom man blir sykemeldt fordi enten at sykdommen varer over lengre tid (typisk lungebetennelse eller hard influensa) mener jeg (som tidligere nav-ansatt med oppfølging av sykemeldte) at det er helt greit at man handler mat, men ikke greit å gå på kafé med venninner. Hvorfor skal ikke egenmeldte kunne handle mat? Er ikke alltid man har nok mat i hus, og nå kan man jo ha egenmelding inntil 8 dager i strekk mange steder. Jeg har aldri tatt mer enn 4 dager egenmelding etter hverandre, men jeg kjøpte uansett mat og dagligvarer. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 1
amonyn Skrevet 28. mars 2013 #125 Skrevet 28. mars 2013 Hender jeg karrer meg på butikken når jeg er syk. Trenger brus, kjeks og sånne ting som jeg aldri spiser ellers. Hadde jeg vært borte fra jobb, ville jeg fortsatt ha gjort det dersom ingen kunne hjulpet meg. Å bli sett hadde vært det siste jeg ville tenkt på, men det hadde nok vært litt flaut om jeg møtte noen fra jobb ("uff, håper jeg ser så syk ut som jeg føler meg"). Kommer an på sykdommen om jeg klarer det. Fikk matforgifning en gang og da var det ille nok å komme seg tur/retur toalettet for å kaste opp. Da var jeg helt hjelpeløs og var nødt til å få noen til å komme innom med ting jeg trengte. Håper virkelig ikke at jeg blir så syk mens jeg er på studiestedet mitt. Hunden min er som den tidligere nevnte 2-åringen, han SKAL underholdes og har ingen forståelse for at "mamma" ikke klarer å bevege seg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #126 Skrevet 29. mars 2013 Jeg tror faktisk til og med Erja, selv om hun påstår noe annet, ville ha gått ut for å handle det mest nødvendige (om man ikke orker mat, trenger man kanskje ting som dopapir, paracet, tamponger, mat til barnet sitt, bare for å nevne noe) hvis hun ikke hadde noen til å gjøre det for seg. At man klarer å kreke seg til butikken ti minutter unna for å handle elementære, er IKKE det samme som å klare å prestere på jobb i åtte timer. Enkelte av utsagnene hennes i denne tråden er så på kanten at jeg mistenker litt trolleri. Hilsen AB med null sykefravær det siste året, men som ikke har fnugg av dårlig samvittighet for å være hjemme når jeg ER syk, og heller ikke for å kjøpe inn det jeg trenger for å holde hjulene i gang. Anonym poster: 3ad898a36d58bb92a4b279bcd6695dbd 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #127 Skrevet 29. mars 2013 Vel, du vrir jo ting du også Erja. Ingen her har snakket om å være isolerte. Men ja, noen av oss bor langt unna familie og venner, da er det ikke bare for dem å kaste alt de har i hendene slik at man kan få seg et brød eller en melk. Hadde min mann vært hjemme hadde han nok gladelig gått i butikken for meg. Du fremstiller oss som om vi har forferdelig arbeidsmoral som finner på å gå ut døra. Verden er ikke så svart-hvit som du fremstiller den som. Det at man går til nærbutikken i fem minutter betyr ikke at man reiser til OsloCity på shoppingspree. Det sier faktisk ingenting om min eller andres arbeidsmoral. Selv hater jeg å være borte fra jobb og gjør alt i min makt for å kunne være der. Mvh Yvonne Så mannen din var vekke i seks uker mens du lå alvorlig syk? Hva er det for en mann? Anonym poster: cd5377f239e238686e32f2a445161af8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #128 Skrevet 29. mars 2013 Hvorfor skal ikke egenmeldte kunne handle mat? Er ikke alltid man har nok mat i hus, og nå kan man jo ha egenmelding inntil 8 dager i strekk mange steder. Jeg har aldri tatt mer enn 4 dager egenmelding etter hverandre, men jeg kjøpte uansett mat og dagligvarer. Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 Joda jeg må moderere meg litt, selvfølgelig kan man ta en kjapp tur på butikken og handle litt selv om man tar ut egenmelding. Men de gangene jeg har tatt ut egenmelding (er så sjeldent) har jeg holdt meg hjemme første dagen bare av samvittighet, men selvfølgelig hadde jeg trengt noe i forbindelse med sykdommen hadde jeg handlet det, men jeg hadde opplevd det som flaut dersom jeg traff på en kollega. Anonym poster: 8978cbef1c666eefcdf28845c8346c0f
Cata Skrevet 29. mars 2013 #129 Skrevet 29. mars 2013 Joda jeg må moderere meg litt, selvfølgelig kan man ta en kjapp tur på butikken og handle litt selv om man tar ut egenmelding. Anonym poster: 8978cbef1c666eefcdf28845c8346c0f Jeg var faktisk nødt å gå ut på egenmeldingens første dag. Influensaen begynte så smått mens jeg var på jobb fredag og forverret seg kraftig utover kvelden etter jeg hadde handlet på vei hjem. Lørdag var jeg helt utslått. Søndag var butikken stengt, dvs. vi har "Brustadbu" men den er såpass langt unna at det var ikke til å tenke på å komme meg dit. Mandag var jeg fremdeles for syk til å gå på jobb, men da var også kjøleskapet rimelig tomt. Teknisk sett var jo det første (og for så vidt eneste) dag i egenmeldingen, men da måtte det bare handles noe mat.
HedvigR Skrevet 29. mars 2013 #130 Skrevet 29. mars 2013 Så mannen din var vekke i seks uker mens du lå alvorlig syk? Hva er det for en mann? Anonym poster: cd5377f239e238686e32f2a445161af8 Jøss, så usaklig. Kan jo være haugevis av grunner, en av de første som faller meg inn er at dette var før hun traff mannen sin. Men noe sier meg at du bare ville ha noe å ta henne på, og derfor trekker inn personlige detaljer som ikke har noe som helst med diskusjonen å gjøre. 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2013 #131 Skrevet 29. mars 2013 Joda jeg må moderere meg litt, selvfølgelig kan man ta en kjapp tur på butikken og handle litt selv om man tar ut egenmelding. Men de gangene jeg har tatt ut egenmelding (er så sjeldent) har jeg holdt meg hjemme første dagen bare av samvittighet, men selvfølgelig hadde jeg trengt noe i forbindelse med sykdommen hadde jeg handlet det, men jeg hadde opplevd det som flaut dersom jeg traff på en kollega. Anonym poster: 8978cbef1c666eefcdf28845c8346c0f Jeg ville ikke synes det var flaut, siden influensa o.l. synes godt utenpå. Uansett er det ingen grunn til at jeg skulle truffet på en kollega på butikken i arbeidstiden, siden jeg bor langt fra jobb. Da måtte i tilfelle vedkommende også vært syk og på handletur. Sist jeg var syk oppdaget jeg at jeg var tom for nesespray like etter at jeg hadde ringt jobben. Gjett om jeg gikk til apoteket i egenmeldingens første time. Med god samvittighet Anonym poster: 88b48652233d73c08502caaeed7b8d49 2
Anglofil Skrevet 29. mars 2013 #132 Skrevet 29. mars 2013 Så mannen din var vekke i seks uker mens du lå alvorlig syk? Hva er det for en mann? Anonym poster: cd5377f239e238686e32f2a445161af8 Akkurat det har du ingenting med. Mvh Yvonne 11
Gjest Erja Skrevet 29. mars 2013 #133 Skrevet 29. mars 2013 Jeg tror faktisk til og med Erja, selv om hun påstår noe annet, ville ha gått ut for å handle det mest nødvendige (om man ikke orker mat, trenger man kanskje ting som dopapir, paracet, tamponger, mat til barnet sitt, bare for å nevne noe) hvis hun ikke hadde noen til å gjøre det for seg. At man klarer å kreke seg til butikken ti minutter unna for å handle elementære, er IKKE det samme som å klare å prestere på jobb i åtte timer. Enkelte av utsagnene hennes i denne tråden er så på kanten at jeg mistenker litt trolleri. Hilsen AB med null sykefravær det siste året, men som ikke har fnugg av dårlig samvittighet for å være hjemme når jeg ER syk, og heller ikke for å kjøpe inn det jeg trenger for å holde hjulene i gang. Anonym poster: 3ad898a36d58bb92a4b279bcd6695dbd En ting kan du være sikker på, jeg driver aldri med trolleri på Kvinneguiden.
TKP Skrevet 29. mars 2013 #134 Skrevet 29. mars 2013 Jeg tenker at man selvfølgelig må kunne utføre dagligdagse ting mens man er sykemeldt eller leverer egenmelding - livet stopper ikke opp bare fordi kroppen ikke er 100%. Og som mange påpeker, en tur på butikken og andre nødvendigheter er noe helt annet enn å prestere på jobb en hel arbeidsdag. Men jeg mener at hvordan slikt oppfattes også går en del på den aktuelle personen. Om jeg ser en kollega som var syk en dag på kjøpesenteret en ettermiddag, og dette er en kollega som nærmest aldri tar en egenmelding og jeg kjenner som hardtarbeidende og pålitelig, så ville jeg nok ikke tenkt en tanke om det. Om det derimot var en av dem som konstant ringer kollegaer om å bytte/overta vakter, sluntrer unna på jobben og generelt virker lite ansvarsfull, da ville jeg nok gjerne begynt å lure. Men da er det jo mer den personen i seg selv, og ikke selve handlingen å gå ut o.l. når man ringer inn syk, som gjør at man begynner å lure. 2
Lammelåret Skrevet 29. mars 2013 #135 Skrevet 29. mars 2013 Det burde ikke være så komplisert: Det du kan gjøre når du er sykemeldt er det du klarer å gjøre. Folk blir sjelden friskere av å være passive og isolere seg. Er helsa god nok til å være i aktivitet så bør man være det. Pålagt skam bør utfordres. En trenger ikke å skamme seg for å være syk. Sykdom er sjelden noe man velger fordi man har dårlig moral. Er man sykemeldt, så har man en juridisk bekreftelse på at man er for syk til å utføre ordinært arbeid. Tar man egenmeldingsdager fordi man har festet for lenge i helgen får man heller ta seg i nakken og spørre seg selv hvorfor man trenger å drikke så mye - det er denne formen for sykefravær som kan og skal kritiseres. Det er den som handler om vijlen og moralen/verdiene, om du vil. 3
fruBeist Skrevet 29. mars 2013 #136 Skrevet 29. mars 2013 Så mannen din var vekke i seks uker mens du lå alvorlig syk? Hva er det for en mann? Anonym poster: cd5377f239e238686e32f2a445161af8 Nå vet ikke jeg hvordan det var med Yvonne da hun var syk og alene, men jeg kan komme med et mulig scenario fra min egen situasjon som kunne resultert i det samme. Min kone er student og er for tiden ute i praksis på andre kanten av landet. Praksisen varer i 8 uker. Hadde jeg fått lungebetennelse uken etter at hun reiste så hadde jeg og mest sannsynlig vert i samme situasjon. Praksisen er noe min kone må igjennom for å bli ferdig med studiet. Om hun skulle avbrutt fordi jeg var syk kan det hende at vi måtte bli på den avsides plassen vi bor på et år lenger enn planlagt. Nærbutikken er 5 min gange hjemmefra. Jeg hadde overlevd alene. Jeg hadde sikkert syntes fryktelig synd på meg selv, men jeg ser fortsatt realistisk på ting. 2
Gjest Gjest_Dreamdrops Skrevet 30. mars 2013 #137 Skrevet 30. mars 2013 (endret) De fleste har litt mat hjemme slik at man ikke sulter ordi om man ikke kommer i butikken på noen dager. Eller så har man noen bekjente som kan handle noe for seg ... Høres merkelig ut at man bor og jobber et sted uten å kjenne noen såpass at de kan handle for deg når du er syk. Jeg jobber med en jente fra Danmark, hun har ingen familie her i landet. Men da hun var syk nylig så tilbød jeg selvsagt å handle for henne - men trengte ikke da hun spiste mat hun hadde i huset. Man dør ikke av å ikke ha middag på et par dager. Herregud, snakk om å kverrulere. Nei, det er ikke alle som har mat hjemme til enhver tid og nei det er ikke alle som har venner som kan handle for seg. Endret 30. mars 2013 av Dreamdrops 5
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #138 Skrevet 30. mars 2013 (endret) Herregud, snakk om å kverrulere. Nei, det er ikke alle som har mat hjemme til enhver tid og nei det er ikke alle som har venner som kan handle for seg. Ro deg ned, hjelpe meg! Dersom man man føler seg god nok til å gå på butikken etter å ha ringt jobben og sagt at man må bli hjemme for man har fått influensa så er det ingen som stopper deg fra å gå, er det? Man må bare regne med at folk tenker sitt hvis man treffer sjefen eller kollegaen på butikken. Jeg for min del ville følt meg steindum, som om jeg be tatt på fersken i å skulke skolen. I Norge har vi et stort problem med høyt sykefravær som koster samfunnet store summer hvert år. En gjennomsnittlig fraværsdag ved sykdom er beregnet å koste flere tusen kroner, og det uten at man regner kostnader ved bruk av vikar osv. På min arbeidsplass satte de ned flere prosjekter for noen år siden, nettopp for å få ned sykefraværet. Man ble bedt om å tenke seg om før man meldte seg syk: Vil jeg føle meg bedre etter å ha tatt en dusj og spist? Kan jeg gå på jobb og heller gå hjem hvis jeg blir verre? Kan jeg føle meg bedre ved å sove en time lenger? Snakker ikke om folk som er sykemeldte, da er det legen som beordrer fravær og man følger selvsagt legenes anbefalinger. Endret 30. mars 2013 av Erja
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2013 #139 Skrevet 30. mars 2013 Man må bare regne med at folk tenker sitt hvis man treffer sjefen eller kollegaen på butikken. Nei, det må man ikke. Og hva folk EVENTUELT tenker hvis de ser deg eller meg influensasyk på butikken for å kjøpe paracet og mat - ja, er det egentlig så viktig? Anonym poster: 3ad898a36d58bb92a4b279bcd6695dbd 3
Gjest Erja Skrevet 30. mars 2013 #140 Skrevet 30. mars 2013 Nei, det må man ikke. Og hva folk EVENTUELT tenker hvis de ser deg eller meg influensasyk på butikken for å kjøpe paracet og mat - ja, er det egentlig så viktig? Anonym poster: 3ad898a36d58bb92a4b279bcd6695dbd Ikje for meg for jeg hadde aldri klart å gå på butikken de få gangene jeg har hatt influensa, men kan tenke meg at jeg hadde blitt skikkelig flau om jeg hadde ringt og sagt jeg ligger hjemme med influensa, så treffer jeg sjefen eller kollegaen på butikken. Men vi er helt tydelig forskjellige der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå