Monaks Skrevet 26. mars 2013 #1 Skrevet 26. mars 2013 Hei alle sammen! Har sett litt på noen av de andre trådene linket opp mot lavkarbo,men synes det sporer litt av.. Jeg er akurat i startfasen, og er kjempe nyskjerrg etter å høre andres erfaringer Jeg har følt meg ganske uggen og små-kvalm nå de første dagene men hører det er normalt.Har gått ned snart to kg på 3-4 dagen da.Vet det sansynligvis kunn er vann,men det gir likvell pågangsmot til å fortsette. Hvordan hadde dere det når dere begynte? Og hvor mye har dere gått ned i vekt?
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #2 Skrevet 26. mars 2013 Jeg spiser ikke lavkarbo, jeg spiser proteiner, fett og grove kornprodukter og er nesten undervektig. Hvorfor akkurat lavkarbo? Hvilken type lavkarbo? Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f
bambyb82 Skrevet 26. mars 2013 #3 Skrevet 26. mars 2013 jeg gikk ned over 22 kg på lavkarbo på 6-7 mnd. Trivdes godt med det kunne spise. Jeg har riktignok cøliaki som allikevel gjør at jeg ikke har så mye som kan friste meg der ute.. Og det er lett å leve glutenfritt på lavkarbo. Jeg ble gravid med nr to og gikk opp mye... Så nå er jeg på ànigjen lavkarbo passet derimot ikke for søsteren min som trives best med å telle ckal. Alle må nok bare finne det de trives best med Jeg ble også svimmel de første dagene på lavkarbo, ikke så uvanlig og det gir seg innen to uker max. Spis litt ekstra salat. Dersom du var cola avhengig tidligere kan det også hende at du opplever cola hodepinen som den så pent kalles Den fiksa jeg med litt pepsi max.. Men ikke mye Jeg passer på å få i meg godt med grønnsaker og formen er fin :O)
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #4 Skrevet 26. mars 2013 Jeg spiser ikke lavkarbo, jeg spiser proteiner, fett og grove kornprodukter og er nesten undervektig. Hvorfor akkurat lavkarbo? Hvilken type lavkarbo? Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f Det er jo så godt som lavkarbo. Bytter du ut kornproduktene med grønnsaker, så har du et lavkarbokosthold Anonym poster: 80e465f132b93bb108fd6212976c9819 1
Redbull Skrevet 26. mars 2013 #5 Skrevet 26. mars 2013 Jeg er lavkarbofrelst! Mett hele tiden og går ned i vekt. Så mye godt å spise. De første ukene var jeg utrolig slapp, småsvimmel og uggen. Kom seg. Men jeg var i ketose da. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #6 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har spist lavkarbo i snart fem år og stortrives med dette kostholdet. Jeg gikk ned 15 kg det første halvåret og har holdt vekta etterpå. Starten gikk veldig fint. Litt vondt i hodet før kroppen klarte å stabilisere vannstanden og jeg var forstoppet før alt stabilserte seg og så føler jeg meg fantastisk! Finere hud, hår og negler, bedre avføring (hadde problemer før), aldri oppblåst (med mindre jeg er så dum at jeg spiser en atkinsbar eller annet sukkerfritt søtet med maltitol), blodsukkeret er jevnt og lavt, mer energi, presterer bedre på trening og så holder jeg meg mett mye lengre. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Jeg har spist lavkarbo i snart fem år og stortrives med dette kostholdet. Jeg gikk ned 15 kg det første halvåret og har holdt vekta etterpå. Starten gikk veldig fint. Litt vondt i hodet før kroppen klarte å stabilisere vannstanden og jeg var forstoppet før alt stabilserte seg og så føler jeg meg fantastisk! Finere hud, hår og negler, bedre avføring (hadde problemer før), aldri oppblåst (med mindre jeg er så dum at jeg spiser en atkinsbar eller annet sukkerfritt søtet med maltitol), blodsukkeret er jevnt og lavt, mer energi, presterer bedre på trening og så holder jeg meg mett mye lengre. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 Hvor lavt inntak har du hav karbohydrater? Anonym poster: 238cdaacb49b05d883f968b8700963e1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #8 Skrevet 26. mars 2013 Det er jo så godt som lavkarbo. Bytter du ut kornproduktene med grønnsaker, så har du et lavkarbokosthold Anonym poster: 80e465f132b93bb108fd6212976c9819 Det er da overhodet ikke lavkarbo, det er et helt naturlig, sukkerfritt kosthold - det vi er ment å skulle spise etter min mening. Jeg spiser havregryn, knekkebrød og grove rundstykker flere ganger daglig. Men jeg mener man med fordel kan bytte ut risen til wok-en med en avokado. Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f 1
Anglofil Skrevet 26. mars 2013 #9 Skrevet 26. mars 2013 Jeg er veldig glad i lavkarbo rett og slett fordi jeg føler meg mett hele tiden, uten å være overmett, og jeg slipper plutselige blodsukkerfall. For meg er lavkarbo en livsstil, ikke en slankekur eller kortvarig diett. Jeg unner meg også høykarboting, slik som nå i påsken, men jeg passer på at det stopper etter påsken og at jeg ellers i året ikke spiser for mye sukker og karbohydrater. I den store sammenheng spiller det liten eller ingen rolle. Uansett har jeg oppdaget er at magen min virkelig ikke har godt av gluten. Jeg spiser nesten ikke gluten som lavkarber, og jeg blir så innmari dårlig når jeg først spiser f.eks pizza eller boller at det gjerne begrenser seg selv uansett når jeg skeier ut. Personlig er jeg selv en som prøver å ligge i ketose, da liker jeg meg aller best. Jeg lever et normalt liv med skole, jobb og trening, men føler jeg har mye mer energi enn før jeg var lavkarber, og lavkarbo har også gjort at jeg er flinkere til å spise variert. Man er jo bare nødt til det fordi man må lage det meste fra bunnen av. Jeg synes dog ikke lavkarbo er så vanskelig, bytter bare ut siderettene med grønnsaker i stedet for ris og pasta. Unner meg litt lavkarbopasta i blant (fungerer ikke for alle), så jeg lider ingen nød. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Hvor lavt inntak har du hav karbohydrater? Anonym poster: 238cdaacb49b05d883f968b8700963e1 Ca 20g per dag. Føler meg best i ketose. Fordelingen min følger fordelingen for LCHF. Jeg sjekker fordelingen bare en gang i blant for å se at jeg ikke sklir ut, men den er ganske så spot on hver gang. Fett: 70-80% Protein: 20-25% Karbohydrat: 0-5% Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Det er da overhodet ikke lavkarbo, det er et helt naturlig, sukkerfritt kosthold - det vi er ment å skulle spise etter min mening. Jeg spiser havregryn, knekkebrød og grove rundstykker flere ganger daglig. Men jeg mener man med fordel kan bytte ut risen til wok-en med en avokado. Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f Og lavkarbo er ikke et helt naturlig, sukkerfritt kosthold? Havregryn, knekkebrød og grove rundstykker er korn. AB sa bytt ut kornet med grønnsaker og du har et lavkarbokosthold. Du kan ikke si at AB har feil. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 3
Zoom Skrevet 26. mars 2013 #12 Skrevet 26. mars 2013 Jeg spiser stort sett lavkarbo. Har gått ned 5 kg sammen med trening, hadde ikke så mye å ta av i utgangspunktet. Største fordelene er å kunne spise seg mett på god mat, og være mett lenge slik at jeg får tid til å planlegge neste måltid skikkelig, uten å måtte ta meg en "nødsjokolade". Største positive bivirkningen er at magen er mye mindre oppblåst, så den ser mye slankere ut. Ellers fikk jeg vondt i hodet den første uken, da er det viktig å drikke nok vann og å få i seg nok salt. (+at avføringen ble litt anderledes, men det sabiliserte seg også fort). 3
Supraspinatus Skrevet 27. mars 2013 #13 Skrevet 27. mars 2013 Jeg blir bare gretten de første dagene etter jeg har skeiet ut. Ingen hodepine osv. Jeg teller ikke karbohydrater. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #14 Skrevet 27. mars 2013 Og lavkarbo er ikke et helt naturlig, sukkerfritt kosthold? Havregryn, knekkebrød og grove rundstykker er korn. AB sa bytt ut kornet med grønnsaker og du har et lavkarbokosthold. Du kan ikke si at AB har feil. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 Jeg har ikke sagt at lavkarbo ikke er et naturlig, sukkerfritt kosthold? Jeg sa at kostholdet mitt ikke er lavkarbo selv om det er naturlig og ikke består av hvitt sukker, fordi jeg spiser karbohydrater. Ser du forskjellen? Når det gjelder hva personen skrev til meg, så var poenget mitt bare at det finnes mye i mellom lavkarbo og det mest prototypiske "høykarbokostholdet", som jeg mener er grunnen til at flere blir syke og dermed går over til lavkarbo. Videre ønsker jeg ikke leve med et karbofritt kosthold da det ikke er forsket nok på dette sammenlignet med det ekstreme høykarbokostholdet. Jeg mener forskningen er basert på to ekstreme ytterpunkter, der det ene er ganske nytt. Det går helt fint an å bruke sukrin istedenfor sukker, kutte det meste av matvarer med sukker osv uten at man trenger å følge et lavkarbokosthold. Jeg spiser masse grønnsaker, en appelsin eller kiwi om dagen og mye bær, hver eneste dag. Banan spiser jeg ikke. I tillegg spiser jeg for eksempel en del nøtter, egg, fisk osv. Ferdigmat og matvarer basert på for eksempel ekstreme ostemengder, mye hvetemel og palmeolje holder jeg meg unna, for meg er dette alternativer til å dytte en sjokoladeplate inn i kroppen (dvs noe jeg koser meg med en sjelden gang). Jeg tror for mange fokuserer på de to ytterpunktene når det gjelder karbobasert kosthold og lavkarbo (men da inkluderer ulike typer). Mitt kosthold er som et LCHF-kosthold med nesten bare rene produkter, bortsett fra at jeg kutter ut de feteste produktene (uten å ekskludere dem, ost og avokado spiser jeg for eksempel hver dag) og heller spiser karbohydrater fra grove kilder. Det virker som om lavkarbodebatten har endret folks syn på hva et kosthold som ikke ekskluderer karbohydrater er. Sistnevnte er tydeligvis et kosthold med masse brød, lite grønnsaker, mye ferdigmat og masse sukker. Slik er det ikke. Tenk 6 år tilbake i tid, hva var et sunt kosthold den gang? Jo, et proteinrikt og naturlig kosthold uten sukker og ferdigprodukter, men uten ekskluderinger. Slik mener jeg det er fortsatt, selv om denne mellomtingen ser ut til å ha blitt glemt etter at fokuset på lavkarbo tok over. Nå betegnes plutselig nøtter og avokado som "lavkarbomat". Før var dette bare "sunn" mat, og ikke begrenset til et kosthold som ekskluderte karbohydrater. Selv om man ikke kutter karbohydratene går det an å leve med et kosthold basert på ren, næringsrik, proteinrik og sukkerfri mat. Prøv å oppfostre barna deres på kostholdet jeg nettopp har beskrevet, og jeg tviler på at de vil slite med overvekt. Jeg tror mange sliter evig med kroppene sine fordi de har forgiftet dem med sukker, hvetemel og ferdigprodukter over flere år, og dermed ødelagt den naturlige balansen i kroppen. Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2013 #15 Skrevet 27. mars 2013 Jeg har ikke sagt at lavkarbo ikke er et naturlig, sukkerfritt kosthold? Jeg sa at kostholdet mitt ikke er lavkarbo selv om det er naturlig og ikke består av hvitt sukker, fordi jeg spiser karbohydrater. Ser du forskjellen? Når det gjelder hva personen skrev til meg, så var poenget mitt bare at det finnes mye i mellom lavkarbo og det mest prototypiske "høykarbokostholdet", som jeg mener er grunnen til at flere blir syke og dermed går over til lavkarbo. Videre ønsker jeg ikke leve med et karbofritt kosthold da det ikke er forsket nok på dette sammenlignet med det ekstreme høykarbokostholdet. Jeg mener forskningen er basert på to ekstreme ytterpunkter, der det ene er ganske nytt. Det går helt fint an å bruke sukrin istedenfor sukker, kutte det meste av matvarer med sukker osv uten at man trenger å følge et lavkarbokosthold. Jeg spiser masse grønnsaker, en appelsin eller kiwi om dagen og mye bær, hver eneste dag. Banan spiser jeg ikke. I tillegg spiser jeg for eksempel en del nøtter, egg, fisk osv. Ferdigmat og matvarer basert på for eksempel ekstreme ostemengder, mye hvetemel og palmeolje holder jeg meg unna, for meg er dette alternativer til å dytte en sjokoladeplate inn i kroppen (dvs noe jeg koser meg med en sjelden gang). Jeg tror for mange fokuserer på de to ytterpunktene når det gjelder karbobasert kosthold og lavkarbo (men da inkluderer ulike typer). Mitt kosthold er som et LCHF-kosthold med nesten bare rene produkter, bortsett fra at jeg kutter ut de feteste produktene (uten å ekskludere dem, ost og avokado spiser jeg for eksempel hver dag) og heller spiser karbohydrater fra grove kilder. Det virker som om lavkarbodebatten har endret folks syn på hva et kosthold som ikke ekskluderer karbohydrater er. Sistnevnte er tydeligvis et kosthold med masse brød, lite grønnsaker, mye ferdigmat og masse sukker. Slik er det ikke. Tenk 6 år tilbake i tid, hva var et sunt kosthold den gang? Jo, et proteinrikt og naturlig kosthold uten sukker og ferdigprodukter, men uten ekskluderinger. Slik mener jeg det er fortsatt, selv om denne mellomtingen ser ut til å ha blitt glemt etter at fokuset på lavkarbo tok over. Nå betegnes plutselig nøtter og avokado som "lavkarbomat". Før var dette bare "sunn" mat, og ikke begrenset til et kosthold som ekskluderte karbohydrater. Selv om man ikke kutter karbohydratene går det an å leve med et kosthold basert på ren, næringsrik, proteinrik og sukkerfri mat. Prøv å oppfostre barna deres på kostholdet jeg nettopp har beskrevet, og jeg tviler på at de vil slite med overvekt. Jeg tror mange sliter evig med kroppene sine fordi de har forgiftet dem med sukker, hvetemel og ferdigprodukter over flere år, og dermed ødelagt den naturlige balansen i kroppen. Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f Kall det hva du vil, det du beskriver her er moderat lavkarbo Anonym poster: bb7dc66ef7002f00a947b652f935dfbd 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #16 Skrevet 28. mars 2013 Jeg har ikke sagt at lavkarbo ikke er et naturlig, sukkerfritt kosthold? Jeg sa at kostholdet mitt ikke er lavkarbo selv om det er naturlig og ikke består av hvitt sukker, fordi jeg spiser karbohydrater. Ser du forskjellen? Når det gjelder hva personen skrev til meg, så var poenget mitt bare at det finnes mye i mellom lavkarbo og det mest prototypiske "høykarbokostholdet", som jeg mener er grunnen til at flere blir syke og dermed går over til lavkarbo. Videre ønsker jeg ikke leve med et karbofritt kosthold da det ikke er forsket nok på dette sammenlignet med det ekstreme høykarbokostholdet. Jeg mener forskningen er basert på to ekstreme ytterpunkter, der det ene er ganske nytt. Det går helt fint an å bruke sukrin istedenfor sukker, kutte det meste av matvarer med sukker osv uten at man trenger å følge et lavkarbokosthold. Jeg spiser masse grønnsaker, en appelsin eller kiwi om dagen og mye bær, hver eneste dag. Banan spiser jeg ikke. I tillegg spiser jeg for eksempel en del nøtter, egg, fisk osv. Ferdigmat og matvarer basert på for eksempel ekstreme ostemengder, mye hvetemel og palmeolje holder jeg meg unna, for meg er dette alternativer til å dytte en sjokoladeplate inn i kroppen (dvs noe jeg koser meg med en sjelden gang). Jeg tror for mange fokuserer på de to ytterpunktene når det gjelder karbobasert kosthold og lavkarbo (men da inkluderer ulike typer). Mitt kosthold er som et LCHF-kosthold med nesten bare rene produkter, bortsett fra at jeg kutter ut de feteste produktene (uten å ekskludere dem, ost og avokado spiser jeg for eksempel hver dag) og heller spiser karbohydrater fra grove kilder. Det virker som om lavkarbodebatten har endret folks syn på hva et kosthold som ikke ekskluderer karbohydrater er. Sistnevnte er tydeligvis et kosthold med masse brød, lite grønnsaker, mye ferdigmat og masse sukker. Slik er det ikke. Tenk 6 år tilbake i tid, hva var et sunt kosthold den gang? Jo, et proteinrikt og naturlig kosthold uten sukker og ferdigprodukter, men uten ekskluderinger. Slik mener jeg det er fortsatt, selv om denne mellomtingen ser ut til å ha blitt glemt etter at fokuset på lavkarbo tok over. Nå betegnes plutselig nøtter og avokado som "lavkarbomat". Før var dette bare "sunn" mat, og ikke begrenset til et kosthold som ekskluderte karbohydrater. Selv om man ikke kutter karbohydratene går det an å leve med et kosthold basert på ren, næringsrik, proteinrik og sukkerfri mat. Prøv å oppfostre barna deres på kostholdet jeg nettopp har beskrevet, og jeg tviler på at de vil slite med overvekt. Jeg tror mange sliter evig med kroppene sine fordi de har forgiftet dem med sukker, hvetemel og ferdigprodukter over flere år, og dermed ødelagt den naturlige balansen i kroppen. Anonym poster: c99fff4db24ecb42674cff084364844f Ja, jeg ser forskjellen, men med måten du la det frem på virket det som at lavkarbo ikke var naturlig mat men at ditt kosthold var. Så da måtte jeg poengtere at lavkarbo er i høyeste grad naturlig og sukkerfritt. Og angående lavkarbodebatten, gi det noen år og så anbefaler de lavkarbo. De går gradvis mot det. Poteten regnes ikke som en grønnsak, de anbefaler MAX 2 frukter om dagen og i de nye rådene har de til og med gått bort fra å anbefale andel karbohydrater (før 55-60%). Og maten du beskriver er moderat lavkarbo. Jeg skjønner ikke hvorfor du er redd for den merkelappen. Gratulerer, du ser ut til å spise ganske sunt. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 4
Gjest fjellhamster Skrevet 28. mars 2013 #17 Skrevet 28. mars 2013 Jeg fikk skyhøyt kolesterol på lavkarbo. Så sikkert lurt å sjekke med lege om man egner seg til en slik type kosthold
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #18 Skrevet 28. mars 2013 Jeg fikk skyhøyt kolesterol på lavkarbo. Så sikkert lurt å sjekke med lege om man egner seg til en slik type kosthold Hva var verdiene? Kolesterolet går ofte opp rett etter man har startet på lavkarbo for så å synke til normale nivåer etter noen måneder. Men kolesterolet har ingen årsakssammenheng med hjertesykdom. Å påstå det blir det samme som å si at brannmenn er årsaken til branner. Kolesterol er ett av de viktigste stoffene vi har i kroppen. Uten det dør vi. En stor del av hjernen vår er ren kolesterol. Kolesterol er også viktig for produksjon av hormoner. Ola Nordmann produserer 85% av kolesterolet sitt selv. Kolesterolnivåene er det vanskelig å gjøre noe med ved å forandre kosten. Man har det kolesterolnivået man trenger å ha. Spiser du mindre kolesterol, så produserer kroppen mer kolesterol så det får det nivået det trenger å ha. Spiser du mer kolesterol, så produserer kroppen mindre slik at det får det nivået det trenger å ha. Faktisk så viser Framingham-studien at eldre med høyere kolesterol har faktisk lavere dødsrisiko. Så det så. Men jeg støtter rådet om å ta noen tester hos legen, men da en generell helsesjekk med vitaminer, mineraler og litt sånt. Det gjelder uansett om man tror man spiser sunt eller ikke. Jeg har spist LCHF i snart fem år og tar en helsesjekk hos legen en gang i året. Alt bra. Blodtrykket er litt lavt, men ikke noe farlig. Anonym poster: c8ada210cc98cba4642272904f8924e7 2
Supraspinatus Skrevet 28. mars 2013 #19 Skrevet 28. mars 2013 Det finnes en lipidprofil er assosiert med hks. Det er lav HDL, høy LDL med overvekt av små tette partikler og høy TG. LDL kan ikke sees på isolert og heller ikke totalkolesterol. Høy TG er forbundet med et overkonsum av karbohydrater. Mettet fett er assosiert med økning i HDL og "luftige" LDL-partikler. Hvis jeg ikke husker feil er det mulig å ta en NMR test for å få bedre oversikt over lipidprofilen. Jeg vet ikke om dette er noe som tilbys av fastleger eller man må til spesialist for å få tatt den prøven. For tilnærmet friske er det forsåvidt ikke noe vits med mindre man er i risikosonen. Med det sagt så er det ikke sånn at et høyfettskosthold automatisk fungerer for alle på samme måte som ikke alle kan ta OL-gull. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2013 #20 Skrevet 28. mars 2013 Jeg gikk på det et år,følte meg grei. Gikke ned noen kg. MEN... kroppen min er ikke skapt for lavkarbo. Nyrene mine fikk virkelig gjennomgå og kolesterolet var skyhøyt,også etter et år. Lavkarbo er ikke for alle. Anonym poster: de47183c123aa118ededf16575b8cf57
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå