Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #121 Skrevet 29. mars 2013 Hvorfor vet jeg ikke. Jeg vet ikke hvorfor enkelte ting gjør meg glad, mens andre ting gjør meg nedstemt. Det bare er sånn det. Jeg fokuserer på det som finnes, og er i aller høyeste grad i ro. Hva får deg til å tro noe annet? Ja, hva er det? Kan du forklare meg det? Hvor kommer vettet vårt fra? Oi. Der vant du diskusjonen. Hvordan kan jeg besvare et slikt overlegent argument? vant diskusjonen? Når ble en diskusjon en konkurranse der man vinner eller taper? Vettet kommer fra hjernen
Gud Skrevet 29. mars 2013 #122 Skrevet 29. mars 2013 vant diskusjonen? Når ble en diskusjon en konkurranse der man vinner eller taper? Vettet kommer fra hjernen Jeg vet ikke, men jeg kan ikke skjønne noen annen grunn til hvorfor du skulle komme med slike latterlige påstander. Kommer fra hjernen, javel, men hva ER det?
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #123 Skrevet 29. mars 2013 Jeg vet ikke, men jeg kan ikke skjønne noen annen grunn til hvorfor du skulle komme med slike latterlige påstander. Kommer fra hjernen, javel, men hva ER det? hva er hjernen eller hva er vett? Vett er jo at man vet forskjellen på rett og galt og det får man som regel pga utviklet empati kombinert med en god oppdragelse.
Gud Skrevet 29. mars 2013 #124 Skrevet 29. mars 2013 hva er hjernen eller hva er vett? Vett er jo at man vet forskjellen på rett og galt og det får man som regel pga utviklet empati kombinert med en god oppdragelse. Det var en forklaring på hva vettet gjør og hvordan man får det, men ikke hva det ER.
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #125 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Det var en forklaring på hva vettet gjør og hvordan man får det, men ikke hva det ER. man er født med det. De som gjør onde handlinger gjør det fordi de har opplevd fæle ting i barndommen f.eks eller de er født med et eller annet avvik i hjernen Endret 29. mars 2013 av BettyBoop
Gud Skrevet 29. mars 2013 #126 Skrevet 29. mars 2013 man er født med det. De som gjør onde handlinger gjør det fordi de har opplevd fæle ting i barndommen f.eks eller de er født med et eller annet avvik i hjernen Du har fortsatt ikke svart på hva du tror det er. Men hvis du mener at vi er født med det, er det på en måte magisk da? Siden det bare er der, uten å ha kommet noe sted fra.
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #127 Skrevet 29. mars 2013 Du har fortsatt ikke svart på hva du tror det er. Men hvis du mener at vi er født med det, er det på en måte magisk da? Siden det bare er der, uten å ha kommet noe sted fra. nei det er ikke magisk. Det er bare sånn. Det kommer fra naturen.
Gud Skrevet 29. mars 2013 #128 Skrevet 29. mars 2013 nei det er ikke magisk. Det er bare sånn. Det kommer fra naturen. Ingenting bare er sånn... Det kommer fra naturen, ja. Det vil si at vettet vårt bare er en mekanisme. Denne mekanismen er (sannsynligvis) forskjellig fra person til person. Hvordan skal man da definere hva som er "riktig" vett?
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #129 Skrevet 29. mars 2013 Ingenting bare er sånn... Det kommer fra naturen, ja. Det vil si at vettet vårt bare er en mekanisme. Denne mekanismen er (sannsynligvis) forskjellig fra person til person. Hvordan skal man da definere hva som er "riktig" vett? det at man behandler andre mennesker fint uten å gå rundt å drepe eller ksade andre er riktig bruk av vett
Gud Skrevet 29. mars 2013 #130 Skrevet 29. mars 2013 det at man behandler andre mennesker fint uten å gå rundt å drepe eller ksade andre er riktig bruk av vett Jeg skjønner. Det er DU som bestemmer...
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #131 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Jeg skjønner. Det er DU som bestemmer... dey er det samfunnet som bestemmer, revnende likegyldig hva gud har bestemt og ikke. Herlighet dyr skader jo ikke sin egen art på pur faenskap de heller. Innstinktene sier jo at de skal beskytte hverandre i flokken og sånn. Endret 29. mars 2013 av BettyBoop
Gud Skrevet 29. mars 2013 #132 Skrevet 29. mars 2013 (endret) dey er det samfunnet som bestemmer, revnende likegyldig hva gud har bestemt og ikke. Herlighet dyr skader jo ikke sin egen art på pur faenskap de heller. Innstinktene sier jo at de skal beskytte hverandre i flokken og sånn. Det varierer veldig. La oss bruke sort enke som eksempel. Hvis det hadde blitt vanlig å drepe menn etter paring blant mennesker også, hadde det vært greit? For det bryter litt med din flotte definisjon av riktig vett, "det at man behandler andre mennesker fint uten å gå rundt å drepe eller skade andre er riktig bruk av vett". Endret 29. mars 2013 av Gud
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #133 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Det varierer veldig. La oss bruke sort enke som eksempel. Hvis det hadde blitt vanlig å drepe menn etter paring blant mennesker også, hadde det vært greit? For det bryter litt med din flotte definisjon av riktig vett, "det at man behandler andre mennesker fint uten å gå rundt å drepe eller skade andre er riktig bruk av vett". men hun spiser han jo ikke for å være slem. Hun spiser han fordi hun ikke har bruk for han mer. greia er at en edderkopp har ikke et følelsesliv. Et menneske med følelser av empati ville jo ikke hatt hjerte til å skade andre. Endret 29. mars 2013 av BettyBoop 1
Gud Skrevet 29. mars 2013 #134 Skrevet 29. mars 2013 men hun spiser han jo ikke for å være slem. Hun spiser han fordi hun ikke har bruk for han mer. greia er at en edderkopp har ikke et følelsesliv. Et menneske med følelser av empati ville jo ikke hatt hjerte til å skade andre. Følelser? Det må jo bare være en mekanisme det òg. Eller er det noe magisk?
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #135 Skrevet 29. mars 2013 (endret) Følelser? Det må jo bare være en mekanisme det òg. Eller er det noe magisk? det er en mekanisme som er medfødt hos mennesker. Men så fins det folk med avvik, slik som sosiopater. Man er jo ikke automatisk sosiopat uten empati bare fordi man er ateist Endret 29. mars 2013 av BettyBoop
Gud Skrevet 29. mars 2013 #136 Skrevet 29. mars 2013 det er en mekanisme som er medfødt hos mennesker. Men så fins det folk med avvik, slik som sosiopater. Man er jo ikke automatisk sosiopat uten empati bare fordi man er ateist Og hvis det er en mekanisme, så kan og vil den forandres. Hvis den en gang forandres slik at våre følelser, og vårt "vett" forteller oss at det gagner oss å drepe andre, er det da riktig? Hvorfor/hvorfor ikke?
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #137 Skrevet 29. mars 2013 Og hvis det er en mekanisme, så kan og vil den forandres. Hvis den en gang forandres slik at våre følelser, og vårt "vett" forteller oss at det gagner oss å drepe andre, er det da riktig? Hvorfor/hvorfor ikke? "smeller hodet i bordplata"
Gud Skrevet 29. mars 2013 #138 Skrevet 29. mars 2013 "smeller hodet i bordplata" Det må du ikke gjøre. Svar heller på spørsmålet. Hvis du ikke vil svare, kan du vennligst forklare hvorfor?
Gjest BettyBoop Skrevet 29. mars 2013 #139 Skrevet 29. mars 2013 Det må du ikke gjøre. Svar heller på spørsmålet. Hvis du ikke vil svare, kan du vennligst forklare hvorfor? Du spør så himla vanskelig
Gud Skrevet 29. mars 2013 #140 Skrevet 29. mars 2013 Du spør så himla vanskelig OK, du trenger ikke å svare. Men du kan jo tenke litt på det da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå