Gå til innhold

Hverken eller verken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Borghild

Hverken og verken er også forskjellige ord. Hverken er en konjunksjon, verken er et substantiv.

Ja,det er sant, tenkte ikke over at verken også er bestemt form av substantivet verk. :) Men vi lærte verken på skolen og da holder jeg meg til det. Syns det er "verre" å skrive viss til hvis, det visste jeg ikke engang at var lov før jeg leste her. Lærte hvis på skolen og nåde den som skrev vis eller viss. :P Hvalp fikk vi også rødstrek om vi skrev og det blir det rødstrek under når jeg skriver her også der jeg. Hverken derimot godtar den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Ja,det er sant, tenkte ikke over at verken også er bestemt form av substantivet verk. :) Men vi lærte verken på skolen og da holder jeg meg til det. Syns det er "verre" å skrive viss til hvis, det visste jeg ikke engang at var lov før jeg leste her. Lærte hvis på skolen og nåde den som skrev vis eller viss. :P Hvalp fikk vi også rødstrek om vi skrev og det blir det rødstrek under når jeg skriver her også der jeg. Hverken derimot godtar den.

Verken er også et tynt, fint bomullsstoff :). Jeg er enig med deg angående hvis/viss. Viss betyr sikker. Jeg lærte "hverken". Den samnorskrøren av bokmål og nynorsk var et ulykksalig ekperiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Verken er også et tynt, fint bomullsstoff :). Jeg er enig med deg angående hvis/viss. Viss betyr sikker. Jeg lærte "hverken". Den samnorskrøren av bokmål og nynorsk var et ulykksalig ekperiment.

Haha, akkurat sånn verken har jeg ikke hørt om. :) Tror hverken var såkalt "klammeform" da jeg gikk på skolen. Lærte ihvertfall verken. Men er enig i at hverken ser "penere" ut om man kan si det sånn. Men hvalp syns jeg bare ser rart ut. Eneste stedet jeg har sett hvalp bli skrevet er i Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss betyr sikker.

OG det er en alternativ stavemåte for "hvis".

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er enig i at hverken ser "penere" ut om man kan si det sånn. Men hvalp syns jeg bare ser rart ut. Eneste stedet jeg har sett hvalp bli skrevet er i Aftenposten.

Enig i begge. MEN dette er jo helt subjektive oppfatninger, på samme måte som at man f.eks. synes at sofaen til X er mye finere enn sofaen til Y,

Jeg har null problemer med at man liker eller foretrekker det ene eller det andre når det gjelder språk. For sånn er det jo for de fleste, inkludert meg. Jeg har imidlertid veldig mye mot det når folk (og det er mange av slike, ser det ut til!), legger egne preferanser til grunn for hva som skal være akseptabel språkbruk og ikke.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

OG det er en alternativ stavemåte for "hvis".

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Jeg vet det, men det er tatt fra nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet det, men det er tatt fra nynorsk.

Altså, viss er tillatt stavemåte for "hvilken" både i nynorsk og i bokmål.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Altså, viss er tillatt stavemåte for "hvilken" både i nynorsk og i bokmål.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Dette var nytt for meg, at "viss" er et synonym for "hvilken". Kan du henvise til kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg, at "viss" er et synonym for "hvilken". Kan du henvise til kilder?

:eeeh:

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ganske oppgitt og deprimert, jeg, når språk bare ser ut til å være kilde til frustrasjon, nedlatenhet, sinne, og raseri.

For meg er språk nemlig først og fremst noe som er uendelig fascinerende, interessant, og opphav til undring og utforskningstrang. Pluss selvfølgelig lek, humor, ordspill og kreativitet.

Men mange her er bare opptatt av formalistiske trekk ved språket. Det er uendelig kjedelig. Dessuten synes jeg det er påtakelig at alle som blir sinte og rasende over ulike former for språkbruk, ikke skriver videre godt selv. Men det er vel sånn det er, at det er de middelmådige som raser over de som er dårligere enn dem selv. De som har glitrende penner, derimot, aksepterer at det finnes folk med elendig språksans, så det blir dermed uinteressant å skulle gjøre noe poeng ut av det. (Omtrent på samme måte som en motediva ikke gidder å skrive side opp og side ned om hva folk som er elendig kledd gjør "feil". Man er bare fullstendig hevet over det, og dessuten i en helt annen verden.)

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom (hvis) verken virvelen eller valpen verket... Uff, nå ser alt feil ut uansett.

Anonym poster: 325ae12c5c1c5011732be2cbfed00efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...