Gå til innhold

Hverken eller verken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge deler er vel lov, men hva bør jeg bruke?

Anonym poster: b7eabd8d9eee4c2343338b4d6505341b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Begge deler er vel lov, men hva bør jeg bruke?

Jeg lærte å skrive "hverken" på skolen, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg har alltid brukt hverken, og det har jeg tenkt til å fortsette med. Hverken hverken hverken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært å skrive "verken" på skolen, og selv om jeg vet at begge deler er lov, oppfatter jeg helt ubevisst "hverken" som feil.

Anonym poster: 457f1264e2f2d8292a5badb1b74cae95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært å skrive "verken" på skolen, og selv om jeg vet at begge deler er lov, oppfatter jeg helt ubevisst "hverken" som feil.

Anonym poster: 457f1264e2f2d8292a5badb1b74cae95

Jeg føler akkurat det samme som denne AB, bare omvendt. For meg er det hverken som er naturlig og verken som blir så galt (reagerer på det hver gang jeg ser det i avisen, på undertekster på tv, eller andre steder).

Anonym poster: 3c80f197a4105936fbdb7eb59f0ca193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærte "hverken" som unge, og har fortsatt med dette. Synes det ser feil ut når folk skriver "verken", lov eller ikke. "Verken" skriver jeg om den gugga som kommer ut fra sår.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hverken" var lenge forbudt i bokmål, men ble lovlig igjen i 2005. Riksmålsforbundet klargjør:

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.

Jeg har lært "verken", og det vil jeg fortsette å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hverken" var lenge forbudt i bokmål, men ble lovlig igjen i 2005. Riksmålsforbundet klargjør:

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.

Jeg har lært "verken", og det vil jeg fortsette å skrive.

Oi! Jeg som trodde "verken" var noe nytt. Er nokså sikker på at vi lærte "hverken" på skolen på 90-tallet, men da husker jeg kanskje feil.

Takk for innspill! Jeg skriver hverken, men det hender jeg stopper opp og lurer på hvorfor.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! :) Og samtidig skulle også "hvirvel", "hvalp" og "hvis" også innføres i nynorsk. Disse orrda ble da (av samme grunn som at "hverken ble til "verken"), til hhv. "virvel", "valp", og "viss". Ettersom dette var under samnorsktida, ville språkmyndighetene også innføre disse skrivemåtene i bokmål. Derfor er det altså lov å skrive bl.a. "viss" for "hvis" i bokmål. Pluss at det også er lov å skrive "verken".

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest ordet hverken så mange ganger og smakt på det for lenge har ordet totalt mistet mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å, nå er jeg skikkelig forvirra og husker ikke hva jeg pleier å skrive, har lært eller noenting. :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer! :) Og samtidig skulle også "hvirvel", "hvalp" og "hvis" også innføres i nynorsk. Disse orrda ble da (av samme grunn som at "hverken ble til "verken"), til hhv. "virvel", "valp", og "viss". Ettersom dette var under samnorsktida, ville språkmyndighetene også innføre disse skrivemåtene i bokmål. Derfor er det altså lov å skrive bl.a. "viss" for "hvis" i bokmål. Pluss at det også er lov å skrive "verken".

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Så egentlig burde jeg skrive "verken", for det ville aldri fallt meg inn å skrive "hvalp".

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken. Hverken høres ut som noe en pretensiøs fjortenåring skriver i skolestiler for å høres mer voksen og velformulert ut, omtrent som med 'blandt' og 'sund' blant andre.

Om man ikke greier å skille mellom verken som i ingen av dem og verken som i væsken fra et sår, burde man lære seg å tolke ut fra kontekst fremfor å henge seg opp i enkeltord. Det er da mange ord som brukes på samme måte.

Det blir det samme med 'viss'. Nå er det tydeligvis lov å skrive på bokmål også, men du høres fremdeles teit og språkforvirret ut om du gjør det. Viss er nynorsk, hvis er bokmål. Punktum finale.

Peace out.

Anonym poster: 64ce70a89fac2c61e34ef645df5e8efe

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...