Gå til innhold

Hverken eller verken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg foretrekker uten h siden den likevel ikke uttales.

H-en uttales ikke i hva, hvem, hvilken (hvilket, hvilke), hvor, hvordan, hvorledes, og en mengde andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hverken". "Hverken" er det som faller meg naturlig. "Verken" blir litt radikalt. Ikke at jeg tenker særlig over det, men jeg skriver konservativt bokmål, for det er det jeg er vant til. Da blir det fort "hverken".

Aner ikke hva jeg lærte på skolen. Kan ikke huske noe som helst av språkundervisning derfra, selv om det bare er noen få år siden.

Anonym poster: f6f92e9a5ea0b68be725d34078f53652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-en uttales ikke i hva, hvem, hvilken (hvilket, hvilke), hvor, hvordan, hvorledes, og en mengde andre ord.

Og derfor burde den heller ikke være med i ordet etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor burde den heller ikke være med i ordet etter min mening.

Det er jo en haug med bokstaver bare i den setningen du skrev der som ikke uttales.

("Og derfor bu'dde den heller ikke være me' i or'et etter min mening")

Anonym poster: 3c80f197a4105936fbdb7eb59f0ca193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi skal være riktig konservative så er det vel hwerken "hverken" eller "verken" som det skal staves.

Anonym poster: 3c80f197a4105936fbdb7eb59f0ca193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en haug med bokstaver bare i den setningen du skrev der som ikke uttales.

("Og derfor bu'dde den heller ikke være me' i or'et etter min mening")

Det kommer an på hvilken dialekt man snakker. Personlig uttaler jeg r-en i "burde".

Jeg mener man bør tilstrebe størst mulig samsvar mellom stavemåte og uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal være riktig konservative så er det vel hwerken "hverken" eller "verken" som det skal staves.

Anonym poster: 3c80f197a4105936fbdb7eb59f0ca193

Hvordan mener du det bør staves da? med w?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H-en uttales ikke i hva, hvem, hvilken (hvilket, hvilke), hvor, hvordan, hvorledes, og en mengde andre ord.

ALLE vet at h er stum foran konsonant i norsk, og dermed også i bl.a. hjelp og hjem. Jeg skjønner dermed ikke hvorfor du skriver dette. Tell me something I don't know, lzm.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

ALLE vet at h er stum foran konsonant i norsk, og dermed også i bl.a. hjelp og hjem. Jeg skjønner dermed ikke hvorfor du skriver dette. Tell me something I don't know, lzm.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Hvor er logikken i at "h" kan sløyfes i "hverken" når den er første bokstav også i en mengde andre ord? "V" er forøvrig også konsonant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er logikken i at "h" kan sløyfes i "hverken" når den er første bokstav også i en mengde andre ord? "V" er forøvrig også konsonant.

Logikken er, som jeg også skrev i det forrige innlegget mitt, at i norsk er h alltid er stum foran konsonant. Dette er for øvrig noe alle nordmenn vet.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Logikken er, som jeg også skrev i det forrige innlegget mitt, at i norsk er h alltid er stum foran konsonant. Dette er for øvrig noe alle nordmenn vet.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Det ser ikke ut til at du vet hva en konsonant er. Heller ikke har du lest hva jeg skriver, nemlig at "v" også er en konsonant, "hVerken".

Kan du nå fortelle meg hvorfor man skulle skrive "verken" uten "h" og alle andre ord med denne stumme "h"-en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ikke ut til at du vet hva en konsonant er. Heller ikke har du lest hva jeg skriver, nemlig at "v" også er en konsonant, "hVerken".

Kan du nå fortelle meg hvorfor man skulle skrive "verken" uten "h" og alle andre ord med denne stumme "h"-en?

Jeg vet utmerket godt at v er en konsonant. Og det var også derfor jeg stilte spørsmålstegn ved hvorfor du skrev noe så opplagt som at h er stum i hvilken, osv., all den tid at det jo er regelen i norsk, og til og med en ufravikelig sådan, at h er stum foran konsonant. (Og dermed altså i bl.a. hvilken, ettersom du ser ut til å ha særdeles tungt for det.)

Årsaken til at man kan skrive verken uten h, handler om samnorsklinjen som man jo arbeidet for tidligere. For, som et ledd i at nynorsk og bokmål skulle nærme seg hverandre, ønsket myndighetene å innføre ordene hvis, hverken, hvalp, og hvirvel i nynorsk. (Disse var tidligere dersom, korkje, kvelp, og kvervil.) Men nynorsk har jo ikke hv, så dermed måtte de lage nye stavemåter, som da ble viss, verken, valp, og virvel. Og, fremdeles i og med samnorsktanken, ble disse samme stavemåtene også innført i bokmål.

Så nå vet du det.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooops, det skulle være "satte spørsmålstegn" i innlegget over.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg vet utmerket godt at v er en konsonant. Og det var også derfor jeg stilte spørsmålstegn ved hvorfor du skrev noe så opplagt som at h er stum i hvilken, osv., all den tid at det jo er regelen i norsk, og til og med en ufravikelig sådan, at h er stum foran konsonant. (Og dermed altså i bl.a. hvilken, ettersom du ser ut til å ha særdeles tungt for det.)

Årsaken til at man kan skrive verken uten h, handler om samnorsklinjen som man jo arbeidet for tidligere. For, som et ledd i at nynorsk og bokmål skulle nærme seg hverandre, ønsket myndighetene å innføre ordene hvis, hverken, hvalp, og hvirvel i nynorsk. (Disse var tidligere dersom, korkje, kvelp, og kvervil.) Men nynorsk har jo ikke hv, så dermed måtte de lage nye stavemåter, som da ble viss, verken, valp, og virvel. Og, fremdeles i og med samnorsktanken, ble disse samme stavemåtene også innført i bokmål.

Så nå vet du det.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

Tusen hjertelig takk for at du tok deg bryet med å opplyse en stakkar som har særdeles tungt for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen hjertelig takk for at du tok deg bryet med å opplyse en stakkar som har særdeles tungt for det.

Bare hyggelig. :)

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Jeg skriver verken, valp og virvel, men kunne aldri skrevet viss til hvis. Det er jo to ulike ord! En viss person. Hvis jeg vinner i Lotto. Fatter ikke at det er lov å skrive viss til hvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg skriver verken, valp og virvel, men kunne aldri skrevet viss til hvis. Det er jo to ulike ord! En viss person. Hvis jeg vinner i Lotto. Fatter ikke at det er lov å skrive viss til hvis!

Hverken og verken er også forskjellige ord. Hverken er en konjunksjon, verken er et substantiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver verken, valp og virvel, men kunne aldri skrevet viss til hvis. Det er jo to ulike ord!

Hverken og verken er også forskjellige ord. Hverken er en konjunksjon, verken er et substantiv.

At språk har homonymer, er ikke til å unngå. Og når det gjelder viss og verken, tilhører de ulike betydningene vidt forskjellige ordklasser, så det er ingen mulighet for misforståelse av hva som menes. Da er det marginalt verre med ord som liste, som jo bl.a. kan ha følgende betydninger: liste opp (= ramse opp), liste seg (=gå stille og forsiktig), og liste langs gulvet (legge lister). For alt dette er jo verb. Allikevel, til tross for dette, er det nok sjeldent at dette også byr på problemer og misforståelser. Ord forekommer jo ikke isolert, men i en kontekst. Dermed skjønner man hva som menes selv om enkelte av ordene også kan ha helt andre betydninger enn de som menes i den aktuelle sammenhengen.

Når det er sagt, foretrekker jeg stavemåtene hvis og hverken. Antageligvis fordi jeg er litt konservativ av meg. Dessuten, når det gjelder viss, har stavemåten aldri slått an - det er jo sjelden at man ser den bli brukt.

Anonym poster: 038c361c3aaec518907294928f27b906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...