Gå til innhold

Ok å les Facebooksiden til tenåringsdatter?(inspirert av tråd om dagbo)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta alle midler i bruk for å finne ut om det er narkotika hun holder på med.

Jeg oppdaget altfor seint at mitt barn misbrukte narkotika.

Har ikke tall på alle de gangene jeg har tenkt - 'hvis jeg bare hadde gjort noe før'.

Anonym poster: fc69d7b422070d4e4facd26ed1dd603c

Takk for støtten.

Trist med datteren din.Håper historien endte vel...

TS

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at de fleste som er mer bekymret for å invadere sønnens/datterens privatliv enn det at de muligens bruker narkotika, ikke har erfaring med narkomane i nær familie.

Jeg hadde uten tvil gjort det. Om jeg først hadde hatt en slik mistanke er den antakeligvis berettiget - for foreldre er sjeldent de som oppdager slikt først. I starten er nok de fleste ungdommer ganske forsiktige, og når det først har gått så langt at det er merkbart (at de har begynt å være mer uforsiktige) er de allerede på veien mot avhengighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste som er mer bekymret for å invadere sønnens/datterens privatliv enn det at de muligens bruker narkotika, ikke har erfaring med narkomane i nær familie.

Jeg hadde uten tvil gjort det. Om jeg først hadde hatt en slik mistanke er den antakeligvis berettiget - for foreldre er sjeldent de som oppdager slikt først. I starten er nok de fleste ungdommer ganske forsiktige, og når det først har gått så langt at det er merkbart (at de har begynt å være mer uforsiktige) er de allerede på veien mot avhengighet.

Enig!

Tror t.o.m at det er en sannhet.

TS

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten.

Trist med datteren din.Håper historien endte vel...

TS

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

Ja, det endte godt, forhåpentligvis.

Men de 7 årene med helvete som vi har vært gjennom unner jeg ikke min verste fiende.

Jeg vet at om jeg hadde visst det på et tidligere tidspunkt så hadde vi vært spart for mye vondt.

Anonym poster: fc69d7b422070d4e4facd26ed1dd603c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

facebook syns jeg det er greit å sjekke!

ikke for å snoke eller av ren nysgjerrighet - men for å være sikker på at alt er skikkelig.

er mange lugubre menn som bruker facebook og andre medier for å komme i kontakt med barn/ tenåringsjenter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

facebook syns jeg det er greit å sjekke!

ikke for å snoke eller av ren nysgjerrighet - men for å være sikker på at alt er skikkelig.

er mange lugubre menn som bruker facebook og andre medier for å komme i kontakt med barn/ tenåringsjenter..

Ja, de unge må lære nettvett også!

og at FB-poster kan følge de resten av livet....gjelder forresten en del voksne og....

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tror dere at man vil sjekke for å være kontrollerende drittkjerringer lissom ?

det handler om å passe på ungene sine, det handler om å ikke ta noen sjanser. jeg tror ikke huset mitt kommer til å brenne, men jeg har likevel både brannslukkingsapparat og forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

tror dere at man vil sjekke for å være kontrollerende drittkjerringer lissom ?

Nei, slett ikkje. Men så lenge ein ikkje har mistanke om at noko ondarta skjer så handlar det om å ha tillit til at det ein har lært barnet faktisk sit i pannebrasken på det.

Vi har også hatt vår porsjon med tenåringsopprør, og hadde politiet ringt så hadde eg sjølvsagt reagert, men eg er ikkje naiv, og eg trur faktisk eg hadde fått med meg det viss det hadde skjedd større endringar i livet til barna mine. Eg har dei i kort lenke sjølv om eg ikkje les deira private meldingar på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

Ja, de unge må lære nettvett også!

og at FB-poster kan følge de resten av livet....gjelder forresten en del voksne og....

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

mhm!

jeg har f.eks en avtale med lillebroren min på 13. (vi har et veldig tett bånd, og han har flere ganger spurt meg om ting som han ikke villle spørre mamma og pappa om.. og han får skikkelige svar) den avtalen er at jeg har hjulpet han med personverninnstillinger, vist han hva som er greit og ikke greit. og at jeg kan sjekke kontoen hans om jeg syns jeg trenger det.

dette syns han var greit - og da fikk han opprette konto der!

(hittil har jeg ikke kikket på kontoen hans, men han har kun klassevenner der, og han er lite aktiv der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg har de rette passordene. Jeg har oppdratt barn til å ha respekt for foreldre og voksne. Jeg har vært inne og sjekket at passordene stemmer, så du og jeg kan være helt trygge.

Og hvordan vet du at det ikke finnes flere kontoer som du ikke har fått passord? Det er i hvert fall ikke fordi du stoler på at du har oppdratt barna dine til å ha respekt foreldre, for da hadde du heller ikke hatt noe behov for å dobbeltsjekke FB/mail.

Å basere seg på at 13-åringer er dumme blir litt tynt. Jeg trodde de fleste hadde høyere tanker om sitt eget avkom, og noen tenåringer er smarte. Og henger de først i kriminelle miljøer er det høyt fokus på sporing og datasikkerhet der, så der får de nok evt med seg noen tips og kjøreregler.

Anonym poster: 7e195accc606099e4ab5d516f07e2e03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lese meldinger.

Tenker feks hvis man er gitt en grunn til å mistenke narkotika.Ikke for å tilfredsstille nysgjerrighet eller å snoke.

Anonym poster: 3fc7e3235ff04188233df37dc9db3dd9

Selvsagt. Jeg overvåker min lillesøster på 14 år. Man må ha kontroll på hva de unge driver med.

Anonym poster: 747a1b974f89859d53118c1e4b18fe8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er veien å gå. Vil du at datteren din skal høre på deg må hun stole på deg, og det gjør hun ikke dersom du snoker på Facebooken hennes. Du må heller prøve å finne andre måter å finne ut ting på. Narkotika f.eks., kan jo lett oppdages fysisk på personen. Se på øyne og oppførsel, etc.

Det er ikke så lett å oppdage narkotikamisbruk.

Anonym poster: 747a1b974f89859d53118c1e4b18fe8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er et supert eksempel på en del av den mammarollen jeg vil ha, og som jeg syns alle mødre med vett og forstand bør ha.

Så enig. Gjorde litt om på den, slik at den passer for meg.

My promise to my sister.

I am your sister. I will stalk you, flip out on you, lecture you, drive you insane, be your worst nightmare & hunt you down like a bloodhound when needed because I LOVE YOU! When you understand that, I will know you are a responsible adult. You will NEVER find someone who loves, prays, cares and worries about you more than I do!

Anonym poster: 747a1b974f89859d53118c1e4b18fe8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært en av de tenåringene med foreldre som snoker både på facebook, mail og i brevene til min tidligere brevvenninne. Her var det ikke engang snakk om mistanker, heller det at de ville vise hvem som var sjefen og at jeg ikke kunne skjule noe for dem. Som en usikker tenåring er dette ekstremt krenkende, og det å ikke kunne ha NOE privatliv - det er helt grusomt. Så jeg synes virkelig ikke at det er greit å snoke på denne måten.

Klart, jeg forstår at du er bekymret. Men har du snakket med henne? Personlig synes jeg det er en bedre løsning å komme ned en hvit løgn og si at du vet eller noe sånn, enn å lese hennes private meldinger.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig mange naive foreldre her som tror de får sannheten om ungdommenes liv ved å invadere og nekte privatliv. Foreldre flest har ikke peil, uansett hvor tigerforeldre de innbiller seg selv at de er. Dere viser at dere grunnleggende ikke stoler på ungdommene og at de ikke har rett på et privatliv. Det er oppskriften på ungdommer som har et annet liv dere ikke får tilgang til.

Anonym poster: 7591740c46cbf7ef6f3116e41a297132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte å skjule for foreldrene mine at jeg var mobbeoffer hele oppveksten fordi jeg virkelig ikke trodde de kunne gjøre noen forskjell. Tror dere foreldrene mine ikke var aktive i miljøet mitt, eller var natteravner og sa alt det pisset om at jeg kunne komme til dem med hva som helst? Foreldrene mine vet fortsatt ikke og dette er ingen unik historie.

Anonym poster: 7591740c46cbf7ef6f3116e41a297132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke så lett å oppdage narkotikamisbruk.

Anonym poster: 747a1b974f89859d53118c1e4b18fe8e

Jeg trodde det var det, men kanskje jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...