amonyn Skrevet 25. mars 2013 #1 Del Skrevet 25. mars 2013 Noen som har gode eksempler på vanlige feil i nynorsk? Tenker da mest på uttrykk som "for eksempel/til dømes". Ordboken jeg har er digital og gir meg alle bøyningsformer, så slike feil klarer jeg å unngå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snyball Skrevet 25. mars 2013 #2 Del Skrevet 25. mars 2013 Man/Ein. Eks: Bokmål: Man kan... Nynorsk: Ein kan... Tok meg LANG tid før jeg husket at "man" er "ein" på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 25. mars 2013 #3 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Substantivbøyning i intetkjønn eks: eit hus - huset - hus - husa Mange skriver feil fordi de ikke vet at det ikke skal være noen spesiell bøying i ubestemt form flertall, i hvert fall når det gjelder hovedregelen. Endret 25. mars 2013 av Samaysa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #4 Del Skrevet 25. mars 2013 Har som sagt en ordliste som forteller meg slike ting. Leter mest etter bokmålsuttrykk som ikke kan brukes. Dere skal ha takk allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 25. mars 2013 #5 Del Skrevet 25. mars 2013 Et annet godt tips er å være konsekvent når det gjelder -e- og -a-endinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 25. mars 2013 #6 Del Skrevet 25. mars 2013 Bokmålsfolk har fått med seg at hannkjønnsordene bøyes med "-ar" og "-ane" på nynorsk. Problemet er at de gjerne bøyer alle substantivene slik. I går leste jeg f.eks. "lovar" i en overskrift, men hunnkjønnsord bøyes likt på nynorsk som på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 25. mars 2013 Leter etter sånt som dette: "Einkvar" er ikke et ord, derfor må man omskrive utrykk slik: til enhver tid: alltid, heile tida, når som helst, til kvar tid for enhver pris: same kva det måtte kosta, i alle tilfelle Du skal ikke bruke "ved": Ved lungebetennelse: Pasientar med lungebetennelse ... Ved sjukdom: Når nokon er sjuk, ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #8 Del Skrevet 25. mars 2013 Husk "medan" i stedenfor "mens". Eksempel: "Medan haren hoppar glad og fri ute i regnet, er eg glad for.." Anonym poster: eae12aadf052364d2d7c264a7eaf64c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 25. mars 2013 #9 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte. I overskrifter har jeg også lært at det skal være slik som på engelsk, med stor bokstav i begynnelsen av ordene. Endret 25. mars 2013 av Samaysa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #10 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Dårlig nynorsk: "Kvinnas syn på landets forsvar." "Forbrukarens vurdering av varas kvalitet." "Heimen sin verdi for barn si oppseding." God nynorsk: Kva syn kvinna hadde på forsvaret av landet. Korleis forbrukaren vurderer kvaliteten på vara/varekvaliteten. Kva heimen har å seia for oppsedinga av barn. Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte. Der var du før meg, ja Endret 25. mars 2013 av amonyn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samaysa Skrevet 25. mars 2013 #11 Del Skrevet 25. mars 2013 http://nn.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Gode_nynorskord Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amonyn Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #12 Del Skrevet 25. mars 2013 http://nn.wikipedia....Gode_nynorskord Takk Veldig fin liste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. mars 2013 #13 Del Skrevet 25. mars 2013 Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte. I overskrifter har jeg også lært at det skal være slik som på engelsk, med stor bokstav i begynnelsen av ordene. Det gjelder bare det første ordet, som på bokmål. Hvis det er et navn på en person eller et land o.a. inni teksten, skrives det naturligvis også med stor forbokstav. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaxxy Skrevet 25. mars 2013 #14 Del Skrevet 25. mars 2013 å ha SKREVET! rett på bokmål, men i nynorsk får det veeeeeeeeeeeeeldig annen betydning.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 25. mars 2013 #15 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) Mange er forvirra om dette med regelrette verb i presens. Mange skriv konsekvent berre -ar i presens fordi det høyrest nynorsk ut. Men det er ikkje slik: Han reiser, han ryddar, til dømes. Regelen er at eit verb som har -te som ending i preteritum (han reiste) har -er-ending i presens, medan eit verb som har -a-ending i preteritum (han rydda) har -ar-ending i presens. Endret 25. mars 2013 av Alt godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Borghild Skrevet 26. mars 2013 #16 Del Skrevet 26. mars 2013 Kvisleis 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 26. mars 2013 #17 Del Skrevet 26. mars 2013 Men det er ikkje slik: Han reiser, han ryddar, til dømes. Regelen er at eit verb som har -te som ending i preteritum (han reiste) har -er-ending i presens, medan eit verb som har -a-ending i preteritum (han rydda) har -ar-ending i presens. Hva med "å like" da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 26. mars 2013 #18 Del Skrevet 26. mars 2013 Hva med "å like" da? Det skal skrivast liker på nynorsk. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=like&nynorsk=+&ordbok=bokmaal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Drue Skrevet 26. mars 2013 #19 Del Skrevet 26. mars 2013 Det skal skrivast liker på nynorsk. http://www.nob-ordbo...&ordbok=bokmaal Ikke hvis du følger v1 eller v3? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navnelapp Skrevet 26. mars 2013 #20 Del Skrevet 26. mars 2013 Ikke hvis du følger v1 eller v3? Nei, men viss du følgjer regelen eg seier så får du ikkje feil. Og det er jo trass alt det viktigaste. Det er det same med bruke. Dei fleste brukar ar-ending der, men -er er lov på same måte som med like. Og då skriv du ikkje feil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå