Gå til innhold

Vanlige feil i nynorsk


amonyn

Anbefalte innlegg

Noen som har gode eksempler på vanlige feil i nynorsk?

Tenker da mest på uttrykk som "for eksempel/til dømes". Ordboken jeg har er digital og gir meg alle bøyningsformer, så slike feil klarer jeg å unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snyball

Man/Ein. Eks:

Bokmål: Man kan...

Nynorsk: Ein kan...

Tok meg LANG tid før jeg husket at "man" er "ein" på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Substantivbøyning i intetkjønn eks:

eit hus - huset - hus - husa

Mange skriver feil fordi de ikke vet at det ikke skal være noen spesiell bøying i ubestemt form flertall, i hvert fall når det gjelder hovedregelen.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt en ordliste som forteller meg slike ting. Leter mest etter bokmålsuttrykk som ikke kan brukes.

Dere skal ha takk allikevel :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet godt tips er å være konsekvent når det gjelder -e- og -a-endinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokmålsfolk har fått med seg at hannkjønnsordene bøyes med "-ar" og "-ane" på nynorsk. Problemet er at de gjerne bøyer alle substantivene slik. I går leste jeg f.eks. "lovar" i en overskrift, men hunnkjønnsord bøyes likt på nynorsk som på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leter etter sånt som dette:

"Einkvar" er ikke et ord, derfor må man omskrive utrykk slik:

til enhver tid: alltid, heile tida, når som helst, til kvar tid

for enhver pris: same kva det måtte kosta, i alle tilfelle

Du skal ikke bruke "ved":

Ved lungebetennelse:

Pasientar med lungebetennelse ...

Ved sjukdom:

Når nokon er sjuk, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk "medan" i stedenfor "mens". Eksempel: "Medan haren hoppar glad og fri ute i regnet, er eg glad for.."

Anonym poster: eae12aadf052364d2d7c264a7eaf64c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte.

I overskrifter har jeg også lært at det skal være slik som på engelsk, med stor bokstav i begynnelsen av ordene.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig nynorsk:

"Kvinnas syn på landets forsvar."

"Forbrukarens vurdering av varas kvalitet."

"Heimen sin verdi for barn si oppseding."

God nynorsk:

Kva syn kvinna hadde på forsvaret av landet.

Korleis forbrukaren vurderer kvaliteten på vara/varekvaliteten.

Kva heimen har å seia for oppsedinga av barn.

Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte.

Der var du før meg, ja :)

Endret av amonyn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Prøv å unngå å skrive guttens fotball eller skolens ansatte. Skriv heller gutten sin fotball eller skolen sine ansatte.

I overskrifter har jeg også lært at det skal være slik som på engelsk, med stor bokstav i begynnelsen av ordene.

Det gjelder bare det første ordet, som på bokmål. Hvis det er et navn på en person eller et land o.a. inni teksten, skrives det naturligvis også med stor forbokstav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Mange er forvirra om dette med regelrette verb i presens. Mange skriv konsekvent berre -ar i presens fordi det høyrest nynorsk ut.

Men det er ikkje slik: Han reiser, han ryddar, til dømes. Regelen er at eit verb som har -te som ending i preteritum (han reiste) har -er-ending i presens, medan eit verb som har -a-ending i preteritum (han rydda) har -ar-ending i presens.

Endret av Alt godt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er ikkje slik: Han reiser, han ryddar, til dømes. Regelen er at eit verb som har -te som ending i preteritum (han reiste) har -er-ending i presens, medan eit verb som har -a-ending i preteritum (han rydda) har -ar-ending i presens.

Hva med "å like" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Ikke hvis du følger v1 eller v3?

Nei, men viss du følgjer regelen eg seier så får du ikkje feil. :) Og det er jo trass alt det viktigaste. Det er det same med bruke. Dei fleste brukar ar-ending der, men -er er lov på same måte som med like. Og då skriv du ikkje feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...