Gå til innhold

Palmesøndag, hva er "lov" og ikke lov å gjøre idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen her med kristent syn på dette?

Mener at jeg har hørt at man ikke skal gjøre noe som helst på helligdager. Ikke bruke kniv/saks annet til matlaging. Ikke sy. ( jeg har veldig lyst å strikke) ikke vaske.

Hva med støvsuging, det bråke jo litt!?

Finner ikke noe om kristent syn på nett, bare dette med å ikke bråke i hagen og sånt.

Anonym poster: 0b4932955f33d62366ad8f18794212c3

Jeg er kristen. Jeg vasker klær på søndager, men jeg prøver å unngå "hardere" husarbeid som gulvvask, støvsuging og lignende der man må bruke kroppen mer fysisk enn når vaskemaskinen gjør jobben liksom. Det bunner egentlig i hva din egen samvittighet tillater deg. Den lærdommen har jeg fra min far som jobber innen den norske kirke.

Anonym poster: 93e0d51bdd795e8bee059b82992a31bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man henger ikke ut dyner og man henger ikke ut klesvask. Det gjør man ikke på søndager uansett.

Er dette noe du har bestemt? :ler:

Jeg har 2 meter gjerde rundt hele hagen min, og hvis du vil stå og titte mellom bordene for å irritere deg over klesvask til tørk, ja så er du mer enn velkommen. Jeg vasker og henger ut om det er tørk, det er min rett!

Jeg klipper derimot ikke gress og jeg bruker ikke annet verktøy som bråker, men jeg kan godt pusle litt i hagen, søndag eller ei, fordi det er rekreasjon for meg!

Innendørs gjør jeg som jeg vil, hver eneste dag. :)

:heks:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg støvsuget og bakte brød! Var i tvil først men etterpå tenkte jeg ikke mere på det. Nu tenker jeg på resten av helligdagene som kommer. Skjærtorsdag, langfredag og påskedagene. Tenker dere kristne på disse dagene også som søndager med lov til å pusle litt?

Anonym poster: 0b4932955f33d62366ad8f18794212c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg blir litt forvirra. Er du kristen selv, og hvorfor spør du etter vanene til de kristne da i så fall?

Anonym poster: b068573f6e06d81c5ede78b96d42e091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg støvsuget og bakte brød! Var i tvil først men etterpå tenkte jeg ikke mere på det. Nu tenker jeg på resten av helligdagene som kommer. Skjærtorsdag, langfredag og påskedagene. Tenker dere kristne på disse dagene også som søndager med lov til å pusle litt?

Anonym poster: 0b4932955f33d62366ad8f18794212c3

Jeg er kristen. Og jeg ser ikke noe problem med å pusle med forskjellig på helligdagene. Jesus sa jo at sabatten var til for menneskene, ikke menneskene for sabatten. For egen del prøver jeg å hvile og nyte helligdagene så godt som mulig. Men er det behov for å støvsuge stuegulvet, har jeg ikke noe problem med å gjøre det. Og forskjellige hobbyer er jo bare rekreasjon og kos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg støvsuget og bakte brød! Var i tvil først men etterpå tenkte jeg ikke mere på det. Nu tenker jeg på resten av helligdagene som kommer. Skjærtorsdag, langfredag og påskedagene. Tenker dere kristne på disse dagene også som søndager med lov til å pusle litt?

Anonym poster: 0b4932955f33d62366ad8f18794212c3

Som kristen er det bedre å dra på påsketur, kose seg med kvikklunsj og filosofere omkring Gud, enn å sitte å kjede seg i kjerka med hodet proppfullt av kvikklunsj og påsketur...

Ta hensyn til at dette er "den stille høytid". Mange rekreerer med hodet, og bruker gjerne tid til en god bok, enten det er krim, fag eller evangelier. Gi dem tankerom til det, og vent med å klippe plenen til neste ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:nei: I norge har vi et forbud mot brødbaking akkurat den dagen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp meg kristne besteforeldre og derfor husker at man ikke skal gjøre sånn og sånn på helligdager.

Men er ikke helligdager på en måte til å minnes det som skjedde de dagene(unntatt vanlig søndag som er hviledag)? Da kan man vel gjøre hva som helst bare man gir det en tanke. Unntatt å bråke og sånt da.

Jeg praktiserer da ikke kristendom men er vokst opp med det og trur at det finnes noe etter dette livet.

Ts.

Anonym poster: 0b4932955f33d62366ad8f18794212c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia er at en gjør som en vil, sålenge andre ikke må lide på grunn av aktivitetene, og får deres påskefeiring forstyrret av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi katolikker går i kirken på palmesøndag (og alle andre søndager). Palmeblader blir velsignet og tatt med hjem. De brennes på askeonsdag året etter. Vet ikke så mye om hva vi kan gjøre, men vet at man ikke skal handle på søndager. Dette for at folk skal slippe å jobbe.

Hele den stille uke er det generelt mye man skal være med på som katolikk. Før påske (påsken begynner ikke før imorgen) må man skrifte. Man må i kirken palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag, påskeaften og påskedag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...