Gå til innhold

Far tar med bror, men ikke meg


amonyn

Anbefalte innlegg

Far er regelmessig på ferie med min bror. De har vært i Afrika, Sør-Europa og Asia og far betalte reisen. Jeg blir invitert, men reisene blir alltid satt på tidspunkter jeg ikke kan. En uke før ferien min f.eks., eller i eksamenstiden.

Han spanderer på broren min, vennene hans og kjæresten hans. Han drar også på hyppige ferier med kjæresten sin og ungene hennes.

Nå skal de på bilferie nedover i Europa og jeg ble ikke spurt. Fisket litt etter å bli med og far sa at jeg hadde blitt spurt, men takket nei (?). Sa at jeg gjerne ville bli med, men at jeg ikke hadde pass til hunden. Han kan jo bli med?

Da lo han og sa "Nei, nei, det får bli en annen gang, da. Når du har pass til bikkja."

Har ikke vært på ferie på mange år og vil heller ikke få muligheten til dette før jeg er ferdigutdannet (om 7 år). Føler at han ikke vil ha meg med. Sårt at han spanderer ferie på "alle andre", mens jeg som er lutfatttig ikke får bli med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får jo bli med, men du kan ikke forvente at de skal tilpasse seg deg. Og at de ikke skjønner bilferie med hund skjønner jeg veldig godt.

Anonym poster: a62db7fb382c3a9b69acca961fc5c104

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av det andre, må jeg si jeg skjønner at din far ikke vil ha med en bikkje på bilferie Europa rundt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjorven1

Syns du burde ta opp med han at du ikke føler deg ønsket med på ferier. Har selv følt det, og det er ikke noe gøy, spesielt ikke når det er ens familie.

Endret av Tjorven1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo bli med, men du kan ikke forvente at de skal tilpasse seg deg. Og at de ikke skjønner bilferie med hund skjønner jeg veldig godt.

Anonym poster: a62db7fb382c3a9b69acca961fc5c104

Bare litt merkelig at det alltid havner på tidspunkter som ikke passer for meg. Jeg jobber to måneder i året og har eksamen 1-2 måneder. Resten av tiden kan jeg være hvor jeg vil.

Han hadde alltid med familiebikkja på bilferie da vi var en familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så kjedelig å føle det slik! Jeg vet broren min har følt det samme (at jeg har blitt favorisert foran ham, og det har vært veldig trist for ham.

Jeg synes du skal ta det opp med faren din. Fortell hvordan du føler det, og at det er sårende for det å føle at du blir utelatt og ikke like godt likt som broren din. Spør om det er noe du bare føler, eller om det ligger noe i det.

Tipper det er ubevisst fra faren din sin side, ofte kan man gjøre forskjellsbehandling uten at en tenker over det.

Uansett, sender deg en luftklem :hug:. Håper dere får løst floken!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, så kjedelig å føle det slik! Jeg vet broren min har følt det samme (at jeg har blitt favorisert foran ham, og det har vært veldig trist for ham.

Jeg synes du skal ta det opp med faren din. Fortell hvordan du føler det, og at det er sårende for det å føle at du blir utelatt og ikke like godt likt som broren din. Spør om det er noe du bare føler, eller om det ligger noe i det.

Tipper det er ubevisst fra faren din sin side, ofte kan man gjøre forskjellsbehandling uten at en tenker over det.

Uansett, sender deg en luftklem :hug:. Håper dere får løst floken!

Takk :hjerte:

Får se om jeg tar det opp. Vil ikke ødelegge turen for broren min, vet at han har det tøft for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, ja da forstår jeg at du ønsker å vente. Kanskje det er det som ligger til grunn også da, at faren din vil gjøre noe ekstra for broren din som går gjennom en vanskelig periode?

Uansett så håper jeg du tør/orker/vil ta det opp dersom det ikke blir bedre etter hvert! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nye regler som er nå er det ikke lov å dra med hunden rundt i Europa. Flere steder har karantene krav. Det er heller ikke noe for en hund å tilbringe timevis i en varm bil om sommeren. Ellers har jeg dårlig med råd å komme bortsett fra å si fra til faren din.

Anonym poster: 78513c5ea0c946bcb46d761df877a755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke din far gjør det med vilje. Mine foreldre husker i hvert fall ikke på når jeg har eksamen, når jeg skal jobbe osv. Snakk med ham og forklar hvordan du oppfatter situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamenstid før sommer og jul, og sommeren når jeg antar du jobber, er jo ofte tidspunkt folk har fri og KAN reise.

At du velger bort gratis ferie mot 1-2 ukers lønn er din prioritering.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nye regler som er nå er det ikke lov å dra med hunden rundt i Europa. Flere steder har karantene krav. Det er heller ikke noe for en hund å tilbringe timevis i en varm bil om sommeren. Ellers har jeg dårlig med råd å komme bortsett fra å si fra til faren din.

Anonym poster: 78513c5ea0c946bcb46d761df877a755

Turen er om en uke, så varm bil blir det nok ikke. Hvilke nye regler snakker du om? Hvilke land har karantenetid?

Det er lett å ha med seg hunden til/fra de fleste europeiske land, såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamenstid før sommer og jul, og sommeren når jeg antar du jobber, er jo ofte tidspunkt folk har fri og KAN reise.

At du velger bort gratis ferie mot 1-2 ukers lønn er din prioritering.

Faren min jobber 2 uker på, 4 uker av. Og bror kan ta fri når han ønsker. Derfor jeg synes det er litt merkverdig at de alltid drar når jeg ikke kan.

Prater ofte med faren min og han vet at jeg ikke har noe sted jeg må være nå. Allikevel sier han at jeg avslo da han spurte. Noe han ikke har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utenlandsreiser

Skal du til utlandet med din hund eller katt, er det viktig å forberede seg i god tid første gang du skal reise. Fra du starter vaksinasjonsprogrammet til hunden eller katten er reiseklar, tar det ca. 5-6 måneder. Du slipper å ha hunden eller katten din i karantene når du kommer hjem dersom reglene blir overholdt og du kun har oppholder deg i EU eller EFTA-land.

  • Dyret skal være ID merket. Dette kan enten være microchip eller tatovering. Tatovering vil ikke være gyldig som ID-merking etter 1.1. 2011.
  • Hunder og katter skal vaksineres mot rabies. Kravet er kun en grunnvaksine, men vi anbefaler to rabiesvaksiner med med 3-4 ukers mellomrom for å oppnå bedre immunrespons, (titer).
  • Tidligst 120 dager etter siste rabiesvaksine skal det tas blodprøve for å undersøke rabiestiter. Blodprøven sier om hundens eller kattens immunforsvar er godt nok stimulert til å bekjempe en rabiesinfeksjon. Verdien som måles skal være lik eller høyere enn 0,5 IU (internasjonale enheter).
  • Deretter skal hunden vaksineres etter anbefaling i henhold til vaksineprodusent og det som er påført vaksinekortet. For tiden er det 1 år som gjelder.
  • Dyret må følges av et pass som utstedes av veterinær. I passet blir vaksiner, blodprøveresultater og obligatoriske ormekurer ført inn.
  • Før hjemreise til Norge skal veterinær i avreiselandet, ormebehandle dyret mot revens bendelorm. Preparatet som benyttes heter Praziquantel. Behandlingen skal skrives inn i passet. Dette kravet gjelder selv på en kort helgetur til for eksempel Danmark. Det anbefales å være nøye med å plukke opp avføring de første tre dagene etter ormekur er gitt, for da skiller smittede hunder ut mye orm.

Når du kommer hjem MÅ hunden behandles mot bendelorm innen 7 dager. Dette fordi det på kontinentet finnes en bendelormtype hos hund og rev som er ekstremt farlig for mennesker! Behandlingene må påføres passet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så mye bullshit!

Jeg ser ikke problemet med å ta med hunden... hunden må ikke være i karantene.

Den må være chippet,

så må den ha pass

Også må den få rabis vaksine før dere drar.

Også er det ormkur 2 ganger.

Ikke veldig mye styr!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud så mye bullshit!

Jeg ser ikke problemet med å ta med hunden... hunden må ikke være i karantene.

Den må være chippet,

så må den ha pass

Også må den få rabis vaksine før dere drar.

Også er det ormkur 2 ganger.

Ikke veldig mye styr!

Sint tenåring?

Anonym poster: 03ad701377f7c6db49c6ada0f45bbff8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Turen er om en uke, så varm bil blir det nok ikke. Hvilke nye regler snakker du om? Hvilke land har karantenetid?

Det er lett å ha med seg hunden til/fra de fleste europeiske land, såvidt jeg vet.

Hvordan skal du rekke å rabies vaksinere om turen er om en uke?? De skal jo da ha 2 injeksjoner med 4 - 6 ukers mellomrom. Om ikke det er en hund som reiser mye til Danmark så er de fleste ikke rabies vaksinert.

Anonym poster: 78513c5ea0c946bcb46d761df877a755

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du rekke å rabies vaksinere om turen er om en uke?? De skal jo da ha 2 injeksjoner med 4 - 6 ukers mellomrom. Om ikke det er en hund som reiser mye til Danmark så er de fleste ikke rabies vaksinert.

Anonym poster: 78513c5ea0c946bcb46d761df877a755

Han er chippet, tatovert, rabiesvaksinert og har pass. I passet står vaksinasjonsdatoene, samt når han ble testet for antistoffer. Nettopp fordi jeg vil ha muligheten til å ta ham med når jeg vil.

Så det eneste jeg trenger å gjøre, er å finne en veterinær på hjemveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at faren din ikke har lyst til å ha med seg en hund på bilferie rundt i Europa. Veldig godt!

Det jeg stusser på her, utover forskjellsbehandlingen din far driver med, er: Du skriver at du jobber 2 mnd i året, og så har du to eksamensperioder, og utover det kan du reise når som helst? Hva i all verden driver du med til daglig da? :klo: Hvis du studerer, kan du jo ikke bare plutselig reise bort en uke eller to akkurat når det måtte være?

Anonym poster: 39f14ce9f77810387a6109a370b844f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...