Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Folk trassar politiets råd: Tusenvis har samla seg på Rådhusplassen i Oslo"

Trasser? Ser for meg en bøling med toåringer.

Anonymkode: 8abcc...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert nevnt før, men: i forhold til.

Nærmeste leder på jobben bruker det i annenhver setning (og gjerne flere ganger i samme setning). «I forhold til møtet vi skal ha på mandag må vi diskutere hva vi skal gjøre i forhold til de nye retningslinjene», og «kan du kommunisere med henne i forhold til dette emnet?».

Jeg klarer nesten ikke å ta ham alvorlig lenger, og hører bare en strøm med malplasserte «i forhold til». Det verste er at det virker som om han er skikkelig fornøyd hver gang han bruker det 🤣

«I forhold til» betyr «sammenlignet med». Det er ikke en slags vag universalpreposisjon.

Anonymkode: 7313e...9f3

• Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

"Folk trassar politiets råd: Tusenvis har samla seg på Rådhusplassen i Oslo"

Trasser? Ser for meg en bøling med toåringer.

Nynorsk? Helt korrekt, med andre ord.

Anonymkode: 261ee...6e1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sikkert nevnt før, men: i forhold til.

Nærmeste leder på jobben bruker det i annenhver setning (og gjerne flere ganger i samme setning). «I forhold til møtet vi skal ha på mandag må vi diskutere hva vi skal gjøre i forhold til de nye retningslinjene», og «kan du kommunisere med henne i forhold til dette emnet?».

Jeg klarer nesten ikke å ta ham alvorlig lenger, og hører bare en strøm med malplasserte «i forhold til». Det verste er at det virker som om han er skikkelig fornøyd hver gang han bruker det 🤣

«I forhold til» betyr «sammenlignet med». Det er ikke en slags vag universalpreposisjon.

Men nå har det altså begynt å endre seg, og andre bruksområder har vært å høre i veldig mange år nå. Er du forresten like på når det gjelder overforbruk av "på"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 22.51):

Faren til sønnen min sin venn kommer på besøk

Unnskyld meg, men faen så jeg hater ^ Man høres tilbakestående ut. Hva er galt med «faren til sønnens venn»? 

Anonymkode: 0d37a...2ab

Er det noe galt i å være "tilbakestående"?

Det er vanlig å bruke "sin" i tale og det henger vel lett med i skrift for noen. Er ikke noe galt med verken det ene eller det andre alternativet. Langt verre er det å bruke tilbakestående som nedsettende karakteristikk.

Endret av Blokkfløyte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blokkfløyte skrev (3 timer siden):

Men nå har det altså begynt å endre seg, og andre bruksområder har vært å høre i veldig mange år nå. Er du forresten like på når det gjelder overforbruk av "på"? 

Det blir ikke nødvendigvis riktig bare fordi mange bruker det feil over lang tid. Uttrykket brukes så forskjellig at det er vanskelig å si hva som skulle vært den nye betydningen. Noen ganger erstatter det en preposisjon, andre ganger erstatter det «når det gjelder» eller «forresten…». I noen tilfeller er det et fyllord eller bare helt overflødig. Problemet er at det blir for vagt. I jobbsammenheng er det en fordel å ha et klart språk, og en leder bør kunne formulere tydelige problemstillinger. Det er bedre å «diskutere de nye retningslinjenes betydning for saksbehandlingen» enn å «ha en diskusjon i forhold til de nye retningslinjene».

Hehe… overforbruk av «på» har jeg ikke klart å irritere meg så mye over ennå, men jeg er ikke så glad i «føle på».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi…beklager til Blokkfløyte! Jeg la mitt svar inn i sitatet ditt 😳

Jeg er ny bruker 🙃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2022 at 3:38 PM, AnonymBruker said:

Haha.

Anonymkode: 42934...4f5

Da jeg vokste opp, brukte kommunister a-endinger på alt - krava, arbeidera, kampa - i dag er det visst skrivefeil og anglisismer som gjelder. Aggresjonen og den manglende folkeskikken er mye den samme, da.

Anonymkode: 9d584...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oi…beklager til Blokkfløyte! Jeg la mitt svar inn i sitatet ditt 😳

Jeg er ny bruker 🙃

Overforbruk som skaper lite variert språk er noe helt annet enn at uttrykket ikke betyr ditt og datt.

Og jo. All betydning innen språk er styrt av hvordan folk bruker det. Semantiske endringer er innebygd i språket og skjer hele tiden. 

En kan gjerne anmode om å variere uttrykkene, men å påstå at i forhold til bare har en eneste betydning er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vi uenige. Hvis du googler uttrykket så finner du ut at det betyr sammenlignet med. Det har ikke den betydningen mange gir det. 
Nettopp derfor er det irriterende at det brukes så mye, særlig i mer formelle sammenhenger. 

Ta gjerne en kikk på denne:

https://www.ntb.no/blogg/fem-ord-og-uttrykk-du-bor-unnga

Du finner også en del informasjon på språkrådet.no

Et uttrykk som gjerne kan kasseres er «misforstå meg rett». Det er kanskje ikke direkte feil, men har ikke vært morsomt siden 1999.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Der er vi uenige. Hvis du googler uttrykket så finner du ut at det betyr sammenlignet med. Det har ikke den betydningen mange gir det. 
Nettopp derfor er det irriterende at det brukes så mye, særlig i mer formelle sammenhenger. 

Ta gjerne en kikk på denne:

https://www.ntb.no/blogg/fem-ord-og-uttrykk-du-bor-unnga

Du finner også en del informasjon på språkrådet.no

Et uttrykk som gjerne kan kasseres er «misforstå meg rett». Det er kanskje ikke direkte feil, men har ikke vært morsomt siden 1999.

Det er jo sånn språkendring fungerer. "Feil" bruk låter riktig i manges ører, brukes på den måten over tid, og blir tatt opp i språket og ordbøkene.

Språkrådet er en organisasjon jeg ikke ville lagt altfor mye lit til med mindre jeg var avhengig av den profesjonelt. De driver mye skjønnsbasert, og hva de velger og hva de forkaster, hvorvidt de kjemper til siste mann mot et begrep eller aksepterer det mot flertallets ønsker, virker ganske vilkårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i denne tråden er det veldig mange ord som både skrives feil og brukes feil av ganske mange mennesker. Derfor er det nyttig at noen (f.eks. Språkrådet) kvalitetssjekker dem og passer på at ikke enhver feilbruk eller feilstaving gir opphav til et nytt ord i ordboken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Som du ser i denne tråden er det veldig mange ord som både skrives feil og brukes feil av ganske mange mennesker. Derfor er det nyttig at noen (f.eks. Språkrådet) kvalitetssjekker dem og passer på at ikke enhver feilbruk eller feilstaving gir opphav til et nytt ord i ordboken.

De har minimalt med kontroll på det. Folk skriver som de vil uansett, og når bruken er etablert må Språkrådet gi seg. De får sjelden innpass med ord de lanserer (som gangerolv, hugsekjepp og gresskarkveld), og de klarer ikke stoppe bruk de misliker (som adressere, seriøs og patetisk).

Språkrådet er først og fremst nyttig som referanse for profesjonelle skribenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blokkfløyte skrev (19 timer siden):

Blokkfløyte skrev (19 timer siden):

Er det noe galt i å være "tilbakestående"?

Det er vanlig å bruke "sin" i tale og det henger vel lett med i skrift for noen. Er ikke noe galt med verken det ene eller det andre alternativet. Langt verre er det å bruke tilbakestående som nedsettende karakteristikk.

Du er i gal tråd. La oss irritere oss i fred.

Anonymkode: 70428...8d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg så inni helvete over folk som sier "Hater på".. Koker innvendig 😅

Anonymkode: f917a...dc1

• Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele poenget med denne tråden er vel å påpeke ord som brukes feil? Dersom alle feil blir riktige når mange nok begår dem, er det lite mening i tråden. 
Da venter jeg bare på at «konstantere», «forhåndsregel» og «3D-mølle» dukker opp i ordboken :) 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hele poenget med denne tråden er vel å påpeke ord som brukes feil? Dersom alle feil blir riktige når mange nok begår dem, er det lite mening i tråden. 
Da venter jeg bare på at «konstantere», «forhåndsregel» og «3D-mølle» dukker opp i ordboken :) 

Og vi kan minnes det som skjedde i fjord, og da snakker jeg ikke om badeliv, fisking og annet sjørelatert. 🤐

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Frida skrev (På 29.6.2022 den 17.03):

Og vi kan minnes det som skjedde i fjord, og da snakker jeg ikke om badeliv, fisking og annet sjørelatert. 🤐

Eller blandt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant KGs medlemmer på Tinder:

"Jeg liket den." Istedenfor likte.
(Sett i en annen tråd).

Anonymkode: 90a11...8a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...