AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4221 Del Skrevet 26. desember 2021 Skjønningen skrev (På 23.3.2013 den 17.51): Sant nok. Har reagert på det selv, men jeg blir ikke forbanna... Who cares? Anonymkode: 2b6da...631 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4222 Del Skrevet 26. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Who cares? Anonymkode: 2b6da...631 Mange av oss "cares". De fleste ønsker egentlig å gjøre ting korrekt. For å presisere, mange her inne ønsker å være feilfrie, eller i hvert fall fremstå som det. Og feiler i løpet av en setning eller to.. Språket er noe å ta vare på! Anonymkode: a522b...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. desember 2021 #4223 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fra minmote.no: Siste avsnitt er jo helt høl i hue. Hvilken kronidiot har skrevet dette? Hvorfor skrives det så jævla tungvint?! De klarte å skrive norsk før. Nå, på bare noen få år, skriver de med hodet under armen og armen i bind. Anonymkode: 0d37a...2ab Det der er noe av det verste jeg har lest. Garpegenitiv heter det. Djevelens verk Høres ut som om man er fire år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4224 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): det staves ikke forøvrig, men for øvrig * det staves ikke etterhvert, men etter hvert Dette er sånt småplukk som henger igjen fra gammelt av. Litt sånn som at den gamle tellemåten fremdeles brukes, selv etter 70 år. Det er bare å akseptere at begge måter er i bruk. Anonymkode: a66e7...44f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4225 Del Skrevet 26. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Dette er sånt småplukk som henger igjen fra gammelt av. Litt sånn som at den gamle tellemåten fremdeles brukes, selv etter 70 år. Det er bare å akseptere at begge måter er i bruk. Anonymkode: a66e7...44f Ja, det henger igjen fra gammelt av, men all den tid det ikke er "godkjent" så ønsker jeg likevel å påpeke det. Det er ikke tillatt, selv om begge deler er i bruk. Hvis man skal akseptere alt som er i bruk, så heter det også "jeg liker mennesker å dyr". Anonymkode: a522b...7e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4226 Del Skrevet 26. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det henger igjen fra gammelt av, men all den tid det ikke er "godkjent" så ønsker jeg likevel å påpeke det. Det er ikke tillatt, selv om begge deler er i bruk. Hvis man skal akseptere alt som er i bruk, så heter det også "jeg liker mennesker å dyr". Anonymkode: a522b...7e7 Jeg synes ikke man kan sammenligne noe som tidligere var korrekt, med noe som aldri har vært korrekt. Anonymkode: a66e7...44f 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2021 #4227 Del Skrevet 26. desember 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg synes ikke man kan sammenligne noe som tidligere var korrekt, med noe som aldri har vært korrekt. Anonymkode: a66e7...44f Det er ikke bare noe som tidligere var korrekt - det er korrekt, eller ikke korrekt - den dag i dag. Poenget var vel at språket endrer seg? Hvis ikke ser jeg ikke helt poenget. Det har blitt helt vanlig å skrive "jeg liker biler å fly", på samme måte som det har blitt vanlig å skrive "etterhvert" og "brann mann". Anonymkode: a522b...7e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #4228 Del Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.12.2021 den 21.44): Ja, det henger igjen fra gammelt av, men all den tid det ikke er "godkjent" så ønsker jeg likevel å påpeke det. Det er ikke tillatt, selv om begge deler er i bruk. Hvis man skal akseptere alt som er i bruk, så heter det også "jeg liker mennesker å dyr". Anonymkode: a522b...7e7 Det er stor forskjell på å akseptere alt som er i bruk, og å akseptere at folk fortsetter å skrive slik de lærte at var riktig da de gikk på skolen. (Eller lærte av foreldre og besteforeldre at var riktig.) Jeg har lest masse bøker som ble skrevet rett før, rett etter og under krigen. Og det er fullt mulig at språket i de bøkene har påvirket mitt språk. (Til tross for at jeg ikke levde under krigen.) Og selv om jeg forsøker å følge med på språkutviklingen etter beste evne, så er jeg helt sikker på at jeg feiler, og kommer til å feile. Pluss at jeg sliter en del med at ting jeg tror er rett, ikke er det, og ting jeg er helt sikker på at vi lærte at vi aldri måtte skrive, plutselig er rett. Anonymkode: 3c838...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4229 Del Skrevet 24. januar 2022 Kan du som skriver "nokk" slutte med det? Nok er nok! Anonymkode: ed2f3...9e4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2022 #4230 Del Skrevet 24. januar 2022 Alterego666 skrev (På 12/4/2021 den 22.30): Norsk skriftspråk har ikke dialekter, så det er uansett feil. Har jeg skrevet at norsk skriftspråk har dialekter? Nei, det har jeg ikke gjort. Jeg skrev at jeg skjønner at noen skriver feil. Anonymkode: 1aed1...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4231 Del Skrevet 25. januar 2022 Spørsmål som slutter på før. Så tre tråder i går med feilen (gjengitt på husken, kan inneholde feil): Har du spist insekter før? Har du stjålet klær før? Har du gått offentlig med strap-on før? Før hva? Anonymkode: 1aed1...e88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2022 #4232 Del Skrevet 25. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spørsmål som slutter på før. Så tre tråder i går med feilen (gjengitt på husken, kan inneholde feil): Har du spist insekter før? Har du stjålet klær før? Har du gått offentlig med strap-on før? Før hva? Anonymkode: 1aed1...e88 Jeg er så enig! Anonymkode: 5603e...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4233 Del Skrevet 29. januar 2022 Sånne egenkomponerte forkortelser irriterer meg. Fx, vdgs osv. Anonymkode: 261ee...6e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2022 #4234 Del Skrevet 29. januar 2022 Det er mye som irriterer meg. Men det verste må være når folk ikke vet forskjell på legge og ligge. "Jeg har lagt i senga hele dagen" Grøss Anonymkode: 4f396...be3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 29. januar 2022 #4235 Del Skrevet 29. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mye som irriterer meg. Men det verste må være når folk ikke vet forskjell på legge og ligge. "Jeg har lagt i senga hele dagen" Grøss Anonymkode: 4f396...be3 Sorry, er bergenser, så det der sitter ikke!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #4236 Del Skrevet 30. januar 2022 Alle de som sier/skriver organisk, når de mener økologisk. Anonymkode: 261ee...6e1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4237 Del Skrevet 7. februar 2022 "Leverpostdeig". Altså, hva faen? Anonymkode: e41e8...838 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4238 Del Skrevet 8. februar 2022 Den gang da. Hver gang når. «Når jeg var liten» 🤦🏼♀️ Igjen, garpegenitiv synes å gjøre store innhogg i språket. På bare få år har det gått fra å være 0, til å være i nesten alle aviser/magasiner/tv/radio/SoMe og folk her inne. Alle har gått fra å være voksne til små barn 🤦🏼♀️ «Min pappa sin samboer sin pom har arvet sine sokker fra min mamma sin lab. Litt for store for min pappa sin samboer sin pom» 🤨 = «Hunden til pappas samboer har arvet sokkene sine fra mammas labrador. Sokkene er litt for store» Apostrof s som finnes normalt på engelsk, men ikke på norsk: Eng: Otto’s No: Ottos Anonymkode: 0d37a...2ab 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4239 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Apostrof s som finnes normalt på engelsk, men ikke på norsk: Eng: Otto’s No: Ottos Anonymkode: 0d37a...2ab Den apostrof-s-en skaper trøbbel når man skal skrive om noe i bestemt form og. Jeg ser "CD'en" og lignende overalt. Vi bruker bindestrek på norsk. Anonymkode: 70428...8d2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 8. februar 2022 #4240 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 25.1.2022 den 9.35): Spørsmål som slutter på før. Så tre tråder i går med feilen (gjengitt på husken, kan inneholde feil): Har du spist insekter før? Har du stjålet klær før? Har du gått offentlig med strap-on før? Før hva? Anonymkode: 1aed1...e88 Før nåværende tidspunkt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå