AnonymBruker Skrevet 13. august #5241 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 7.20): Jeg ser så ofte brukere skrive man i stedet for mann, dette gjøres ofte helt konsekvent gjennom innlegget. Anonymkode: ed2f3...9e4 Det har ikke jeg sett, men jeg har flere ganger sett noen skrive 'mann' der det skal være 'man'. Anonymkode: 77d0f...cbb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5242 Del Skrevet 13. august Der heter ikke menneh! Det heter men! MEN! Hva er greia med å skrive menneh, egentlig? Har sett det en del her inne og det ser helt idiotisk ut! Anonymkode: ea9b0...5bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. august #5243 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der heter ikke menneh! Det heter men! MEN! Hva er greia med å skrive menneh, egentlig? Har sett det en del her inne og det ser helt idiotisk ut! Anonymkode: ea9b0...5bd Kanskje de som skriver det ikke forstår at det er en sammentrekning av Men og Eeehhh... Men, eh. Som i men, med en tenkepause etter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tr0ndern Skrevet 13. august #5244 Del Skrevet 13. august Jeg får mark av alle som bruker "forfordele" feil (forfordele betyr å gi noen _mindre_ enn det de har krav på) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5245 Del Skrevet 13. august Peanut skrev (På 5.8.2024 den 10.51): Ja, det kommer nok an på ^^, Er det et forsøk på ironi? Anonymkode: 23473...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. august #5246 Del Skrevet 13. august Jeg opplever stadig oftere. At punktum i tekst blir satt helt feil. Av og til skal det ikke være komma der engang. Eksempel fra TA under (punktumfeil over med vilje!). Ser at det er en lang setning, men det er andre steder punktumet hadde passet bedre, om de hadde skrevet om setningen bittelitt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 13. august #5247 Del Skrevet 13. august tr0ndern skrev (2 timer siden): Jeg får mark av alle som bruker "forfordele" feil (forfordele betyr å gi noen _mindre_ enn det de har krav på) "Hvis vi går til ordbøkene, eller de fleste av dem, vil vi finne den gamle definisjonen: Å gi en person eller en gruppe mindre enn vedkommende rettmessig skulle ha hatt. «Hun ble forfordelt under arveoppgjøret» betyr, eller betydde, at hun fikk for lite. Men i Språkrådets og Oslo Universitets digitale ordbok (www.nob-ordbok.uio.no) står to definisjoner: «1) gi en mindre enn en har rett på ved fordeling, og 2) nå mer og mer vanlig: gi en mer enn en har krav på, favorisere." Aftenposten: Per-Egil Hegge Videre sier han: "En ting er at et ord kan ha flere betydninger; det forekommer ofte. Men det forekommer ikke ofte at det betyr både det ene og det stikk motsatte. Det bidrar til å gjøre ordet ubrukelig, hvis man ikke passer på å skyte inn en definisjon." Helt enig med ham! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 13. august #5248 Del Skrevet 13. august sofie777 skrev (2 minutter siden): Jeg opplever stadig oftere. At punktum i tekst blir satt helt feil. Av og til skal det ikke være komma der engang. Eksempel fra TA under (punktumfeil over med vilje!). Ser at det er en lang setning, men det er andre steder punktumet hadde passet bedre, om de hadde skrevet om setningen bittelitt. Enig med deg. Ser stadig oftere punktum på de underligste steder i en tekst. Dette gjør at det blir tungt å lese teksten, noen ganger blir teksten ganske meningsløs også. Det var neppe meningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5249 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 9.50): Det heter ikke gelaNtin! Heller ikke semulJegrøt... Anonymkode: dc9fb...d1b Jo, riktig uttale av semule er semulje. Anonymkode: c33a2...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 13. august #5250 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, riktig uttale av semule er semulje. Anonymkode: c33a2...2c9 Semulje er en variant står det her: https://naob.no/ordbok/semule Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5251 Del Skrevet 13. august Susan Sto Helit skrev (2 timer siden): Kanskje de som skriver det ikke forstår at det er en sammentrekning av Men og Eeehhh... Men, eh. Som i men, med en tenkepause etter. Ja, er sikkert ment sånn, men det ser jo helt teit ut. Bedre å skrive men eh da. Anonymkode: ea9b0...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 13. august #5252 Del Skrevet 13. august 2 hours ago, AnonymBruker said: Er det et forsøk på ironi? Anonymkode: 23473...9a6 Nei? O_o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soleil70 Skrevet 13. august #5253 Del Skrevet 13. august Sikkert hundrede gang dette, men noe som virkelig plager meg er vondt - VÆRRE - VÆRST. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5254 Del Skrevet 13. august Irriterer meg GRØNN over folk som ikke vet når de skal bruke da og når. «Når jeg var liten spilte jeg fotball». Grøsser inni meg. Den gang DA, hver gang NÅR. Anonymkode: d1f33...ce8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 13. august #5255 Del Skrevet 13. august Jeg har en som irriterer meg skikkelig, spesielt fordi jeg etter hvert har innsett at jeg antagelig taper. Siden flere og flere bruker det feil, kommer det til slutt til å bli rett, og jeg som tar feil: Det som irriterer meg er bruk av tallordene «én» eller «ett», der den ubestemte artikkelen «en»/«et» er det rette, Tallordet skal kun brukes der det er mengden én som skal spesifiseres. «Han bor i en leilighet» er rett, mens «Han bor i én leilighet» er feil, så sant du ikke mener å spesifisere at han ikke bor i to eller flere leiligheter. Denne feilen er ekstra vanlig i uttrykket «en av». «Han bor i en av de største leilighetene» er rett, mens «Han bor i én av de største leilighetene» er en presisjon av at han ikke bor i to av de største leilighetene, og nesten aldri det som menes. Men selv om det først så ut til å oppstå blant sportsjournalister, har denne spredt seg dessverre. PS, her er språkrådets mening om saken: https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/et-eller-ett/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5256 Del Skrevet 13. august sofie777 skrev (1 time siden): Jeg opplever stadig oftere. At punktum i tekst blir satt helt feil. Av og til skal det ikke være komma der engang. Eksempel fra TA under (punktumfeil over med vilje!). Ser at det er en lang setning, men det er andre steder punktumet hadde passet bedre, om de hadde skrevet om setningen bittelitt. Jeg forstår hva du mener, og har også registrert at dette forekommer. Dog tenker jeg at det i eksempelet du legger ved nok er et bevisst litterært grep for å formidle oppgittheten og frustrasjonen Davidsen kjenner på over manglende fremdrift i sitt prosjekt. Anonymkode: 77d0f...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 13. august #5257 Del Skrevet 13. august (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg forstår hva du mener, og har også registrert at dette forekommer. Dog tenker jeg at det i eksempelet du legger ved nok er et bevisst litterært grep for å formidle oppgittheten og frustrasjonen Davidsen kjenner på over manglende fremdrift i sitt prosjekt. Anonymkode: 77d0f...cbb Hadde det vært et sitat, så hadde jeg kunne forstått din mening, men det er det ikke. Dette er det journalisten som har skrevet og han har valgt tegnsettingen. I mine øyne er det feil uansett. Endret 13. august av sofie777 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amnesia Skrevet 13. august #5258 Del Skrevet 13. august "Diagnosert" !!! Hører og ser denne vederstyggeligheten stadig oftere, men det er gjerne i sammenhenger hvor det ikke passer seg helt å rette på folk. Det heter altså DIAGNOSTISERT 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 13. august #5259 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg forstår hva du mener, og har også registrert at dette forekommer. Dog tenker jeg at det i eksempelet du legger ved nok er et bevisst litterært grep for å formidle oppgittheten og frustrasjonen Davidsen kjenner på over manglende fremdrift i sitt prosjekt. Anonymkode: 77d0f...cbb Problemet blir jo at det ikke er helt forståelig hva som menes. Er det den feilmålte veggplaten som står der i påvente av montører som skal returnere den? Eller er det bare den nye døra til fryseskapet som venter på montører? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #5260 Del Skrevet 13. august 5 hours ago, sofie777 said: Jeg opplever stadig oftere. At punktum i tekst blir satt helt feil. Av og til skal det ikke være komma der engang. Eksempel fra TA under (punktumfeil over med vilje!). Ser at det er en lang setning, men det er andre steder punktumet hadde passet bedre, om de hadde skrevet om setningen bittelitt. Ja enig. Det ødelegger flyten i teksten, og man må prøve flere ganger for å forstå hva som menes. Finnes det ikke en regel om at konjunksjon aldri skal starte en setning? Jeg mener å huske noe sånt fra skolebenken. Omvendt, finnes det folk som aldri bruker punktum. Jeg blir så sliten av å lese lange innlegg hvor komma erstatter punktum🥵 Anonymkode: cac1a...017 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå