AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2801 Del Skrevet 9. november 2017 13 minutes ago, AnonymBruker said: «På helg».Anonymkode: bca38...974 ??? Anonymkode: caee4...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2802 Del Skrevet 9. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: ??? Anonymkode: caee4...d2c Leste det her inne i dag. «(...) besøke den andre på helg». Anonymkode: bca38...974 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2803 Del Skrevet 9. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Leste det her inne i dag. «(...) besøke den andre på helg». Anonymkode: bca38...974 Det heter altså ikke det, etter din mening. Men hva heter det da? Bidragsytere til denne tråden forventes å opplyse om det, til glede for fåminger som jeg, som ikke forstår uttrykket. Anonymkode: caee4...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2804 Del Skrevet 9. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det heter altså ikke det, etter din mening. Men hva heter det da? Bidragsytere til denne tråden forventes å opplyse om det, til glede for fåminger som jeg, som ikke forstår uttrykket. Anonymkode: caee4...d2c Åh, beklager. «På» helg er så riv ruskende galt at jeg trodde det sa seg selv. Det heter «i helga/helgen», ev. «en helg» om man ikke snakker om en spesifikk helg. Anonymkode: bca38...974 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2805 Del Skrevet 9. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Åh, beklager. «På» helg er så riv ruskende galt at jeg trodde det sa seg selv. Det heter «i helga/helgen», ev. «en helg» om man ikke snakker om en spesifikk helg. Anonymkode: bca38...974 Tja. Nå vet ikke jeg konteksten, men jeg kan fint skrive "jeg må besøke henne på helg", altså i motsetning til besøk på en hverdag. Så at man aldri kan skrive "på helg", er jeg ikke enig i. Anonymkode: 7fa08...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2806 Del Skrevet 9. november 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja. Nå vet ikke jeg konteksten, men jeg kan fint skrive "jeg må besøke henne på helg", altså i motsetning til besøk på en hverdag. Så at man aldri kan skrive "på helg", er jeg ikke enig i. Anonymkode: 7fa08...319 Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor, men jeg kan si med 99,9% sikkerhet at du ikke kan si at du skal «besøke noen på helg». «På en hverdag», ja, men ikke «på helg». Du kan derimot besøke noen «i helga» eller «en helg». Anonymkode: bca38...974 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2807 Del Skrevet 9. november 2017 8 hours ago, AnonymBruker said: Åh, beklager. «På» helg er så riv ruskende galt at jeg trodde det sa seg selv. Det ser uvant ut ja, men uten at en får opplyst sammenhengen det forekommer i, er det vanskelig både å si om det er rett og forstå hva som egentlig menes. "På år" ser også i farten rart ut, men i uttrykket "på år og dag" er det helt idiomatisk. Anonymkode: caee4...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2808 Del Skrevet 9. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Så at man aldri kan skrive "på helg", er jeg ikke enig i. Anonymkode: 7fa08...319 Et annet eksempel: Både på helg og hverdag. Anonymkode: caee4...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2809 Del Skrevet 9. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kan ikke fortelle deg hvorfor, men jeg kan si med 99,9% sikkerhet at du ikke kan si at du skal «besøke noen på helg». «På en hverdag», ja, men ikke «på helg». Du kan derimot besøke noen «i helga» eller «en helg». Anonymkode: bca38...974 Og jeg er uenig Jeg vil tro dette også kan være dialektavhengig, og at dette påvirker skriftspråket. Og siden det ikke ser ut til å være normert, blir det litt vanskelig å si at det er helt feil. Anonymkode: 7fa08...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2017 #2810 Del Skrevet 9. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ser uvant ut ja, men uten at en får opplyst sammenhengen det forekommer i, er det vanskelig både å si om det er rett og forstå hva som egentlig menes. "På år" ser også i farten rart ut, men i uttrykket "på år og dag" er det helt idiomatisk. Anonymkode: caee4...d2c Du fikk opplyst sammenhengen det kom i. Hele setningen var som følger: «Det kan skje f.eks hvis man bor langt ifra hverandre og man møtes over nettdating og prater lenge der og finner ut at man liker hverandre så godt at den ene vil reise for å besøke den andre på helg.» Ettersom det er unødvendig å ta med alt det så forkortet jeg det til «besøke den andre på helg», slik det sto i innlegget du siterte lenger opp her. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Et annet eksempel: Både på helg og hverdag. Anonymkode: caee4...d2c Man kan si «det er forskjell på helg og hverdag», men man kan ikke si at «jeg plukker ofte blomster, både på helg og hverdag». Bare fordi det funker i en setting betyr ikke at det er lov i en annen. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er uenig Jeg vil tro dette også kan være dialektavhengig, og at dette påvirker skriftspråket. Og siden det ikke ser ut til å være normert, blir det litt vanskelig å si at det er helt feil. Anonymkode: 7fa08...319 Uenig. Å besøke noen PÅ helg er feil, uansett hvilken dialekt du har. 😉 Anonymkode: bca38...974 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2811 Del Skrevet 10. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: man kan ikke si at «jeg plukker ofte blomster, både på helg og hverdag». Det er nettopp det man kan. Du kan jo forsøke en søkemotor, så vil du se at det i praksis blir brukt. Og bruk er den inappellable dommen (med mindre en kan føre fram gode motargumenter – f. eks. fare for misforståelse). Private synsinger uten begrunnelse er av mindre interesse. Anonymkode: caee4...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 10. november 2017 #2812 Del Skrevet 10. november 2017 I den sammenhengen heter det ikke helg, men helgedag. Et annet eksempel: Hvis forfall faller på en helgedag, betaler man førstkommende hverdag. Man kan ikke si at forfall faller på en helg. Den kan falle i en helg, det vil si på en av helgedagene, men aldri på en helg. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2813 Del Skrevet 10. november 2017 2 hours ago, Horten Market said: I den sammenhengen heter det ikke helg, men helgedag. Et annet eksempel: Hvis forfall faller på en helgedag, betaler man førstkommende hverdag. Man kan ikke si at forfall faller på en helg. Den kan falle i en helg, det vil si på en av helgedagene, men aldri på en helg. Men jeg har aldri argument for at man kan bruke "på en helg". Jeg argumenterer for at "på helg" er mye brukt, og at jeg bruker det selv. Som forskjell til hverdager. 8 hours ago, AnonymBruker said: Du fikk opplyst sammenhengen det kom i. Hele setningen var som følger: «Det kan skje f.eks hvis man bor langt ifra hverandre og man møtes over nettdating og prater lenge der og finner ut at man liker hverandre så godt at den ene vil reise for å besøke den andre på helg.» Ettersom det er unødvendig å ta med alt det så forkortet jeg det til «besøke den andre på helg», slik det sto i innlegget du siterte lenger opp her. Man kan si «det er forskjell på helg og hverdag», men man kan ikke si at «jeg plukker ofte blomster, både på helg og hverdag». Bare fordi det funker i en setting betyr ikke at det er lov i en annen. Uenig. Å besøke noen PÅ helg er feil, uansett hvilken dialekt du har. 😉 Anonymkode: bca38...974 Ah, jeg elsker folk som er mer opptatt av normer enn bruk når det gjelder språk ... Jeg sier "på helg", kan ikke huske at jeg har hatt behov for å skrive det, men det kunne jeg sikkert gjort. Og ja, det kommer sikkert fra "på en helgedag", men vi har nå en tendens til å effektivisere dette språket vårt, og "på helg" funker helt fint til det. Anonymkode: 7fa08...319 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2814 Del Skrevet 10. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ser uvant ut ja, men uten at en får opplyst sammenhengen det forekommer i, er det vanskelig både å si om det er rett og forstå hva som egentlig menes. "På år" ser også i farten rart ut, men i uttrykket "på år og dag" er det helt idiomatisk. Anonymkode: caee4...d2c Men "på år og dag" betyr jo noe helt annet enn "på år" ville gjort om det var analogt med "på helg" slik det diskuteres her, så det er fullstendig irrelevant!! Anonymkode: 86700...a40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2815 Del Skrevet 10. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Men "på år og dag" betyr jo noe helt annet enn "på år" ville gjort om det var analogt med "på helg" slik det diskuteres her, så det er fullstendig irrelevant!! Anonymkode: 86700...a40 Du forstår ikke min parallell, det må jeg bare innse. Jeg får forsøke å komme over tragedien og gå videre i livet. Anonymkode: caee4...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2816 Del Skrevet 10. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er nettopp det man kan. Du kan jo forsøke en søkemotor, så vil du se at det i praksis blir brukt. Og bruk er den inappellable dommen (med mindre en kan føre fram gode motargumenter – f. eks. fare for misforståelse). Private synsinger uten begrunnelse er av mindre interesse. Anonymkode: caee4...d2c Det har jeg gjort. Samme om det er flere som begår feilen eller ei, det er like fullt feil. Endringer i skriftspråket kan skje over tid, men det er definitivt ikke lov til å skrive det på den måten per dags dato. Kall det gjerne privat synsing, men du har heller ikke lagt frem noen «bevis» på at det er lov. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har aldri argument for at man kan bruke "på en helg". Jeg argumenterer for at "på helg" er mye brukt, og at jeg bruker det selv. Som forskjell til hverdager. Ah, jeg elsker folk som er mer opptatt av normer enn bruk når det gjelder språk ... Jeg sier "på helg", kan ikke huske at jeg har hatt behov for å skrive det, men det kunne jeg sikkert gjort. Og ja, det kommer sikkert fra "på en helgedag", men vi har nå en tendens til å effektivisere dette språket vårt, og "på helg" funker helt fint til det. Anonymkode: 7fa08...319 Nå er det i skriftlig form jeg tenker mest på da, man kan tillate seg mye mer i muntlig form. Du vil nok ikke kunne finne en kilde som sier at det er greit å skrive at du skal «besøke noen på helg». Har du gått tom for argumenter, når du velger å plassere meg i boks slik? Eller er det dette du ser på som god debattskikk? Anonymkode: bca38...974 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2817 Del Skrevet 10. november 2017 27 minutes ago, AnonymBruker said: Det har jeg gjort. Samme om det er flere som begår feilen eller ei, det er like fullt feil. Endringer i skriftspråket kan skje over tid, men det er definitivt ikke lov til å skrive det på den måten per dags dato. Kall det gjerne privat synsing, men du har heller ikke lagt frem noen «bevis» på at det er lov. Nå er det i skriftlig form jeg tenker mest på da, man kan tillate seg mye mer i muntlig form. Du vil nok ikke kunne finne en kilde som sier at det er greit å skrive at du skal «besøke noen på helg». Har du gått tom for argumenter, når du velger å plassere meg i boks slik? Eller er det dette du ser på som god debattskikk? Anonymkode: bca38...974 Quote Uenig. Å besøke noen PÅ helg er feil, uansett hvilken dialekt du har. 😉 Tom for argumenter, sa du? I min dialekt fra det indre Østlandet er "på helg" i alminnelig bruk med en bestemt mening, at du mener at det er feil uansett hvilken dialekt man har, er ikke et argument ... Men jeg tror ikke vi kommer noe videre, så du får ha en riktig god helg Anonymkode: 7fa08...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2818 Del Skrevet 10. november 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tom for argumenter, sa du? I min dialekt fra det indre Østlandet er "på helg" i alminnelig bruk med en bestemt mening, at du mener at det er feil uansett hvilken dialekt man har, er ikke et argument ... Men jeg tror ikke vi kommer noe videre, så du får ha en riktig god helg Anonymkode: 7fa08...319 Jo, det er et argument, fordi skriftspråk er skriftspråk, uavhengig av hva slags dialekt du har. Anonymkode: bca38...974 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2819 Del Skrevet 10. november 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Tom for argumenter, sa du? I min dialekt fra det indre Østlandet er "på helg" i alminnelig bruk med en bestemt mening, at du mener at det er feil uansett hvilken dialekt man har, er ikke et argument ... Men jeg tror ikke vi kommer noe videre, så du får ha en riktig god helg Anonymkode: 7fa08...319 Aldri hørt, hadde jeg hørt det hadde jeg trodd du vr invandrer Anonymkode: afe99...408 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2017 #2820 Del Skrevet 10. november 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: det er definitivt ikke lov til å skrive det på den måten per dags dato. Kall det gjerne privat synsing, men du har heller ikke lagt frem noen «bevis» på at det er lov. Ikke vær latterlig. Det er DU som har bevisbyrden, i og med at du påstår at det er «definitivt ikke lov» å skrive «på helg». Den «loven» har vi ikke sett så mye til – ikke uventet. Det ser ut til at du er like hjelpeløst uvitende innen grunnlegende jus som du er i norsk. Men jeg har i hvert fall fått bekreftet min hypotese at kunnskap er omvendt proporsjonal med skråsikkerhet. Anonymkode: caee4...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå