AnonymBruker Skrevet 17. desember 2016 #2361 Del Skrevet 17. desember 2016 Ser ord som schmågodt, godtesnop, sjokoladesnop og julebrunebønner på boks. Men dette er vel ikke offisielt godkjente ord? Anonymkode: 65e94...d0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 17. desember 2016 #2362 Del Skrevet 17. desember 2016 Han gikk inn i dusjen og satt på vaskemaskinen så fort han kom hjem. Er ikke det veldig mistenksomt? Hvor lenge ble han sittende der, tro? Mange vet tydeligvis ikke hva som er riktig bøyning av å sette (på noe). Mistenksom/mistenkelig er også et problem for mange, har jeg sett. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 17. desember 2016 #2363 Del Skrevet 17. desember 2016 19 timer siden, Honnikorn skrev: "Shaver" Man barberer seg visstnok ikke lengre, man "shaver" seg. Og hvorfor er det så vanskelig å skrive "det"? D blir bra, d er sol ute. Aaaa! "River meg i håret" Er jo bare sånn fjortissproget har blitt. De shaver, gamer, er keen og random. Tror ikke de legger merke til det selv engang, før man spør om de har worket out eller vil watche birder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. desember 2016 #2364 Del Skrevet 17. desember 2016 Leste nettopp - ripe opp i Av sammenhengen går det frem at det menes rippe opp i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tsunade Skrevet 17. desember 2016 #2365 Del Skrevet 17. desember 2016 På 5.12.2016 den 19.38, Blondie65 skrev: Jeg har bruk -ish i en årrekke i muntlig språk og på SMS. For meg handler det ikke om kulhet, men at jeg har tatt etter engelsk språklige venner. Jeg antar det er fra dem du har særskrivingen? Det er noe som river meg i hjertet, i hvert fall. På 10.12.2016 den 11.48, Jerry Lee skrev: En annen ting som skjærer er Jeg og den og den og og den. NEI. Man setter alle før seg selv... den og den og den og jeg. Enda værre ..beklager...vErre blir det når jeg byttes med meg. Meg og du, faktisk. Det heter ikke det! Det heter nok den, den, den og jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 18. desember 2016 #2366 Del Skrevet 18. desember 2016 10 timer siden, Tsunade skrev: Det heter nok den, den, den og jeg. Selvsagt. Burde brukt "....." . Men du skjønte jo hva jeg mente! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2016 #2367 Del Skrevet 18. desember 2016 17 timer siden, Tsunade skrev: Jeg antar det er fra dem du har særskrivingen? Det er noe som river meg i hjertet, i hvert fall. Nei, særskrivingen kommer fra eldre versjoner av Word der man fikk feil hvis man skrev sammensatte ord. Beklager - engelskspråklige engelskspråklige engelskspråklige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hadley Skrevet 18. desember 2016 #2368 Del Skrevet 18. desember 2016 Irriterer meg enormt når folk skriver sund og sundt når de mener sunn og sunt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjärtat Skrevet 18. desember 2016 #2369 Del Skrevet 18. desember 2016 Har ei på Snapchat som er "i gamle trakter" i dag. På gamle trakter, for svarte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 21. desember 2016 #2370 Del Skrevet 21. desember 2016 Nrk sier hele tiden skiløpera, i stedet for skiløperene. Er det så vannskelig å være presis? Snart ber jeg om rabatt på lisensen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 21. desember 2016 #2371 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) 12 minutter siden, debatant skrev: Nrk sier hele tiden skiløpera, i stedet for skiløperene. Er det så vannskelig å være presis? Snart ber jeg om rabatt på lisensen! Det er vel ikke så mange som snakker så overdrevent korrekt. Jeg ville anta de fleste sier "skiløperne", altså trekker sammen bokstavene "r" og "n". Jeg husker ikke hva den lyden kalles. Du skriver feil selv. Det heter "vanskelig". Endret 21. desember 2016 av Arabella Tastaturet er ikke venn med meg. :( 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 21. desember 2016 #2372 Del Skrevet 21. desember 2016 2 minutter siden, Arabella skrev: Det er vel ikke så mange som snakker så overdrevent korrekt. Jeg ville anta de fleste sier "skiløperne", altså trekker sammen bokstavene "r" og "n". Jeg husker ikke hva den lyden kalles. Du skriver feil selv. Det heter "vanskelig". "Skiløpærne" er jo normalt å si, men ikke skiløpera. Skiløper er ikke hunkjønnsord. Vanskelig burde skrives med en "n", det er sant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 21. desember 2016 #2373 Del Skrevet 21. desember 2016 1 minutt siden, debatant skrev: "Skiløpærne" er jo normalt å si, men ikke skiløpera. Skiløper er ikke hunkjønnsord. Vanskelig burde skrives med en "n", det er sant. "Skiløpera" lyder sikkert jovialt på samme måte som "gutta". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 21. desember 2016 #2374 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) 10 minutter siden, Arabella skrev: "Skiløpera" lyder sikkert jovialt på samme måte som "gutta". Kanskje. Jeg fikk i alle fall ut 2 års frustrasjon, hehe Endret 21. desember 2016 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 21. desember 2016 #2375 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) Bredesen og co, sier og konsekvent hoppera istedet for hopperene, "hoppera" betyr jo egentlig at en "hopper av" For et lavmål! Endret 21. desember 2016 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wolfmoon Skrevet 21. desember 2016 #2376 Del Skrevet 21. desember 2016 (endret) 3 timer siden, debatant skrev: "Skiløpærne" er jo normalt å si, men ikke skiløpera. Skiløper er ikke hunkjønnsord. Vanskelig burde skrives med en "n", det er sant. 3 timer siden, debatant skrev: Bredesen og co, sier og konsekvent hoppera istedet for hopperene, "hoppera" betyr jo egentlig at en "hopper av" For et lavmål! Her må jeg nok skuffe deg, på min dialekt fra indre Østlandet sier vi både "skiløpera" og "hoppera", det er generelt ganske vanlig å ha a-ending på hannkjønn og intentkjønn bestemt flertall. F.eks. bilene= bila, trærne= trea Edit: Og på NRK har man faktisk lov til å bruke dialekter. Endret 21. desember 2016 av Wolfmoon 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2377 Del Skrevet 21. desember 2016 Jeg tenker også at "skiløpera" er dialekt. Jeg har hørt mye verre og godtatt det. Skriftlig er jeg mer kresen. Her hvor jeg kommer fra skriver alle på dialekt. Til og med faren min på over 60 har begynt å skrive dialekt. Herregud, da er det noe galt med samfunnet. Jeg har sett folk under ca 30 år prøve å skrive bokmål og 99% har en forferdelig rettskriving. Til tross for at de påstår at dialektskrivingen ikke påvirker rettskrivingen deres på bokmål. Nei vel, nei... Anonymkode: 61b0b...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 21. desember 2016 #2378 Del Skrevet 21. desember 2016 KG-brukere som starter tråder der kontektsen uten tvil er presens, men bruker preteritumsformen av å synes. "Syntes du jordbær er bedre med den lille grønne kvasten på eller av?". Dette har vel vært påpekt i denne tråden før, men jeg blir helt lam i språkbena. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2016 #2379 Del Skrevet 21. desember 2016 5 timer siden, debatant skrev: Nrk sier hele tiden skiløpera, i stedet for skiløperene. Er det så vannskelig å være presis? Snart ber jeg om rabatt på lisensen! Det er ikke «vannskelig» i det hele tatt, derimot kan enkelte synes at det er vanskelig Det heter verken skiløpera eller skiløperene, men derimot skiløperne på bokmål. Muntlige former kan derimot variere en hel del fra sted til sted, og -løpera, -hoppera, -gutta etc, og det er tillatt å bruke dialekt i NRK så lenge man er tydelig, forståelig, konsekvent og ellers holder seg innenfor NRKs retningslinjer for dialektbruk. Anonymkode: 80a0e...336 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knutsk Skrevet 21. desember 2016 #2380 Del Skrevet 21. desember 2016 8 timer siden, Overrasket skrev: KG-brukere som starter tråder der kontektsen uten tvil er presens, men bruker preteritumsformen av å synes. "Syntes du jordbær er bedre med den lille grønne kvasten på eller av?". Dette har vel vært påpekt i denne tråden før, men jeg blir helt lam i språkbena. Det vert laga ein eigen tråd om det kvart år, så ja, dette har garantert blitt påpeika hundre gonger i denne tråden. Dømer: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå