Okapi Skrevet 1. februar 2016 #1921 Del Skrevet 1. februar 2016 Jeg lurer litt på når folk skal få med seg forskjellen på kalorier og kilokalorier. Man skulle jo tro den var litt vesentlig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 1. februar 2016 #1922 Del Skrevet 1. februar 2016 Det er sikkert nevnt flere ganger i denne nesten 100 sider lange tråden, men simpel på norsk betyr ikke enkel! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 1. februar 2016 #1923 Del Skrevet 1. februar 2016 5 minutter siden, takk skrev: Det er sikkert nevnt flere ganger i denne nesten 100 sider lange tråden, men simpel på norsk betyr ikke enkel! Det gjør nok det etterhvert, jfr. betydningsendringene vi ha sett på seriøs og patetisk. Engelsk semantikk kommer som regel luskende etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drømmespill Skrevet 1. februar 2016 #1924 Del Skrevet 1. februar 2016 Folk som sier langsert istedet for lansert. Gaaah Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vedil Skrevet 1. februar 2016 #1925 Del Skrevet 1. februar 2016 De som skriver "prosjektor" i stedet for "projektor". Samme med hvordan folk uttaler det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrittgåendeBurugle Skrevet 1. februar 2016 #1926 Del Skrevet 1. februar 2016 22 minutter siden, Okapi skrev: Det gjør nok det etterhvert, jfr. betydningsendringene vi ha sett på seriøs og patetisk. Engelsk semantikk kommer som regel luskende etterhvert. Du har nok rett, men liker ikke 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 1. februar 2016 #1927 Del Skrevet 1. februar 2016 47 minutter siden, Vedil skrev: De som skriver "prosjektor" i stedet for "projektor". Samme med hvordan folk uttaler det. Jeg liker ikke projektor. Det er fullstendig inkonsekvent i forhold til tidligere norske oversettelser av samme stamme. Ærlig talt burde prosjektør være det eneste riktige, men det er jo ingen som sier det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. februar 2016 #1928 Del Skrevet 4. februar 2016 Den 31.1.2016 at 21.33, AnonymBruker skrev: Jeg får mark når jeg hører psykRiater, psykRiatri osv. Det er ingen r inni der!! Anonymkode: 9b386...c59 Eller varianten psykiatriker 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ewe Skrevet 13. februar 2016 #1929 Del Skrevet 13. februar 2016 Leste en oppskrift på en blogg, hvor man trengte "2 charlotte løk". Herregud. Jeg fant en annen oppskrift. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 13. februar 2016 #1930 Del Skrevet 13. februar 2016 Uttrykket "i forhold til" misbrukes svært ofte. Det går nok ikke en dag uten at jeg leser eller hører noen bruke "i forhold til" helt feil. Kan ikke folk lære seg å bruke dette uttrykket riktig? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #1931 Del Skrevet 13. februar 2016 Den 1.2.2016 at 10.02, Okapi skrev: Jeg lurer litt på når folk skal få med seg forskjellen på kalorier og kilokalorier. Man skulle jo tro den var litt vesentlig. Det er helt greit å bruke i dagligtale. Det får være måte på hvor kverulant man kan være. (http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kalori&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal) Anonymkode: 69fa2...794 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 14. februar 2016 #1932 Del Skrevet 14. februar 2016 9 timer siden, Sofie_22 skrev: Uttrykket "i forhold til" misbrukes svært ofte. Det går nok ikke en dag uten at jeg leser eller hører noen bruke "i forhold til" helt feil. Kan ikke folk lære seg å bruke dette uttrykket riktig? Jeg blir gal av det. Men når det også brukes feil på tv, radio og i aviser er det ikke rart at det sprer seg! "Another One Bites the Dust med Queen" er en annen feil som går meg på nervene, det er jo feil, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofie777 Skrevet 14. februar 2016 #1933 Del Skrevet 14. februar 2016 5 timer siden, Tekola skrev: Jeg blir gal av det. Men når det også brukes feil på tv, radio og i aviser er det ikke rart at det sprer seg! "Another One Bites the Dust med Queen" er en annen feil som går meg på nervene, det er jo feil, er det ikke? Hva er feil? De store bokstavene? Det skal faktisk være sånn i engelsk språk. Hovedsaklig verb og substantiv er med store bokstaver. Ellers ville jeg kanskje skrevet ""Another One Bites the Dust" med Queen" siden titler generelt (også norske) skal stå i gåseøyne og så siterte du rett med gåseøyne rundt hele setningen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 14. februar 2016 #1934 Del Skrevet 14. februar 2016 Ser jeg ikke forklarte det så godt, unnskyld Jeg mente at det burde stå motsatt, altså "Artist, med Sangnavn" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 14. februar 2016 #1935 Del Skrevet 14. februar 2016 Har lagt merke til at 'alle' har begynt å dele opp ord! Lillesøster blir til lille søster. Morsdag blir til mors dag. Bildekk blir til bil dekk. Kjempebra blir til kjempe bra. Har ikkje ord på kor irritert eg blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2016 #1936 Del Skrevet 14. februar 2016 18 minutter siden, Tekola skrev: Ser jeg ikke forklarte det så godt, unnskyld Jeg mente at det burde stå motsatt, altså "Artist, med Sangnavn" Sangen er skrevet AV Queen. Sangen blir fremført AV Queen. Eller her har vi Queen med Sangen. Jeg skjønte ikke det i innlegget ditt, men det er jo logisk. "Another one bites the dust" av Queen. Queen med "Another one bites the dust" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. februar 2016 #1937 Del Skrevet 14. februar 2016 Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når folk ikke vet forskjellen på "i fjord" og "ifjor". Altså, noen snakker om penger de fikk forrige året, og skriver "Pengene jeg fikk i fjord sommer"...... Det heter IFJOR sommer, uten d! Fjord med d er en arm av sjøen som går inn mellom fjellene på en kyststrekning. Jeg så nettopp en her på KG som skrev "i fjord" og får helt hetta. I tillegg er det en utbredt feil når det gjelder bruk av ordene "hjemme" og "gjemme". Gjemme noe er når man skjuler noe, man gjemmer det unna. Like fullt ser man folk som skriver "jeg prøvde å hjemme pengene på et lurt sted"......argh! 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. februar 2016 #1938 Del Skrevet 14. februar 2016 6 timer siden, Million skrev: Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når folk ikke vet forskjellen på "i fjord" og "ifjor". Altså, noen snakker om penger de fikk forrige året, og skriver "Pengene jeg fikk i fjord sommer"...... Det heter IFJOR sommer, uten d! Fjord med d er en arm av sjøen som går inn mellom fjellene på en kyststrekning. Jeg så nettopp en her på KG som skrev "i fjord" og får helt hetta. I tillegg er det en utbredt feil når det gjelder bruk av ordene "hjemme" og "gjemme". Gjemme noe er når man skjuler noe, man gjemmer det unna. Like fullt ser man folk som skriver "jeg prøvde å hjemme pengene på et lurt sted"......argh! Kan en ikke hjemme pengene ifjord heller nå altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brimi Skrevet 18. februar 2016 #1939 Del Skrevet 18. februar 2016 Det heter BØNDER ikke BØNNER!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #1940 Del Skrevet 18. februar 2016 Det heter "stikke under stol", ikke "stikke under en stol". Ser det i mange tråder her inne. Jeg forstår jo hvorfor folk bommer, men det irriterer meg likevel. Anonymkode: 4a690...49a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå