Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stusser alltid litt når jeg skal skrive jorda (jordkloden) og sola og andre lignende ord.

Sola vs solen

Jorda vs jorden

Er begge lov?

Anonymous poster hash: 0aeb9...c0c

Begge er lov. Du må bare huske å være konsekvent hvis du skal skrive en artikkel etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stusser alltid litt når jeg skal skrive jorda (jordkloden) og sola og andre lignende ord.

Sola vs solen

Jorda vs jorden

Er begge lov?

Anonymous poster hash: 0aeb9...c0c

Arabella har helt rett, det er valgfritt. Det gjelder mange ord på norsk, f.eks. bok, katt, trapp, natt, tid … Problemet er vel mest hvor man setter grensen (ev. grensa) for a-endelser. Jeg skriver og sier f.eks. sola, jorda og boka, men katten og tiden. Det kan også forsvares å veksle for å angi stilnivå (særlig i litterære tekster): Hun sto øverst i trappen og Jeg snubla i trappa.

Jeg så noe lignende i begynnelsen av Skytteren av Jon Michelet. I en og samme setning bruker han selv om og sjøl. Den eneste forklaringen jeg kan finne, er at han mener at selv om er et innarbeidet uttrykk han ikke vil tukle med, mens han gjerne bruker sjøl når ordet står alene: Selv om jeg ikke har opplevd det sjøl …

Nok babling fra min side. God natt!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arabella har helt rett, det er valgfritt. Det gjelder mange ord på norsk, f.eks. bok, katt, trapp, natt, tid Problemet er vel mest hvor man setter grensen (ev. grensa) for a-endelser. Jeg skriver og sier f.eks. sola, jorda og boka, men katten og tiden. Det kan også forsvares å veksle for å angi stilnivå (særlig i litterære tekster): Hun sto øverst i trappen og Jeg snubla i trappa.

Jeg så noe lignende i begynnelsen av Skytteren av Jon Michelet. I en og samme setning bruker han selv om og sjøl. Den eneste forklaringen jeg kan finne, er at han mener at selv om er et innarbeidet uttrykk han ikke vil tukle med, mens han gjerne bruker sjøl når ordet står alene: Selv om jeg ikke har opplevd det sjøl

Nok babling fra min side. God natt!

Jeg likte denne bablingen. Fortsett gjerne, for min del. Jeg legger ikke så godt merke til slikt i bøker, nemlig. Interessante greier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest The damned

Blanding av hvis og visst.

Det heter ikke "visst jeg vil", men "hvis jeg vil".

"Det skal være sikkert og visst"er rett bruk av visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter nysgjerrig ikke nyskjerrig...

Blanding av hvis og visst.

Det heter ikke "visst jeg vil", men "hvis jeg vil".
"Det skal være sikkert og visst"er rett bruk av visst.

Folk har forskjellig måte å si ting på

Anonymous poster hash: cde7c...27d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Det kan godt hende at folk har ulike måter å si noen på, men "hvis" og "visst" er to helt forskjellige ord.

"Hvis" er en konjunksjon, og brukes til å knytte sammen to setninger hvor den ene er et vilkår eller ønske.

"Visst" er et adverb som kan såvel brukes til å si at noe er helt sikkert, eller at det er trolig/mulig.

---> "Det er sikkert og visst" - noe er helt sikkert

---> "Hun jobber visst som lege på Svalbard" - Det er mulig/trolig at hun jobber som lege på Svalbard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Man kan nå (dessverre) bruke viss istedenfor hvis.

Er det sant?? :sjokkert: Jeg får helt vondt når jeg leser viss.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=viss&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Nå som viss kan brukes som hvis, så er det sikkert og visst at noen ikke har visst at en viss Lafemmemauvaise ikke blir vis på dette vissvasset.

Endret av Zeitgeist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Godt forklart i innlegget under ditt, men det at folk har forskjellig måte å si ting har ikke noe å si når man skal skrive noe rett. Men skjønner jo det at endel folk ikke gidder å prøve engang lenger. Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange som bruker "galgenhumor" om humor som er grov, teit eller tørr.

Har også hørt "jeg skulle likt å vært lusa på gangen", det heter "flua på veggen"!!!

Anonymous poster hash: ee570...d6b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som bruker "galgenhumor" om humor som er grov, teit eller tørr.

Har også hørt "jeg skulle likt å vært lusa på gangen", det heter "flua på veggen"!!!

Og at man kjenner lusa på gangen (=ganglaget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at man kjenner lusa på gangen (=ganglaget)

Ja, men de to tingene forveksles ofte.

Eks. Skulle likt å vært lusa på gangen på den festen i går.

Da blir det jo helt feil 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Visst er det riktige

Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Viss, og ikke visst, kan brukes istedenfor hvis, altså som subjunksjon. Visst er en intetkjønnsbøyning som brukes når ordet fungerer som adjektiv eller adverb

det heter sli, visste du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt TURKELDUE, hehe men heldigvis bare den ene gangen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...