flesvik Skrevet 24. mars 2013 #41 Del Skrevet 24. mars 2013 Sjekk ut f.eks de amerikanske skattereglene. Også spør du seg selv hvordan de har blitt så enormt store og komplekse. De største og rikeste elsker et gjennomregulert marked. For de kan selv styre hvordan det blir regulert med lobby og støtte til politikere. Det er de små i det private næringslivet som taper på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 24. mars 2013 #42 Del Skrevet 24. mars 2013 TS her - jeg vil IKKE ha matimport, da jeg faktisk bryr meg om miljøet. Vi har ressurser nok her i landet til å produsere sunn mat uten å rævpule naturen vår. Men da må FrP pelle seg langt vekk. Anonym poster: b8199ac15960e463aeb8e1940a4591da Hmm du graver det bare mer og mer ned TS. Var det ikke du som liksom skulle prøve å fremstå som intelligent da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 24. mars 2013 #43 Del Skrevet 24. mars 2013 Dessuten så er jo "utdanningsnivå" et ganske dårlig mål på hvor intelligente velgerene er da vi etterhvert har fått masser av humanetiske, pedagogiske, kulturelle, ol. høyere utdannelser. Og selv blant realistene så er det jo en del (som forskere, ol.) som har en interesse av å ha sosialisme pga at det er fra det offentlige de får sin lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 24. mars 2013 #44 Del Skrevet 24. mars 2013 Kultur er også et slags fremmedord for en del FrP'ere. De tror kunst er noe maling smurt rundt på et lærret. Og at en hamburger på gatekjøkkenet er en real delikatesse. At kjøtt kommer fra kjøledisken på Rema og det å reise på sydenturer er å oppleve andre folkeslag. Hvem er det som bestemmer hvilken type kultur som er bra og dårlig? Hvordan kan du bestemme at kunst og klassisk musikk liksom skal være bedre og mer høyverdig enn f.eks bil kultur og tekno musikk? Og hvordan kan du bestemme at sushi liksom skal være noe bedre mat enn en biff eller hamburger? Og når det gjelder å vite hvor maten kommer fra så tror jeg nok SV velgere stiller aller høyest på listen over ignoranter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. mars 2013 #45 Del Skrevet 24. mars 2013 TS her - jeg vil IKKE ha matimport, da jeg faktisk bryr meg om miljøet. Vi har ressurser nok her i landet til å produsere sunn mat uten å rævpule naturen vår. Men da må FrP pelle seg langt vekk. Anonym poster: b8199ac15960e463aeb8e1940a4591da Du mener at å sørge for å gi bonden tilbake næringsfriheten = fullstendig eiendomsrett og rett til å styre egen produksjon er feil? Du mener at gjennopprettelse av fri etablering i alle produksjoner, samt at det skal være prod.begrensninger som sikrer miljøet og bedre dyrevern er feil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #46 Del Skrevet 24. mars 2013 Godt mulig denne personen er egoistisk - men hva er egentlig mest egositisk av følgende to påstander: - å kreve å få beholde mer av de verdiene man selv har produsert - å kreve å få ta penger fra denne personen og bruke det på det du ønsker USA-modellen er jo den samme mer eller mindre som vi har her til lands. Et gjennomregulert helsevesen hvor man bruker faktisk mer penger per innbygger i helsekostnader enn hva vi gjør her i Norge. jeg har en misstanke om at du med "reflektert" mener "enig med meg" Og årsaken til at du møter på så få frp-politikere har vel noe med at hele venne og omgangskretsen din består av sosialister? 1. Det første du nevner handler jo om at en person gjør like viktig og nyttig arbeid selv om det ikke gir like stor økonomisk vinning som en annens persons yrke. Altså; en kjempeflink sykepleier eller barneskolelærer gjør et like viktig arbeid som en siviløkonom, selv om økonomens direkte verdiskaping er større. Likevel er det nødvendig å ha de førstnevnte yrkene (og spes barneskolelærer er jo økonomisk verdiskapende på lang sikt), og det er da ikke rart at disse personene ønsker å "kreve å få penger" for ærlig arbeid! Hardtarbeidende ønsker selvsagt å få betalt. 2. Det er intet annet enn latterlig å sammenligne norsk og amerikansk helsevesen. Har egentlig ikke mer å si om den saken, forstår rett og slett ikke hvordan det er mulig! (Jeg er dessuten halvt amerikansk, så jeg vet litt om hvordan det offentlige helsevesenet der fungerer...) Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #47 Del Skrevet 24. mars 2013 Dessuten så er jo "utdanningsnivå" et ganske dårlig mål på hvor intelligente velgerene er da vi etterhvert har fått masser av humanetiske, pedagogiske, kulturelle, ol. høyere utdannelser. Og selv blant realistene så er det jo en del (som forskere, ol.) som har en interesse av å ha sosialisme pga at det er fra det offentlige de får sin lønn. Utdanningsnivå er kanskje ikke et nøyaktig mål på folks intelligens, men det sier noe om kunnskapen til folk. (Obs; ikke glem å skille mellom intelligens og kunnskap!) Det er jo opplagt at skolerte folk med utdanning har lært seg hvordan elementene i samfunnet henger sammen. I tillegg har folk med høyere utdanning lært seg refleksjon, og diverse kunnskaper samfunn, historie, økonomi - og lignende som kan være relevant i denne sammenheng. Selvsagt kan folk uten høyere utdanning sette seg inn i dette på egen hånd, men det gjelder nok de færreste. Hvem er det som bestemmer hvilken type kultur som er bra og dårlig? Hvordan kan du bestemme at kunst og klassisk musikk liksom skal være bedre og mer høyverdig enn f.eks bil kultur og tekno musikk? Og hvordan kan du bestemme at sushi liksom skal være noe bedre mat enn en biff eller hamburger? Og når det gjelder å vite hvor maten kommer fra så tror jeg nok SV velgere stiller aller høyest på listen over ignoranter. Det er helt greit å like biler og techno. Likevel er det ikke slik type kultur som er relevant når man diskuterer hva som er bra og dårlig kultur. Jeg tenker i hvert fall at kunst er noe helt annet enn bilkultur og hamburgerspising - det kan ikke sammenlignes! Dette fordi kulturbegrepet er komplekst, og har flere definisjoner. Rett og slett tilhører kunst og bil/hamburger/tekno to ulike underkategorier av "kultur". Grunnen til at kunst er viktigere enn råning, er fordi kunst setter fokus på aspekter ved samfunnet på en helt særegen måte. Kunst stiller spørsmål, skaper refleksjon, engasjerer, provoserer. Men den vil også trøste, underholde og pynte opp. Dette uavhengig om det dreier seg om street art eller kunst på det nye Munch-museet. I DDR, nazi-Tyskland og Sovjetunionen var kunst forbydd. Det handler om selvstendig tenking, og er noe det første som forsvinner i diktaturer hvor man ikke skal tenke fritt, men blir presset på med propaganda. Når man har dette i bakhodet, er det ikke så rart at kunstinteresserte (og da mener jeg ordentlig kunstinteresserte, ikke pompøse og hovne rikinger som går på galleriåpninger for å drikke champagne og menge seg med fiffen) tenker at kunst er mer høyverdig enn "fredagstaco"-kulturen. Men igjen; det kan ikke sammenlignes. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. mars 2013 #48 Del Skrevet 24. mars 2013 Utdanningsnivå er kanskje ikke et nøyaktig mål på folks intelligens, men det sier noe om kunnskapen til folk. (Obs; ikke glem å skille mellom intelligens og kunnskap!) Det er jo opplagt at skolerte folk med utdanning har lært seg hvordan elementene i samfunnet henger sammen. I tillegg har folk med høyere utdanning lært seg refleksjon, og diverse kunnskaper samfunn, historie, økonomi - og lignende som kan være relevant i denne sammenheng. Selvsagt kan folk uten høyere utdanning sette seg inn i dette på egen hånd, men det gjelder nok de færreste. Det er helt greit å like biler og techno. Likevel er det ikke slik type kultur som er relevant når man diskuterer hva som er bra og dårlig kultur. Jeg tenker i hvert fall at kunst er noe helt annet enn bilkultur og hamburgerspising - det kan ikke sammenlignes! Dette fordi kulturbegrepet er komplekst, og har flere definisjoner. Rett og slett tilhører kunst og bil/hamburger/tekno to ulike underkategorier av "kultur". Grunnen til at kunst er viktigere enn råning, er fordi kunst setter fokus på aspekter ved samfunnet på en helt særegen måte. Kunst stiller spørsmål, skaper refleksjon, engasjerer, provoserer. Men den vil også trøste, underholde og pynte opp. Dette uavhengig om det dreier seg om street art eller kunst på det nye Munch-museet. I DDR, nazi-Tyskland og Sovjetunionen var kunst forbydd. Det handler om selvstendig tenking, og er noe det første som forsvinner i diktaturer hvor man ikke skal tenke fritt, men blir presset på med propaganda. Når man har dette i bakhodet, er det ikke så rart at kunstinteresserte (og da mener jeg ordentlig kunstinteresserte, ikke pompøse og hovne rikinger som går på galleriåpninger for å drikke champagne og menge seg med fiffen) tenker at kunst er mer høyverdig enn "fredagstaco"-kulturen. Men igjen; det kan ikke sammenlignes. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b Til det uthevede: dette er jeg svært enig i. Elsker biler, men elsker kunst mer. Derfor er jeg glad jeg stemmer et parti som vil verne om den norske kulturarven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #49 Del Skrevet 24. mars 2013 Til det uthevede: dette er jeg svært enig i. Elsker biler, men elsker kunst mer. Derfor er jeg glad jeg stemmer et parti som vil verne om den norske kulturarven. Og derfor stemmer du Fremskrittspartiet? Det er nettopp dette jeg mener; Frp-ere aner ikke egentlig hva de stemmer på! Frp skal jo gi penger til alt - ingenting skal være dårligere enn det er i dag. Vi skal derimot få høyere standard på helse, veier og det er ikke måte på. Samtidig lover de skatter og mindre utgifter. Hvordan skal dette regnestykket gå opp? "Kutte i byrokrater og bruke oljepenger". Må innrømme at inflasjonen luktes på lang vei. Og nå også kunst!? Vel, vet ikke helt hva jeg skal si, men du har valgt feil dersom du virkelig ser verdien i kunst. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 24. mars 2013 #50 Del Skrevet 24. mars 2013 Utdanningsnivå er kanskje ikke et nøyaktig mål på folks intelligens, men det sier noe om kunnskapen til folk. (Obs; ikke glem å skille mellom intelligens og kunnskap!) Det er jo opplagt at skolerte folk med utdanning har lært seg hvordan elementene i samfunnet henger sammen. I tillegg har folk med høyere utdanning lært seg refleksjon, og diverse kunnskaper samfunn, historie, økonomi - og lignende som kan være relevant i denne sammenheng. Selvsagt kan folk uten høyere utdanning sette seg inn i dette på egen hånd, men det gjelder nok de færreste. Det er helt greit å like biler og techno. Likevel er det ikke slik type kultur som er relevant når man diskuterer hva som er bra og dårlig kultur. Jeg tenker i hvert fall at kunst er noe helt annet enn bilkultur og hamburgerspising - det kan ikke sammenlignes! Dette fordi kulturbegrepet er komplekst, og har flere definisjoner. Rett og slett tilhører kunst og bil/hamburger/tekno to ulike underkategorier av "kultur". Grunnen til at kunst er viktigere enn råning, er fordi kunst setter fokus på aspekter ved samfunnet på en helt særegen måte. Kunst stiller spørsmål, skaper refleksjon, engasjerer, provoserer. Men den vil også trøste, underholde og pynte opp. Dette uavhengig om det dreier seg om street art eller kunst på det nye Munch-museet. I DDR, nazi-Tyskland og Sovjetunionen var kunst forbydd. Det handler om selvstendig tenking, og er noe det første som forsvinner i diktaturer hvor man ikke skal tenke fritt, men blir presset på med propaganda. Når man har dette i bakhodet, er det ikke så rart at kunstinteresserte (og da mener jeg ordentlig kunstinteresserte, ikke pompøse og hovne rikinger som går på galleriåpninger for å drikke champagne og menge seg med fiffen) tenker at kunst er mer høyverdig enn "fredagstaco"-kulturen. Men igjen; det kan ikke sammenlignes. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b Bil kultur er i høyeste grad noe som kan måle seg med kunst. Og kunstnere ER for det aller meste noen pompøse overlegende krek som av en eller annen grunn tror de er så mye bedre enn alle andre. Og i størrelse så er bilkultur større enn de aller fleste andre former for kultur her i landet. Gatebiltreffene f.eks på Rudskogen og Vålerbanen er en av de største kulturarrangementene i hele landet. Og å spise hamburger er ikke noe kultur, det er bare noe man gjør.Her har du nok missforstått ganske kraftig. Og du kan ikke komme her og fortelle meg at et maleri liksom skal være mye mer høyverdig og bedre enn en bil som noen har bygd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #51 Del Skrevet 24. mars 2013 Og derfor stemmer du Fremskrittspartiet? Det er nettopp dette jeg mener; Frp-ere aner ikke egentlig hva de stemmer på! Frp skal jo gi penger til alt - ingenting skal være dårligere enn det er i dag. Vi skal derimot få høyere standard på helse, veier og det er ikke måte på. Samtidig lover de skatter og mindre utgifter. Hvordan skal dette regnestykket gå opp? "Kutte i byrokrater og bruke oljepenger". Må innrømme at inflasjonen luktes på lang vei. Og nå også kunst!? Vel, vet ikke helt hva jeg skal si, men du har valgt feil dersom du virkelig ser verdien i kunst. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b Obs, skal stå skattelette. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #52 Del Skrevet 24. mars 2013 Bil kultur er i høyeste grad noe som kan måle seg med kunst. Og kunstnere ER for det aller meste noen pompøse overlegende krek som av en eller annen grunn tror de er så mye bedre enn alle andre. Og i størrelse så er bilkultur større enn de aller fleste andre former for kultur her i landet. Gatebiltreffene f.eks på Rudskogen og Vålerbanen er en av de største kulturarrangementene i hele landet. Og å spise hamburger er ikke noe kultur, det er bare noe man gjør.Her har du nok missforstått ganske kraftig. Og du kan ikke komme her og fortelle meg at et maleri liksom skal være mye mer høyverdig og bedre enn en bil som noen har bygd. Som svar på den siste setningen din; Jo, det er det. For hva sier så denne bilen? Bilen er sikker fin, kult utstyrt og smart bygget. Men her er det viktig å skille mellom kunst og kunstferdighet. Kunst er alt jeg nevnte i et innlegg ovenfor (kopierer meg selv: Grunnen til at kunst er viktigere enn råning, er fordi kunst setter fokus på aspekter ved samfunnet på en helt særegen måte. Kunst stiller spørsmål, skaper refleksjon, engasjerer, provoserer. Men den vil også trøste, underholde og pynte opp.) Mens kunstferdighet derimot er godt håndverk. Et fint skrin, en stilig kjøkken osv. Kunstferdighet stiller ikke spørsmål, skaper debatt eller refleksjon, men er kanskje et produkt av bra kvalitet. Igjen går dette på definisjoner, og jeg vil si kvalitet og kunstferdighet er viktig. Men det er ikke det samme som kunst. Kunst har en helt egen verdi. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. mars 2013 #53 Del Skrevet 24. mars 2013 Og derfor stemmer du Fremskrittspartiet? Det er nettopp dette jeg mener; Frp-ere aner ikke egentlig hva de stemmer på! Frp skal jo gi penger til alt - ingenting skal være dårligere enn det er i dag. Vi skal derimot få høyere standard på helse, veier og det er ikke måte på. Samtidig lover de skatter og mindre utgifter. Hvordan skal dette regnestykket gå opp? "Kutte i byrokrater og bruke oljepenger". Må innrømme at inflasjonen luktes på lang vei. Og nå også kunst!? Vel, vet ikke helt hva jeg skal si, men du har valgt feil dersom du virkelig ser verdien i kunst. Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b Ja jeg stemmer frp, nettopp fordi jeg kjenner deres politikk. Bare å gå inn på denne siden så finner du det jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flesvik Skrevet 24. mars 2013 #54 Del Skrevet 24. mars 2013 (endret) Som svar på den siste setningen din; Jo, det er det. For hva sier så denne bilen? Bilen er sikker fin, kult utstyrt og smart bygget. Men her er det viktig å skille mellom kunst og kunstferdighet. Det er lagt mye mer både tid, arbeid og kreativitet i en godt modifisert eller bygget bil enn et maleri. Og den vil antakelig også glede flere. Mens dette er bere meningsløst pompøst drit: http://www.niss.no/var/ezwebin_site/storage/images/utdanningene/illustrasjon/nyheter/en-annerledes-erfaring-paa-museet-for-samtidskunst/25837-1-nor-NO/En-annerledes-erfaring-paa-Museet-for-Samtidskunst.jpg http://img.listen.no/copper/albums/uploads/2002//Weidemann_23116_2_web.jpg Og det var ikke her snakk om kunst eller kunstferdighet, det var snakk om KULTUR Endret 25. mars 2013 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2013 #55 Del Skrevet 24. mars 2013 Hehe.. Min far har høyere utdannelse enn deg, TS Og selv han stemmer Frp. Vi er heldigvis en stor familie med høye utdannelser, som alle stemmer på samme parti. Anonym poster: cd0899fdecb16b96df575d12f75a6615 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 24. mars 2013 #56 Del Skrevet 24. mars 2013 De fleste jeg snakker med, som stemmer frp, eller partier i den retningen hvor de fattige får lite og de rike får mye, er folk som ikke har mye penger selv... Veldig merkelig fenomen. Jeg kan forstå meg på mennesker med god økonomi, som stemmer på de partiene der, fordi de vil tjene på det, men mennesker som har dårlig råd, er jo rimelig korka når de stemmer partier som vil gjøre livet dems dårligere. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #57 Del Skrevet 25. mars 2013 Jeg kan forstå meg på mennesker med god økonomi, som stemmer på de partiene der, fordi de vil tjene på det, men mennesker som har dårlig råd, er jo rimelig korka når de stemmer partier som vil gjøre livet dems dårligere. Kanskje de bare har en rettferdighetssans..... Anonym poster: abbedbdb64d5f795e3612079b23adf04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. mars 2013 #58 Del Skrevet 25. mars 2013 Kanskje de bare har en rettferdighetssans..... Anonym poster: abbedbdb64d5f795e3612079b23adf04 En rettferdighetssans som forteller dem "Du blei født med en kropp som ikke virker... Da fortjener du ikke å ha det bra, så stem partier som tråkker livet ditt enda mer ned i søla, sånn at de med god økonomi skal få enda litt mer penger"? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #59 Del Skrevet 25. mars 2013 En rettferdighetssans som forteller dem "Du blei født med en kropp som ikke virker... Da fortjener du ikke å ha det bra, så stem partier som tråkker livet ditt enda mer ned i søla, sånn at de med god økonomi skal få enda litt mer penger"? Nei en rettferdighetssans som forteller dem at man skal ha lov til å kunne tjene på sin innsats og sine evner. Anonym poster: abbedbdb64d5f795e3612079b23adf04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 25. mars 2013 #60 Del Skrevet 25. mars 2013 (endret) En rettferdighetssans som forteller dem "Du blei født med en kropp som ikke virker... Da fortjener du ikke å ha det bra, så stem partier som tråkker livet ditt enda mer ned i søla, sånn at de med god økonomi skal få enda litt mer penger"? Alternativt "Jeg mener det er feil å true fredelige mennesker med vold samt stjele verdiene de har skapt -. men jeg er villig til å stemme på politikere som kan gjøre det for meg istedet for da blir alt pent pyntlig og moralsk" Innlegget er ryddet for personangrep. Yvonne (mod) Endret 29. mars 2013 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå