Gå til innhold

Er FrP-folk dumme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Prøvd å diskutere politikk med en FrP'er nå og lurer på om denne personen gjør seg så dum, eller faktisk er så dum.

Det er kun snakk om hva denne personen vil ha - en finere bil og finere veier hjem uten at det skal koste. Bønder skal ikke få noe støtte og maten her i Norge er for dyr - øøøhh. Og heller USA-modell på helsevesnet en slik vi har det nå (selv om denne personen selv er lavtlønnet og kronisk syk...)

Jeg diskuterer ofte politikk med venner og de fleste er høyt utdannede personer med et reflektert syn på livet. Ingen av disse stemmer FrP. Men de jeg kjenner uten noen utdannelse og et snevert syn på livet, de stemmer FrP. Jeg har til dags dato aldri møtt en FrP'er med høyere utdannelse. Finnes de?

Anonym poster: b8199ac15960e463aeb8e1940a4591da

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er paven en katolikk? Driter bjørner i skogen? Er himmelen blå? Svømmer en-beinte ender rundt i sirkler?

Anonym poster: 1c7626003410e02ee40d5647897b7c31

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du sier er svært generaliserende (så sånn sett passer det jo under skråblikk og generaliseringer), men jeg tror likevel det er noe i det! Frp har en svært ufornuftig økonomisk politikk, og jeg tror de fleste med litt lenger utdanning (evt de som er over snittet politisk interessert) forstår dette. Det ironiske er jo at mange lavtlønnede med liten utdanning er de største tilhengerne av Frp, noe som er litt pussig med tanke på at Frp ikke er et gunstig parti for folk i slike situasjoner.

Anonym poster: ed6e0cef18c45d2c3b1e02545e14f65b

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyre, Venstre og SV har de høyest utdannede velgerne, Frp og Ap de laveste utdannede velgerne. Sp sine har som regel heller ikke så høy utdannelse, mens KrF-erne varierer. Dette er det statistikken som viser. Nå er ikke utdannet og intelligent det samme, men det er jo en viss korrelasjon der.

Når det er sagt: De Frp-erne jeg kjenner er faktisk stort sett oppegående folk. De som er liberalister i Frp er iblant ganske intelligente. Den gode gamle halvbrune bermen som skylder alt på utlendinger er vanligvis ikke.

Anonym poster: 05d5614763b564219e6345f6c85cb95d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høyre, Venstre og SV har de høyest utdannede velgerne, Frp og Ap de laveste utdannede velgerne. Sp sine har som regel heller ikke så høy utdannelse, mens KrF-erne varierer. Dette er det statistikken som viser. Nå er ikke utdannet og intelligent det samme, men det er jo en viss korrelasjon der.

Når det er sagt: De Frp-erne jeg kjenner er faktisk stort sett oppegående folk. De som er liberalister i Frp er iblant ganske intelligente. Den gode gamle halvbrune bermen som skylder alt på utlendinger er vanligvis ikke.

Hm, jeg har lest at AP-velgere jevnt over har høy utdanning, jeg. Mange lektorer, lærere, psykologer, journalister, leger osv som stemmer AP...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har jeg også tenkt litt på. Alle de jeg kjenner som stemmer FrP er de såkalte skoletaperne, de som aldri har lest en eneste bok og som velger yrkesfag på videregående. De stemmer FrP for å få ut "pakket" og pga. billigere snus og alkohol. De som synes Norge er for nordmenn, bortsett fra deres egne utenlandske venner, så klart ...

De mest intelligente vennene mine stemmer SV.

Anonym poster: cbad3bd3cdff22d640287ced933fe2c9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette har jeg også tenkt litt på. Alle de jeg kjenner som stemmer FrP er de såkalte skoletaperne, de som aldri har lest en eneste bok og som velger yrkesfag på videregående. De stemmer FrP for å få ut "pakket" og pga. billigere snus og alkohol. De som synes Norge er for nordmenn, bortsett fra deres egne utenlandske venner, så klart ...

De mest intelligente vennene mine stemmer SV.

Anonym poster: cbad3bd3cdff22d640287ced933fe2c9

Ja, ikke sant! Samme her. Kjenner flere stykker som er tidligere har vært med i finalen i Unge Forskere, Filosofiolympiaden osv osv, og de stemmer utelukkende SV eller Ap. Kan selvsagt være tilfeldig, men ja.

Jeg gikk også (uteksaminerte for to år siden) på en av landets beste videregående skoler (altså en av de skolene med høyest snitt i landet), og der var det ikke en eneste Frper å skimte. Det var dog mange radikale; SVere, Rødt-tilhengere ol, og også en god del Ap-ere og Høyre-folk. Interessant tema, i grunn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hm, jeg har lest at AP-velgere jevnt over har høy utdanning, jeg. Mange lektorer, lærere, psykologer, journalister, leger osv som stemmer AP...

Det er nok en myte. Nå er Ap så store at de har brukbar oppslutning overalt, men den synker med utdannelse. Jeg ser nå på en valgundersøkelse fra 2005 ("Valgundersøkelsen 2005"), for eksempel, utført av SSB. Ja, det er noen år siden, men slikt undersøkes ikke ofte. Ap hadde følgende oppslutning i forskjellige grupper:

De som kun har fullført grunnskole: 45%

De som har fullført VGS: 34%

De som har høyere utdannelse: 30%.

Ja, Ap var veldig store her. De har falt siden, men tallene er like nyttige uansett. Andelen er det sentrale, ikke antallet.

Hos SV var tallene 5-8-15, hos Venstre 1-3-10 og hos Høyre 6-14-22.

Ut fra det ser vi f.eks. at Ap var over seks ganger så store som Høyre og Venstre til sammen hos de lavest utdannede. Hos de høyest utdannede var Høyre og Venstre sammen større enn Ap.

Men for all del, mange både intelligente og høyt utdannede stemmer Ap. Det er likevel et faktum at sjansen for at en du møter stemmer SV, Venstre og Høyre stiger med utdannelse. Sjansen for at vedkommende stemmer Ap, Frp eller Sp synker. KrF-ere går 4-7-4, så der er det hipp som happ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, FrP er dyktige til å forenkle sin politikk, som "billig bensin", "billig sprit" etc, uten å gå dypere inn i hvilke konsekvenser det kan ha for (for det koster faktisk å gjøre en ting billig, noe som betyr at det blir dyrere et annet sted), så ja, jeg oppfatter FrP som litt enkle.

Anonym poster: 2a10c41e61a0fe1f86f6b8fd4aa51909

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er svært generaliserende (så sånn sett passer det jo under skråblikk og generaliseringer), men jeg tror likevel det er noe i det! Frp har en svært ufornuftig økonomisk politikk, og jeg tror de fleste med litt lenger utdanning (evt de som er over snittet politisk interessert) forstår dette.

Den økonomiske politikken til FRP er til forveksling veldig lik de rødgrønnes politikk.

Det ironiske er jo at mange lavtlønnede med liten utdanning er de største tilhengerne av Frp, noe som er litt pussig med tanke på at Frp ikke er et gunstig parti for folk i slike situasjoner.

Ikke nødvendigvis så ironisk, disse med liten utdanning er gjerne privat ansatte med fagbrev som har mye å tjene på mindre byråkrati, mindre skatt og et mindre innviklet regelverk. Til forveksling for en del offentlig ansatte byråkrater med høyere utdanning som tjener godt på rødgrønn politikk.

Jeg deler også oppfatningen om at det er en del mindre intelligente som stemmer FRP, men disse er i mindretall, og har mye med at FRP forsøker å appellere til "folk flest" ved å gå ut med saker som er håndgripelige for folk som ikke har særlig med peiling på politikk. Samtidig tiltrekker de også seg en del mindre intelligente ved at enkelte utskudd i FRP kommer med rasistiske og fordomsfulle uttalelser.

"- Vi vet at det er nær sammenheng mellom fremmedfiendtlige holdninger og lavt utdanningsnivå. Det er gjennomgående i alle land, sier Anders Todal Jenssen."

Det er gjerne de med lite å rutte med som kjenner konsekvensene av hensynsløs innvandring på kroppen, ikke de høyt utdannede på Frogner som lever relativt segregert fra innvandrere. Samtidig så strever kanskje folk med litt mer høy utdanning etter å være mest mulig politisk korrekt.

Endret av meh
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne de med lite å rutte med som kjenner konsekvensene av hensynsløs innvandring på kroppen, ikke de høyt utdannede på Frogner som lever relativt segregert fra innvandrere. Samtidig så strever kanskje folk med litt mer høy utdanning etter å være mest mulig politisk korrekt.

Jeg tror alle faktorene er involvert her, både de du nevner og en del av det som blir nevnt tidligere i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min oppfatning er at de som bor i mer grisgrente strøkt, og stemmer FrP, er det mest fremmedfiendtlige. Ikke de som lever f.eks i Oslo Øst.

Kultur er også et slags fremmedord for en del FrP'ere. De tror kunst er noe maling smurt rundt på et lærret. Og at en hamburger på gatekjøkkenet er en real delikatesse. At kjøtt kommer fra kjøledisken på Rema og det å reise på sydenturer er å oppleve andre folkeslag.

Jeg synes det er et paradoks at et parti, som tar så lite hensyn til fremtiden, kaller seg Fremskrittspartiet. De har ikke skjønt at vi i fremtiden blir mer og mer knyttet til hele verden som en stor enhet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er muslimene dumme, voldelige og stygge?

Jeg vet dette er skråblikk og generalisering, men hold tilbake de verste karakteristikkene til en utvalgt gruppe.

Anonym poster: 27de8c42cb6e57a9edf6a23a792cf20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Vel, FrP er dyktige til å forenkle sin politikk, som "billig bensin", "billig sprit" etc, uten å gå dypere inn i hvilke konsekvenser det kan ha for (for det koster faktisk å gjøre en ting billig, noe som betyr at det blir dyrere et annet sted), så ja, jeg oppfatter FrP som litt enkle.

Anonym poster: 2a10c41e61a0fe1f86f6b8fd4aa51909

Det samme tenker jeg, at de liksom tenker eller forklarer ting innenfor en veldig liten ramme slik at jeg alltid ender opp med å tenke at det de påstår ikke finnes realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd å diskutere politikk med en FrP'er nå og lurer på om denne personen gjør seg så dum, eller faktisk er så dum.

Det er kun snakk om hva denne personen vil ha - en finere bil og finere veier hjem uten at det skal koste. Bønder skal ikke få noe støtte og maten her i Norge er for dyr - øøøhh. Og heller USA-modell på helsevesnet en slik vi har det nå (selv om denne personen selv er lavtlønnet og kronisk syk...)

Jeg diskuterer ofte politikk med venner og de fleste er høyt utdannede personer med et reflektert syn på livet. Ingen av disse stemmer FrP. Men de jeg kjenner uten noen utdannelse og et snevert syn på livet, de stemmer FrP. Jeg har til dags dato aldri møtt en FrP'er med høyere utdannelse. Finnes de?

Ja, klart alle som stemmer FrP er dumme uten utdannelse. :ironi: Selv tar jeg master OG *hold dere fast* stemmer FrP! Wow!

Det du sier er svært generaliserende (så sånn sett passer det jo under skråblikk og generaliseringer), men jeg tror likevel det er noe i det! Frp har en svært ufornuftig økonomisk politikk, og jeg tror de fleste med litt lenger utdanning (evt de som er over snittet politisk interessert) forstår dette. Det ironiske er jo at mange lavtlønnede med liten utdanning er de største tilhengerne av Frp, noe som er litt pussig med tanke på at Frp ikke er et gunstig parti for folk i slike situasjoner.

Vennligst se over.

FrP er det eneste partiet med en lignende liberal holdning til hvordan landet vårt bør styres. Jeg er ikke for sosialisme eller en stat hvor individet ikke har noe de skal ha sagt, samt at innvandringen av i dag ikke fungerer. Sånn for å nevne noe.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, klart alle som stemmer FrP er dumme uten utdannelse. :ironi: Selv tar jeg master OG *hold dere fast* stemmer FrP! Wow!

Det betyr ikke at du er intelligent. Men det betyr at det er en viss fare for at du, med alderen, kommer til å gå over til et annet parti med andre verdier.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr ikke at du er intelligent. Men det betyr at det er en viss fare for at du, med alderen, kommer til å gå over til et annet parti med andre verdier.

Med alderen har jeg begynt å helle mot Demokratene kjære AB, og om jeg er intelligent eller ikke er nok ikke opp til deg å avgjøre.

Kan derimot anbefale deg å lese dette

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...