Gå til innhold

Sexualundervisning i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest lisha

De aller fleste barn som blir utsatt for overgrep blir det av noen de kjenner rimelig godt, det er ofte et familiemedlem.

Kunnskap om at det ikke er greit at voksne " leker doktor" med barn kan gjøre at de faktisk sier fra til noen at en overgriper gjør dette, fordi de føler seg trygge på at slikt er ikke lov å gjøre mot barn.

ja, det er helt sant! og i barnehagealder tenker jeg at det er mer viktig med slik "undervisning" enn seksualundervisning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lincoln

ja, det er helt sant! og i barnehagealder tenker jeg at det er mer viktig med slik "undervisning" enn seksualundervisning!

Det var slik Bjugn-saken startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Seksualundervisning i barnehagen bør ha to formål.

Det første må være å lære barna å sette grenser for hva som er akseptabel adferd og hva som ikke er akseptabelt. Barna må samtidig læres opp til å si fra når de opplever noe som kan være overgrep.

Det andre formålet med undervisningen må være å avsløre hvilke barn som har vært utsatt for overgrep hjemme eller annensteds. Samtalen med barna og deres reaksjon på seksualundervisningen vil kunne gi mistanke om overgrep som ellers ikke ville blitt avdekket. Det er derfor særdeles viktig at barnehagepersonalet læres opp til å tolke reaksjoner som kan være symptom på at barna har vært utsatt for overgrep. Personalet må også lære å tolke symbolikk og skjulte hint i barnas tegninger som kan tyde på overgrep. Dersom barnehageansatte får mistanke om at et barn har vært offer for overgrep, må dette alltid anmeldes til politiet for etterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

Det var slik Bjugn-saken startet.

(måtte google og lese igjennom den saken)

hvordan mente du at Bjugn saken startet slik? for at jenta fortalte moren det?

eller for at noen ikke klarer å skille mellom virkelighet og fantasi?

jeg syns ihvertfall det er uhyre viktig at barn blir tatt på alvor når det gjelder slike ting de sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var slik Bjugn-saken startet.

Etter Bjugnsaken lærte fagfolk i hele Norden hva de burde se etter og hvordan de skulle gå frem i forhold til barneavhør og andre ting som er viktige for å nøste opp i overgrep, dette var altså en gedigen og forferdelig tabbe som etterhvert forvandlet seg til en fordel, fordi den nye kunnskapen førte til at mange fler barn har sluppet unna flere overgrep i de 20 - 21 årene som har gått siden den startet

Noen av barna i Bjugnsaken hadde faktisk blitt utsatt for overgrep, men ikke av den/ de som først ble hengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

Seksualundervisning i barnehagen bør ha to formål.

Det første må være å lære barna å sette grenser for hva som er akseptabel adferd og hva som ikke er akseptabelt. Barna må samtidig læres opp til å si fra når de opplever noe som kan være overgrep.

Det andre formålet med undervisningen må være å avsløre hvilke barn som har vært utsatt for overgrep hjemme eller annensteds. Samtalen med barna og deres reaksjon på seksualundervisningen vil kunne gi mistanke om overgrep som ellers ikke ville blitt avdekket. Det er derfor særdeles viktig at barnehagepersonalet læres opp til å tolke reaksjoner som kan være symptom på at barna har vært utsatt for overgrep. Personalet må også lære å tolke symbolikk og skjulte hint i barnas tegninger som kan tyde på overgrep. Dersom barnehageansatte får mistanke om at et barn har vært offer for overgrep, må dette alltid anmeldes til politiet for etterforskning.

tror nok en stor del av de som jobber i barnehage ikke har nok pedagogisk grunnlag for å nå frem på barns vis, eller å tolke barns skjulte hint. Da kan små ting bli blåst ut av proposisjoner..

men samtidig er det viktig at barnehagepersonalet har kunnskap om å se slike skjulte tegn hos barn gjennom lek og andre ting!

først og fremst syns jeg at barnehagepersonalet burdet blitt kurset om dette temaet, og tatt det opp med foreldre på foreldremøte eller temakveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lincoln

(måtte google og lese igjennom den saken)

hvordan mente du at Bjugn saken startet slik? for at jenta fortalte moren det?

eller for at noen ikke klarer å skille mellom virkelighet og fantasi?

jeg syns ihvertfall det er uhyre viktig at barn blir tatt på alvor når det gjelder slike ting de sier!

Det som skjedde var at det kom noen SV-tanter til en barnehage for å fortelle om sex og seksuelle overgrep. Så begynte de å forhøre barna om de hadde opplevd noe slikt. Og så begynte barna å dikte opp de villeste historier som etterhvert involverte halve bygda. Og de ble tatt på alvor. Det var problemet.

Jeg mener absolutt at man skal ta barn på alvor, men man må samtidig huske på at barn har ekstremt livlig fantasi og er lett påvirkelige.

For et par måneder siden rapporterte man over hele landet om biler som prøvde å lokke barn med seg. Typisk eksempel på at foreldre har advart barna, som igjen har satt fantasien i sving og så har hele saken kommet helt ut av kontroll.

Endret av Lincoln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter Bjugnsaken lærte fagfolk i hele Norden hva de burde se etter og hvordan de skulle gå frem i forhold til barneavhør og andre ting som er viktige for å nøste opp i overgrep, dette var altså en gedigen og forferdelig tabbe som etterhvert forvandlet seg til en fordel, fordi den nye kunnskapen førte til at mange fler barn har sluppet unna flere overgrep i de 20 - 21 årene som har gått siden den startet

Noen av barna i Bjugnsaken hadde faktisk blitt utsatt for overgrep, men ikke av den/ de som først ble hengt ut.

Det alvorligste med Bjugn-saken var at alle de barna som virkelig var blitt utsatt for overgrep, endte til slutt opp med ikke å bli trodd, og overgriperne gikk fri alle som en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror nok en stor del av de som jobber i barnehage ikke har nok pedagogisk grunnlag for å nå frem på barns vis, eller å tolke barns skjulte hint. Da kan små ting bli blåst ut av proposisjoner..

men samtidig er det viktig at barnehagepersonalet har kunnskap om å se slike skjulte tegn hos barn gjennom lek og andre ting!

først og fremst syns jeg at barnehagepersonalet burdet blitt kurset om dette temaet, og tatt det opp med foreldre på foreldremøte eller temakveld!

En del av oss er kurset, men jeg vet ikke om jeg synes at temaet " overgrep" er noe jeg ville ha brukt en temakveld på. Hadde heller puttet 4 minutter det inn under temaet " Barns selvfølelse"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Det alvorligste med Bjugn-saken var at alle de barna som virkelig var blitt utsatt for overgrep, endte til slutt opp med ikke å bli trodd, og overgriperne gikk fri alle som en.

Ja, den dag i dag er det folk som tror dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

En del av oss er kurset, men jeg vet ikke om jeg synes at temaet " overgrep" er noe jeg ville ha brukt en temakveld på. Hadde heller puttet 4 minutter det inn under temaet " Barns selvfølelse"

temakveld hadde kanskje blitt litt feil ja.. men ihvertfall tatt opp med foreldrene på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

tror nok en stor del av de som jobber i barnehage ikke har nok pedagogisk grunnlag for å nå frem på barns vis, eller å tolke barns skjulte hint. Da kan små ting bli blåst ut av proposisjoner..

men samtidig er det viktig at barnehagepersonalet har kunnskap om å se slike skjulte tegn hos barn gjennom lek og andre ting!

først og fremst syns jeg at barnehagepersonalet burdet blitt kurset om dette temaet, og tatt det opp med foreldre på foreldremøte eller temakveld!

Du har nok rett i at førskolelærerne lærer alt for lite om dette. Dette må det rettes på i utdanningen, slik at alle førskolelærere lærer å tolke barnas måte å formidle overgrepene på.

En bør ikke være redd for at slike saker skal bli overrapportert, da det i dag er en vanvittig mangel på anmeldelser til politiet når det gjelder overgrepssaker. En hver mistanke om overgrep må anmeldes!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lisha

Det som skjedde var at det kom noen SV-tanter til en barnehage for å fortelle om sex og seksuelle overgrep. Så begynte de å forhøre barna om de hadde opplevd noe slikt. Og så begynte barna å dikte opp de villeste historier som etterhvert involverte halve bygda. Og de ble tatt på alvor. Det var problemet.

Jeg mener absolutt at man skal ta barn på alvor, men man må samtidig huske på at barn har ekstremt livlig fantasi og er lett påvirkelige.

For et par måneder siden rapporterte man over hele landet om biler som prøvde å lokke barn med seg. Typisk eksempel på at foreldre har advart barna, som igjen har satt fantasien i sving og så har hele saken kommet helt ut av kontroll.

ja, barn har livlig fantasi!

men akkurat når det gjelder overgrep/ kidnappingsfare så syns jeg helt ærlig at det er bedre at politiet sjekker en gang for mye enn en gang for lite - med tanke på nettopp barna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

For et par måneder siden rapporterte man over hele landet om biler som prøvde å lokke barn med seg. Typisk eksempel på at foreldre har advart barna, som igjen har satt fantasien i sving og så har hele saken kommet helt ut av kontroll.

Hvordan vet du at ikke barnas historier var sanne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Hvordan vet du at ikke barnas historier var sanne?

Fordi politiet sjekket det ut og fant ut at det bare var ren overivrig barnefantasi, kanskje?

Det var jo til og med en som ble arrestert på grunn av dette http://www.dagbladet.no/2012/10/14/nyheter/siktet/bamse/bamsemann/tysek/23842889/

Men du er vel samme kjerringa som mener at man ikke behøver hverken bevis eller rettssak hvis noen fremsetter voldtektsanklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men du er vel samme kjerringa som mener at man ikke behøver hverken bevis eller rettssak hvis noen fremsetter voldtektsanklager.

BINGO! Der traff du spikeren på hodet. Selvsagt er det den samme spinnville kjerringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I motsetning til hvordan Cuckold presenterer det, finnes en mellomting mellom seksualopplysning og fortielse. Man kan for eksempel fortsette som nå, og svare hvis spørsmål blir stilt, eller å snakke om temaet hvis/når en situasjon oppstår.

Nå er det altså nettopp denne strategien jeg har kritisert fordi vi kjenner ulempene ved den. Det er jo denne strategien de fleste av oss har vokst opp med. Det er ikke at vi blir så voldsomt traumatisert og går rundt som skjelvende dysfunksjonelle vrak som voksne, men som barn snapper vi kjapt opp at seksuelle leker er fy-fy, det er ikke mye som skal til før barn lærer og forstår slike ting, derfor vil vi faktisk lære barna våre om sex selv om vi tier helt still og later som barns seksualitet ikke eksisterer.

Og hvordan skulle barn kunne gjette at du har et positivt syn på dette tabuet og har fine og beroligende ord å komme med om de spør når mange andre voksne gir signaler om at dette er fy-fy og ikke noe man hverken gjør eller snakker om? Barna kan jo ikke se på nesen din at du er liberal og vil ha noen fine positive ord på lur hvis de bare spør. De vokser jo opp i en kultur der dette er hysj-hysj og fy-fy, og der tausheten taler sitt klare språk.

Det vi går glipp av er dels muligheten til å gi dem en positiv motvekt til den fy-fy-kulturen som alle barn uansett vil støte borti, om ikke fra sine egne foreldre så fra tanter, besteforeldre eller venners foreldre. Vi ser jo en del av de holdninger som er der ute bare i denne tråden. Jeg synes det vil være litt ok at vi kan demme litt opp for denne skyld-og-skam-stafetten og gi barna våre forståelse for for at seksuelle leker med andre barn er greit, men at slike leker er noe man gjør privat, enten man er barn eller voksne. Og at voksne bare leker slike leker med andre voksne, aldri med barn. Og at man sier nei hvis man ikke vil, at man bestemmer over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Tror de fleste barn instinktivt skjønner at det ikke er meningen at voksne skal ha sex med barn. Ironisk nok, selv om dette sinnsvake prosjektet sikkert er basert på gode intensjoner, så er det vel heller forvirrende at en voksen sier; "Når pappatissen er glad så blir den stiv".

Barn finner desverre ut så alt for fort hva sex er uansett, og som nevnt - jeg er sikker på at barn i 4-5 års alder allerede har lagt sammen 1+1. Det klarte vi da på 80-tallet, så jeg er helt sikker på at de finner ut av det minst like tidlig i 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rammeplanene for barnehager dekker veldig mange emner. Hvilke som blir ansett som pasende/viktige endrer seg til en hver tid.

At emnene krever samtale mellom voksne og barn, gjelder for mange av dem.

Hvorfor er det verre at barna får "seksualundervisning" i barnehagen, enn i skolen, dersom det er foreldreansvar som er argumentet?

Jeg for min del mener at det for det første er alt for tidlig å begynne med noen form for seksualundervisning i barnehagen. Jeg tror ikke at man skal legge seg noe opp i barnas følelser og opplevelser på det området med mindre de selv ønsker å snakke om det. Og særlig ikke i en slik form som beskrevet, med prat om glade og stive peniser, etc. Det kan ha feile virkninger, f.eks ved at det gjør barn mindre i stand til å avvise seksuelle initiativ fra voksnes side. De som kunne trenge litt utdanning om barns seksualitet, er foreldre og andre som får sjokk når de konfronteres med at barn faktisk HAR en seksualitet. De som skjeller ut ungene når de "kniper dem" i å onanere, eller lignende. Eller som lar det skinne gjennom at slikt er stygt og ekkelt.

Jeg tror at helt til ungene selv begynner å stille spørsmål om forplantning og hvordan de ble til, så kan man med god samvittighet la være å tematisere det. Og når det skjer, så får man heller ta det på tomannshånd, og ikke som ledd i en læreplan. Jeg mener at dette burde være foreldrenes domene, helt enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...