Gå til innhold

Sexualundervisning i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Seksualisering? Mennesket har seksualitet fra vugge til grav, det handler bare om å akseptere fakta og bestemme seg for hvordan man skal forholde seg til det, å si fy-fy eller prøve å bryte arvestafetten der vi gjennom generasjoner har plantet skyld og skam i neste generasjon nettopp ved å benekte barnets seksualitet og lære dem at dette er galt for et barn. Hvis vi greier det kan vi samtidig lære barna forskjellen på det som er akseptabelt (seksuell lek mellom barn) og det som ikke er akseptabelt (at voksne leker med dem på denne måten).

Du kan vri det som du vil, små barn og sexprat hører ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva i alle dager er problemet, da? Hvordan mennesker har sex er jo vitenskap på lik linje med mye annet vi lærer barn fra de er kognitivt utviklet nok til å ta til seg slik teoretisk kunnskap, som solsystemet, dyrefamilier, plantevekst og så videre. Hvorfor skal det være spesielt destruktivt å få vite at mannen tar penisen sin inn i kvinnens vagina, at dette kan kjennes godt og at det kan bli baby av det? Det er jo bare et livets faktum. Er det noe iboende skittent og skadelig ved denne informasjonen, mener dere? Hva da, nøyaktig?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Nei, det er ikke skadelig. Men det er ikke nødvendig heller. Barn i barnehagen tror fortatt på julenissen, er det da så farlig at de ikke vet akkurat hvordan man lager barn?

Endret av Penny_Lane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager er problemet, da? Hvordan mennesker har sex er jo vitenskap på lik linje med mye annet vi lærer barn fra de er kognitivt utviklet nok til å ta til seg slik teoretisk kunnskap, som solsystemet, dyrefamilier, plantevekst og så videre. Hvorfor skal det være spesielt destruktivt å få vite at mannen tar penisen sin inn i kvinnens vagina, at dette kan kjennes godt og at det kan bli baby av det? Det er jo bare et livets faktum. Er det noe iboende skittent og skadelig ved denne informasjonen, mener dere? Hva da, nøyaktig?

Man burde kanskje gi barna denne sorten instruksjon på et tidspkt i livet da det er relevant for dem. Barnehagebarn er ikke der, helt enkelt. Og det gjør nok mer skade enn godt, å involvere dem i en verden som i enda noen år burde være forbeholdt voksne.

Og hvis målet er å beskytte barn mot voksne overgrep, så burde man iallfall ikke snakke så mye om nytelsen ved sex, eller "glade peniser". Jeg tror det kan kobles VELDIG feil i en liten, dum hjerne. For hva ER det vel som er så farlig med en glad penis? Eller ting som kjennes deilig? Dette kan tvert imot utarte til en instruksjon som gjør barna MER sårbare for seksuelle overgrep. Barn vil jo gjerne være snille, og det ER jo mer snilt å gjøre penisen glad, enn å la være?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde kanskje gi barna denne sorten instruksjon på et tidspkt i livet da det er relevant for dem. Barnehagebarn er ikke der, helt enkelt. Og det gjør nok mer skade enn godt, å involvere dem i en verden som i enda noen år burde være forbeholdt voksne.

Og hvis målet er å beskytte barn mot voksne overgrep, så burde man iallfall ikke snakke så mye om nytelsen ved sex, eller "glade peniser". Jeg tror det kan kobles VELDIG feil i en liten, dum hjerne. For hva ER det vel som er så farlig med en glad penis? Eller ting som kjennes deilig? Dette kan tvert imot utarte til en instruksjon som gjør barna MER sårbare for seksuelle overgrep. Barn vil jo gjerne være snille, og det ER jo mer snilt å gjøre penisen glad, enn å la være?

*

Det er veldig sant.

Skjønner uansett ikke hva det skal være godt for å snakke om stive peniser, det burde holde lenge å snakke åpent om grenser for hva voksne kan gjøre, berøring og den slags.

Men det er uansett "farlig" å begynne å fokusere veldig på at det er farlig og ulovlig med berøring osv, barn kan lett misforstå den slags, og de barna som aldri har opplevd noe negativt på den fronten kan jo heller få et antrengt forhold til kroppen sin og nærkontakt med andre mennesker når de blir litt eldre og det faktisk er en positiv ting..

Anonym poster: b5c70aa2a349ec2ff80e65eeddfbbe06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor så vil jeg velge selv når jeg føler mitt barn er klart for å snakke om sex. Hadde jeg fått beskjed om at de hadde hatt seksualundervisning i barnehagen til min sønn, så hadde jeg tatt en alvorsprat med lederen der. En ting er å lære barn om riktig og feil måte å bli tatt på, dette er helt okay. Men jeg som forelder vil gjerne ha beskjed på forhånd, for små barn forstår ikke nødvendigvis alt og det kan komme mange spørsmål i ettertid av en slik samtale.

Jeg hadde fått litt bakoversveis hvis min femåring fortalte meg at jeg gjorde noe feil når jeg vasket rumpa hennes på kvelden. Det er slike uttalelser som gjør at barnevernet står på døren.

Men å komme med uttalelser som at en glad tiss står oppover, det er barna for små til å skjønne. Jeg ser bare for meg alle de spørsmålene som dukker opp i hodet på min datter etter noe slikt.

Anonym poster: 7d9de64fbfc54056b33091dbc40ad2b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg synes det er fantastisk at flere av dere umiddelbart legger skylden på SV! hva sier dere når artikkelen forteller at dette er et rent lokalt initiativ, satt igang av Sortland kommune som er styrt av FrP og Høyre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*

Det er veldig sant.

Skjønner uansett ikke hva det skal være godt for å snakke om stive peniser, det burde holde lenge å snakke åpent om grenser for hva voksne kan gjøre, berøring og den slags.

Men det er uansett "farlig" å begynne å fokusere veldig på at det er farlig og ulovlig med berøring osv, barn kan lett misforstå den slags, og de barna som aldri har opplevd noe negativt på den fronten kan jo heller få et antrengt forhold til kroppen sin og nærkontakt med andre mennesker når de blir litt eldre og det faktisk er en positiv ting..

Anonym poster: b5c70aa2a349ec2ff80e65eeddfbbe06

Jeg er med på at det er et minefelt. På den ene siden så gir det mening å beskytte barna gjennom å opplyse dem om at det er visse ting som noen voksne vil, som man bør si nei til, og som ikke er OK. Og at de fleste voksne vil være enig i at noen berøringer og tilnærminger ikke er OK.

F.eks at voksne og barn ikke skal leke kjærester sammen.

På den andre siden kan alt for mye negativ presse om seksualitet være skadelig for deres utvikling til individer som har et greit forhold til sin egen seksualitet. Så det er ikke helt enkelt.

Når man begynner med seksualundervisning for barn, så bedriver man i realiteten et kulturelt reformasjonsarbeid. Dette hører historisk sett ikke hjemme i vår kultur. Man gjør det med barnets beste for øye, men det er ingen garanti for at det slår heldig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

hørtes lurt ut, siden katolske institusjoner har temmelig høye overgrepstall! ( Ironisk ment, altså)

Dette er ikke så ille so. Dere får det til å høres ut og all forskning på området tilsier at barn som vet hvilke former for berøring som er ok, og hva/ hvor som ikke er det, er mindre utsatt for overgrep i forhold til de som har vært " skånet" for slik kunnskap. - dette er noe som gjelder fra barnehage og langt opp i ungdomsskola.

Anonym poster: 1d0be36ff45c68b068a400325d9af47c

Noe spent på hvordan slik forskning gjennomføres. Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på at det er et minefelt. På den ene siden så gir det mening å beskytte barna gjennom å opplyse dem om at det er visse ting som noen voksne vil, som man bør si nei til, og som ikke er OK. Og at de fleste voksne vil være enig i at noen berøringer og tilnærminger ikke er OK.

F.eks at voksne og barn ikke skal leke kjærester sammen.

På den andre siden kan alt for mye negativ presse om seksualitet være skadelig for deres utvikling til individer som har et greit forhold til sin egen seksualitet. Så det er ikke helt enkelt.

Når man begynner med seksualundervisning for barn, så bedriver man i realiteten et kulturelt reformasjonsarbeid. Dette hører historisk sett ikke hjemme i vår kultur. Man gjør det med barnets beste for øye, men det er ingen garanti for at det slår heldig ut.

Du ser ikke at en måte å unngå dilemmaet på er å gi barna litt positiv informasjon da? At det er lettere å si hva som ikke er lov og at voksne som vil leke rumpe-, tiss- og doktorleker med barn er slemme hvis man samtidig sier at slike leker er helt ok mellom barn?

Hvis hovedfokus blir på voksnes seksualitet vil barnet ikke kjenne seg igjen og bli fremmedgjort og tro at egen seksualitet er noe galt og slemt, noe helt annet enn det de voksne har og som de kaller seksualitet, det er jo som regel alt annet enn puling som står på dagsorden når barn leker seksuelle leker, og det er heller ikke spesielt lurt å lære barna at sex alltid har å gjøre med kjærlighet og kjæresteforhold, for det er ikke bare barn av det motsatte kjønn og barn man er forelsket i man leker slike leker med.

Når man snakker med barn om dette bør fokus være på de følelser barna har, fokus på kribling og spenning, ikke på tekniske ting og følelser som tilhører voksenseksualiteten. Samtidig kan man benytte anledningen til å gjøre barna bevisst at voksne ikke har lov å leke slike leker med barn. Og at dette er noe man gjør litt privat, ikke fremme i stuen når det er mange andre til stede. Uten at dette negative blir hovedfokus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man burde kanskje gi barna denne sorten instruksjon på et tidspkt i livet da det er relevant for dem. Barnehagebarn er ikke der, helt enkelt. Og det gjør nok mer skade enn godt, å involvere dem i en verden som i enda noen år burde være forbeholdt voksne.

Og hvis målet er å beskytte barn mot voksne overgrep, så burde man iallfall ikke snakke så mye om nytelsen ved sex, eller "glade peniser". Jeg tror det kan kobles VELDIG feil i en liten, dum hjerne. For hva ER det vel som er så farlig med en glad penis? Eller ting som kjennes deilig? Dette kan tvert imot utarte til en instruksjon som gjør barna MER sårbare for seksuelle overgrep. Barn vil jo gjerne være snille, og det ER jo mer snilt å gjøre penisen glad, enn å la være?

Men hva menes med "relevant"? Er det veldig mye mer relevant for en fire-femårings umiddelbare tilværelse å vite hva flodhestene i Afrika spiser, eller hvor mange planeter som finnes? Allikevel er det nå engang sånne ting man lærer barn, både for å stimulere og oppmuntre kunnskapstørst. Jeg ser ikke hvordan sex og forplantningslære liksom skulle være noe annerledes. Faktisk anser jeg dette for å være ganske relevant, all den tid barn kjenner seksuelle følelser fra en tidlig alder. Jeg ser heller ingen motsetning mellom det å snakke om sex på generelt grunnlag og det å lære barn at sex med andre er noe man begynner med når man er mer utviklet og nærmer seg voksenalder.

Edit: Skrivefeil.

Endret av Cosette
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spent på hvordan slik forskning gjennomføres. Link?

Her er litt info, ellers er det ganske greit å google og få lange utbredelsen som kommer innpå temaet. http://www.hinesna.no/system/files/pdfeer_konferanser/pp%20Margrete%20W%20Aasland.pdf

http://www.nkvts.no/biblioteket/Publikasjoner/ForebyggingavFysiskeogSeksuelleOvergrepmotBarn_Kunnskapsoversikt.pdf

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Så lenge hovedfokuset er på barns seksualitet synes jeg bare det er flott! Barn er seksuelle vesener akkurat som voksne, bare på en annen måte. Barna mine har hatt perioder der de har vært veldig interessert i kroppslige funksjoner ;) Og da har vi snakket om det. Vi har også snakket om hvordan barn blir laget, men også det på barnas initiativ.

Jeg mener dermed at å snakke om voksnes seksualitet (hvordan barn blir til osv) bør være på barnas initiativ, men å snakke om barns seksualitet, bør man gjøre uansett, fordi det er å annerkjenne dem som seksuelle vesener.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ser ikke at en måte å unngå dilemmaet på er å gi barna litt positiv informasjon da? At det er lettere å si hva som ikke er lov og at voksne som vil leke rumpe-, tiss- og doktorleker med barn er slemme hvis man samtidig sier at slike leker er helt ok mellom barn?

Hvis hovedfokus blir på voksnes seksualitet vil barnet ikke kjenne seg igjen og bli fremmedgjort og tro at egen seksualitet er noe galt og slemt, noe helt annet enn det de voksne har og som de kaller seksualitet, det er jo som regel alt annet enn puling som står på dagsorden når barn leker seksuelle leker, og det er heller ikke spesielt lurt å lære barna at sex alltid har å gjøre med kjærlighet og kjæresteforhold, for det er ikke bare barn av det motsatte kjønn og barn man er forelsket i man leker slike leker med.

Når man snakker med barn om dette bør fokus være på de følelser barna har, fokus på kribling og spenning, ikke på tekniske ting og følelser som tilhører voksenseksualiteten. Samtidig kan man benytte anledningen til å gjøre barna bevisst at voksne ikke har lov å leke slike leker med barn. Og at dette er noe man gjør litt privat, ikke fremme i stuen når det er mange andre til stede. Uten at dette negative blir hovedfokus.

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er behov for noe instruksjon og opplæring i den alderen. Jeg tror bare at det rakker ting til og gjør det mer komplisert enn det behøver å være.

Jeg tror man er langt på vei i mål dersom ungene kommer seg gjennom barndommen uten å bli traumatisert av voksne som selv har et komplisert forhold til seksualitet. De som får sjokk hvis de kommer over et onanerende barn, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hovedfokuset er på barns seksualitet synes jeg bare det er flott! Barn er seksuelle vesener akkurat som voksne, bare på en annen måte. Barna mine har hatt perioder der de har vært veldig interessert i kroppslige funksjoner ;) Og da har vi snakket om det. Vi har også snakket om hvordan barn blir laget, men også det på barnas initiativ.

Jeg mener dermed at å snakke om voksnes seksualitet (hvordan barn blir til osv) bør være på barnas initiativ, men å snakke om barns seksualitet, bør man gjøre uansett, fordi det er å annerkjenne dem som seksuelle vesener.

Vel og bra, men det har ikke noe på barnehagens "pensum" å gjøre. Dette er foreldrenes ansvar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Vel og bra, men det har ikke noe på barnehagens "pensum" å gjøre. Dette er foreldrenes ansvar.

Hva er forskjellen på det, og andre ting på barnehagens "pensum"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er forskjellen på det, og andre ting på barnehagens "pensum"?

At det er et tema som krever samtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er det ingen andre tema som krever?

Vi diskuterer ikke disse temaene nå. Man kan selvsagt mene hva man vil. Men om det var mine unger det var snakk om, så ville jeg foretrekke å snakke med dem om hvordan barn blir til sjøl. Og jeg ville iallfall ikke overlate det til en person som syntes at det var en god ide å snakke om glade og stive peniser.

Barnehagen er bra for mange ting, sosialisering og knytting av bånd til andre unger på deres egen alder. Og ungene lærer mye der som er nyttig. Men det betyr ikke at man må overlate til dem hele barnets oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er behov for noe instruksjon og opplæring i den alderen. Jeg tror bare at det rakker ting til og gjør det mer komplisert enn det behøver å være.

Jeg tror man er langt på vei i mål dersom ungene kommer seg gjennom barndommen uten å bli traumatisert av voksne som selv har et komplisert forhold til seksualitet. De som får sjokk hvis de kommer over et onanerende barn, f.eks.

Jo, men det er jo ulike grader av det "å bli traumatisert" da. Jeg tror de fleste vokser opp og tidlig lærer seg at de seksuelle lekene er fy-fy, noe man må passe på å gjøre når ingen voksne er i nærheten. Det betyr ikke at vi går rundt som traumatiserte nervervrak hele gjengen, det betyr bare at den "ikke si noenting"-strategien du gjør deg til talsmann for har den effekt at barn uansett snapper opp at slike leker egentlig ikke er bra, og dermed blir de påvirket likevel, det er bare det at det skjer på en rent negativ måte.

Jeg er med på at man ikke burde bruke veldig masse tid på å snakke med barna om seksuelle leker og seksuelle følelser, man trenger ikke overdrive, men jeg synes det blir litt for defensivt å skulle tie det fullstendig ihjel.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...