Gå til innhold

Sexualundervisning i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husker at vi hadde seksualundervisning i 5. og 7. klasse, og det er greit syns jeg. Men å lære barnehagebarn om stive peniser blir helt feil i mitt hode. Jeg var selv et veldig redd og bekymret barn så hadde antakelig blitt redd min egen pappa etter en sånn undervisning. Barn er ikke like logiske i tankegangen som oss voksne og ikke like smarte. Å lære de om berøring og feil berøring er greit, men hva blir det neste? Vise barna barneporno eller bilder av stive peniser for å vise hva som er fy? (ja jeg overdriver litt nå)

For enkelte barn så kan dette ha motsatt effekt, noen barn lyver masse kun for oppmerksomheten, kanskje de kan finne på å lyve om overgrep fordi de nå vet hvordan de kan beskrive det. Noen barn liker jo det som er fy og kan kanskje finne på å skulle vise frem sin tiss til andre barn "hele tiden" etter undervisningen (jo noen barn gjør det uansett). Eller det kan skje misforståelser hvor barna trur at overgrep har skjedd fordi de så pappa sin penis, barna har fantasi!

At barn er opptatt av tisser, rumper, pupp og kropp er ikke seksuelt i mitt hode, i mitt hode blir det litt pedofilt å tenke at barna er seksuelle. De er BARN og barn er nysgjerrige!! Det er der det sitter, det er nysgjerrighet, ikke seksualitet barna har. At noen barnehagebarn prøver å ha sex med hverandre er nysgjerrighet fordi de har hørt om sex, eller kanskje tilfeldig sett sex på tv uten at foreldrene vet det. Fra naturen sin side så har vi sex for å få barn, barn kan ikke få barn.

Anonym poster: 0a0e296bc86f086236a28ed152c2f11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker at vi hadde seksualundervisning i 5. og 7. klasse, og det er greit syns jeg. Men å lære barnehagebarn om stive peniser blir helt feil i mitt hode. Jeg var selv et veldig redd og bekymret barn så hadde antakelig blitt redd min egen pappa etter en sånn undervisning. Barn er ikke like logiske i tankegangen som oss voksne og ikke like smarte. Å lære de om berøring og feil berøring er greit, men hva blir det neste? Vise barna barneporno eller bilder av stive peniser for å vise hva som er fy? (ja jeg overdriver litt nå)

For enkelte barn så kan dette ha motsatt effekt, noen barn lyver masse kun for oppmerksomheten, kanskje de kan finne på å lyve om overgrep fordi de nå vet hvordan de kan beskrive det. Noen barn liker jo det som er fy og kan kanskje finne på å skulle vise frem sin tiss til andre barn "hele tiden" etter undervisningen (jo noen barn gjør det uansett). Eller det kan skje misforståelser hvor barna trur at overgrep har skjedd fordi de så pappa sin penis, barna har fantasi!

At barn er opptatt av tisser, rumper, pupp og kropp er ikke seksuelt i mitt hode, i mitt hode blir det litt pedofilt å tenke at barna er seksuelle. De er BARN og barn er nysgjerrige!! Det er der det sitter, det er nysgjerrighet, ikke seksualitet barna har. At noen barnehagebarn prøver å ha sex med hverandre er nysgjerrighet fordi de har hørt om sex, eller kanskje tilfeldig sett sex på tv uten at foreldrene vet det. Fra naturen sin side så har vi sex for å få barn, barn kan ikke få barn.

Anonym poster: 0a0e296bc86f086236a28ed152c2f11c

Her var det mye uvitenhet. Les litt psykologi så vil du forstå hvor feil du tar. Barn har seksuelle følelser, og deres seksualitet handler om kribling i magen og tissen, om spenning og opphisselse, akkurat som for voksne. Vi voksne har heller ikke sex primært fordi vi har lyst til å få barn. Vi har sex fordi vi er seksuelle vesener som finner spenning i dette. Så hender det at det blir barn ut av det. Men bare når det er en mann og en kvinne og man har samleie der han spruter i henne. Det er bare en bitteliten del av det seksuelle. Vi bør vite såpass når vi er voksne nok til å få barn selv. Det er ingen unnskyldning for å være så uvitende som du her gir uttrykk for.

Det er også feil å tro at barns sex må likne på voksen samleiefokusert sex, det er ikke slik at barn bare leker seksuelle leker fordi de har sett voksne ha sex på film. Barnet har sin egen seksualitet, og der står samleiet naturlig nok ikke i sentrum. Det var derfor Freud kalte barnets seksualitet polymorft pervers. Den rettes mot alt annet enn samleie og slikt som kan føre til forplantning.

Endret av Cuckold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Hva er forskjellen på det, og andre ting på barnehagens "pensum"?

Kan jeg forstå utsagnet ditt dithen at ethvert tema som foreldre tidligere har hatt ansvar for å ta opp, like godt kan tas i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Vi diskuterer ikke disse temaene nå. Man kan selvsagt mene hva man vil. Men om det var mine unger det var snakk om, så ville jeg foretrekke å snakke med dem om hvordan barn blir til sjøl. Og jeg ville iallfall ikke overlate det til en person som syntes at det var en god ide å snakke om glade og stive peniser.

Barnehagen er bra for mange ting, sosialisering og knytting av bånd til andre unger på deres egen alder. Og ungene lærer mye der som er nyttig. Men det betyr ikke at man må overlate til dem hele barnets oppdragelse.

Kan jeg forstå utsagnet ditt dithen at ethvert tema som foreldre tidligere har hatt ansvar for å ta opp, like godt kan tas i barnehagen?

Rammeplanene for barnehager dekker veldig mange emner. Hvilke som blir ansett som pasende/viktige endrer seg til en hver tid.

At emnene krever samtale mellom voksne og barn, gjelder for mange av dem.

Hvorfor er det verre at barna får "seksualundervisning" i barnehagen, enn i skolen, dersom det er foreldreansvar som er argumentet?

Endret av Riskjeks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Rammeplanene for barnehager dekker veldig mange emner. Hvilke som blir ansett som pasende/viktige endrer seg til en hver tid.

At emnene krever samtale mellom voksne og barn, gjelder for mange av dem.

Hvorfor er det verre at barna får "seksualundervisning" i barnehagen, enn i skolen, dersom det er foreldreansvar som er argumentet?

Jeg spør hva DU mener, ikke hva rammeplanene sier.

Kan alle emner etter din mening behandles i barnehagen, eller finnes unntak?

Edit: Sagt på en annen måte, om det er greiere å svare på: Er det noe tema det er naturlig at foreldrene har ansvaret for?

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg spør hva DU mener, ikke hva rammeplanene sier.

Kan alle emner etter din mening behandles i barnehagen, eller finnes unntak?

Edit: Sagt på en annen måte, om det er greiere å svare på: Er det noe tema det er naturlig at foreldrene har ansvaret for?

Jeg tror du har misforstått litt her. Det er et vidt spekter at temaer som tas opp i barnehagene. Det betyr likevel ikke at det kun er barnehagen som har ansvar for dette. Det betyr at disse temaene er noe som samfunnet til en hver tid finner det viktig å lære barn. De fleste barn har heldigvis foreldre som også lærer dem en stor del av dette (litt avhengig av hva foreldrene ser på som viktig), mens barnehagen er et supplement for å få dekket "det grøvste" av det som anses for viktig for barn å kunne. Jeg som forelder har ansvar for å lære barna mine om f.eks. litteratur, natur, sunn mat og fysisk fostring, selv om dette er ting som barnehagen også tar opp. Så ja, jeg mener alt som er aktuelt for barn kan tas opp i barnehagen - uten at jeg mener at det betyr at foreldrene ikke også har ansvar for det.

Hvis du mener at foreldre ikke har ansvar for å lære barna det de lærer i barnehagen, hva mener du da at foreldre har ansvar for å lære barna?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nei og nei. Jeg klarte meg fint med å skjønne slike ting etterhvert, og for så å få "de endelige svarene" på seksualundervisningen i 6. klasse. Barnehagebarn har andre ting å tenke og snakke om enn sex, når de ikke vet hva det innebærer engang! Merkelig, spør du meg. Så tidlig trenger vi ikke å ta opp sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg tror du har misforstått litt her. Det er et vidt spekter at temaer som tas opp i barnehagene. Det betyr likevel ikke at det kun er barnehagen som har ansvar for dette. Det betyr at disse temaene er noe som samfunnet til en hver tid finner det viktig å lære barn. De fleste barn har heldigvis foreldre som også lærer dem en stor del av dette (litt avhengig av hva foreldrene ser på som viktig), mens barnehagen er et supplement for å få dekket "det grøvste" av det som anses for viktig for barn å kunne. Jeg som forelder har ansvar for å lære barna mine om f.eks. litteratur, natur, sunn mat og fysisk fostring, selv om dette er ting som barnehagen også tar opp. Så ja, jeg mener alt som er aktuelt for barn kan tas opp i barnehagen - uten at jeg mener at det betyr at foreldrene ikke også har ansvar for det.

Hvis du mener at foreldre ikke har ansvar for å lære barna det de lærer i barnehagen, hva mener du da at foreldre har ansvar for å lære barna?

Siden jeg ikke mener foreldre ikke har ansvar for å lære barna det de lærer i barnehagen, er ikke spørsmålet aktuelt for meg.

Jeg var bare nysgjerrig på hvor, hvis noe sted, du mener grensa bør gå for hva man tar opp med unger uten at de har vist interesse for emnet.

I motsetning til hvordan Cuckold presenterer det, finnes en mellomting mellom seksualopplysning og fortielse. Man kan for eksempel fortsette som nå, og svare hvis spørsmål blir stilt, eller å snakke om temaet hvis/når en situasjon oppstår.

Hvis jeg skal sette det på spissen; Siden vi vet at mange ungdommer debuterer allerede i 8. klasse, og vi vet at mange opplever press i forhold til hva de skal utføre eller være med på, er det da greit at jeg som deres lærer tar opp alle sider av seksualitet? For å ruste dem mot å havne i offersituasjoner?

Choking, kutting, SM, dobbel inntrengning, playrape, analsex, wet, scat, fisting og annet moro?

Eller ser du det mest naturlig at slik info kommer hvis noen viser interesse?

I prinsippet er det de samme beveggrunner; å forhindre overgrep og skape aksept for seksualitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Siden jeg ikke mener foreldre ikke har ansvar for å lære barna det de lærer i barnehagen, er ikke spørsmålet aktuelt for meg.

Jeg var bare nysgjerrig på hvor, hvis noe sted, du mener grensa bør gå for hva man tar opp med unger uten at de har vist interesse for emnet.

I motsetning til hvordan Cuckold presenterer det, finnes en mellomting mellom seksualopplysning og fortielse. Man kan for eksempel fortsette som nå, og svare hvis spørsmål blir stilt, eller å snakke om temaet hvis/når en situasjon oppstår.

Hvis jeg skal sette det på spissen; Siden vi vet at mange ungdommer debuterer allerede i 8. klasse, og vi vet at mange opplever press i forhold til hva de skal utføre eller være med på, er det da greit at jeg som deres lærer tar opp alle sider av seksualitet? For å ruste dem mot å havne i offersituasjoner?

Choking, kutting, SM, dobbel inntrengning, playrape, analsex, wet, scat, fisting og annet moro?

Eller ser du det mest naturlig at slik info kommer hvis noen viser interesse?

I prinsippet er det de samme beveggrunner; å forhindre overgrep og skape aksept for seksualitet.

Det er det samme prinsippet som med seksualundervisning i barnehagen - fokusere på barnets eller ungdommens egen seksualitet, ikke voksnes. Altså fokus på å sette egne grenser, hva som er greit at andre gjør med deg, hva som ikke er greit/ikke lov for andre å gjøre med deg, følelser osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Nei, nei og nei. Jeg klarte meg fint med å skjønne slike ting etterhvert, og for så å få "de endelige svarene" på seksualundervisningen i 6. klasse. Barnehagebarn har andre ting å tenke og snakke om enn sex, når de ikke vet hva det innebærer engang! Merkelig, spør du meg. Så tidlig trenger vi ikke å ta opp sånt.

Det vet de jo! Barn har en egen seksualitet. Folk må slutte å tro at seksualitet er lik samleie mellom mann og kvinne!

For å ta meg selv som eksempel, så har jeg kunnet onanere og få orgasme så lenge jeg kan huske. Det har ingenting med "voksen-sex" å gjøre, men noe som er helt naturlig for alle mennesker. Derfor mener jeg det er en fin ting å ta opp i barnehagen - så lenge fokuset er på barns seksualitet og ikke voksnes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det er det samme prinsippet som med seksualundervisning i barnehagen - fokusere på barnets eller ungdommens egen seksualitet, ikke voksnes. Altså fokus på å sette egne grenser, hva som er greit at andre gjør med deg, hva som ikke er greit/ikke lov for andre å gjøre med deg, følelser osv.

Øh, jo..? Æh.

Altså, det er greit for deg med den type undervisning i 8.? For alle elever samfengt?

I så fall skal du ha for at du er prinsippfast, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Øh, jo..? Æh.

Altså, det er greit for deg med den type undervisning i 8.? For alle elever samfengt?

I så fall skal du ha for at du er prinsippfast, ihvertfall.

Jeg mener ikke at den type undervisning er hverken nødvendig eller greit, nei. Jeg mener heller ikke at det står i motsetning til noe jeg har skrevet før, det er du som har misforstått greia her. Det handler ikke om å informere unger om alt fra analsex til narkotikadealing, men at alle områder som foreldrene har ansvar for å ta opp med barna, kan også barnehagen ha ansvar for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymbruker

Jeg tenker at man kan ta spørsmålene etterhvert som de kommer. De starter tidlig med spørsmål så de lærer fort nok hva de forskjellige tingene er for noe.

Og hva som er riktig og feil berøring klarer foreldrene helt fint å lære dem selv, uten at det trenger å organiseres. De kan heller starte seksualundervisningen litt tidligere på barneskolen, og heller ha flere av dem, tilpasset elevenes nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lisha

jeg syns det blir helt feil!

jeg hadde protestert kraftig om det ble tatt opp i min datters barnehage! seksualundervisning i barnehagen er for meg NEI NEI og NEI! på slutten av barneskolen er en ting, men i barnehagen.. nei..

de burde heller fokusere på at man ikke skal snakke/ bli med fremmede mennesker f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Jeg tenker at man kan ta spørsmålene etterhvert som de kommer. De starter tidlig med spørsmål så de lærer fort nok hva de forskjellige tingene er for noe.

Og hva som er riktig og feil berøring klarer foreldrene helt fint å lære dem selv, uten at det trenger å organiseres. De kan heller starte seksualundervisningen litt tidligere på barneskolen, og heller ha flere av dem, tilpasset elevenes nivå.

Men langt fra alle foreldre klarer det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Jeg mener ikke at den type undervisning er hverken nødvendig eller greit, nei. Jeg mener heller ikke at det står i motsetning til noe jeg har skrevet før, det er du som har misforstått greia her. Det handler ikke om å informere unger om alt fra analsex til narkotikadealing, men at alle områder som foreldrene har ansvar for å ta opp med barna, kan også barnehagen ha ansvar for.

Har ikke misforstått noe som helst, tror jeg. Jeg har (så vidt jeg husker) spurt om din mening, og bare det. Den trenger ikke settes i kontekst eller relateres til læreplanverk.

Min mening er at barnehagene ikke har noe med å drive seksualundervisning i plenum (hvis det er intensjonen), og meningen er både politisk, pedagogisk og personlig forankret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest nobilian

Men langt fra alle foreldre klarer det!

Det er vel fortsatt ikke sånn at oppdrageransvaret ligger hos kommune og stat, takk Gud for det.

Det ER faktisk ikke sånn at utdannede skole- og barnehagepedagoger nødvendigvis takler dette heller.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Har ikke misforstått noe som helst, tror jeg. Jeg har (så vidt jeg husker) spurt om din mening, og bare det. Den trenger ikke settes i kontekst eller relateres til læreplanverk.

Min mening er at barnehagene ikke har noe med å drive seksualundervisning i plenum (hvis det er intensjonen), og meningen er både politisk, pedagogisk og personlig forankret.

Det får du selvsagt lov til å mene.

Det er vel fortsatt ikke sånn at oppdrageransvaret ligger hos kommune og stat, takk Gud for det.

Det ER faktisk ikke sånn at utdannede skole- og barnehagepedagoger nødvendigvis takler dette heller.

Samtidig er barnehage og skole viktige når det gjelder mulighet for å fange opp barn som ikke har det bra hjemme, og for utjevning av sosiale forskjeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian

Det får du selvsagt lov til å mene.

Gjør jo det. :)

Som hovedregel skal undervisning (ihvertfall på skolen) tilpasses den enkeltes evner og forkunnskap. Om barnehager skal drive med dette, bør det ikke gjøres i gruppe, men enkeltvis i form av "elevsamtale", og det først etter samtale med foreldre som kan redegjøre for hva som allerede er sagt/gjort og for den delen av barnets adferd.

Sett fra et pedagogisk standpunkt.

Samtidig er barnehage og skole viktige når det gjelder mulighet for å fange opp barn som ikke har det bra hjemme, og for utjevning av sosiale forskjeller.

Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de burde heller fokusere på at man ikke skal snakke/ bli med fremmede mennesker f.eks

De aller fleste barn som blir utsatt for overgrep blir det av noen de kjenner rimelig godt, det er ofte et familiemedlem.

Kunnskap om at det ikke er greit at voksne " leker doktor" med barn kan gjøre at de faktisk sier fra til noen at en overgriper gjør dette, fordi de føler seg trygge på at slikt er ikke lov å gjøre mot barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...