Gå til innhold

Rare\teite ting folk sier.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Dems" og "demses" er kult. Og dessuten, paradoksalt nok, er slike ting noe grammatikknazier vanligvis egentlig liker, ettersom sånne folk som regel blir fryktelig oppbragt hver gang en grammatisk distinksjon forsvinner. Og her dreier det seg jo om en grammatisk distinksjon som ikke finnes i bokmål, nemlig genitivsform for andre og tredje person flertall. Allikevel blir grammatikknazier, paradoksalt nok, fryktlig sinte. MEN, ALLE språklig intolerante, grammatikknazier og desslike, burde stå og juble i kor dersom de ønsket å være det minste konsekvente.

Anonym poster: 1e6b96fa5a53a1687aa6f4758ad0136b

Ja, nettopp. Alle de som griner fordi "språket blir fattigere" når f.eks. de/dem blir brukt om hverandre, burde jo helt klart bare juble for denne nyanseringa. (Dems).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Ja, nettopp. Alle de som griner fordi "språket blir fattigere" når f.eks. de/dem blir brukt om hverandre, burde jo helt klart bare juble for denne nyanseringa. (Dems).

For meg kan folk snakke akkurat som de vil, men er du tilhenger av fullstendig frihet når det gjelder skriftlig fremstilling, også? Da kommer det til å bli kaos.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig!! Den gang da, hver gang når. Fremtid når. Er det virkelig så jæ*** vanskelig?

Ja!!!

Det er svært få dialekter i Norge hvor man har denne distinksjonen. Så det er først og fremst (og nesten utelukkende) et skriftspråkfenomen. Det burde dermed sporenstreks forsvinne fra norsk skriftspråk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja!!!

Det er svært få dialekter i Norge hvor man har denne distinksjonen. Så det er først og fremst (og nesten utelukkende) et skriftspråkfenomen. Det burde dermed sporenstreks forsvinne fra norsk skriftspråk!

Jeg skal ikke påberope meg å kjenne så voldsomt mange dialekter, bare fortelle at de stedene jeg har bodd, har det vært vanlig å skille mellom da og når. Fordi du ikke liker det, burde det forsvinne fra skriftspråket. Det er jo synd at alle ikke kan få det som de vil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan folk snakke akkurat som de vil, men er du tilhenger av fullstendig frihet når det gjelder skriftlig fremstilling, også? Da kommer det til å bli kaos.

Nei, det mener jeg selvfølgelig ikke, men "dems" rakkes ned på også i muntlige sammenhenger (bare se på forrige side), mens samme person antakelig vil si at å ikke bruke ham (skriftlig) gir et fattigere språk. Ser du ironien?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal ikke påberope meg å kjenne så voldsomt mange dialekter, bare fortelle at de stedene jeg har bodd, har det vært vanlig å skille mellom da og når. Fordi du ikke liker det, burde det forsvinne fra skriftspråket. Det er jo synd at alle ikke kan få det som de vil.

Totalt skivebom fra din side.

Dei fleste av oss har vel ein gong lært regla "Den gong da og kvar gong når". Men same kor godt vi hugsar regla, så kjem vi ofte i stuss om kva som er "rett", og ein treng ikkje lesa mange spaltecentimeter i ei avis for å finna brott på regelen. Årsaka er nok at den "rette" fordelinga av desse to orda ikkje er gjennomført i nokon norsk dialekt, slik at dei færraste har ei naturleg kjensle for kva som er rett.

http://www.sprakradet.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_1999/Spraaknytt_1999_2/Grammatikkbiten_da_og_naar/

Jeg sa for øvrig ikke at det var fordi jeg selv ikke liker det, at det burde forsvinne. Det er DU som mener at ting du liker og ikke liker når det kommer til språk, burde være gjeldende for all språkbruk. Selv er jeg atskillig mer pragmatisk, og dessuten også mer reflektert. Jeg innser derfor at mine egne preferanser blir ganske uinteressante i den store sammenhengen,

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jeg sa for øvrig ikke at det var fordi jeg selv ikke liker det, at det burde forsvinne. Det er DU som mener at ting du liker og ikke liker når det kommer til språk, burde være gjeldende for all språkbruk.

Selv er jeg atskillig mer pragmatisk, og dessuten også mer reflektert. Jeg innser derfor at mine egne preferanser blir ganske uinteressante i den store sammenhengen,

Nå må du gi deg! Dette har jeg aldri hverken sagt eller ment. Dette er et språkforum med mange forskjellige mennesker og forskjellige meninger. Jeg har aldri rakket ned på noen. Derimot trakasserer du meg her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Ja, det kan være det. Sier du "da jeg var liten" eller "når jeg var liten" f.eks.? Her vil du se mye forskjellig, også fra folk som hevder at det er enkelt.

Sier faktisk da jeg var liten. Nå snakker jeg ganske pent og ikke bredt da.

Ang dems syns jeg det til nød er greit å si det, men skrive det er fyfy!

En annen ting som irriterer meg er folk som blander de og di. Veska de er fin. Di er dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg synes er rart, er at voksne mennesker sier at de "skal bort".

"Jeg kan ikke være med i morgen. Jeg skal bort"

Da fuck... Det var sånt vi sa når vi var små, og foreldrene våre tok oss med "bort". Vi visste ikke hvor - ikke brydde vi oss heller, for det var sikkert et kjedelig besøk et eller annet sted. Vi fikk bare beskjed om at vi skulle bort, og det var det eneste vi trengte å forholde oss til.

Endret av Drue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Da fuck... Det var sånt vi sa når vi var små, og foreldrene våre tok oss med "bort". Vi visste ikke hvor - ikke brydde vi oss heller, for det var sikkert et kjedelig besøk et eller annet sted. Vi fikk bare beskjed om at vi skulle bort, og det var det eneste vi trengte å forholde oss til.

Dette er et vanlig uttrykk egentlig, men akkurat nå fikk jeg assosiasjoner til dødsannonser. "Vår kjære (navn) gikk bort i natt" :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg er så hjertens enig! Kan ikke fordra det uttrykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24 år og sier "fjernsyn" istedenfor "TV." Det synes mange er ganske rart. Jeg sier også "limbånd" og ikke "tape."

Er ellers enig med brukeren som nevnte "Syden." Hver gang noen forteller meg at de skal til "Syden," føler jeg meg forpliktet til å forklare at det ikke er et land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Er fra Skien/Porsgrunn, og de hardbarka grenlandsfolka har en merkelig bøyningsform.

-Husær (flere hus)

-Bordær (flere bord)

-Stemorær (flere stemorsblomster)

-Skaper/skapær (flere skap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg forstår egentlig ikke hatet mot "syden". Det er en fellesbetegnelse for en rekke steder som tjener samme formål. Hvis du sier at du skal til Barcelona kan folk lure "skal du shoppe, se på fotballkamp eller hva?" Hvis man derimot sier at man skal til syden er det gitt at man skal ligge på stranda hver dag. Jeg synes syden er et herlig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når folk bruker ,holdt jeg på å si, i vanlige setninger. Det høres merkelig ut å si holdt jeg på å si, når man faktisk akkurat har sagt det. Det irriterer meg ikke så veldig at det gjør noe, det er mest rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Haha, det har jeg aldri tenkt over. Selv sier jeg alltid "av gårde", utt. "agåle med tjukk l :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns schule til skylle er idiotisk å si. Er så stygt å høre på.

Jeg tror vi skjønte det i den andre tråden der du postet tusen innlegg om det.

Sorry, men er ikke nødvendig å skrive det overalt.

Endret av Samaysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...