Gå til innhold

Hva kan man be om i lønn når man har bachelor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ville dere sagt at 368 000,- var et ok beløp å be om i årslønn som fotograf (fast stilling, ikke frilans) når man har bachelor i foto? Hvis ikke, hva ville dere sagt var mer realistisk å forvente, og hvorfor?

Kom frem til dette beløpet etter å ha lest på UDI sine sider.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville heller tatt i litt, så man hadde noe å forhandle på. Be om 400.000 (evt 390.000 om du syns det ser bedre ut), så kan arbeidsgiver forhandle på det.

Anonym poster: d50bf7e1e945b91834f2f8b5dced5110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel utøvende yrker som fotograf svært sjeldent høyt betalt uansett hvor mye utdanning man måtte ta. I slike fag er det kreativitetet og talent som betyr noe først og fremst, og ikke minst erfaring erfaring erfaring. Har du jobbet mye profesjonelt som fotograf før? Har du en stor portefolio av god kvalitet?

368 000 er vel startlønna til en ingeniør og sist jeg sjekket er det vel ekstremt mye enklere å få jobb som ingeniør enn fotograf. Just saying.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diane

Ville dere sagt at 368 000,- var et ok beløp å be om i årslønn som fotograf (fast stilling, ikke frilans) når man har bachelor i foto? Hvis ikke, hva ville dere sagt var mer realistisk å forvente, og hvorfor?

Kom frem til dette beløpet etter å ha lest på UDI sine sider.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Hei! Har du lang erfaring som fotograf? Det virker ikke sånn, siden du sjekker UDI, og ikke bransjestatistikken som publiseres av Norsk Journalistlag (forutsetter at du snakker om journalistisk foto.) I så fall blir det tatt utgangspunkt i ansienntitet, og med mindre du har jobbet lenge (i vikariater etc.) ligger lønna dessverre milevis unna det du skisserer.

Du må ta utgangspunkt i bransjelønn, og den er det enkelt å få tak i, den er svært representativ, så "ikke sannsynliggjort" blir helt feil. Signerer for øvrig GuyBrush på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinkiee

Syns i hvert fall ikke 368 000,- høres for lite ut.

Hva er greia med folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om? Jeg har venner som har 7-8 års erfaring som jobber innen media. Med mindre du jobber i de større mediene som DN, VG eller TV2, er lønna relativt lav. Å tro at man skal få nesten 370.000 i sin første jobb i et yrke med så mange om beinet er totalt urealistisk. Det vitner også om at TS mangler innsikt i bransjen generelt.

Jeg vil tro at rundt 300.000 er mer realistisk, ei god venninne av meg er redaktør i et magasin i Bonnier, hun tjener 560.000 i året. Redaksjonssjefer i magasiner ligger på rundt 450-500.000 til sammenligning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for svar. Er ikke snakk om journalistisk foto, men fast stilling som fotograf hos type museum, sykehus. Kommer rett fra utdanning, har bare hatt et par oppdrag utenom dette. Aner ikke hva som kan forventes å få i lønn, er jo nettopp derfor jeg spør her.

Hilsen TS.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er ikke snakk om journalistisk foto, men fast stilling som fotograf hos type museum, sykehus. Kommer rett fra utdanning, har bare hatt et par oppdrag utenom dette. Aner ikke hva som kan forventes å få i lønn, er jo nettopp derfor jeg spør her.

Hilsen TS.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Da kan du nok forvente enda lavere lønn, vil jeg tro. Ikke dumt å begynne høyt, men jeg ville vist litt bakkekontakt og begynt på ca. 340.000. Hilsen en som har vært i samme dilemma

Anonym poster: e325d5456d0a40050f5728c6622d98f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Diane

Takker for svar. Er ikke snakk om journalistisk foto, men fast stilling som fotograf hos type museum, sykehus. Kommer rett fra utdanning, har bare hatt et par oppdrag utenom dette. Aner ikke hva som kan forventes å få i lønn, er jo nettopp derfor jeg spør her.

Hilsen TS.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

I så fall går jeg ut ifra at det finnes en lønnstatistikk innad i bedriften du kan etterspørre? Jeg tror likevel at du ønsker vel høy lønn, kommunikasjonsrådgivere i det offentlige ligger ofte på rundt 400-500.000 i lønn. Når det er sagt; hvis det ikke er fastsatt et nivå, bør du ikke begynne for lavt. Det er enklere å få tilslag på lønna du vil ha om du foreslår 350.000 fremfor 320.000.

Husk også at det er en grunn til at de vil ha deg, det er ikke mange nyutdannede fotografer som begynner i sin første faste jobb med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Forventet ikke å få så mye i lønn egentlig, men det var det eneste utgangspunktet jeg fant på nettet. Derfor jeg tenkte det kunne være lurt å spørre på et forum, ettersom foto er et ganske spesielt yrke.

Hilsen TS.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pinkiee

Takk for svar. Forventet ikke å få så mye i lønn egentlig, men det var det eneste utgangspunktet jeg fant på nettet. Derfor jeg tenkte det kunne være lurt å spørre på et forum, ettersom foto er et ganske spesielt yrke.

Hilsen TS.

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Du kan få enda bedre svar hvis du spør i forumet på foto.no, bare et tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få enda bedre svar hvis du spør i forumet på foto.no, bare et tips:)

Ikke dumt! Takk for tipset! :)

-TS

Anonym poster: 8c3cf403c64a4f8cc564cc99034312a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med folk som uttaler seg om ting de ikke vet noe om? Jeg har venner som har 7-8 års erfaring som jobber innen media. Med mindre du jobber i de større mediene som DN, VG eller TV2, er lønna relativt lav. Å tro at man skal få nesten 370.000 i sin første jobb i et yrke med så mange om beinet er totalt urealistisk. Det vitner også om at TS mangler innsikt i bransjen generelt.

Jeg vil tro at rundt 300.000 er mer realistisk, ei god venninne av meg er redaktør i et magasin i Bonnier, hun tjener 560.000 i året. Redaksjonssjefer i magasiner ligger på rundt 450-500.000 til sammenligning.

Men da er vi jo enige da? Jeg skrev jo at jeg IKKE syns det hørtes for lite ut, altså at det ikke var en dårlig startlønn, heller god. Sa ikke noe om at jeg syns det hørtes ut som en sannsynlig lønn å få. Hvordan vet du at jeg ikke har peil? Har vært sammen med en mann i flere år som jobber i mediebransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...