Gå til innhold

1 år igjen av mastergrad- ta friår?Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 24 år gammel jente som går på 4. av 5 år på en utdannelse. Kjenner at jeg er utrolig lei for tiden. Føler ikke jeg opplever noe som helst, alt er bare skole, trening, sove,jobb, spise -> repeat. Er evig singel i tillegg så det gjør ikke saken bedre.

Har begynt å dagdrømme om å ta et friår til neste år før jeg fullfører det siste året på skolen. Elsker å drive med fysisk aktivitet og drømmer om å flytte hjem til hjemplassen og jobbe og spare peng et halvt år og så dra til varmere strøk og bedrive surfing, klatring osv.

Hjertet mitt sier: "Gjør det, du får aldri sjangsen igjen!" Mens fornuften sier: "Du har bare ett år igjen. Tenk viss friåret blir kjedelig(siden du må jobbe på hjemplassen i et halvt år) og du angrer på at du ikke bare gjorde deg ferdig med mastergraden med en gang. "

Hvem skal jeg lytte til??

Anonym poster: 4f9068b09245464c97fc8584aabf69a9

Anonym poster: 4f9068b09245464c97fc8584aabf69a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sakone

Fornuften. Anbefaler å fullføre. Vi blir alle litt lei på slutten slik, men jeg tror du vil angre veldig på å ta et friår, og måtte så tilbake på skolebenken for å fullføre det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullfør, ellers kan det bli skrekkelig tungt å begynne på igjen etterpå. Så tar du heller friåret etter du er ferdig med masteren, så har du det å sjå fram til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere gutter på universitetet mitt som har gjort det samme, tok seg ett friår før de begynte på siste året. Det fungerte greit for dem, men de hadde planlagt nøye hva de skulle gjøre det friåret. Noen skulle på reisefot, andre ville bare jobbe litt og ta det med ro.

Jeg tror det er en del verre å ta friår midt i studiet, men å ta friår før sisteåret syns jeg ikke er så dumt. Da er det bare skriving av masteroppgave og\eller semesteroppgave som gjenstår.

Gjør det som føles rett for deg.,

Anonym poster: 1d00c474f39501de8bd87acd69cc2332

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg sterkt å fullføre. Jeg var i samme situasjon som deg for 1 år siden. Jeg var også i 4. år men var lei og kjempesliten. Ville så gjerne ta en liten pause, men valgte å ikke gjøre det. Og jeg angrer ikke ett sekund. Jeg blir ferdig om 2-3 måneder, og da er graden i boks. Og det er en herlig følelse. Anbefaler deg å "slite" litt til og bli ferdig :) Lykke til uansett valget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke mye bedre å bli ferdig med Masteren? Da får du vel mye bedre lønn når du skal jobbe det halve året, og får da bedre ferie det halvåret du skal reise :) (Da er tanken at friråret kan bli tatt etter endt utdannelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Er det ikke fryktelig viktig å fullføre graden på normert tid da? Jeg er også fryktelig sliten og studielei, men jeg nekter å gi meg før jeg er ferdig. Det er bare ett år igjen, det klarer du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar et friår så risikerer du avstand til faget ditt, og det kan bli tungt å plukke opp igjen trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å ta et friår ifjor, men bestemte meg for at jeg skulle fullføre. Nå er jeg snart ferdig, og det følest herlig :) Det siste året pleier som regel å gå fortest.

Anonym poster: e7134f621fd078b51308a60a3421fef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fryktelig viktig å fullføre graden på normert tid da? Jeg er også fryktelig sliten og studielei, men jeg nekter å gi meg før jeg er ferdig. Det er bare ett år igjen, det klarer du :)

Kommer an på. Dersom man har jobbet eller gjort noe fornuftig i mellomtiden så kan det oppfattes som greit, hull i cv'en er deriomt ikke så greit. Så et friår der man bla. jobber (altså gjør noe fornuftig) er jo ikke et hull, og det betyr jo ikke at man studerer tregere enn andre som ikke tar et friår. Kommer altså helt an på hva man gjør i friåret og hvordan man legger dem frem på cv'en. Man kan jo ikke skrive at man var på fylla i Thailand i et år...

Studiemessig er det vanskeligere å plukke det opp igjen, men dersom man er drittlei så kan det godt å få et motivasjonsår i arbeidslivet, spesielt hvis man velger seg en litt tøff jobb med lange dager. Da skal jeg love at motivasjonen til å studere videre etter bachelor kommer tilbake igjen, slik den gjør for meg nå. Evt. ta en helt ny grad i et nytt fagfelt som jeg heller ønsker å jobbe med. Selv om jeg tok et "hardt" studie med lange dager tidlligere, så er det likevel ingenting imot det jeg går gjennom på jobb nå innen samme fagfelt. Så litt slit utenom studier motiverer :)

Anonym poster: ec12fece0ccce71a8076af3237175bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...