Gå til innhold

Har du flydd med hund? Jeg gruer meg på valpens vegne:/


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at det ikke er plass til mer enn to dyr i kabinen, og dersom allergikere har bestilt allergiplass vil ikke noen dyr få være i kabinen. Du er nok lovlig sent ute om du skal få kabinplass til valpen nå i forbindelse med påsken.

Anonym poster: 0892f5f52d0b960a9c00ef8c9bcb6128

Vet ikke hvordan det er med Norwegian, siden jeg kun har flytt med SAS og AirBerlin, men begge gangene måtte jeg bestille plass til hunden samtidig som billett til meg selv. Med AirBerlig gjøres det online og med SAS må man ringe innen en viss tid etter bestilling av egen billett (hvor man krysser av for at man skal ha med hund) og få det bekreftet at det er plass etc. Om det ikke er plass får man gratis skifte til en flyvning det er plass på :-) Regner med det er noe lignende med Norwegian, så TS har nok allerede fått plass tenker jeg. En kan jo ikke bare stille opp med hund på flyplassen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lisha

I påsken skal vi ut og fly med valpen. Det var enten 12 timer på tog eller 1 time i fly. Men nå kjenner jeg at jeg gruer meg skikkelig..

Så kan noen dele sine erfaringer med å fly med hund i kabinen?

- Hvor stor var hunden din?

- Hvor ble han/hun plassert?

- Hvordan reagerte hunden? Var det mye bjeffing?

- Brukte dere beroligende?

- Gjorde hunden fra seg eller spydde på turen?

Jeg kjenner at jeg er engstelig fordi jeg regner med hunden min kommer til å bjeffe og protestere når han blir satt i gulvet og ikke kan se oss. Jeg kan ikke fôre han godbiter heller, for han spyr i bilen bare vi kjører over en fartsdump. Ikke får han plass under setet foran heller, hva slags hund mener flyselskapene skal få plass under der?

Bah... Kanskje vi burde ta tog i stedet...

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

jeg har flydd med hund både i lasterom og kabin, begge deler har gått helt fint :)

når jeg hentet siste valpen min (en liten en) så fikk han være med i kabinen. satt buret under setet fremfor meg under oppstigningen/nedstigningen, resten av turen sov han litt, og fikk litt kos nedi buret, mens buret stod på gulvet :) ikke noe å grue seg til :)

red: hadde en tissekladd nedi buret, men han hverken tisset eller gjorde fra seg.

hva slags hund har du?

Endret av lisha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man bestille hundebillett på norwegian.no samtidig som at man bestiller sin egen billett, og det er genialt for da er du sikker på at du faktisk får med deg hunden på den flyavgangen. Tidligere så måtte man ringe til Norwegian og bestille hundebillett manuelt og de måtte legge inn en "søknad" og så skulle du få beskjed om det var plass til hunden i løpet av den eller de neste dagene. Veldig greit at man nå kan gjøre dette selv. :)

Jeg har to små hunder som har vært med meg på flyreiser mange ganger og det har bestandig godt helt supert. De bare legger seg ned til å sove og lager ikke et pip under flyturen. :)

Det er veldig viktig at du får hundebagen under setet foran deg, og det kan være lurt å kjøpe en veske som er litt myke i kantene så du får presset den inn.

Sånne Sherpa-bager, som mange bruker, de er veldig stive og harde i kantene, så det er veldig vanskelig å bøye de i tilfelle du havner på et gammel fly med mindre plass under setene.

Et godt tips er at du lar hunden bli kjent med hundebagen en god stund før dere skal på tur. Det er jo viktig at den forbinder bagen med en trygg plass. :)

Lykke til :)

Anonym poster: e672e6a82b35119ef2a60c3417a75629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spisshund, så den bjeffer naturlig nok en del.

Billettene er bestilt for lenge siden, for både folk og bikkje :)

Vi har øvd på å ligge/bæres/sove i bagen nå, og det går kjempebra! Med en gang jeg tar frem ei grillpølse går han i bagen og legger seg:) Kjenner meg litt sikrere på turen nå om jeg vet at han liker bagen.

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spisshund, så den bjeffer naturlig nok en del.

Billettene er bestilt for lenge siden, for både folk og bikkje :)

Vi har øvd på å ligge/bæres/sove i bagen nå, og det går kjempebra! Med en gang jeg tar frem ei grillpølse går han i bagen og legger seg:) Kjenner meg litt sikrere på turen nå om jeg vet at han liker bagen.

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

Kjermpebra!! :) Øv deg litt på å løfte den og gå rundt også, gjerne en tur i bilen eller fler. Øv på å lukke bagen litt etter litt, og ikke la han begynne å bjeffe eller bli redd før du åpner igjen. Da kan han bli redd bagen, men den må være lukket under flyturen, så det må øves på. Lukk raskt og åpne igjen med en godbit klar i hånda. Etterhvert som han synes det er greit kan du lukke, slippe inn en godbit, vente til han er ferdig å spise, så åpne igjen osv. Bygg opp tiden :) Bagen kan være åpen på flyplassen og sånt, så det blir bare mens dere er på flyet at den må være lukket.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid toget med megahunden min. Tog er fantastisk med bikkje!

Men jeg hadde nok tatt fly om jeg kunne hatt ham i kabinen.

Høres ut som det kommer til å gå bra med dere. Veldig lurt å øve på å sitte i buret. Du kan jo ta en "prøverunde" på bussen f.eks.? Så vet du hvordan han vil reagere.

Bare vær rolig og bestemt, så går det så bra så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Begge veier gikk veldig bra! Han sov bittelitt, så jeg fikk slappet av til og med, men hodet var opp av bagen nesten hele tiden. Siden det er så dårlig plass på Norwegians innenlandsfly var det ingen ansatte som så dette når vi satt innerst ved vinduet, så da fikk nå hodet bare hvile på kanten av bagen imens jeg strøk han over hodet. Bagen vår var noen cm for stor alle veier, men ingen målte bagen eller veide hunden (som la på seg 1 hel kg uka før vi reiste).

På flyplassen fikk han masse oppmerksomhet, og han ble helt utslitt. Ingen tissing, bæsjing eller spying på heeeele turen, hverken frem eller tilbake. STOLT matmor :)

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også fly 4 timer med vår da 10 mnd gamle bichon havanaise i sommer. Hun er vell da ca 4 kilo.

Hva slags bagger anbefaler dere? Hunden vår er veldig vandt til bur, da vi ofte kjører mange timer opp på fjellet med henne i bur, pluss at hun sover i bur om natten.

Tenkte kjøpe ett mykt bur som er litt større enn det som er lov. Er det dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også fly 4 timer med vår da 10 mnd gamle bichon havanaise i sommer. Hun er vell da ca 4 kilo.

Hva slags bagger anbefaler dere? Hunden vår er veldig vandt til bur, da vi ofte kjører mange timer opp på fjellet med henne i bur, pluss at hun sover i bur om natten.

Tenkte kjøpe ett mykt bur som er litt større enn det som er lov. Er det dumt?

Mitt var litt større enn det som var lov, men jeg kunne brette/presse det sammen til å bli den størrelsen de krevde. Dette ble aldri aktuelt, og jeg tviler på at de kommer til å måle buret ditt. Hunden min er større enn din da, og den fikk plass til å snu seg rundt inne i buret, så jeg tror ikke du trenger noe større bur egentlig :)

Anonym poster: d244bddf3643dac7b72932f2dbbafb1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også fly 4 timer med vår da 10 mnd gamle bichon havanaise i sommer. Hun er vell da ca 4 kilo.

Hva slags bagger anbefaler dere? Hunden vår er veldig vandt til bur, da vi ofte kjører mange timer opp på fjellet med henne i bur, pluss at hun sover i bur om natten.

Tenkte kjøpe ett mykt bur som er litt større enn det som er lov. Er det dumt?

Vi har Sherpa og er kjempefornøyde! Kjempegod kvalitet, og er myk så kan presses inn under setet. Vi har dog den minste størrelsen til vår Malteser, og den går under setet uten problemer. Du trenger nok ikke større enn medium heller. De sjekker på ingen punkt verken størrelse, vekt eller om hunden kan stå og snu seg inne i baggen, iallefall ikke etter mine erfaringer. Med Norwegian anbefaler de faktisk myk bag som kan presses under setet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest alven

Jeg fløy fra Alicante til Stavanger. ikke noe problem. Hun var 10 mnd og aldri flydd før. var i lasterom . alt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy fra Alicante til Stavanger. ikke noe problem. Hun var 10 mnd og aldri flydd før. var i lasterom . alt ok.

Åh, nå ble jeg nyskerrig :smilorange: Adopterte du henne i Alicante? Sorry OT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...