Gå til innhold

SV krever at kirken skal vie homofile

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Det er jeg enig i, men det vi var uenige om var jo et menneskes verdi. Hvorfor skulle et godt menneske være mer verdt enn et ondt menneske? Et menneske er jo ikke handlingene sine.

Jeg mener at et menneske "er" handlingene sine, fordi handlingene dine er det eneste som kan skille deg fra andre mennesker. Hvis ikke du er der, er ikke handlingene dine der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var for å forklare at pedofili er en ting man "pådrar" seg iløpet av livet, ved at man feks har blitt misshandla som barn. Det er ikke en "naturlig" legning, på den måten som legningene man blir født med, som da er hetro, homo eller bi (eller eventuelt asexualitet, om man kan kalle det en legning)

Hvorfor skulle man være født homo, men ikke som pedo? Er ikke seksualiteten en del av ens personlighet? Blir man født med en fiks ferdig personlighet som ikke forandrer seg fra fødsel til man dør?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det gjøre dem mindre verdt som mennesker? Er abortleger mindre verdt enn snille leger?

Abortleger ER snille leger. De hjelper kvinner som trenger å ta abort. Vennligst omformuler. Kanskje du kunne bruke et eksempel med snille leger kontra fengselsleger i diktaturstater som holder fangene i live slik at de kan tortureres lenger? De er helt klart mindre verdt enn snille leger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne debatten er så utdatert, synes faktisk det er rart at noen forsatt er imot dette.. Om 10 år, og sikkert mindre enn det også, vil dette bli sett på med samme øyne som vi ser på raseskillet i Amerika, idag. Man kan ikke måle verdien til mennesker utifra medfødte og ufarlige faktorer som legning, hudfarge, alder og kjønn. Alle må bli stilt likt, og alle har rett til kjærlighet.

Og iforhold til at dette strider mot kristendommen, så er det vel ganske mye annet kristne (både prester og vanlige dødlige) gjør som strider imot kristendommen, det er vel ikke akkurat en religion som blir fulgt etter punkt å prikke (sett i forhold til f.eks. islam og buddhismen). I forhold til kristendommen er det vel ikke helt greit å skille seg heller?

Endret av HHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle man være født homo, men ikke som pedo? Er ikke seksualiteten en del av ens personlighet? Blir man født med en fiks ferdig personlighet som ikke forandrer seg fra fødsel til man dør?

Fordi pedofili ikke er en legning i seg selv, selv om mann i gata definerer det på den måten. Pedofili er en slags "feil" i hjernen, som følge av misshandling og dype traumer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det? Hvorfor mener du et menneskes handlinger er relevant ved vurderingen av menneskets verdi?

Hva skulle ellers være relevant for å vurdere menneskets verdi?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Denne debatten er så utdatert, synes faktisk det er rart at noen forsatt er imot dette.. Om 10 år, og sikkert mindre enn det også, vil dette bli sett på med samme øyne som vi ser på raseskillet i Amerika, idag. Man kan ikke måle verdien til mennesker utifra medfødte og ufarlige faktorer som legning, hudfarge, alder og kjønn. Alle må bli stilt likt, og alle har rett til kjærlighet.

Rett til kjærlighet, ja. Rett til å få utført et religiøst rituale? Det er faktisk noe annet.

(Og bare for å ha sagt det, jeg personlig er ikke i mot at homofile får gifte seg i kirken. Men jeg er i mot at kirken skal tvinges til å gjøre det.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Min konklusjon etter 18 sider med debatt, er at problemet til kirken er ikke at de diskriminerer, men at de ikke diskriminerer NOK. Døra har blitt så vid, høy og åpen at mange ser ut til å glemme at det er snakk om et religiøst rituale, ikke bare en pen ramme for en hyggelig tradisjon. Det har heller aldri vært tradisjon at deltakelse i religiøse ritualer er noe alle kan kreve. Det hadde vært interessant å se hva som skjedde om den norske kirken ble halvparten så streng som andre trossamfunn.

Og med det skal jeg ut å kreve å få gifte meg i både den katolske kirken, moskeen og synagogen, før jeg krever medlemskap i alle klubber, foreninger og organisasjoner jeg kan oppdrive. :lur:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min konklusjon etter 18 sider med debatt, er at problemet til kirken er ikke at de diskriminerer, men at de ikke diskriminerer NOK. Døra har blitt så vid, høy og åpen at mange ser ut til å glemme at det er snakk om et religiøst rituale, ikke bare en pen ramme for en hyggelig tradisjon. Det har heller aldri vært tradisjon at deltakelse i religiøse ritualer er noe alle kan kreve. Det hadde vært interessant å se hva som skjedde om den norske kirken ble halvparten så streng som andre trossamfunn.

Og med det skal jeg ut å kreve å få gifte meg i både den katolske kirken, moskeen og synagogen, før jeg krever medlemskap i alle klubber, foreninger og organisasjoner jeg kan oppdrive. :lur:

Enig... Det virker som at folk har glemt at kristendommen er en religion. og at kirken er et bygg som tilhører den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Udugelige Julie

Dette må være det verste vrøvlet jeg har lest på lenge. :ler:

Kjære Vampen.

Sett at jeg er Buddhist, og stemmer på et parti som ikke vil tillate Muslimer bønnerop.

Hvordan vil det gå utover min religionsfrihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Udugelige Julie

Hva skulle ellers være relevant for å vurdere menneskets verdi?

Om de liker deg.

Om de står nær deg.

Om de potensielt vil kunne være fordelaktige for deg.

Logisk, når du tenker etter. I motsetning til å strø rundt seg med svadaformuleringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Udugelige Julie

Det hadde vært interessant å se hva som skjedde om den norske kirken ble halvparten så streng som andre trossamfunn.

Eller omvendt. Med tvang. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de liker deg.

Om de står nær deg.

Logisk, når du tenker etter. I motsetning til å strø rundt seg med svadaformuleringer.

Så du syns de tingene der kan gjøre en pedofil mann verdifull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Udugelige Julie

Så du syns de tingene der kan gjøre en pedofil mann verdifull?

Hvis lillebroren min var pedofil, så ville han fortsatt være verdifull, ja.

Hvorfor skal jeg bry meg om helt random kids?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis lillebroren min var pedofil, så ville han fortsatt være verdifull, ja.

Hvorfor skal jeg bry meg om helt random kids?

Han ville vært verdifull for deg, ja, men det er jo ikke relevant. Det er jo det helhetlige som har noe å si, og for resten av verden, er han en verdiløs pedofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om de liker deg.

Om de står nær deg.

Ikke noe av det du sier ovenfor, er logisk.

Gitt visse handlinger og holdninger hos et annet menneske, så ville jeg ikke ønske å ha noe med vedkommende å gjøre, og hans eller hennes følelser for meg eller evt nytteverdi, ville være av liten interesse. Og de ville ikke stå meg nær, for jeg ville ta avstand fra dem.

Min bror den pedofile overgriperen ville ikke lenger være min bror.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide sier jeg. Gi meg en ekstremt god grunn til at homofile ikke skal få gifte seg i en kirke. Ikke gi meg snakk om at gud, jesus eller kristendommen ikke tillater det. Eller at prester ikke vil. For det blir for meg bare viss vass. Vi lever i 2013 og burde ha kommet forbi dette punktet for lenge siden.

Hva er galt med at homofile også skal få ha muligheten til å gifte seg i en kirke?

Alle mennesker er like mye verdt og bør/skal ha rett på det samme uansett om man er hetero eller homofil.

Gud, profeten Jesus, kristendommen og prester er det som i det hele tatt dannet grunnlaget for kirker. Det er mer enn god nok grunn til at ingen skal kreve noe av dem som går i mot troen.

Og her er det heller ikke snakk om fysiske inngrep som kan gå i mot norsk lov, men at noen som ikke er velkommne av kirken skal tvinge dem til å bøye under for deres krav.

Det viser særdeles lite evne til å ta innover seg hva kirken egentlig er. Mye er nok kirkens egen feil, de burde aldri blitt så runde i kantene som de er nå. Man ser jo hvor det går hen, når utenforstående tror de kan kreve at kirken skal se bort i fra den kristne tro. Moskeen, den katolske kirke og synagogen er langt mer stødige sånn sett, og den protestantiske kirke må bli mer fundamentale om de skal lenger tjene i kristendommens navn.

Homofile får gifte seg andre steder, det har de muligheten til. Vår tro er noe vi religiøse ikke 'kommer oss over', og det er grensen for hvor man skal endre sin praktisering for samfunnets skyld.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige innlegg.

Jeg er så lite religiøs som det får blitt, men respekterer likevel at folk har sin tro. Det er ikke myndighetenes rolle og styre religion, hvordan en kirke/moske eller hva det måtte være har sin praksis.

Myndighetene overstyrer borgere i dette landet nok som det er, legg merke til det. SV, AP og de gale som styrer i dag innskrenker ikke bare friheten til den enkelte, men de går her også inn og prøver å rokke ved folks trosretning. Maken til frekkhet spør du meg.

Er du homofil som sagt og kirken du vil gifte deg er vanskelig, javel, da deler dere ikke samme tro og gift deg et annet sted. Fleste som gifter seg og døper barnene sine i Kirken er hyklere uansett.

Aner ikke om det blir noe bedre med regjeringsskifte, men jeg stemmer nå hvertfall alt annet enn rødgrønt i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...